Του Αρη Δρόσου, εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 

Αν για το ελληνικό τηλεοπτικό τοπίο η «ημέρα μηδέν» είναι η ερχόμενη Τρίτη, 30 Αυγούστου, για τους τηλεαστέρες η επόμενη ημέρα της δημοπρασίας των τεσσάρων τηλεοπτικών αδειών, η Τετάρτη 31 Αυγούστου, θα είναι η «ημέρα της κρίσης» για την επαγγελματική ύπαρξή τους. Κι αυτό ακόμη κι αν κάποια κανάλια θα έχουν βγάλει ήδη στον «αέρα» το νέο τους πρόγραμμα (όπως το Star και ο ΣΚΑΪ, που αρχίζουν τη Δευτέρα), ενώ άλλα (Alpha και Epsilon) θα ετοιμάζονται για τις προγραμματισμένες πρεμιέρες τους στις 12 Σεπτεμβρίου.

Το πραγματικά παράδοξο, ακόμη και για τα εργατικά χρονικά, φαινόμενο να υπογράφονται συμφωνίες και συμβόλαια με σταθμούς που δεν γνωρίζουν αν θα έχουν τηλεοπτική άδεια είναι ακόμα ένας γρίφος που θα κληθούν να λύσουν άμεσα οι νομικοί σύμβουλοι των τηλεοπτικών σταθμών, αλλά και οι δικηγόροι των τηλεπαρουσιαστών. Κι όλα αυτά γιατί, ενώ όλες οι πλευρές γνώριζαν την τελεσίδικη απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε διαγωνισμό και ανακατανομή της τηλεοπτικής «πίτας», λειτουργούσαν σαν να μην υπήρχε καν στο τραπέζι αυτό το... ενδεχόμενο. Υπάρχουν, ωστόσο, κάποια τηλεοπτικά πρόσωπα -τα περιζήτητα, που είχαν αυτή τη δυνατότητα- που έχουν προνοήσει για τα ψιλά γράμματα στους όρους των συμβολαίων τους και για την περίπτωση τα κανάλια με τα οποία συμφώνησαν να μην πάρουν τελικά άδεια.

Ποια είναι αυτά τα πρόσωπα και πόσο επηρεάζει η δημοπρασία τα φετινά συμβόλαια; Το «Secret» έχει τις απαντήσεις.

Αποτέλεσμα εικόνας για συνατσακη ουγγαρεζος εκπομπη

Οι αμοιβες

 Τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα δε από το 2012 και μετά, οπότε και καταγράφηκε η μεγαλύτερη πτώση της διαφημιστικής δαπάνης στην τηλεόραση, τα «χρυσά» τηλεοπτικά συμβόλαια έγιναν μάλλον... «μπρούτζινα», ενώ οι δικλίδες από την πλευρά των τηλεοπτικών σταθμών πολλαπλασιάστηκαν. Πόσα χρήματα, λοιπόν, διακυβεύονται στο τηλεοπτικό χρηματιστήριο σε λίγες μέρες; Κατ’ αρχάς, τα ποσά και οι διάρκειες των συμβολαίων μπορούν να χωριστούν σε τέσσερις κατηγορίες.

Η πρώτη κατηγορία αφορά σε μόλις... τέσσερις παρουσιαστές και παρουσιάστριες (με επικεφαλής την Ελένη Μενεγάκη), που φέρονται να έχουν συμβόλαιο 2 έως 4 ετών σε ισχύ, με απολαβές που ξεπερνούν τα 50.000 ευρώ και φτάνουν τα 70.000 ευρώ τον μήνα.

Στη δεύτερη κατηγορία ανήκουν τα περισσότερα παλιά τηλεοπτικά πρόσωπα (αυτά δηλαδή που άρχισαν την καριέρα τους πριν από το 2000 και εξακολουθούν να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή), με τα συμβόλαιά τους να έχουν διάρκεια έως 3 χρόνια (υπογράφουν για τον πρώτο χρόνο και από εκεί και μετά υπάρχει η option μονομερούς ανανέωσης από την πλευρά του σταθμού), με μηνιαίες αποδοχές που κυμαίνονται μεταξύ 20.000 - 30.000 ευρώ (εδώ μιλάμε για πρόσωπα όπως η Τατιάνα Στεφανίδου, η Αγγελική Νικολούλη, η Βίκυ Χατζηβασιλείου και άλλοι).

Στην τρίτη κατηγορία συναντάμε τους παρουσιαστές που αναδείχθηκαν τηλεοπτικά κυρίως από το 2005 και μετά, με μια δεκαετία διαρκούς καθημερινής παρουσίας για τους περισσότερους, με τα συμβόλαιά τους να μην έχουν διάρκεια μεγαλύτερη του 1 (συν ένα από το κανάλι) χρόνου και με αποδοχές από 10.000 μέχρι και 20.000 ευρώ (όπως η Ελεονώρα Μελέτη, η Φαίη Σκορδά και άλλοι).

Τέλος, υπάρχει και η τέταρτη κατηγορία των «παρουσιαστών του τριχίλιαρου», όπως λέγονται. Πρόκειται για τηλεπερσόνες που πέρασαν στην πρώτη γραμμή στα χρόνια της κρίσης, είναι διεκπεραιωτικοί και οι απολαβές τους δεν ξεπερνούν τα 3.000-5.000 ευρώ στην καλύτερη περίπτωση. Οσο για τη διάρκεια του συμβολαίου τους, είναι ετήσια (εδώ ανήκουν η Κατερίνα Καινούργιου, η Δούκισσα Νομικού, η Μαίρη Συνατσάκη, ο Δημήτρης Ουγγαρέζος και άλλοι). Σε όλες τις κατηγορίες, πάντως, οι αποδοχές μπορούν να αυξηθούν μέσω ποσοστών από τοποθετήσεις και πωλήσεις προϊόντων, επιβράβευσης με μπόνους τηλεθέασης στα δυναμικά κοινά ή τις γυναίκες ηλικίας 25-44, αλλά και διαγωνισμών ή δώρων από τηλεφωνικές εταιρείες για τις τηλεφωνικές κλήσεις, από τις οποίες οι παρουσιαστές παίρνουν έστω και λίγα ποσοστά.

ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΓΩΓΟΥΣ

Οι περισσότεροι από τους τηλεαστέρες, ειδικά φέτος, είχαν συμβόλαια σε ισχύ από τα προηγούμενα χρόνια.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο σταθμός που κλήθηκε να αποφασίσει για τα περισσότερα ιδιωτικά συμφωνητικά, ως προς τους παρουσιαστές (γιατί συμβόλαια κάνουν και στελέχη, όπως οι επικεφαλής των διευθύνσεων και κάποιοι αρχισυντάκτες εκπομπών, όπως επίσης ορισμένοι πανελίστες), ήταν το Star, με τους Πόπη Τσαπανίδου, Ζήνα Κουτσελίνη, Φώτη Σεργουλόπουλο και Μαρία Μπακοδήμου να έχουν ως λήξη των συμβάσεών τους την 31η Ιουλίου.

Το κανάλι, σύμφωνα με πληροφορίες, φρόντισε να ανανεώσει τα δύο από τα τέσσερα συμβόλαια (Τσαπανίδου-Κουτσελίνη) πριν από τη λήξη τους, με την επισήμανση της μετάδοσης των εκπομπών «καθοιονδήποτε τρόπο, εντός της ελληνικής επικράτειας, της Κύπρου, των ΗΠΑ και όπου αλλού μεταδίδεται ή αναμεταδίδεται το πρόγραμμα ή μέρος αυτού, το οποίο παράγεται από το Star Channel», όπως αναφέρεται μεταξύ άλλων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι παρουσιαστές του σταθμού δεν έχουν λόγο ως προς τον τόπο και τον τρόπο μετάδοσης της εκπομπής που παρουσιάζουν, καθώς σημασία έχει η παραγωγή της συγκεκριμένης εκπομπής, δηλαδή ποιος πληρώνει για να γίνει η εκπομπή, που μπορεί να μεταδοθεί ακόμη και μέσω Ιντερνετ. Ο ίδιος όρος, πάνω-κάτω, υπάρχει στο σύνολο των συμβολαίων των τηλεοπτικών σταθμών εδώ και χρόνια, ορίζοντας τους παρουσιαστές ουσιαστικά ως παραγωγούς της κάθε εκπομπής. Νομικά, αυτός ο όρος «δένει» τον παρουσιαστή, αφού υπογράφει με την εταιρεία που παράγει την εκπομπή. Για παράδειγμα, αν κάποιος τηλεαστέρας έχει υπογράψει συμβόλαιο για εκπομπή του Mega την ερχόμενη σεζόν, έχει υπογράψει με την εταιρεία Τηλέτυπος Α.Ε., η οποία και παράγει τη συγκεκριμένη εκπομπή, για να τη μεταδώσει (και) μέσω του Mega.

Δηλαδή, από τη στιγμή που το Mega δεν θα πάρει τηλεοπτική άδεια, το συμβόλαιο του παρουσιαστή δεν επηρεάζεται ως προς τη νομική του υπόσταση, αφού αυτός έχει υπογράψει με την εταιρεία που παράγει την εκπομπή. Βέβαια, επί της ουσίας, η εκπομπή μπορεί να μη βγει ποτέ στον «αέρα» και αυτό να είναι βλαπτικό για την επαγγελματική υπόσταση του τηλεπαρουσιαστή, ο οποίος σε μια τέτοια περίπτωση μπορεί να ζητήσει τη λύση της σύμβασης, καταγγέλλοντάς τη.

Προνοητικοι και κερδισμενοι

Υπάρχουν τηλεαστέρες που είτε έκαναν νέα συμφωνία αυτό το καλοκαίρι είτε ανανέωσαν την ήδη υπάρχουσα σχέση τους και προέβλεψαν την πιθανότητα το κανάλι με το οποίο υπέγραψαν να μην πάρει άδεια. Σε δύο διαφορετικές περιπτώσεις (ενός πασίγνωστου anchorman κι ενός μεγάλου ονόματος στον χώρο της ψυχαγωγίας) προστέθηκε ο όρος της δυνατότητας του παρουσιαστή να προχωρήσει σε λύση της συμφωνίας, στην περίπτωση που το κανάλι δεν πάρει άδεια, ή -το σημαντικότερο- να επαναδιαπραγματευτεί τη συμφωνία με αυτόματη αύξηση των αποδοχών, που φτάνει και στο 50% επιπλέον της συμφωνίας! Από την άλλη πλευρά, υπάρχει δημοσιογράφος (που συμμετέχει και σε ένα ποσοστό στην παραγωγή της εκπομπής του) ο οποίος κατάφερε να τροποποιήσει το συμβόλαιό του με τον σταθμό, πετυχαίνοντας μείωση κατά 45% ως προς τη συμμετοχή του στο κόστος. Τέλος, επιτυχημένος παρουσιαστής με καθημερινή, αλλά και εβδομαδιαία παρουσία στο πρόγραμμα του σταθμού στον οποίο εργάζεται, αν και έχει ανακοινωθεί επισήμως ότι ανανέωσε τη συνεργασία του με το κανάλι, δεν έχει ακόμη υπογράψει το νέο συμβόλαιό του, κάνοντας χρήση και της άδειάς του, προκειμένου να προχωρήσει (αν προχωρήσει...) στην ανανέωση μετά την 31η Αυγούστου. Αυτήν την τακτική -της παράτασης ως προς την υπογραφή- έχουν ακολουθήσει αρκετά ονόματα της τηλεόρασης, αναβάλλοντας τη συμφωνία για την 1η Σεπτεμβρίου. Πάντως, στα μικρότερα συμβόλαια παζάρια έκαναν και οι σταθμοί, κατεβάζοντας τα κασέ μέχρι και 40% (νεαρή ξανθιά παρουσιάστρια έφυγε από σταθμό υψηλής τηλεθέασης για μικρότερο κανάλι και οι υπεύθυνοι εξασφάλισαν συμβόλαιο με 4.000 ευρώ έναντι 6.000-7.000 ευρώ που ζητούσε), με την αιτιολογία ότι τα διαφημιστικά έσοδα θα αλλάξουν στο ενδεχόμενο και μόνο ο νέος σταθμός να μην εξασφαλίσει τελικά τηλεοπτική άδεια.