Ένα πλήρες χρονοδιάγραμμα δράσεων αναφορικώς με το πρόγραμμα αναβαθμίσεως του στόλου των 123 εκ των 155 συνολικώς ελληνικών F-16, τεσσάρων διαφορετικών εκδόσεων, σε επίπεδο F-16V δόθηκε σήμερα από τον ίδιο τον αρχηγό ΓΕΑ αντιπτέραρχο (Ι) Χρήστο Χριστοδούλου στην ετήσια συνάντησή του με τους διαπιστευμένους στρατιωτικούς συντάκτες στο πλαίσιο της γιορτής του προστάτη της Πολεμικής Αεροπορίας. Επίσης έγινε μία συζήτηση εφ’όλης της αεροπορικής ύλης που επίσης είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον.

Ας δούμε όλα τα θέματα αναλυτικώς.

Για την αναβάθμιση των F-16

Από τα 155 συνολικώς F-16C/D της ΠΑ, τεσσάρων διαφορετικών εκδόσεων (Block.30, Block.50, Block.52+, Block.52+ ADV), σε πρώτη τουλάχιστον φάση θα αναβαθμιστούν μόνο τα 85 νεότερα των εκδόσεων Block.52+ και Block.52+ ADV σε επίπεδο F-16V.

Από τα εναπομείναντα 70, τα 38 της εκδόσεως Block.50 θα αναβαθμιστούν σε δεύτερο χρόνο, με όλα τα υλικά που θα βγουν από την αναβάθμιση των Block.52+ ADV, ενώ τα 32 παλαιότερα Block.30 της πρώτης «αγοράς του αιώνα» (πρόγραμμα “Peace Xenia I”) δεν θα εκσυγχρονιστούν.

Από τα 32 μαχητικά αυτής της εκδόσεως, τα 12 θα πωληθούν, όπως προβλέπεται στο ένα από τα δύο σκέλη της LOR (=“Letter of Request”) που έχει σταλεί επισήμως στους Αμερικανούς (το άλλο είναι για την τιμή της αναβαθμίσεως των 123 μαχητικών), καθώς έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον πέντε χώρες από τις οποίες «πιο κοντά» είναι η Κροατία. Τα χρήματα, που θα προέλθουν από την πώληση θα χρησιμοποιηθούν ως προκαταβολή για την αναβάθμιση των υπολοίπων και το υπόλοιπο κόστος ως τα 1,1 δις ευρώ θα εξοφληθούν σε βάθος δεκαετίας.

Τα υπόλοιπα 20 F-16C/D Block.30 θα παραμείνουν ως έχουν και θα δημιουργήσουν μία νέα εκπαιδευτική Μοίρα για όλους τους τύπους F-16, στην οποία θα εκπαιδεύονται όλοι οι νέοι πιλότοι οι οποίοι ακολούθως θα μετατίθενται στις πολεμικές Μοίρες των F-16V και F-16 Block.52+ADV της ΠΑ.

Ο αρχηγός διαβεβαίωσε ότι δεν θα χρησιμοποιηθεί ούτε ένα ευρώ επιπλέον των προγραμματισμένων, ότι μόλις «κλείσει» η συμφωνία ένα από τα προς αναβάθμιση F-16 θα «φορέσει» το νέο πακέτο του στην ΕΑΒ και ακολούθως θα πάει για δοκιμές στις ΗΠΑ.

Μετά το πέρας του υπολογιζόμενου τετραμήνου δοκιμών και αν δεν υπάρχουν σοβαρές παρατηρήσεις, θα αρχίσουν να μπαίνουν τα F-16 στην ΕΑΒ και να εκσυγχρονίζονται. Υπολογίζεται ότι θα αναβαθμίζονται 12 μαχητικά ετησίως και αναμένεται να έχουν εκσυγχρονιστεί τα 85, συν 38 σε δεύτερο χρόνο, συνολικώς 123 μαχητικά, ως το 2024.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο αρχηγός τόνισε τα εξής: «Πολύ φιλολογία γύρω από τη σύγκριση του F-35 της Τουρκίας με το ελληνικό F-16 VIPER. Δεν με προβληματίζουν τα 20 F35 που θα τα έχει, αν τα έχει, μετά από 10 χρόνια η Τουρκίας. Η διαφορά είναι ανάμεσα στα VIPER και τα 230 τουρκικά F-16 και σας το υπογράφω η διαφορά θα είναι γεωμετρική».

Για το θέμα της υποστηρίξεως των Mirage 2000

Ο αρχηγός ΓΕΑ ανέφερε επίσης ότι βαίνει προς επίλυση το άλλο κρίσιμο θέμα της υποστηρίξεως με ανταλλακτικά του στόλου των Mirage 2000 της ΠΑ. Ο σχετικός διαγωνισμός βγήκε τρεις φορές άγονος, λόγω προβλημάτων με την υπάρχουσα νομολογία.

Συζητήσαμε με τους Γάλλους και η λύση θα έλθει μέσω «συμφωνίας πλαισίου», που θα μετεξελιχθεί σε διακρατική συμφωνία, που θα υπογραφεί από την GDAEE και την αντίστοιχη γαλλική DGA, διαδικασία που δεν έχουν μεγάλη εμπειρία με παρόμοιες συναλλαγές στη Γαλλία, αλλά έχουν προχωρήσει πολύ και θετικά οι συνομιλίες. Να διευκρινίσουμε ότι δεν πρόκειται για «αναβάθμιση» των Mirage 2000 αλλά για «Συμφωνία εν συνεχία Υποστηρίξεως» (“Follow-on-Support”/FOS).

Για εκπαιδευτικά αεροσκάφη και 120 ΠΕΑ

Σε πλήρη εξέλιξη διαγωνισμός για την απόκτηση 12 εκπαιδευτικών ελικοφόρων αεροσκαφών για την αντικατάσταση των T-41D που επιχειρούν από το 1969 στο πλαίσιο της 360 Μοίρας της Σχολής Ικάρων, συνολικού κόστους 7.500.000 ευρώ. Επίσης η ΠΑ προσανατολίζεται να εκμεταλλευθεί τα 45 turboprop T-6A Texan II της 120 Πτέρυγας Εκπαιδεύσεως Αέρος (120 ΠΕΑ) στην Καλαμάτα, καθώς για την εκπαίδευση των Ελλήνων πιλότων χρειάζονται μόλις 12 εξ αυτών, ενώ τα υπόλοιπα μπορούν να διατεθούν για την εκπαίδευση νέων πιλότων από το εξωτερικό, στο πλαίσιο της μετατροπής της 120 ΠΕΑ σε πολυεθνικό Κέντρο Αεροπορικής Εκπαιδεύσεως «ενσωματώνοντας» σε αυτήν το Σχολείο Ενοργάνου Πτήσεως, το Σχολείο Θαλάσσιας Επιβιώσεως κλπ. Στο πλαίσιο αυτό η ΠΑ εξετάζει και το θέμα του αεριωθούμενου εκπαιδευτικού αεροσκάφους για την αντικατάσταση με leasing των ηλικιωμένων T-2 που χρησιμοποιούνται στο προκεχωρημένο στάδιο εκπαιδεύσεως των πιλότων.

Για τις διαθεσιμότητες των μεταφορικών αεροσκαφών

Αναφορικώς με το μείζον θέμα της διαθεσιμότητος του στόλου των μεταφορικών μας αεροσκαφών ο αντιπτέραρχος (Ι) Χριστοδούλου σημείωσε τα εξής: «Είμαστε στα τελειώματα της συμφωνία για τα C-27J Spartan. Ο διαγωνισμός αυτός «έτρεξε» τρεις φορές και ισάριθμες κηρύχθηκε ως «άγονος». Ως το τέλος του χρόνου, αρχές του επόμενου περιμένουμε και το έκτο να είναι διαθέσιμο, χάρη στη FOS. Επίσης περιμένουμε άλλο ένα C-130H από την ΕΑΒ. Αναφορικώς με τα ελικόπτερα Super Puma αναμένουμε άλλο ένα στις αρχές Νοεμβρίου από την ΕΑΒ ενώ άλλο ένα θα μας έλθει στις αρχές Δεκεμβρίου από το ΚΕΑ.