Παρουσία του Αρχηγού Τακτικής Αεροπορίας, Αντιπτεράρχου (Ι) Γεωργίου Μπλιούμη, πραγματοποιήθηκε η τελετή εορτασμού της επετείου συμπληρώσεως 40 χρόνων από την ίδρυση της 347 Μοίρας (347 M) «Περσεύς», στην 111 Πτέρυγα Μάχης, στην Αεροπορική Βάση της Νέας Αγχιάλου.

Το πρόγραμμα της εκδηλώσεως περιελάμβανε δοξολογία, ανάγνωση Ημερήσιας Διαταγής από τον Διοικητή της Μοίρας, Επισμηναγό (Ι) Βασίλειο Αποστολάκη καθώς και φωτογραφική-στατική έκθεση. Στην τελετή παρέστησαν ο Διοικητής της 111 ΠΜ και παλαιός διοικητής της 347 Μ, Σμήναρχος (Ι) Δημοσθένης Γρηγοριάδης, διατελέσαντες διοικητές της Μοίρας, εν ενεργεία και εν αποστρατεία προσωπικό, το οποίο έχει υπηρετήσει στη Μοίρα, αντιπροσωπείες αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων καθώς και μεγάλος αριθμός προσκεκλημένων.

Η 347 Μοίρα «Περσεύς», όπως είναι ο κωδικός κλήσεώς της, συγκροτήθηκε το 1977 προκειμένου να ενταχθούν σε αυτήν τα τελευταία τότε παραλαμβανόμενα επιθετικά αεροσκάφη A-7H Corsair II και επιχειρούσε από την 110 ΠΜ, στην Αεροπορική Βάση Λαρίσης.

Ας δούμε λεπτομερώς την ιστορία της Μοίρας, όπως προκύπτει από την επίσημη ιστοσελίδα της ΠΑ. «Με την 8/14-1-1977 απόφαση του Α.Α.Σ./ Ολομέλειας «περί συγκροτήσεως 3ης Μοίρας με αεροσκάφη Α-7Η (Corsair)» και βάσει της Φ.505/300/Α85202/1-2-1997/ΑΑ/5 ΕΓ διαταγής, συγκροτήθηκε και οργανώθηκε στην 115 Πτέρυγα Μάχης (ΠΜ) στην Σούδα, αρχικά σαν πυρήνας, η 347ΜΒ (Μοίρα Βομβαρδισμού) με οριστική έδρα την 110ΠΜ στην Λάρισα.

Η Μοίρα σαν πυρήνας, από το Διοικητή της, τον Αξιωματικό Επιχειρήσεων (Α.Ε.), τον Αρχιμηχανικό και τον Αξιωματικό Τυποποίησης / Αξιολόγησης (Τ/Α), παρέμεινε στην 115ΠΜ για τέσσερις μήνες. Το προσωπικό της όμως ανά τακτά χρονικά διαστήματα επισκεπτόταν την 110ΠΜ για σκοπούς οργανώσεως και συντονισμού των έργων, που εκτελούνταν στη Μονάδα για την υποδοχή και εξυπηρέτηση της Μοίρας.

Στις 10 Ιουνίου 1977 μετά την πλήρη συγκρότηση της στην 115ΠΜ η 347ΜΒ μεταστάθμευσε στην 110ΠΜ με δύναμη 19 αεροσκαφών Α-7Η.Η 347ΜΒ είναι ανεξάρτητη επιχειρησιακή Μονάδα αποτελούμενη από 5 επιτελικά γραφεία και 4 Σμήνη Μάχης. Διοικητικά και επιχειρησιακά υπάγεται στην 110ΠΜ. Μεταστάθμευση αυτής ή τμημάτων της και ένταξης αυτών σε άλλες Πτέρυγες ή Σμηναρχίες Μάχης της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) είναι δυνατόν να διαταχθεί από τον Αρχηγό Αεροπορίας για την ανάληψη ετοιμότητας και επιχειρήσεων ανάλογα με την επικρατούσα κατάσταση.

Αποστολή της 347ΜΒ είναι η διεξαγωγή επιθετικών αεροπορικών επιχειρήσεων σύμφωνα με τα γενικά και ειδικά σχέδια, με σκοπό τη συμβολή της στην άμυνα της χώρας. Γι’ αυτό κατά την περίοδο της ειρήνης οργανώνει, εκπαιδεύει, εξοπλίζει και γενικά συντηρεί και υποστηρίζει το προσωπικό και τα μέσα της, για να είναι ικανή σε κάθε στιγμή να φέρει εις πέρας το πολεμικό της έργο.

Από την ίδρυση της 347ΜΒ και μέχρι το 1992 καμία μεταβολή δεν επήλθε όσον αφορά την οργάνωση και την αποστολή της. Η 347ΜΒ από 31-7-1992 έπαψε να λειτουργεί. Τα αεροσκάφη της Α-7Η εντάχθηκαν στην 115ΠΜ. Μέρος όμως αυτών καθώς και οι Ιπτάμενοι της τοποθετήθηκαν στην 335ΜΔΒ της 116ΠΜ στον Άραξο για εκπαίδευση μέχρι την άφιξη των νέων αεροσκαφών Α-7Ε.

Με την 25/22-2-1995 απόφαση του Α.Α.Σ./ Ολομέλειας «περί επαναλειτουργίας της 347Μ με αεροσκάφη F-16C/D Block 50 (Fighting Falcon)», συγκροτήθηκε και οργανώθηκε στην 111 Πτέρυγα Μάχης στην Νέα Αγχίαλο, η 347Μ με δυνατότητα και στους δύο ρόλους (Δ/Β – ΑΝΧ).

Το προσωπικό που επάνδρωσε την 347Μ προήρθε από τις δύο ήδη υπάρχουσες Μοίρες αεροσκαφών F-16C/D Block 30, την 330Μ και την 346Μ. Ο αρχικός πυρήνας των Ιπταμένων αλλά και των τεχνικών εκπαιδεύθηκαν στις Η.Π.Α. στα νέα συστήματα υψηλής τεχνολογίας, που ενσωμάτωνε το νέο οπλικό σύστημα.

Ειδικά για τους Ιπταμένους σημειώνεται ότι οκτώ (8) ακολούθησαν πρόγραμμα εκπαίδευσης εδάφους και αέρος στο σύστημα χαμηλής ναυτιλίας και σκόπευσης (LANTIRN), στην αεροπορική βάση LUKE της Αριζόνα, αποτελώντας τον αρχικό πυρήνα Ιπταμένων της 347Μ.

Η 7η Ιουλίου 1997 αποτελεί την ημερομηνία επαναλειτουργίας της 347Μ, όπου το Ιπτάμενο και Τεχνικό προσωπικό άρχισε την προετοιμασία υποδοχής του νέου οπλικού συστήματος. Την 25η Ιουλίου 1997 προσγειώθηκαν στην 111ΠΜ τα τέσσερα πρώτα αεροσκάφη F-16C/D Block 50, των οποίων η παράδοση ολοκληρώθηκε στις 25 Ιουνίου 1998 με την άφιξη του εικοστού αεροσκάφους της Μοίρας.

Τον Ιανουάριο του 1998 η Μοίρα αξιολογήθηκε από το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας με επιτυχία και ανέλαβε τον επιχειρησιακό της ρόλο σε αποστολές αέρος – εδάφους, αέρος – αέρος και στις αποστολές νυκτερινής κρούσης με το σύστημα LANTIRN.

Αποστολή της 347Μ είναι η διατήρηση υψηλής επιχειρησιακής ετοιμότητας για την ανάληψη επιθετικών επιχειρήσεων όποτε απαιτηθεί σύμφωνα με τα υπάρχοντα εθνικά – νατοΐκα σχέδια. Από επανιδρύσεως η Μοίρα εκπαιδεύει το προσωπικό της, συμμετέχοντας σε εκπαιδεύσεις – ασκήσεις εσωτερικού και εξωτερικού προσδοκώντας την αύξηση της μαχητικής της ικανότητας.

Το 2003 η δύναμη πυρός της 347Μ αυξήθηκε σημαντικά με την παραλαβή των νέων έξυπνων όπλων Laser Bombs και Maverick. Το Δεκέμβριο του 2005 η Μοίρα αξιολογήθηκε επιτυχώς κατά την αξιολόγηση της 111ΠΜ σαν ΝΑΤΟ IPF (In Place Forces), πετυχαίνοντας άριστη βαθμολογία.

Σήμερα η δυναμική παρουσία της 347Μ στο ευαίσθητο χώρο του Αιγαίου μαζί με τις λοιπές Μοίρες αναχαίτισης, σε συνδυασμό με την ικανότητά της να επιχειρεί σε ρόλο βομβαρδισμού ημέρα, αλλά ειδικά νύκτα με τα σύγχρονα συστήματα – όπλα που φέρουν τα αεροσκάφη της, την κάνουν να ξεχωρίζει και το προσωπικό της να νιώθει υπερήφανο που υπηρετεί σ’ αυτήν.»

 

 

 

Λ.Σ.Μ.