Το 30% του κόστους σημαντικών έργων υποδομής όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), έργων διαχείρισης υδάτων (όπως το φράγμα Ενιπέα στα Φάρσαλα) που θα υλοποιηθούν και με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), καθώς και κτιριακών έργων όπως τα 13 Περιφερειακά Κέντρα Επιχειρήσεων Πολιτικής Προστασίας, μπορεί να καλύψει το Ταμείο Ανάκαμψης. Όπως δηλώνουν ο Διοικητής της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης Νίκος Μαντζούφας και ο γενικός γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ Ορ. Καβαλάκης στην εξειδικευμένη διεθνή έκδοση για τις υποδομές Inframation, το Ταμείο Ανάκαμψης θα στηρίξει νέες Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.

Εκτός από τον ΒΟΑΚ, με κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης θα χρηματοδοτηθούν, κατά πληροφορίες, και άλλα ώριμα οδικά έργα, όπως το βόρειο τμήμα του άξονα Κεντρικής Ελλάδος (κόστους κοντά στα 450 εκατ. ευρώ), το σχεδιαζόμενο ΣΔΙΤ για τη συντήρηση και ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου συνολικού ύψους περί το μισό δισ. ευρώ, κ.α. Στα μικρότερα έργα που θα ενταχθούν περιλαμβάνεται και οι περίπου 7.000 παρεμβάσεις σε επικίνδυνα σημεία του περιφερειακού οδικού δικτύου της χώρας, ύψους μισού δισ. ευρώ, στη χρηματοδότηση του οποίου συμμετέχει και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Ειδικά για τον ΒΟΑΚ, ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γ. Καραγιάννης υποστήριξε προ ημερών πως ολοκληρώθηκαν οι μελέτες για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη που θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ, κατατέθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) στο Υπουργείο Περιβάλλοντος για έγκριση και πλέον βρισκόμαστε στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού. Στο δεύτερο στάδιο έχουν περάσει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη», η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η ισραηλινή Shikun Binui Ltd. και η κοινοπραξία Acciona Concessiones – Μυτιληναίος – Intertoll.

Σε περίπου ένα μήνα θα κατατεθεί η Μ.Π.Ε. και για το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ, από τον Κίσσαμο μέχρι το Ηράκλειο που προβλέπεται πως θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης  και προϋπολογισμό που ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Στο δεύτερο στάδιο του συγκεκριμένου διαγωνισμού έχουν περάσει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία VinciHighways – VinciConcessions, η κοινοπραξία AccionaConcessiones – Μυτιληναίος και η ΑΒΑΞ. Υπενθυμίζεται πως το τρίτο τμήμα του ΒΟΑΚ, Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο.

Ύμνοι για τα ΣΔΙΤ

Στο δημοσίευμα του Inframation για τα νέα έργα υποδομής που σχεδιάζονται στη χώρα περιλαμβάνονται και θετικά λόγια για την πορεία των ΣΔΙΤ κατά τη διάρκεια της θητείας του Ν. Μαντζούφα επί μία δεκαετία. Όπως επισημαίνεται η Ελλάδα βρέθηκε στην τρίτη θέση μεταξύ 160 χωρών, τόσο το 2018, όσο και το 2020 στην έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας για το μοντέλο υλοποίησης ΣΔΙΤ. Το 2019 κατέλαβε τη δεύτερη θέση μεταξύ 140 χωρών στην αντίστοιχα έρευνα του οργανισμού Global Infrastructure Hub. «Ο Ν. Μαντζούφας και η ομάδα του έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των ΣΔΙΤ καθώς και στην ανάδειξή τους ως χρήσιμου εργαλείου για την ανάπτυξη της χώρας» δηλώνει στο Inframationο διάδοχός του στη γενική γραμματεία Ορ. Καβαλάκης.

Ο κ. Καβαλάκης υποστηρίζει πως «η κυβέρνηση έχει μεγάλα σχέδια για τα ΣΔΙΤ και σχεδιάζουμε να αξιοποιήσουμε το Ταμείο Ανάκαμψης προκειμένου να στηρίξουμε τη συγκεκριμένη στρατηγική και τα νέα έργα». Την τελευταία δεκαετία η γενική γραμματεία ΣΔΙΤ, όπως υπενθυμίζει ο Ν. Μαντζούφας, ολοκλήρωσε 14 διαγωνισμούς αξίας άνω του ενός δισ. ευρώ, ενώ σε εξέλιξη είναι διαγωνισμοί ύψους κοντά στα δύο δισ. ευρώ. Μεταξύ αυτών και το πρώτο έργο όπου συνδυάζονται κοινοτικά κονδύλια και ιδιωτικά κεφάλαια για την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων σε περιοχές που δεν είχαν εμπορικό ενδιαφέρον για τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους. Ο διαγωνισμός για το συγκεκριμένο έργο (UFBB) είναι σε εξέλιξη.

Σύμφωνα με τον κ. Καβαλάκη προωθείται τόσο αλλαγή της νομοθεσίας ώστε να γίνει ακόμα πιο ευέλικτο το θεσμικό πλαίσιο, όσο και η κατάρτιση ενός στρατηγικού σχεδίου μέσω του οποίου θα επιλεγούν 15 – 20 έργα προτεραιότητας που θα προχωρήσουν με ΣΔΙΤ καθώς και συγκεκριμένοι τομείς. Ο ίδιος προαναγγέλλει πως σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται ο σχεδιασμός για ΣΔΙΤ στον τομέα της υγείας, αλλά και πρόσθετα οδικά έργα με «πληρωμές διαθεσιμότητας». Δεν θα υπάρχουν δηλαδή διόδια αλλά ο ανάδοχος θα πληρώνεται από το δημόσιο με βάση συγκεκριμένα επίπεδα ποιότητας, κ.α.

Σε χθεσινή του συνέντευξη ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γ. Καραγιάννης τονίζει πως το υπουργείο μέχρι το τέλος του 2021 «θα τρέχει συμβάσεις ΣΔΙΤ ύψους 3,1 δισ. ευρώ» μεταξύ των οποίων η λειτουργία και συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης και το νέο σύστημα αναλογικών διοδίων.