Αφορμή ήταν μία συνηθισμένη άσκηση. Ο πραγματικός λόγος όμως της συμμετοχής της φρεγάτας «Νικηφόρος Φωκάς» και του οργανικού της ελικοπτέρου δεν ήταν μία ακόμα άσκηση «Περισκόπιο» αμφίδρομης δηλαδή εκπαιδεύσεως με ένα υποβρύχιο.

Η βασική αιτία – και πολύ ορθά κατά την προσωπική μας άποψη – ήταν η όσο το δυνατόν πιο γρήγορη επιχειρησιακή επαναδραστηριοποίηση της προαναφερθείσας φρεγάτας του Στόλου, μετά την ακούσια εμπλοκή της στην τραγική απώλεια του ελικοπτέρου ΑΒ-212ASW («ΠΝ-28») στην Κίναρο, τα ξημερώματα της 11ης Φεβρουαρίου, με αποτέλεσμα τον θάνατο και των τριών μελών του πληρώματός του, και την συνεπεία του γεγονότος αυτού παραμονής της έκτοτε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος για καταθέσεις μελών του πληρώματός της κ.λπ. Το ίδιο βεβαίως και για το οργανικό της ελικόπτερο και το πλήρωμά του, που ήταν και αυτό του ιδίου τύπου με το μοιραίο ελικόπτερο που συνετρίβη στην Κίναρο.

Η συγκεκριμένη άσκηση «ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ 3/16», η τρίτη παρόμοια για το τρέχον έτος, διεξήχθη από Τετάρτη 17 έως Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου στην περιοχή του Μυρτώου Πελάγους με τη συμμετοχή της φρεγάτας «ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ» από πλευράς της Διοικήσεως Φρεγατών, του υποβρυχίου «ΑΜΦΙΤΡΙΤΗ», από πλευράς Διοικήσεως Υποβρυχίων, του ελικοπτέρου AB-212ASW «ΠΝ-26» της Διοικήσεως Ελικοπτέρων Ναυτικού, που αποτελούσε και την «επιχειρησιακή χείρα» της φρεγάτας-φορέα, καθώς και του πλοίου αλιείας τορπιλών «ΕΥΡΩΤΑΣ», καθώς εβλήθη εκπαιδευτική τορπίλλη από το υποβρύχιο και εν συνεχεία περισυνελλέγη από αυτό.

Λ.Σ.Μ.