Ποιες συναλλαγές των ασφαλισμένων στον ΕΦΚΑ θα γίνονται ηλεκτρονικά
Με προτεινόμενη διάταξη του σχεδίου νόμου του υπουργείου Εργασίας, με τίτλο «Επίδομα γέννησης και λοιπές διατάξεις», το οποίο τέθηκε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, θεσπίζεται η δυνατότητα συναλλαγών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης επιπέδου 4, στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΕΦΚΑ) το 2020.
Συγκεκριμένα, οι παντός τύπου προβεβαιώσεις, βεβαιώσεις, αποσπάσματα λογαριασμών ασφάλισης, ενημερωτικά σημειώματα, καθώς και το αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας, που χορηγεί ο ΕΦΚΑ και τα παντός τύπου απογραφικά δελτία που παραλαμβάνει ο ΕΦΚΑ, χορηγούνται και παραλαμβάνονται και μέσω του διαδικτύου, κατόπιν πιστοποιημένης πρόσβασης των ενδιαφερομένων στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του φορέα.
Με απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ορίζονται, κατά περίπτωση, ο χρόνος έναρξης ηλεκτρονικής χορήγησης/υποβολής, το περιεχόμενο και ο τρόπος ψηφιακού μετασχηματισμού των ανωτέρω εντύπων, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την ηλεκτρονική χορήγηση ή υποβολή.
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου, πλέον παρέχεται η δυνατότητα στους πολίτες να ολοκληρώνουν τις σχετικές διαδικασίες ηλεκτρονικά, χωρίς να απαιτείται επίσκεψη στα υποκαταστήματα του ΕΦΚΑ. Κατ' αυτόν τον τρόπο, επιτυγχάνεται απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών προς τους πολίτες, βελτίωση της ταχύτητας εξυπηρέτησής τους, βελτίωση των συναλλαγών και της συνολικής εμπειρίας των πολιτών με τον ΕΦΚΑ.
Διαγραφή ανείσπρακτων οφειλών για ποσά πολύ μικρού ύψους
Με ξεχωριστή προτεινόμενη διάταξη, καθιερώνεται μία πάγια διαδικασία διαγραφής ληξιπρόθεσμων οφειλών, που θα υλοποιείται κάθε χρόνο από την κεντρική υπηρεσία του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ), με στόχο την εκκαθάριση του χαρτοφυλακίου του ΕΦΚΑ από ληξιπρόθεσμες οφειλές πολύ μικρού ύψους.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, το κόστος της είσπραξης των ιδιαιτέρως χαμηλού ύψους οφειλών αφενός μεν προκαλεί δυσανάλογο διοικητικό βάρος αφετέρου δε υπερβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις το οφειλόμενο ποσό.
Ειδικότερα, η κεντρική υπηρεσία του ΚΕΑΟ προβαίνει σε διαγραφή των ληξιπρόθεσμων οφειλών υπέρ νομικών ή φυσικών προσώπων έως την 31η Ιανουαρίου του επόμενου ημερολογιακού έτους από την πάροδο 20 χρόνων από το έτος βεβαίωσης, εφόσον:
α) το συνολικό ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τον ΕΦΚΑ δεν υπερβαίνει το ποσό των 200 ευρώ ανά οφειλέτη και
β) δεν υφίστανται άλλες οφειλές του ίδιου προσώπου κατά το χρόνο της διαγραφής.
Η κεντρική υπηρεσία του ΚΕΑΟ προβαίνει σε διαγραφή ληξιπρόθεσμων κύριων οφειλών προς τον ΕΦΚΑ, οι οποίες στο τέλος κάθε ημερολογιακού έτους, δεν υπερβαίνουν το ποσό των 10 ευρώ συνολικά ανά οφειλέτη, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ανεξάρτητα από το χρόνο που «γεννήθηκαν» ή το χρόνο βεβαίωσής τους στο ΚΕΑΟ, μέχρι την 31η Ιανουαρίου του επόμενου ημερολογιακού έτους.
Όπως επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου, «με την υλοποίηση των ανωτέρω διαγραφών, αποτρέπεται η συσσώρευση μικρών οφειλών αμφιβόλου εισπραξιμότητας, η οποία θέτει τροχοπέδη στο στρατηγικό προγραμματισμό και την εκπλήρωση των σκοπών των υπηρεσιών είσπραξης του φορέα. Τέλος, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις θα έχουν θετικές επιπτώσεις και στη λειτουργία του ΕΦΚΑ, οι οποίες συνίστανται στην εξοικονόμηση του κόστους για την έκδοση ειδοποιήσεων και την αποδέσμευση του προσωπικού από την επιδίωξη είσπραξης των εν λόγω οφειλών».
Προϋπόθεση της χορήγησης του επιδόματος στέγασης η πραγματική φοίτηση κάθε ανήλικου μέλους στην υποχρεωτική εκπαίδευση
Με προτεινόμενη διάταξη, εισάγεται ως προϋπόθεση για τη χορήγηση του επιδόματος στέγασης την επαρκή φοίτηση κάθε ανήλικου μέλους του νοικοκυριού κατά την υποχρεωτική εκπαίδευση.
Ειδικότερα, για τη χορήγηση του επιδόματος, τίθεται ως προϋπόθεση όχι μόνο η εγγραφή του παιδιού σε σχολείο, αλλά και η πραγματική φοίτησή του, κατά τρόπο ώστε να αποκλείονται από τη χορήγηση του επιδόματος περιπτώσεις νοικοκυριών, τα ανήλικα μέλη των οποίων υποχρεώνονται να επαναλάβουν την ίδια τάξη, λόγω του μεγάλου αριθμού των απουσιών τους από το σχολείο.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η εν λόγω πρόβλεψη αποσκοπεί στην εξάλειψη του φαινομένου της αποχής ανήλικων μαθητών από τα σχολικά καθήκοντά τους και, συνακόλουθα, στην ενίσχυση του συστήματος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, μέσω της εισαγωγής κινήτρου για την άσκηση της σχετικής μέριμνας από τους γονείς ως δικαιούχους του επιδόματος. Προς τούτο, εξουσιοδοτείται ο διοικητής του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) να ρυθμίσει με απόφασή του κάθε σχετικό ειδικότερο και λεπτομερειακό θέμα.
Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα
Με ξεχωριστή διάταξη, οι λέξεις «Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα».
Όπως σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση, με το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, που αποτελεί ένα υψίστης σημασίας μέτρο κοινωνικής πρόνοιας, θωρακίζεται η προστασία της αξιοπρεπούς διαβίωσης και διασφαλίζεται παράλληλα η ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
Συγκεκριμένα, οι παντός τύπου προβεβαιώσεις, βεβαιώσεις, αποσπάσματα λογαριασμών ασφάλισης, ενημερωτικά σημειώματα, καθώς και το αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας, που χορηγεί ο ΕΦΚΑ και τα παντός τύπου απογραφικά δελτία που παραλαμβάνει ο ΕΦΚΑ, χορηγούνται και παραλαμβάνονται και μέσω του διαδικτύου, κατόπιν πιστοποιημένης πρόσβασης των ενδιαφερομένων στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του φορέα.
Με απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ορίζονται, κατά περίπτωση, ο χρόνος έναρξης ηλεκτρονικής χορήγησης/υποβολής, το περιεχόμενο και ο τρόπος ψηφιακού μετασχηματισμού των ανωτέρω εντύπων, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την ηλεκτρονική χορήγηση ή υποβολή.
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου, πλέον παρέχεται η δυνατότητα στους πολίτες να ολοκληρώνουν τις σχετικές διαδικασίες ηλεκτρονικά, χωρίς να απαιτείται επίσκεψη στα υποκαταστήματα του ΕΦΚΑ. Κατ' αυτόν τον τρόπο, επιτυγχάνεται απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών προς τους πολίτες, βελτίωση της ταχύτητας εξυπηρέτησής τους, βελτίωση των συναλλαγών και της συνολικής εμπειρίας των πολιτών με τον ΕΦΚΑ.
Διαγραφή ανείσπρακτων οφειλών για ποσά πολύ μικρού ύψους
Με ξεχωριστή προτεινόμενη διάταξη, καθιερώνεται μία πάγια διαδικασία διαγραφής ληξιπρόθεσμων οφειλών, που θα υλοποιείται κάθε χρόνο από την κεντρική υπηρεσία του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ), με στόχο την εκκαθάριση του χαρτοφυλακίου του ΕΦΚΑ από ληξιπρόθεσμες οφειλές πολύ μικρού ύψους.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, το κόστος της είσπραξης των ιδιαιτέρως χαμηλού ύψους οφειλών αφενός μεν προκαλεί δυσανάλογο διοικητικό βάρος αφετέρου δε υπερβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις το οφειλόμενο ποσό.
Ειδικότερα, η κεντρική υπηρεσία του ΚΕΑΟ προβαίνει σε διαγραφή των ληξιπρόθεσμων οφειλών υπέρ νομικών ή φυσικών προσώπων έως την 31η Ιανουαρίου του επόμενου ημερολογιακού έτους από την πάροδο 20 χρόνων από το έτος βεβαίωσης, εφόσον:
α) το συνολικό ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τον ΕΦΚΑ δεν υπερβαίνει το ποσό των 200 ευρώ ανά οφειλέτη και
β) δεν υφίστανται άλλες οφειλές του ίδιου προσώπου κατά το χρόνο της διαγραφής.
Η κεντρική υπηρεσία του ΚΕΑΟ προβαίνει σε διαγραφή ληξιπρόθεσμων κύριων οφειλών προς τον ΕΦΚΑ, οι οποίες στο τέλος κάθε ημερολογιακού έτους, δεν υπερβαίνουν το ποσό των 10 ευρώ συνολικά ανά οφειλέτη, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ανεξάρτητα από το χρόνο που «γεννήθηκαν» ή το χρόνο βεβαίωσής τους στο ΚΕΑΟ, μέχρι την 31η Ιανουαρίου του επόμενου ημερολογιακού έτους.
Όπως επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου, «με την υλοποίηση των ανωτέρω διαγραφών, αποτρέπεται η συσσώρευση μικρών οφειλών αμφιβόλου εισπραξιμότητας, η οποία θέτει τροχοπέδη στο στρατηγικό προγραμματισμό και την εκπλήρωση των σκοπών των υπηρεσιών είσπραξης του φορέα. Τέλος, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις θα έχουν θετικές επιπτώσεις και στη λειτουργία του ΕΦΚΑ, οι οποίες συνίστανται στην εξοικονόμηση του κόστους για την έκδοση ειδοποιήσεων και την αποδέσμευση του προσωπικού από την επιδίωξη είσπραξης των εν λόγω οφειλών».
Προϋπόθεση της χορήγησης του επιδόματος στέγασης η πραγματική φοίτηση κάθε ανήλικου μέλους στην υποχρεωτική εκπαίδευση
Με προτεινόμενη διάταξη, εισάγεται ως προϋπόθεση για τη χορήγηση του επιδόματος στέγασης την επαρκή φοίτηση κάθε ανήλικου μέλους του νοικοκυριού κατά την υποχρεωτική εκπαίδευση.
Ειδικότερα, για τη χορήγηση του επιδόματος, τίθεται ως προϋπόθεση όχι μόνο η εγγραφή του παιδιού σε σχολείο, αλλά και η πραγματική φοίτησή του, κατά τρόπο ώστε να αποκλείονται από τη χορήγηση του επιδόματος περιπτώσεις νοικοκυριών, τα ανήλικα μέλη των οποίων υποχρεώνονται να επαναλάβουν την ίδια τάξη, λόγω του μεγάλου αριθμού των απουσιών τους από το σχολείο.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η εν λόγω πρόβλεψη αποσκοπεί στην εξάλειψη του φαινομένου της αποχής ανήλικων μαθητών από τα σχολικά καθήκοντά τους και, συνακόλουθα, στην ενίσχυση του συστήματος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, μέσω της εισαγωγής κινήτρου για την άσκηση της σχετικής μέριμνας από τους γονείς ως δικαιούχους του επιδόματος. Προς τούτο, εξουσιοδοτείται ο διοικητής του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) να ρυθμίσει με απόφασή του κάθε σχετικό ειδικότερο και λεπτομερειακό θέμα.
Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα
Με ξεχωριστή διάταξη, οι λέξεις «Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα».
Όπως σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση, με το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, που αποτελεί ένα υψίστης σημασίας μέτρο κοινωνικής πρόνοιας, θωρακίζεται η προστασία της αξιοπρεπούς διαβίωσης και διασφαλίζεται παράλληλα η ανθρώπινη αξιοπρέπεια.