Τράπεζες: Στην Ιστορία περνούν τα βιβλιάρια καταθέσεων
Στην… Ιστορία περνάει σταδιακά το βιβλιάριο ταμιευτηρίου, καθώς με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, οι τράπεζες εκπαιδεύουν το κοινό ώστε να μην του είναι απαραίτητο.
Η ίδια η πανδημία, όπως επιμόρφωσε πολύ σύντομα και εξ ανάγκης μεγάλη ομάδα καταθετών για τις ψηφιακές συναλλαγές και το e-banking, προετοίμασε το έδαφος για τον περιορισμό αν όχι την πλήρη εξαφάνιση του κλασικού, παραδοσιακού βιβλιαρίου καταθέσεων ταμιευτηρίου.
Μέσα στο χρόνο, το βιβλιάριο θα είναι άχρηστο επί της ουσίας, ακόμη και αν ως ένα μικρό ποσοστό μειοψηφίας, εξακολουθεί να υφίσταται με τη φυσική μορφή του. Σήμερα, ποσοστό 80% και άνω των καταθετών ενημερώνονται για την κίνηση των λογαριασμών τους ψηφιακά, μέσα από το e- banking και το mobile banking, λαμβάνοντας σε μηνιαία ή τριμηνιαία βάση, το statement των καταθετικών τους λογαριασμών.
Η συμβολή της πανδημίας έδωσε ακόμη περισσότερη ώθηση στην τάση κατάργησης ή εξάλειψη του γνωστού βιβλιαρίου, όταν με εντολή και απόφαση της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, δεν επιτρέπεται η επίσκεψη σε τραπεζικό κατάστημα χωρίς ραντεβού (γενικώς) – πόσο μάλλον για ενημέρωση βιβλιαρίου.
Τη δυνατότητα αυτή – ιδιαίτερα προσφιλή για μια ειδική μερίδα του πληθυσμού – ο καταθέτης μπορεί να την ενεργοποιήσει είτε ψηφιακά, είτε και με τη «φυσική παρουσία» του βιβλιαρίου (όσοι έχουν ακόμη), το οποίο μπορούν να ενημερώνουν στα ειδικά Μηχανήματα Ενημέρωσης που υπάρχουν για το σκοπό αυτό στις τράπεζες.
Αντίστοιχα μηχανήματα έχει η Τράπεζα Πειραιώς σχεδόν σε όλα της τα καταστήματα (συνολικό δίκτυο 505 καταστημάτων στο τέλος του 2020,) δίνοντας την ευκαιρία σε όσους το επιθυμούν να ενημερώσουν μόνοι τους και εύκολα το βιβλιάριό τους. Βέβαια, η σημερινή κατάσταση που υποχρεώνει το κοινό να κλείνει ραντεβού για να συναντηθεί με τραπεζικό στέλεχος (και όχι βέβαια για ενημέρωση βιβλιαρίου στο ταμείο- συναλλαγή που απαγορεύεται), έχει εκ του αποτελέσματος περιορίσει και το «πηγαινέλα» στα συγκεκριμένα Μηχανήματα.
Άλλωστε, η πλήρης κατάργηση βιβλιαρίου είναι απλά θέμα χρόνου τόσο για την Τράπεζα Πειραιώς – τον μεγαλύτερο σήμερα τραπεζικό όμιλο της χώρας- όσο και για τις υπόλοιπες τράπεζες. Σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες, δεν αποκλείεται να καταργηθεί και εντός του Ιουλίου. Οι τράπεζες πάντως δίνουν κίνητρα και ενημερώνουν πάραυτα για την «αλλαγή σκηνικού».
Στην Alpha Bank δεν έβαλαν καν Μηχανήματα Αυτόματης Ενημέρωσης, στο πλαίσιο μιας φιλοσοφίας που δεν δικαιολογεί τη συγκεκριμένη επένδυση, προ των πυλών της πλήρους κατάργησης. Αλλωστε σήμερα, που οι περισσότεροι πελάτες της Τράπεζας χρησιμοποιούν εναλλακτικά δίκτυα , δεν θα είχε νόημα μία τέτοια κίνηση.
Αρκεί να σημειωθεί ότι ακόμη και σήμερα δεν μπαίνουν στις τράπεζες οι καταθέτες για ενημέρωση βιβλιαρίου έτσι απλά. Η συναλλαγή αυτή στο «γκισέ» δεν επιτρέπεται καν και η εν λόγω υπηρεσία θα διατίθεται για λίγο καιρό ακόμη , για τους λίγους εκείνους «καλούς» πελάτες της Τράπεζας που θα ζητήσουν ραντεβού με τον προσωπικό τους σύμβουλο (personal banker) για άλλες συναλλαγές και υπηρεσίες – οπότε στο πλαίσιο αυτό, πιθανόν να εξυπηρετηθούν και για αυτό. Ούτως ή άλλως όμως, η ίδια η πελατεία της Alpha bank έχει από μόνη της σχεδόν μηδενίσει το «κοντέρ» των έντυπων ενημερώσεων.
Το ίδιο στυλ πελατείας έχει και η Eurobank, στην οποία ήδη το ποσοστό χρήσης του digital banking είναι πολύ υψηλό. Από τις αρχές του 2019 σε κάθε νέα σχέση το βασικό προϊόν που προσφέρεται στους ιδιώτες πελάτες της Τράπεζας είναι ο λογαριασμός με statement. Μόνο κατόπιν αιτήματος πελάτη, προσφέρεται η δυνατότητα ανοίγματος λογαριασμού με passbook. Τα ανοίγματα λογαριασμών με statement για ιδιώτες ανέρχονται σήμερα σε ποσοστό που υπερβαίνει το 85%. ‘Αλλωστε, η Τράπεζα έχει αποϋλοποιήσει όλα τα φυσικά statemenets λογαριασμών και από 1/1/2021 η ενημέρωση των πελατών γίνεται αποκλειστικά με πρόσβαση στα ηλεκτρονικά κανάλια της Τράπεζας. Να σημειωθεί ότι υπάρχει πάντα η δυνατότητα για επαναφορά του φυσικού statement , αλλά τα αιτήματα είναι ιδιαίτερα περιορισμένα. Τώρα για τους κατόχους των passbook η Eurobank έχει εγκαταστήσει στο δίκτυο καταστημάτων 138 Μηχανήματα (passbook printer units (PPU) τα οποία εξυπηρετούν τα νέα βιβλιάρια με magnetic stripe. Τον Ιούνιο, αναμένεται να εγκατασταθούν επιπλέον 100 μονάδες.
Στην Εθνική Τραπέζα, η κατάργηση του βιβλιαρίου δεν είναι και το πιο απλό πράγμα, δεδομένου της σύνθεσης της πελατείας της. Αν και κάποια στιγμή υπήρξαν σκέψεις πλήρους κατάργησης, τελικά αποφασίστηκε η διατήρησή του, αφού ένα σημαντικό μέρος του πελατολογίου της Εθνικής , θέλει «διακαώς» το βιβλιάριο, θεωρώντας το βασικό συστατικό της σχέσης με την Τράπεζα.
Παρά ταύτα, η Εθνική προχωρεί σε εγκατάσταση των ειδικών Μηχανημάτων Αυτόματης Ενημέρωσης σε όλο το δίκτυο της Τράπεζας, ώστε να μην χρειάζεται να περιμένει κανείς στις ουρές των ταμείων, ούτε να επιβαρύνεται η Τράπεζα με το κόστος που σημαίνει αυτό για την ίδια.
Η κατάργηση του βιβλιαρίου, ο έστω περιορισμός του, η παροχή κινήτρων για αυτόματες και ηλεκτρονικές ενημερώσεις, το άνοιγμα νέων λογαριασμών μόνο με e–statements είναι μια τεράστια προσπάθεια από σύσσωμο το τραπεζικό σύστημα, που παράλληλα μέσα από μία τεράστια καμπάνια, προσπαθεί να μειώσει λειτουργικά κόστη και να περιορίσει τις ουρές στα ταμεία.
Μέσα στο χρόνο, το βιβλιάριο θα είναι άχρηστο επί της ουσίας, ακόμη και αν ως ένα μικρό ποσοστό μειοψηφίας, εξακολουθεί να υφίσταται με τη φυσική μορφή του. Σήμερα, ποσοστό 80% και άνω των καταθετών ενημερώνονται για την κίνηση των λογαριασμών τους ψηφιακά, μέσα από το e- banking και το mobile banking, λαμβάνοντας σε μηνιαία ή τριμηνιαία βάση, το statement των καταθετικών τους λογαριασμών.
Η συμβολή της πανδημίας έδωσε ακόμη περισσότερη ώθηση στην τάση κατάργησης ή εξάλειψη του γνωστού βιβλιαρίου, όταν με εντολή και απόφαση της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, δεν επιτρέπεται η επίσκεψη σε τραπεζικό κατάστημα χωρίς ραντεβού (γενικώς) – πόσο μάλλον για ενημέρωση βιβλιαρίου.
Τη δυνατότητα αυτή – ιδιαίτερα προσφιλή για μια ειδική μερίδα του πληθυσμού – ο καταθέτης μπορεί να την ενεργοποιήσει είτε ψηφιακά, είτε και με τη «φυσική παρουσία» του βιβλιαρίου (όσοι έχουν ακόμη), το οποίο μπορούν να ενημερώνουν στα ειδικά Μηχανήματα Ενημέρωσης που υπάρχουν για το σκοπό αυτό στις τράπεζες.
Αντίστοιχα μηχανήματα έχει η Τράπεζα Πειραιώς σχεδόν σε όλα της τα καταστήματα (συνολικό δίκτυο 505 καταστημάτων στο τέλος του 2020,) δίνοντας την ευκαιρία σε όσους το επιθυμούν να ενημερώσουν μόνοι τους και εύκολα το βιβλιάριό τους. Βέβαια, η σημερινή κατάσταση που υποχρεώνει το κοινό να κλείνει ραντεβού για να συναντηθεί με τραπεζικό στέλεχος (και όχι βέβαια για ενημέρωση βιβλιαρίου στο ταμείο- συναλλαγή που απαγορεύεται), έχει εκ του αποτελέσματος περιορίσει και το «πηγαινέλα» στα συγκεκριμένα Μηχανήματα.
Άλλωστε, η πλήρης κατάργηση βιβλιαρίου είναι απλά θέμα χρόνου τόσο για την Τράπεζα Πειραιώς – τον μεγαλύτερο σήμερα τραπεζικό όμιλο της χώρας- όσο και για τις υπόλοιπες τράπεζες. Σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες, δεν αποκλείεται να καταργηθεί και εντός του Ιουλίου. Οι τράπεζες πάντως δίνουν κίνητρα και ενημερώνουν πάραυτα για την «αλλαγή σκηνικού».
Στην Alpha Bank δεν έβαλαν καν Μηχανήματα Αυτόματης Ενημέρωσης, στο πλαίσιο μιας φιλοσοφίας που δεν δικαιολογεί τη συγκεκριμένη επένδυση, προ των πυλών της πλήρους κατάργησης. Αλλωστε σήμερα, που οι περισσότεροι πελάτες της Τράπεζας χρησιμοποιούν εναλλακτικά δίκτυα , δεν θα είχε νόημα μία τέτοια κίνηση.
Αρκεί να σημειωθεί ότι ακόμη και σήμερα δεν μπαίνουν στις τράπεζες οι καταθέτες για ενημέρωση βιβλιαρίου έτσι απλά. Η συναλλαγή αυτή στο «γκισέ» δεν επιτρέπεται καν και η εν λόγω υπηρεσία θα διατίθεται για λίγο καιρό ακόμη , για τους λίγους εκείνους «καλούς» πελάτες της Τράπεζας που θα ζητήσουν ραντεβού με τον προσωπικό τους σύμβουλο (personal banker) για άλλες συναλλαγές και υπηρεσίες – οπότε στο πλαίσιο αυτό, πιθανόν να εξυπηρετηθούν και για αυτό. Ούτως ή άλλως όμως, η ίδια η πελατεία της Alpha bank έχει από μόνη της σχεδόν μηδενίσει το «κοντέρ» των έντυπων ενημερώσεων.
Το ίδιο στυλ πελατείας έχει και η Eurobank, στην οποία ήδη το ποσοστό χρήσης του digital banking είναι πολύ υψηλό. Από τις αρχές του 2019 σε κάθε νέα σχέση το βασικό προϊόν που προσφέρεται στους ιδιώτες πελάτες της Τράπεζας είναι ο λογαριασμός με statement. Μόνο κατόπιν αιτήματος πελάτη, προσφέρεται η δυνατότητα ανοίγματος λογαριασμού με passbook. Τα ανοίγματα λογαριασμών με statement για ιδιώτες ανέρχονται σήμερα σε ποσοστό που υπερβαίνει το 85%. ‘Αλλωστε, η Τράπεζα έχει αποϋλοποιήσει όλα τα φυσικά statemenets λογαριασμών και από 1/1/2021 η ενημέρωση των πελατών γίνεται αποκλειστικά με πρόσβαση στα ηλεκτρονικά κανάλια της Τράπεζας. Να σημειωθεί ότι υπάρχει πάντα η δυνατότητα για επαναφορά του φυσικού statement , αλλά τα αιτήματα είναι ιδιαίτερα περιορισμένα. Τώρα για τους κατόχους των passbook η Eurobank έχει εγκαταστήσει στο δίκτυο καταστημάτων 138 Μηχανήματα (passbook printer units (PPU) τα οποία εξυπηρετούν τα νέα βιβλιάρια με magnetic stripe. Τον Ιούνιο, αναμένεται να εγκατασταθούν επιπλέον 100 μονάδες.
Στην Εθνική Τραπέζα, η κατάργηση του βιβλιαρίου δεν είναι και το πιο απλό πράγμα, δεδομένου της σύνθεσης της πελατείας της. Αν και κάποια στιγμή υπήρξαν σκέψεις πλήρους κατάργησης, τελικά αποφασίστηκε η διατήρησή του, αφού ένα σημαντικό μέρος του πελατολογίου της Εθνικής , θέλει «διακαώς» το βιβλιάριο, θεωρώντας το βασικό συστατικό της σχέσης με την Τράπεζα.
Παρά ταύτα, η Εθνική προχωρεί σε εγκατάσταση των ειδικών Μηχανημάτων Αυτόματης Ενημέρωσης σε όλο το δίκτυο της Τράπεζας, ώστε να μην χρειάζεται να περιμένει κανείς στις ουρές των ταμείων, ούτε να επιβαρύνεται η Τράπεζα με το κόστος που σημαίνει αυτό για την ίδια.
Η κατάργηση του βιβλιαρίου, ο έστω περιορισμός του, η παροχή κινήτρων για αυτόματες και ηλεκτρονικές ενημερώσεις, το άνοιγμα νέων λογαριασμών μόνο με e–statements είναι μια τεράστια προσπάθεια από σύσσωμο το τραπεζικό σύστημα, που παράλληλα μέσα από μία τεράστια καμπάνια, προσπαθεί να μειώσει λειτουργικά κόστη και να περιορίσει τις ουρές στα ταμεία.