Ένα έγγραφο-βόµβα, που αποκαλύπτει ότι η Αγκυρα, µε την ανοχή της κυβέρνησης, έχει απαγορεύσει από τον περασµένο Οκτώβριο τις πτήσεις πάνω από το Αιγαίο των ιπτάµενων ραντάρ (AWACS) του ΝΑΤΟ από Ελλάδα και Ιταλία προς Τουρκία και αντιστρόφως, φέρνουν στο φως της δηµοσιότητας τα «Π». Παράλληλα, δεν επιτρέπει τη χρήση των στρατιωτικών µας αεροδροµίων στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και τα ∆ωδεκάνησα, αλλά και των κυπριακών αεροδροµίων, πλην εκείνου της βρετανικής βάσης στο Ακρωτήρι. Ταυτόχρονα, επεκτείνει τον χώρο της τουρκικής περιοχής ευθύνης για Ερευνα-∆ιάσωση σχεδόν στο… µισό Αιγαίο!

Το έγγραφο, που είναι χαρακτηρισµένο ως «εµπιστευτικό», απεστάλη στις 20 Μαΐου από το ΓΕΕΘΑ προς το υπουργείο Εξωτερικών και αποκαλύπτει ουσιαστικά πως η Τουρκία έχει µετατρέψει το Αιγαίο σε «γκρίζα ζώνη» για τα αεροσκάφη τύπου AWACS. Την ίδια ώρα, παρά τις διαδοχικές παρεµβάσεις που έχουν γίνει στο ύψιστο στρατιωτικό επίπεδο (καθώς έχει ασχοληθεί προσωπικά ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, ναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης), αλλά και µια «προφορική αναφορά» από τον υπουργό Αµυνας, Πάνο Καµµένο, προς τον διοικητή του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη, η Βορειοατλαντική Συµµαχία υιοθετεί πλήρως τις παράλογες τουρκικές απαιτήσεις. Αποτέλεσµα είναι τα ιπτάµενα ραντάρ που ξεκινούν από στρατιωτικά αεροδρόµια της Ελλάδας (Πρέβεζα) και της Ιταλίας (Τραπάνι), όταν φτάνουν στο Αιγαίο, να παίρνουν πορεία προς τα βόρεια, πάνω από το ηπειρωτικό κοµµάτι της χώρας (δηλαδή πάνω από τη Μακεδονία και τη Θράκη), αλλά ακόµα και πάνω από τη… Βουλγαρία, και, στη συνέχεια, να κατεβαίνουν νότια, για να προσγειωθούν στη ΝΑΤΟϊκή βάση του Ικονίου (Κonya), που βρίσκεται 500 χιλιόµετρα ΝΑ της Σµύρνης.

Την ίδια ακριβώς πορεία ακολουθούν και αντιστρόφως, παρακάµπτοντας µετά την απαίτηση της Τουρκίας, τον εναέριο χώρο των νησιών του Αιγαίου, που η Αγκυρα αποκαλεί «αποστρατικοποιηµένα». Στο διάστηµα από τον περασµένο Οκτώβριο µέχρι σήµερα, όπως προκύπτει από το επίµαχο έγγραφο, υπήρξε τουλάχιστον µία περίπτωση, στις 5 Απριλίου, όπου αεροπλάνο τύπου AWACS, το οποίο θα πετούσε από το Ικόνιο για την Πρέβεζα, ειδοποιήθηκε από τις ελληνικές στρατιωτικές Αρχές ότι η χώρα µας δεν επιτρέπει την παράκαµψη του εθνικού µας εναέριου χώρου και δεν κάνει αποδεκτό το σχέδιο πτήσης του. Το αποτέλεσµα ήταν ότι η συγκεκριµένη πτήση έγινε στις 7 Απριλίου µέσω… Γερµανίας, για να µη χαλάσουν το χατίρι των Τούρκων, οι οποίοι δηµιουργούν νέα «Ιµια», την ώρα που ο Ελληνας υπουργός Εθνικής Αµυνας, ο οποίος γνωρίζει το θέµα, γυρίζει µε ελικόπτερα στα νησιά του Αιγαίου και φωτογραφίζεται µε στρατιωτικές στολές, αλλά αποδέχεται σιωπηλά το νέο status quo που επιβάλλει η Αγκυρα.    

ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ

 Τα στοιχεία που περιλαµβάνονται στο τετρασέλιδο εµπιστευτικό έγγραφο µε την υπογραφή του υποστράτηγου Κωνσταντίνου Κούτρα, που έχει φτάσει στις αρµόδιες ∆ιευθύνσεις του υπουργείου Εξωτερικών, προκειµένου να υπάρξει διπλωµατική αντίδραση, είναι αποκαλυπτικά: «Σας γνωρίζουµε», αναφέρει ο διευθυντής του Α’ Κλάδου του ΓΕΕΘΑ, «στο πλαίσιο της συναφούς ενηµέρωσής σας επί της οδηγίας του Ε-3Α Component (σ.σ. πρόκειται για τη µονάδα των AWACS) σχετικά µε τις πτήσεις µετάβασης αεροσκαφών Ε-3A (AWACS) του ΝΑΤΟ από το Τραπάνι της Ιταλίας και την Πρέβεζα προς την Κonya της Τουρκίας και αντιστρόφως για αποστολές της Συµµαχίας, µε παράκαµψη του Αιγαίου τα παρακάτω:

α. Η Τουρκία την 25η Οκτ. 2016 ανανέωσε τη ∆ιπλωµατική Αδεια υπερπτήσης (άνωθεν αυτής) αεροσκαφών AWACS για το έτος 2017, θέτοντας ως όρο τη µη χρήση των αεροδροµίων και του εναέριου χώρου των “αποστρατικοποιηµένων” νήσων του Αιγαίου, καθώς και τη µη χρήση των αεροδροµίων της “Greek Cypriot Administration” (εκτός από το Ακρωτήρι), καθορίζοντας επιπρόσθετα ότι η Ερευνα-∆ιάσωση (Ε-∆) θα εκτελείται στην τουρκική περιοχή ευθύνης Ε-∆ (κατά την Τουρκία, εκτείνεται δυτικά περίπου έως τον 25ο Μεσηµβρινό).

β. Ο διοικητής του E-3A Component εξέδωσε σχετική οδηγία (Aircrew Information File AIF 16-44), καθορίζοντας συγκεκριµένα δροµολόγια µετάβασης των AWACS από το Τραπάνι και την Πρέβεζα προς την Konya και αντιστρόφως, εισερχόµενα µεν στο FIR Αθηνών, αλλά παρακάµπτοντας εντελώς το Αιγαίο, απαγορεύοντας παράλληλα στα πληρώµατα των Ε-3Α να παρεκκλίνουν από τα εν λόγω δροµολόγια, ακόµη και στην περίπτωση λήψης σχετικών οδηγιών από το EUROCONTROL και µνηµονεύοντας την “Τουρκική Περιοχή Ε-∆”».  

Αποφεύγει να τοποθετηθεί ο Καμμένος   Στο ίδιο εµπιστευτικό έγγραφο αναφέρονται οι παρεµβάσεις που έγιναν σε στρατιωτικό επίπεδο, µε κορυφαία αυτή του αρχηγού ΓΕΕΘΑ, ναυάρχου Αποστολάκη, προς τον ανώτατο διοικητή των Στρατιωτικών ∆υνάµεων του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη τόσο σε συνάντηση που είχαν στις 17 Ιανουαρίου όσο και τηλεφωνικά, αλλά και η µία και µοναδική παρέµβαση του Πάνου Καµµένου, στις 17 Φεβρουαρίου. Παρεµβάσεις που, πάντως, έως τώρα δεν έφεραν αποτέλεσµα. «Με βάση τα ανωτέρω», επισηµαίνεται στο έγγραφο, «καθίσταται προφανές ότι το ζήτηµα παράκαµψης του Αιγαίου από τις πτήσεις AWACS εµπίπτει πρώτιστα στο πολιτικό-διπλωµατικό επίπεδο, ενώ εκτιµάται ότι το E-3A θα συνεχίσει να εκτελεί τα δροµολόγια µετάβασης που προβλέπονται στην οδηγία AIF 16-47 µέχρι αυτή να τροποποιηθεί ή να καταργηθεί».

Αξίζει να σηµειωθεί ότι υποδιοικητής των AWACS αυτή την περίοδο είναι Τούρκος αξιωµατικός, ενώ αίσθηση προκαλεί πως τα ιπτάµενα ραντάρ που ελέγχουν όχι µόνο τον εναέριο, αλλά και τον θαλάσσιο χώρο, µετά την τουρκική «απαγόρευση», δεν µπορούν να συνδράµουν τη ΝΑΤΟϊκή δύναµη που επιτηρεί το Αιγαίο για την αντιµετώπιση των προσφυγικών κυµάτων. Μετά την αποκάλυψη των «Π», αναµένεται µε ενδιαφέρον η αντίδραση του υπουργού Εθνικής Αµυνας, Πάνου Καµµένου, ο οποίος έως τώρα έχει αποφύγει οποιαδήποτε δηµόσια τοποθέτηση για το ζήτηµα, αλλά και του υπουργού Εξωτερικών, Νίκου Κοτζιά, στον οποίο µεταφέρθηκε η «καυτή πατάτα» από τους επιτελείς του Πενταγώνου.