Ετσουξε το… unsold με πίνακα του Φασιανού
φασιανος_παραπολιτικα
Οικονομία

Ετσουξε το… unsold με πίνακα του Φασιανού

Μεγάλη αστοχία από τον οίκο Piasa για τον πίνακα που τα τελευταία δέκα χρόνια ανέβαζε αξία

Bad news. Η εικόνα για την ελληνική αγορά έπειτα από τις τελευταίες συναλλαγές στη Rue du Faubourg Saint-Honoré, στο Παρίσι, όπου εδρεύει ο γαλλικός Οίκος Piasa, ήταν παγερή.
Διότι η μίνι πρόβα Greek Sale, που θα ζέσταινε την όρεξη για τη βασική αναμέτρηση του Λονδίνου τον Νοέμβριο, έφερε αρνητικά πρόσημα και απογοήτευση σε οίκο και πωλητές.
oikos_piasa_parisi


Η μεγαλύτερη αστοχία σημειώθηκε για έναν πίνακα του Αλέκου Φασιανού, που επανήλθε στη δευτερογενή αγορά έπειτα από μία δεκαετία, καθώς το 2009 είχε αλλάξει χέρια μέσω του Greek Sale του Οίκου Sotheby's στο Λονδίνο. Πρόκειται για το έργο «Petite suite anachronique ou la vie d'Anastasios en 24 heures» (λάδι και φύλλα χρυσού πάνω σε καμβά, 160x350 εκ.), υπογεγραμμένο και χρονολογημένο το 1970. Τότε είχε καταλάβει την 4η θέση της κατάταξης, αγγίζοντας τις 127.250 στερλίνες, και αγοραστής του ήταν μεγάλος Ελληνας συλλέκτης.

φασιανος_παραπολιτικα_2


ΟΤΑΝ ΤΟ ΙΔΙΟ ΕΡΓΟ "ΔΙΟΡΘΩΝΕ"
Το 2009 η αγορά έργων του Φασιανού είχε αρχίσει να εμφανίζει σημάδια διόρθωσης και το συγκεκριμένο έργο ήταν η απόδειξη στις επανεκτιμήσεις, καθώς ένα εξάμηνο πιο πίσω (μέσα στο 2008) είχε μείνει απούλητο πάλι σε Greek Sale, με εκτίμηση στις 60.000 με 80.000 στερλίνες. Η τιμή αυτή κατέγραφε ήδη πτώση από την προηγούμενη αναμέτρηση, δημοπρασία στην οποία δεν είχε καταφέρει να βρει τον αγοραστή που θα επένδυε 200.000 με 300.000 στερλίνες, όπως είχε εκτιμηθεί. Το έργο είχε πέσει θύμα του έντονου volatility εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που είχε ρημάξει την αγορά, ρίχνοντας τον τζίρο στις 2.766.575 στερλίνες (3.122.916 ευρώ) με ποσοστό πώλησης by lot 69,4% και by value 70,9%.

Στην τελευταία αναμέτρηση του Piasa, η τιμή εκτίμησης του πίνακα κυμάνθηκε μεταξύ 120.000 και 180.000 ευρώ. Υπολογίζοντας λοιπόν, τη διαφορά στις τιμές εκτίμησης από το 2009 μέχρι σήμερα, διαπιστώνει κανείς ότι το έργο είχε καταφέρει να αυξήσει τη χαμηλή αξία του κατά 77,2% στη δεκαετία και κατά 5,18% κάθε χρόνο (με ανατοκισμό). Οσο για την υψηλή τιμή εκτίμησης, είχε ανέβει σχεδόν κατά 100% στη δεκαετία, καταγράφοντας ετήσια άνοδο 7,14% (με ανατοκισμό).
Ετσι, για να μείνει ικανοποιημένος ο σημερινός πωλητής, θα έπρεπε η τιμή πώλησης να είχε αγγίξει τουλάχιστον τις 180.000 ευρώ, που είναι και το υψηλό estimate, γεγονός που όχι μόνο δεν επετεύχθη, αλλά δεν υπήρξε bidding ούτε σε χαμηλότερο επίπεδο.

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Το γεγονός ότι το έργο επανεμφανίστηκε στο ταμπλό του Παρισιού και όχι στο Λονδίνο έκανε κάποιους να έχουν αμφιβολίες για τη συγκεκριμένη κίνηση. Από την άλλη, θεωρούνταν πρόκληση να συμπεριληφθεί σε ένα sale ζωγραφικής, γλυπτικής, κοσμηματοποιίας και ντιζάιν μαζί με άλλες ελληνικές υπογραφές (Pavlos, Takis και Chryssa) και άλλα εβδομήντα επτά ηχηρά διεθνή ονόματα.
Αλλωστε, ο ίδιος ο ζωγράφος έχει περάσει ένα μεγάλο μέρος της καριέρας του στο Παρίσι και η υπογραφή του διατηρείται στον διεθνή χάρτη.

Αρνητικά αποτελέσματα υπήρξαν και για τα υπόλοιπα ελληνικά έργα της επερχόμενης αναμέτρησης, με εξαίρεση το «Boule Magnétique» (15.000-20.000 ευρώ) του Takis, το οποίο κατάφερε να πωληθεί προς 19.500 ευρώ, κοντά στο high estimate. To «Newspaper» της Χρύσας (15.000-20.000 ευρώ) και τα έργα «Notre Morte» και «Ατιτλο» του Pavlos (30.000-50.000 ευρώ / 25.000-35.000 ευρώ) έμειναν απούλητα.

ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ
litomissiakouli@yahoo.com

Aποδοχή Cookies

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies της Google ή/και άλλων παρόχων διαφήμισης για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

Διαβάστε περισσότερα