Λιανεμπόριο: Το παρασκήνιο πίσω από το… δειλό άνοιγμα της αγοράς
Με πολλές απουσίες, ειδικά από τον χώρο των μεγάλων αλυσίδων λιανικής, αναμένεται να επανεκκινήσει το λιανικό εμπόριο την ερχόμενη Δευτέρα 5 Απριλίου.
H απόφαση για το μερικό άνοιγμα της αγοράς φαίνεται πως προέκυψε από μία νίκη των «προεδρικών» στην άτυπη διαμάχη τους με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης.
Πιο αναλυτικά παράγοντες της αγοράς αποδίδουν τις αποφάσεις που ελήφθησαν στους αποκαλούμενους «προεδρικούς».
Δηλαδή τα στελέχη του Μεγάρου Μαξίμου και κυρίως στον υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ, Άκη Σκέρτσο.
Αντίθετα η θέση της ηγεσίας του υπ. Ανάπτυξης και κυρίως του υπουργού Άδωνι Γεωργιάδη και του ΓΓ Εμπορίου Παναγιώτη Σταμπουλίδη, δεν εισακούσθηκε.
Η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης επιθυμούσε γενικευμένο άνοιγμα της λιανικής, με μόνο περιορισμό τα 25 μέτρα ανά πελάτη (όπως ισχύσει σήμερα στα supermarket) και την χρήση του μηνύματος στο 13032 άπαξ ημερησίως.
Δεν επιθυμούσαν δηλαδή τις διαδικασίες click away και click inside, όπως επίσης και το ανώτατο όριο των 20 πελατών ανά κατάστημα.
Η θέση τους δε αυτή βασίζονταν στο γεγονός ότι δεν υπάρχουν στοιχεία επιβάρυνσης των επιδημιολογικών στοιχείων από την λειτουργία του λιανεμπορίου.
Επίσης φαίνεται ότι πάλεψαν για να επιτραπούν οι διαδημοτικές μετακινήσεις για εμπορικούς λόγους.
Αρχικά η πρόθεση ήταν το λιανικό εμπόριο να ανοίξει σε τοπικό (δημοτικό) επίπεδο.
Έτσι φτάσαμε στο «πολιτικό» άνοιγμα όπως το χαρακτήρισαν ορισμένοι ή την «αναπροσαρμογή» όπως χαρακτήρισε το άνοιγμα της αγοράς, μιλώντας χθες στην Βουλή, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο μόνος ικανοποιημένος από τις αποφάσεις είναι ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης, που πίεζε αφόρητα για το άνοιγμα, τουλάχιστον, των μικρών εμπορικών καταστημάτων.
Η κίνηση πάντως αυτή βολεύει ως ένα βαθμό και το οικονομικό επιτελείο, δηλαδή τους υπουργούς, Χρήστο Σταϊκουρα και Θόδωρο Σκυλακάκη.
Εκτονώνει την πίεση που δέχονται για μια πιθανή ενίσχυση των επιχειρήσεων λιανικής με αποζημιώσεις και επιδοτήσεις, τύπου εστίασης.
Οι εκπρόσωποι του λιανεμπορίου ελπίζουν σε μια ομαλοποίηση της κατάστασης, η οποία θα οδηγήσει στο άνοιγμα όλων των καταστημάτων και την αποφυγή των δυσμενών μέτρων λειτουργίας μέχρι τις 19 Απριλίου 2021.
Ο εκτιμώμενος τζίρος για το Πάσχα είναι περίπου 1,5 δισ ευρώ και ελπίζουν να διασφαλιστεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος από αυτόν.
Τώρα όσον αφορά το άνοιγμα της Δευτέρας αν και οι επιχειρηματίες κρατούν κλειστά χαρτιά, τουλάχιστον μέχρι να δουν δημοσιευμένη την Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα προβλέπει το μοντέλο λειτουργίας, εν τούτοις όλα δείχνουν ότι πολλά μεγάλα καταστήματα λιανικής δεν θα λειτουργήσουν.
Ειδικότερα, σύμφωνα με παράγοντες του εμπορίου, οι αλυσίδες που λειτουργούν μεγάλα καταστήματα δεν πρόκειται να επαναφέρουν το προσωπικό που είναι σε αναστολή εργασίας, προκειμένου να εξυπηρετούν μέχρι 20 πελάτες εντός καταστήματος.
«Έχουν μεγαλύτερο όφελος να είναι κλειστοί παρά ανοικτοί», παραδέχεται στέλεχος της αγοράς.
Ο ίδιος σημειώνει ότι τα μεγάλα καταστήματα δεν μπορούν να λειτουργήσουν με τη διαδικασία της παράδοσης εκτός (click away) ή εντός (click in shop), καθώς ένα τέτοιο μέτρο απαιτεί σημαντική οργάνωση που στην δεδομένη στιγμή δεν υπάρχει.
Επίσης σημαντική δυσαρέσκεια προκάλεσε το γεγονός ότι δεν ανοίγουν όλα τα καταστήματα λιανικής, όπως συμβαίνει με τα εμπορικά κέντρα τα εκπτωτικά χωριά και τα πολυκαταστήματα shop-in-shop. Η απόφαση αυτή, όπως λένε εκπρόσωποι του εμπορίου, δημιουργει για άλλη μια φορά επιχειρήσεις δύο ταχυτήτων, μεταξύ των επιχειρήσεων λιανικής.
H απόφαση για το μερικό άνοιγμα της αγοράς φαίνεται πως προέκυψε από μία νίκη των «προεδρικών» στην άτυπη διαμάχη τους με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης.
Πιο αναλυτικά παράγοντες της αγοράς αποδίδουν τις αποφάσεις που ελήφθησαν στους αποκαλούμενους «προεδρικούς».
Δηλαδή τα στελέχη του Μεγάρου Μαξίμου και κυρίως στον υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ, Άκη Σκέρτσο.
Αντίθετα η θέση της ηγεσίας του υπ. Ανάπτυξης και κυρίως του υπουργού Άδωνι Γεωργιάδη και του ΓΓ Εμπορίου Παναγιώτη Σταμπουλίδη, δεν εισακούσθηκε.
Η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης επιθυμούσε γενικευμένο άνοιγμα της λιανικής, με μόνο περιορισμό τα 25 μέτρα ανά πελάτη (όπως ισχύσει σήμερα στα supermarket) και την χρήση του μηνύματος στο 13032 άπαξ ημερησίως.
Δεν επιθυμούσαν δηλαδή τις διαδικασίες click away και click inside, όπως επίσης και το ανώτατο όριο των 20 πελατών ανά κατάστημα.
Η θέση τους δε αυτή βασίζονταν στο γεγονός ότι δεν υπάρχουν στοιχεία επιβάρυνσης των επιδημιολογικών στοιχείων από την λειτουργία του λιανεμπορίου.
Επίσης φαίνεται ότι πάλεψαν για να επιτραπούν οι διαδημοτικές μετακινήσεις για εμπορικούς λόγους.
Αρχικά η πρόθεση ήταν το λιανικό εμπόριο να ανοίξει σε τοπικό (δημοτικό) επίπεδο.
Έτσι φτάσαμε στο «πολιτικό» άνοιγμα όπως το χαρακτήρισαν ορισμένοι ή την «αναπροσαρμογή» όπως χαρακτήρισε το άνοιγμα της αγοράς, μιλώντας χθες στην Βουλή, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο μόνος ικανοποιημένος από τις αποφάσεις είναι ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης, που πίεζε αφόρητα για το άνοιγμα, τουλάχιστον, των μικρών εμπορικών καταστημάτων.
Η κίνηση πάντως αυτή βολεύει ως ένα βαθμό και το οικονομικό επιτελείο, δηλαδή τους υπουργούς, Χρήστο Σταϊκουρα και Θόδωρο Σκυλακάκη.
Εκτονώνει την πίεση που δέχονται για μια πιθανή ενίσχυση των επιχειρήσεων λιανικής με αποζημιώσεις και επιδοτήσεις, τύπου εστίασης.
Οι εκπρόσωποι του λιανεμπορίου ελπίζουν σε μια ομαλοποίηση της κατάστασης, η οποία θα οδηγήσει στο άνοιγμα όλων των καταστημάτων και την αποφυγή των δυσμενών μέτρων λειτουργίας μέχρι τις 19 Απριλίου 2021.
Ο εκτιμώμενος τζίρος για το Πάσχα είναι περίπου 1,5 δισ ευρώ και ελπίζουν να διασφαλιστεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος από αυτόν.
Τώρα όσον αφορά το άνοιγμα της Δευτέρας αν και οι επιχειρηματίες κρατούν κλειστά χαρτιά, τουλάχιστον μέχρι να δουν δημοσιευμένη την Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα προβλέπει το μοντέλο λειτουργίας, εν τούτοις όλα δείχνουν ότι πολλά μεγάλα καταστήματα λιανικής δεν θα λειτουργήσουν.
Ειδικότερα, σύμφωνα με παράγοντες του εμπορίου, οι αλυσίδες που λειτουργούν μεγάλα καταστήματα δεν πρόκειται να επαναφέρουν το προσωπικό που είναι σε αναστολή εργασίας, προκειμένου να εξυπηρετούν μέχρι 20 πελάτες εντός καταστήματος.
«Έχουν μεγαλύτερο όφελος να είναι κλειστοί παρά ανοικτοί», παραδέχεται στέλεχος της αγοράς.
Ο ίδιος σημειώνει ότι τα μεγάλα καταστήματα δεν μπορούν να λειτουργήσουν με τη διαδικασία της παράδοσης εκτός (click away) ή εντός (click in shop), καθώς ένα τέτοιο μέτρο απαιτεί σημαντική οργάνωση που στην δεδομένη στιγμή δεν υπάρχει.
Επίσης σημαντική δυσαρέσκεια προκάλεσε το γεγονός ότι δεν ανοίγουν όλα τα καταστήματα λιανικής, όπως συμβαίνει με τα εμπορικά κέντρα τα εκπτωτικά χωριά και τα πολυκαταστήματα shop-in-shop. Η απόφαση αυτή, όπως λένε εκπρόσωποι του εμπορίου, δημιουργει για άλλη μια φορά επιχειρήσεις δύο ταχυτήτων, μεταξύ των επιχειρήσεων λιανικής.