Aνησυχία προκαλεί το γεγονός ότι πετρελαιοκηλίδα 400 τετραγωνικών μέτρων εντοπίστηκε το μεσημέρι της Τετάρτης στον Αγ. Κοσμά κοντά στην ακτή. Στην περιοχή επιχειρεί το σύγχρονο αντιρρυπαντικό σκάφος AKTEA OSRV και σκάφος του Λιμενικού Σώματος. Ωστόσο εκφράζονται φόβοι ότι ποσότητες καυσίμων που κινούνται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας λόγω της αλλαγής κατεύθυνσης των ανέμων μπορεί να καταλήξουν και σε άλλες ακτές. Πάντως από την πλευρά τους στελέχη των εταιρειών που έχουν αναλάβει την απορρύπανση σε Σαλαμίνα και Πειραιά εκφράζουν την αισιοδοξία ότι σε διάστημα 20-30 ημερών θα έχουν καταφέρει να έχουν καθαρίσει τα σημεία που υπάρχει ρύπανση.

Εν τω μεταξύ ως μείζονος σημασίας βαρύ περιστατικό, που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, χαρακτήρισε σήμερα ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Διονύσιος Χαράλαμπος Καλαματιανός, τη ρύπανση που προκάλεσε σε παράκτιες περιοχές η βύθιση του αγκυροβολημένου μικρού δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» νοτιοδυτικά της Αταλάντης, γεμάτου με 2.570 τόνους καύσιμα.

Έπειτα από ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ναυτιλίας με τη συμμετοχή δημάρχων, βουλευτών της περιοχής και εκπροσώπων των εταιρειών, ο κ. Καλαματιανός σε δηλώσεις του, τόνισε ότι αυτή τη στιγμή η επικέντρωση των ενεργειών βρίσκεται στη απάντληση των καυσίμων από το βυθισμένο πλοίο, προκειμένου να μην υπάρξει άλλη διαρροή ρυπογόνων ουσιών, αλλά και στον εντοπισμό των πετρελαιοκηλίδων που υπάρχουν στη θάλασσα με σκοπό τη συλλογή τους.

Πρόσθεσε, ότι οι επιχειρήσεις στις ακτές είναι επαρκείς με τα πλέον σύγχρονα μέσα, ενώ επέστησε την προσοχή σε όλους τους εμπλεκόμενους να υπάρξει η δέουσα λειτουργία και αποτελεσματικότητα.

Τόνισε ακόμη ότι, σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο Ναυτιλίας είναι εδώ για να ελέγχει την όλη επιχείρηση και τις ενέργειες και των ιδιωτών.

Σε ερώτηση αν υπήρξε άμεση αντιμετώπιση του περιστατικού ρύπανσης από την πρώτη στιγμή, ο κ. Καλαματιανός απάντησε ότι η κινητοποίηση των λιμενικών Αρχών ήταν άμεση ενώ από την πρώτη ώρα του περιστατικού περιπολούσε στο σημείο του ναυαγίου σκάφος του λιμενικού σώματος.

Είπε, εξάλλου, ότι η ανάθεση από την πλοιοκτήτρια εταιρεία στην εταιρεία απορρύπανσης έγινε επίσης σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, σε λιγότερο από τέσσερις ώρες.

«Η αντιμετώπιση είναι επαρκής και αποτελεσματική και η εικόνα που έχουμε σήμερα είναι ότι στο σημείο του ναυαγίου υπάρχει πλωτός γερανός και τρεις σειρές φραγμάτων που εμποδίσουν κηλίδες από το ναυάγιο να εξέλθουν και να μολύνουν περαιτέρω την περιοχή» δήλωσε ο κ. Καλαματιανός και συμπλήρωσε ότι «στις ακτές τόσο της Σαλαμίνας όσο και στην Πειραϊκή, όπου έχει εμφανιστεί πετρελαιοκηλίδα, επιχειρούν χερσαίες δυνάμεις ενώ χρησιμοποιούνται και εναέρια μέσα του λιμενικού που περιπολούν τον ευρύτερο θαλάσσιο χώρο του Σαρωνικού».

Επιπλέον επισήμανε ότι η αντιμετώπιση όλων των περιστατικών είναι ικανοποιητική και επαρκής, καθώς για πρώτη φορά ενεργοποιείται σκάφος που έχει ειδικό απορρυπαντικό εξοπλισμό πιστοποιημένο από τον ευρωπαϊκό οργανισμό για την ασφάλεια στη θάλασσα EMSA που επιχειρεί στις πληγείσες περιοχές.

Σχετικά με το χρόνο που θα διαρκέσει η επιχείρηση απορρύπανσης, δήλωσε ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένη εκτίμηση, αλλά η εταιρεία καθαρισμού και όσοι άλλοι εμπλέκονται αναφέρουν περίπου σε ένα μήνα.

«Δεν ξέρουμε αυτή τη στιγμή την έκταση της θαλάσσιας μόλυνσης, αλλά όταν όταν έχουμε συγκεκριμένα στοιχεία και γι αυτό θα είμαστε έτοιμοι να απαντήσουμε» ανέφερε.

Για ένα από τα μεγαλύτερα περιστατικά ρύπανσης που έχουν προκληθεί στη θάλασσα τα τελευταία χρόνια, έκανε λόγο από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά, Γιώργος Γαβρίλης, ενώ σε δηλώσεις του τόνισε, ότι έως στιγμής δεν είναι εμφανείς οι λόγοι και τα αίτια της βύθισης του πλοίου, καθώς δεν έχει προκύψει πρόσκρουση και δεν υπήρχε έντονη θαλασσοταραχή.

«Η επέκταση της ρύπανσης γίνεται με ταχύτητα που μας κάνει να ανησυχούμε. Ζητήσαμε από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να πάρουν όλα τα αναγκαία μέτρα και μέσα, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τη ρύπανση της θάλασσας, η οποία απλώνεται σε όλη την ακτογραμμή και της Πειραϊκής και όχι μόνο» τόνισε ο κ. Γαβρίλης.

Ο ίδιος υπογράμμισε ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι τον διαβεβαίωσαν πως έχουν χρησιμοποιηθεί όλα τα σύγχρονα μέσα και οι απαραίτητες αναγκαίες δυνάμεις για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν το θέμα και πως η κατάσταση θα είναι διαχειρίσιμη τις επόμενες ημέρες.

Προανήγγειλε, επίσης, ότι η τοπική αυτοδιοίκηση θα συγκροτήσει ένα συντονιστικό όργανο το επόμενο διάστημα και θα επιχειρήσει με δικά της μέσα αυτοψία όλης της ακτογραμμής και στη βάση αυτών των διαπιστώσεων η περιφέρεια θα ζητά και νέα μέτρα αντιμετώπισης του σοβαρού αυτού σημαντικού προβλήματος ρύπανσης.

Την ίδια στιγμή με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζονται και σήμερα Τετάρτη οι προσπάθειες των σκαφών αντιρρύπανσης για την αντιμετώπιση κομματιών πετρελαιοκηλίδας που δημιουργήθηκαν στα Σελήνια και την Κυνόσουρα αλλά και σε Φρεαττύδα και Πειραϊκή.

Σύμφωνα με πληροφορίες περισσότερα από 60 άτομα ιδιωτικού συνεργείου επιχειρούν εντατικά από το πρωί στην παραλία του Παρασκευά στην Καστέλλα και στη θαλάσσια περιοχή μπροστά από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων.

Στη μάχη της αντιρρύπανσης μπαίνει από σήμερα και το δεξαμενόπλοιο «Αktea osrv» της εταιρείας Τεχνικής Προστασίας Περιβάλλοντος ένα σκάφος με τεράστιες δυνατότητες απάντλησης πετρελαιοειδών. Σύμφωνα με στελέχη των εταιρειών αντιρρύπανσης τα περιστατικά αντιμετωπίζονται σε όλα τα σημεία της ρύπανσης σε ικανοποιητικά επίπεδα.

Στο μεταξύ εντός της ημέρας αναμένεται να αρχίσουν οι εργασίες απάντλησης καυσίμων από το βυθισμένο «ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ» στις δεξαμενές του οποίου βρίσκονται 2.570 τόνους καύσιμα.

Στην περιοχή του ναυαγίου ενισχύονται τα σκάφη του Λιμενικού που επιχειρούν επί τόπου, ενώ στη Σαλαμίνα, κατόπιν συνεννόησης του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με την πλοιοκτήτρια εταιρία, έχουν σταλεί επιπλέον βυτιοφόρα οχήματα, για να βοηθήσουν στην απορρύπανση των ακτών.

Επίσης σε χθεσινή ανακοίνωση της η πλοιοκτήτρια εταιρεία «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» εξέφρασε « την ειλικρινή λύπη της για την αδόκητη πρόκληση ναυαγίου του Δ/Ξ ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ και την εξ αυτού ακόλουθη μόλυνση του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της παράκτιας περιοχής της Σαλαμίνας και δηλώνουμε την αμέριστη συμπαράσταση μας στους κατοίκους, τους επιχειρηματίες της περιοχής και τις τοπικές αρχές. Από την πλευρά μας, αμέσως μετά την βύθιση του πλοίου, που είναι τεράστιο πλήγμα για εμάς, το προσωπικό και τις οικογένειες μας, δόθηκαν εντολές στην ιδιωτική εταιρεία που ανέλαβε το έργο της απορρύπανσης , να πράξει ό,τι είναι ανθρωπίνως και τεχνικώς δυνατό, ώστε να καθαριστεί πλήρως η πληγείσα περιοχή. Έχουμε τις διαβεβαιώσεις ότι αυτό θα γίνει. »

 Η εταιρεία σημείωνε ότι «ήδη η διαρροή από το πλοίο έχει σταματήσει και συνεχίζονται οι προσπάθειες άντλησης του φορτίου, το οποίο θα μεταφορτωθεί σε άλλο πλοίο το οποίο ναύλωσε η εταιρεία μας για τον σκοπό αυτό, ώστε να διασφαλίσουμε ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα μελλοντικής διαρροής. Σε κάθε περίπτωση είμαστε και θα παραμείνουμε σε διαρκή επαφή με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να αποκατασταθεί πλήρως το περιβάλλον.»

Σχετικά με τα αίτια του ναυαγίου υποστήριξε ότι «παρόλο που αντιλαμβανόμαστε πλήρως την αγωνία όλων να μάθουν τι ακριβώς συνέβη, ενημερώνουμε ότι οι αυτοψίες των δυτών και οι πραγματογνωμοσύνες από τις αρμόδιες αρχές/ οργανισμούς είναι σε εξέλιξη και μόνο όταν ολοκληρωθούν, θα είμαστε σε θέση να τα γνωρίζουμε. Έως τότε, το μόνο για το οποίο ως πλοιοκτήτρια μπορούμε να διαβεβαιώσουμε είναι ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, τα πιστοποιητικά του ήταν εν ισχύ και είχε υποβληθεί σε όλους τους ελέγχους, όπως η κείμενη νομοθεσία απαιτεί. Επομένως κάθε «υποψία» που εκφράζεται από οιονδήποτε σχετικά με υποτιθέμενη μη καταλληλότητα του πλοίου να εκτελεί το έργο για το οποίο προοριζόταν είναι ψευδής, συκοφαντική και η εταιρεία επιφυλάσσεται των δικαιωμάτων της.»

Ακόμη σε ανακοίνωση της η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού χαρακτηρίζει το «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» ως «κινητή οικολογική βόμβα» και κάνει λόγο για πλοίο «υπερήλικο, ανασφαλές και επικίνδυνο». Επιπλέον σημειώνει ότι υπήρξε τραγική καθυστέρηση και πρωτοφανής ανεπάρκεια των κρατικών αρχών στην αντιμετώπιση της θαλάσσιας οικολογικής καταστροφής στον Σαρωνικό»

Επιπλέον επίκαιρη ερώτηση για την ρύπανση που προκλήθηκε στην ευρύτερη περιοχή του Σαρωνικού από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου«ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ», κατέθεσε ο Βουλευτής ΝΔ Α΄ Πειραιώς & Νήσων και αναπληρωτής Τομεάρχης Περιβάλλοντος Κώστας Κατσαφάδος.

Στην ερώτησή του προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ο κ. Κατσαφάδος επισημαίνει την τεράστια οικολογική και οικονομική ζημία που προκλήθηκε στην περιοχή, δεδομένου ότι η διαρροή μαζούτ πήρε μεγάλες διαστάσεις φθάνοντας ακόμα και στην περιοχή της Πειραϊκής, ενώ αναφέρει ότι εγείρονται ερωτήματα για το κατά πόσο οι αρμόδιοι φορείς ενεργοποιήθηκαν εγκαίρως για τον περιορισμό των συνεπειών της περιβαλλοντικής καταστροφής.

Ο αναπληρωτής Τομεάρχης Περιβάλλοντος, εκτός από τις βαριές περιβαλλοντικές συνέπειες, αναφέρεται και στις επιπτώσεις που έχει η ρύπανση στους επαγγελματίες της περιοχής που είδαν τις παραλίες και τα καταστήματά τους να ερημώνουν.

Επίσης κάνει λόγο για έλλειψη συντονισμού και σχεδιασμού από τους αρμόδιους φορείς.