Στο επίκεντρο της διαμάχης στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής μεταξύ του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκου Μητσοτάκη και του υπουργού Ναυτιλίας, Παναγιώτη Κουρουμπλή, βρέθηκε το θέμα της συνδρομής του Eυρωπαϊκού Oργανισμού Ναυτικής Ασφάλειας (EMSA), με τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης να κατηγορεί την ηγεσίας του υπουργείο Ναυτιλίας ότι κάλεσε με καθυστέρηση 4 ημερών για τη συνδρομή του EMSA ο δε κ. Κουρουμπλής απάντησε ότι δεν υπήρχε διαθέσιμο πλοίο.

Ωστόσο, η εκπρόσωπος Τύπου του EMSA ( European Maritime Safety Agency) Radina Russeva μιλώντας στο skai.gr αναφέρει πως το αίτημα της Ελλάδας προς τον Οργανισμό έφτασε στις 12 Σεπτεμβρίου αργά το βράδυ αλλά τονίζει παράλληλα πως υπάρχουν πάντοτε 16 πλοία standby και η έγκριση επιχειρήσεων δίνεται 24 ώρες μετά την υπογραφή συμβολαίου με την εκάστοτε χώρα μέλος.

Η κα. Russeva σημειώνει πως ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας έχει πάντοτε για τις ανάγκες των χωρών μελών της Ευρώπης standby 16 πλοία τα οποία είναι διαθέσιμα 24 ώρες μετά την υποβολή αιτήματος από τη χώρα μέλος και την υπογραφή συμβολαίου με την εκάστοτε κυβέρνηση.

Η κα. Russeva σημειώνει πως το αίτημα από κάθε χώρα μέλος γίνεται μέσα από τον μηχανισμό Thesis ο οποίος έχει έδρα στις Βρυξέλλες και στην περίπτωση της χώρας μας το αίτημα κατατέθηκε από την ελληνική πολιτεία στις 12 Σεπτεμβρίου.

Σε ερώτηση για το κατά πόσο είναι δυνατό να γίνει αποδεκτό το αίτημα μίας χώρας όταν το κοντινότερο διαθέσιμο πλοίο του EMSA είναι σε αποστολή (σ.σ αναφέρεται στην ανακοίνωση του Οργανισμού στις 13 Σεπτεμβρίου και το επικαλέστηκε και ο Υπουργός Ναυτιλίας κ. Κουρουμπλής) η εκπρόσωπος Τύπου σημείωσε πως δεν έχει καμία σχέση η αποστολή πλοίου με τις εργασίες που εκτελούνται καθώς υπάρχουν 16 πλοία σε όλη την Ευρώπη πάντοτε διαθέσιμα.

Αναλύοντας τον τρόπο με τον οποίο τελικώς έγινε η επικοινωνία από την πλευρά της χώρας μας η κα. Russeva σημειώνει πως το Ελληνικό αίτημα στον μηχανισμό Thesis μέσω της Γενικής Διεύθυνσης Ευρωπαϊκής Πολιτικής Προστασίας και Επιχειρήσεων Ανθρωπιστικής Βοήθειας (DG ECHO) κατατέθηκε την 12 Σεπτεμβρίου και στον EMSA έφτασε αργά το βράδυ της ίδιας ημέρας. Το συμβόλαιο με την ελληνική πλευρά για την χορήγηση πλοίου έχει υπογραφεί στις 01:17 τα ξημερώματα της 13ης Σεπτεμβρίου και το πλοίο ξεκίνησε να επιχειρεί στις 11:00 π.μ (ώρα Ελλάδος).

Η Εκπρόσωπος τύπου της EMSA σημειώνει τέλος πως μετά την υπογραφή του συμβολαίου είναι απόλυτη ευθύνη της εκάστοτε κυβέρνησης (στην προκειμένη περίπτωση της Ελληνικής) το πώς θα διαθέσει το συγκεκριμένο πλοίο και ποιο σχέδιο θα ακολουθήσει για την καταπολέμηση του ζητήματος που έχει προκύψει.

Το βράδυ της Τετάρτης, η Νέα Δημοκρατία ζήτησε με ανακοίνωσή της την παραίτηση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, μετά τη σημερινή συνέντευξη της Εκπροσώπου Τύπου του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Θαλάσσιας Ασφάλειας (ΕΜSA) 

Ολόκληρη η αακοίνωση της ΝΔ

Το Γραφείο Τύπου της Νέας Δημοκρατίας, σε ανακοίνωση που εξέδωσε, επεσήμανε:

«Μετά την σημερινή επιβεβαίωση της Εκπροσώπου Τύπου του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Θαλάσσιας Ασφάλειας (ΕΜSA), κυρίας Russeva, ότι η Κυβέρνηση έστειλε το αίτημα συνδρομής το βράδυ της 12ης Σεπτεμβρίου, ο κ. Κουρουμπλής είναι ψεύτης με σφραγίδα και αναμένουμε την παραίτησή του».

Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Κουρουμπλής, απευθυνόμενος στον πρόεδρο της ΝΔ, κατά την ενημέρωση του υπουργού Ναυτιλίας στην Ειδική Επιτροπή Προστασίας του Περιβάλλοντος της Βουλής για την αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης στον Σαρωνικό από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», είχε δηλώσει ότι το απορρυπαντικό σκάφος που ενεργοποιείται στο πλαίσιο παροχής από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα EMSΑ (European Maritime Safety Agency), με εξοπλισμό αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων, βρισκόταν σε αποστολή...