Λόγω τη μη σύννομης σύνταξης των προεδρικών διαταγμάτων για τις επτά αποκεντρωμένες διοικήσεις της χώρας, το Έ τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας με σειρά γνωμοδοτήσεων του τα επέστρεψε στο υπουργείο Εσωτερικών ως μη νόμιμα. Η εξέλιξη αυτή οδηγεί στο να χαθεί η ευκαρία για την υλοποίηση των προεκλογικών εξαγγελιών της Κυβέρνησης για την την ένταξη εκατοντάδων χιλιάδων προσωποπαγών θέσεων προσωπικού, σε οργανικές θέσεις. Οι προσωποπαγείς αυτές θέσεις προέρχονται από τη λεγόμενη κινητικότητα, την κατάργηση, δηλάδή, δημοσίων υπηρεσιών και τη μεταφορά του προσωπικού τους σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες για την κάλυψη πάγιων και διαρκών αναγκών.

Ειδικότερα, ο υπουργός Εσωτερικών Αλέξης Χαρίτσης, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γεώργιος Χουλιαράκης και η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης Μαρία Ξενογιαννακοπούλου απέστειλαν στο Ε΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας 7 σχέδια Προεδρικών Διαταγμάτων με 50 έως 60 άρθρα το καθένα, που αφορούσαν τους οργανισμούς των αποκεντρωμένων Διοικήσεων: 1) Αττικής, 2) Θεσσαλίας -Στερεάς Ελλάδας, 3) Ηπείρου -Δυτικής Μακεδονίας, 4) Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, 5) Μακεδονίας – Θράκης, 6) Αιγαίου και 7) Κρήτης.Τα 7 σχέδια διαταγμάτων που στάλθηκαν στο ΣτΕ συντάχθηκαν σύμφωνα με τους νόμους 4178/2013, 4024/2011 και 3852/2010 στο πλαίσιο του προγράμματος «Καλλικράτης», ενώ παράλληλα τπροέβλεπαν την κατάργηση των ισχυόντων Προεδρικών Διαταγμάτων του 2010, που αφορούσαν τους παλαιούς οργανισμούς των αποκεντρωμένων διοικήσεων.


Το Έ τμήμα τα έκρινε μη νόμιμα. Μεταξύ άλλων κρίθηκε ότι ως προς την «Ειδική Γραμματεία Ιθαγένειας» είναιμεν συνταγματική και νόμιμη η μετατροπή των προσωποπαγών θέσεων σε ισάριθμές και αντίστοιχες οργανικές θέσεις των αντίστοιχων κλάδων, αλλά οι σχετικές διατάξεις των σχεδίων διαταγμάτων «είτε καθίστανται άνευ αντικειμένου» γιατί έχει επέλθει νομοθετική ρύθμιση με το νόμο 4555/2018, είτε «στηρίζονται πλέον σε μη ισχύουσα νομική και πραγματική κατάσταση».Κατά συνέπεια, σημειώνουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, οι διατάξεις αυτές χρήζουν «εξ΄ υπαρχής διόρθωση και αναμόρφωση» με αποτέλεσμα να μη μπορεί το διάταγμα να προωθηθεί προς έκδοση.

Αναφορικά με τις «Διευθύνσεις Συντονισμού και Επιθεωρήσεις Δασών», το ΣτΕ υπογραμμίζει ότι η διάρθρωση και καταγραφή των αρμοδιοτήτων των δασικών υπηρεσιών των αποκεντρωμένων διοικήσεων, «δεν μπορεί να θεωρηθεί πλήρης και σαφής, εφόσον οι οργανισμοί περιορίζονται στη γενική και αόριστη παραπομπή στις ήδη υφιστάμενες οργανικές μονάδες δυνάμει των διατάξεων, των ήδη αντικαθιστάμενων και καταργούμενων οργανισμών, χωρίς νέα ειδική περιγραφή τους, αλλά και με σαφή, ενίοτε, καθ΄ ύλην και κατά τόπο αρμοδιότητα».Εξάλλου, συνεχίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, οι αρμόδιοι υπουργοί «δεν έχουν καταλήξει σε σαφές οργανωτικό σχήμα ως προς τις δασικές υπηρεσίες και ως εκ τούτου η ρύθμιση είναι ατελής και χρήζει συμπλήρωσης, με την αποτύπωση της πλήρους διάρθρωσης των οργανικών μονάδων και την απαρίθμηση των αρμοδιοτήτων τους».