To mega project των 250 εκατ. ευρώ που θα μεταμορφώσει την ΠΥΡΚΑΛ
Μέσα στο εξάμηνο αναμένεται να ληφθεί η απόφαση έγκρισης του mega-project της μετακίνησης των εννέα υπουργείων στο Κυβερνητικό Κέντρο «Ανδρέας Λεντάκης». Σύμφωνα με τους αρμόδιους υπουργούς, μέχρι το τέλος του εξαμήνου αναμένεται να συνεδριάσει η Διϋπουργική Επιτροπή των ΣΔΙΤ που θα εγκρίνει το έργο ύψους 250 εκατ. ευρώ κατά τη φάση υλοποίησης, ενώ μέσα στο β’ εξάμηνο του έτους θα ολοκληρωθεί η απαλλοτρίωση της έκτασης των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ) στις εγκαταστάσεις της πρώην ΠΥΡΚΑΛ, στον δήμο Δάφνης-Υμηττού.
Όπως ανέφερε χθες ο αν. υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης, η μεταβίβαση της έκτασης από την εταιρεία στο υπουργείο Οικονομικών που είναι ο κύριος του έργου, απαιτεί πράξη απαλλοτρίωσης καθώς τα ΕΑΣ συνιστούν νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Ερωτηθείς σχετικά με το κόστος της απαλλοτρίωσης, ο κ. Παπαθανάσης δεν θέλησε να δώσει λεπτομέρειες. Το σίγουρο είναι με την πράξη αυτή, τα ΕΑΣ αποκτούν νέα παράταση ζωής, καθώς όπως ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, η κυβέρνηση θα πραγματοποιήσει νέα αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου στην κρατική αμυντική βιομηχανία, με στόχο την μετεγκατάστασή της.
Αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα, όπως είπε ο κ. Παπαθανάσης, με συντηρητικές εκτιμήσεις η προκήρυξη του διαγωνισμού θα γίνει στις αρχές του 2022 με στόχο να ξεκινήσει η σταδιακή μετεγκατάσταση των κυβερνητικών υπηρεσιών των εννέα υπουργείων και ορισμένων οργανισμών (ΕΕΣΥΠ, ΤΑΙΠΕΔ, ΕΤΑΔ), κάποια στιγμή μέσα στο 2023. Στόχος της κυβέρνησης είναι στα περίπου στα μέσα του 2025 να ολοκληρωθεί το mega-project της γιγαντιαίας αυτής μετεγκατάστασης. Όλα δείχνουν ότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί/ενταχθεί σε εκείνα του Ταμείου Ανάκαμψης.
Ο διαγωνισμός θα γίνει με το μοντέλο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Δηλαδή αρχικά θα γίνει η εκδήλωση ενδιαφέροντος και σε στη δεύτερη φάση θα ακολουθήσει ο ανταγωνιστικός διάλογος. Κάτι αντίστοιχο που θα γίνει με την ανάπλαση της Πολιτείας Καινοτομίας στον Πειραιά (πρώην ΧΡΩΠΕΙ). «Η διαγωνιστική διαδικασία έχει συνήθως δύο φάσεις. Η πρώτη φάση είναι η υποβολή φακέλων, εκδήλωση ενδιαφέροντος και η δεύτερη είναι ο ανταγωνιστικός διάλογος και η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, η οποία μέχρι σήμερα ένας μέσος όρος περίπου είναι στους 18-24 μήνες», είπε χθες ο Γενικός Γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ, Ορέστης Καβαλάκης.
Ο ανάδοχος του έργου, όπως ανέφερε ο κ. Καβαλάκης, θα αρχίσει να αποζημιώνεται για την επένδυση που θα πραγματοποιήσει μετά την παράδοση του έργου σε λειτουργία. Επομένως ο ανάδοχος ή προτιμητέος επενδυτής του ΣΔΙΤ, έχει ισχυρό κίνητρο να ολοκληρώσει την ανάπλαση της περιοχής όσο το δυνατόν πιο σύντομα ή τουλάχιστον να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα. Η διάρκεια μίσθωσης των ακινήτων από την πλευρά του δημοσίου εκτιμάται ότι θα διαρκέσει 27 χρόνια, δηλαδή 30 χρόνια ζωής, μείον τον χρόνο κατασκευής που εκτιμάται σε τρία έτη. Οι πληρωμές του δημοσίου θα γίνουν με ετήσιες αμοιβές και θα είναι προκαθορισμένες για όλη την διάρκεια της σύμβασης
Ο ρόλος του ΥΠΟΙΚ
To Υπουργείο Οικονομικών αποτελεί τον κύριο του εμβληματικού έργου αυτού έργου, όπως το χαρακτήρισε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας. Το ΥΠΟΙΚ είναι ο βασικός μέτοχος των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ), αλλά κι επειδή έχει τη συνολική εποπτεία διαχείρισης και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου. Το ΥΠΟΙΚ, όπως είπε χθες ο κ. Σταϊκούρας, αναλαμβάνει μεταξύ άλλων:
τη διαδικασία μεταβίβασης της κυριότητας του ακινήτου των ΕΑΣ στο ΥΠΟΙΚ,
την εκπόνηση μελέτης από δυο ανεξάρτητους πιστοποιημένους εκτιμητές από το Μητρώο Εκτιμητών του Υπουργείου Οικονομικών, για τον υπολογισμό της εύλογης αξίας του ακινήτου,
την Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου (ΑΜΚ) των ΕΑΣ για τη χρηματοδότηση της μεταφοράς της παραγωγικής διαδικασίας στο Λαύριο,
την εκπόνηση όλων των σχετικών μελετών, με κυριότερες τη μελέτη καταγραφής της παραγωγικής διαδικασίας και της μελέτης μετεγκατάστασης του εξοπλισμού
την υλοποίηση της πολεοδομικής ωρίμανσης του ακινήτου, δηλαδή την επιλογή της μεθόδου πολεοδόμησης, καθώς επίσης και την ανάθεση πολεοδομικής μελέτης, Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, κυκλοφοριακής μελέτης και τέλος φυτοτεχνικής μελέτης και τέλος
το συντονισμό της αξιοποίησης των ακινήτων που απελευθερώνονται από τη μεταφορά Υπουργείων και οργανισμών.
Ένα έργο που έπρεπε να είχε γίνει χθες…
Η κυβέρνηση αν και δεν είχε χθες απαντήσεις για όλα, εν τούτοις φάνηκε διαβασμένη. Γνώριζε με ακρίβεια μονάδας τον αριθμό των μετακινούμενων Δημοσίων Υπαλλήλων στο νέο κυβερνητικό κέντρο (περίπου 14.000), τα τετραγωνικά που θα απελευθερωθούν (περίπου 353.000), τα ετήσια μισθώματα (περισσότερα από 33 εκατ. ευρώ) κ.ά. Επίσης γνώριζε με ακρίβεια τετραγωνικού μέτρου τις νέες εγκαταστάσεις που θα απαιτηθούν να στεγάσουν τους φορείς της κυβέρνησης που θα μετεγκατασταθούν.
Ακόμη η κυβέρνηση γνώρισε στοιχεία κυκλοφορίας στην περιοχή και πως θα μπορεί να υποστηριχθεί η γιγαντιαία αυτή μετακίνηση πολιτών σε καθημερινή βάση. Αν και αναμένεται αναδιάταξη των δημοσίων συγκοινωνιών στην περιοχή, φαίνεται ότι ωστόσο ο Σταθμός του Μετρό της Δάφνης που βρίσκεται στα 500 μέτρα από την είσοδο του ακινήτου, θα υποστηρίξει το μεγαλύτερο βάρος της μετακίνησης.
Σύμφωνα με τον αρμόδιο αν. υπουργό Ανάπτυξης κ. Παπαθανάση, δεν είναι νέο για την κυβέρνηση αφού το έργο αυτό είχε συζητηθεί πριν την ανάληψη της κυβέρνησης από τη ΝΔ, και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. «Ήταν κάτι το οποίο και όταν ήμασταν στην αντιπολίτευση είχε μελετηθεί και ήταν σχεδιασμένο να ξεκινήσει αμέσως μετά και σαφώς να υλοποιηθεί μέσα σε μία περίοδο των ετών», είπε ο αν. υπουργός Ανάπτυξης. Το ίδιο υποστήριξε και ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, Ακης Σκέρτσος, ο οποίος είπε ότι το σχέδιο δουλεύτηκε επισταμένως και σε βάθος από την προεδρία της κυβέρνησης, τουλάχιστον κατά τους τελευταίους τέσσερις μήνες.
«Η προεδρία της κυβέρνησης», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σκέρτσος, «έχει αναλάβει κεντρικά και εξαρχής το συντονισμό όλων των αρμόδιων οικονομικών υπηρεσιών για να συγκεντρωθούν τα στοιχεία, να έχουμε πλήρη αποτύπωση των αναγκών, των ανθρώπων που εργάζονται σε κάθε υπουργείο, των μισθωμάτων, των κοινοχρήστων. Άρα με τη δική μας συνδρομή θα γίνει και η κατάλληλη κτιριολογική μελέτη για κάθε κτήριο. Εδώ προφανώς, αποδεικνύεται η χρησιμότητα του λεγόμενου επιτελικού κράτους».
Όπως ανέφερε χθες ο αν. υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης, η μεταβίβαση της έκτασης από την εταιρεία στο υπουργείο Οικονομικών που είναι ο κύριος του έργου, απαιτεί πράξη απαλλοτρίωσης καθώς τα ΕΑΣ συνιστούν νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Ερωτηθείς σχετικά με το κόστος της απαλλοτρίωσης, ο κ. Παπαθανάσης δεν θέλησε να δώσει λεπτομέρειες. Το σίγουρο είναι με την πράξη αυτή, τα ΕΑΣ αποκτούν νέα παράταση ζωής, καθώς όπως ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, η κυβέρνηση θα πραγματοποιήσει νέα αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου στην κρατική αμυντική βιομηχανία, με στόχο την μετεγκατάστασή της.
Αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα, όπως είπε ο κ. Παπαθανάσης, με συντηρητικές εκτιμήσεις η προκήρυξη του διαγωνισμού θα γίνει στις αρχές του 2022 με στόχο να ξεκινήσει η σταδιακή μετεγκατάσταση των κυβερνητικών υπηρεσιών των εννέα υπουργείων και ορισμένων οργανισμών (ΕΕΣΥΠ, ΤΑΙΠΕΔ, ΕΤΑΔ), κάποια στιγμή μέσα στο 2023. Στόχος της κυβέρνησης είναι στα περίπου στα μέσα του 2025 να ολοκληρωθεί το mega-project της γιγαντιαίας αυτής μετεγκατάστασης. Όλα δείχνουν ότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί/ενταχθεί σε εκείνα του Ταμείου Ανάκαμψης.
Ο διαγωνισμός θα γίνει με το μοντέλο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Δηλαδή αρχικά θα γίνει η εκδήλωση ενδιαφέροντος και σε στη δεύτερη φάση θα ακολουθήσει ο ανταγωνιστικός διάλογος. Κάτι αντίστοιχο που θα γίνει με την ανάπλαση της Πολιτείας Καινοτομίας στον Πειραιά (πρώην ΧΡΩΠΕΙ). «Η διαγωνιστική διαδικασία έχει συνήθως δύο φάσεις. Η πρώτη φάση είναι η υποβολή φακέλων, εκδήλωση ενδιαφέροντος και η δεύτερη είναι ο ανταγωνιστικός διάλογος και η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, η οποία μέχρι σήμερα ένας μέσος όρος περίπου είναι στους 18-24 μήνες», είπε χθες ο Γενικός Γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ, Ορέστης Καβαλάκης.
Ο ανάδοχος του έργου, όπως ανέφερε ο κ. Καβαλάκης, θα αρχίσει να αποζημιώνεται για την επένδυση που θα πραγματοποιήσει μετά την παράδοση του έργου σε λειτουργία. Επομένως ο ανάδοχος ή προτιμητέος επενδυτής του ΣΔΙΤ, έχει ισχυρό κίνητρο να ολοκληρώσει την ανάπλαση της περιοχής όσο το δυνατόν πιο σύντομα ή τουλάχιστον να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα. Η διάρκεια μίσθωσης των ακινήτων από την πλευρά του δημοσίου εκτιμάται ότι θα διαρκέσει 27 χρόνια, δηλαδή 30 χρόνια ζωής, μείον τον χρόνο κατασκευής που εκτιμάται σε τρία έτη. Οι πληρωμές του δημοσίου θα γίνουν με ετήσιες αμοιβές και θα είναι προκαθορισμένες για όλη την διάρκεια της σύμβασης
Ο ρόλος του ΥΠΟΙΚ
To Υπουργείο Οικονομικών αποτελεί τον κύριο του εμβληματικού έργου αυτού έργου, όπως το χαρακτήρισε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας. Το ΥΠΟΙΚ είναι ο βασικός μέτοχος των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ), αλλά κι επειδή έχει τη συνολική εποπτεία διαχείρισης και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου. Το ΥΠΟΙΚ, όπως είπε χθες ο κ. Σταϊκούρας, αναλαμβάνει μεταξύ άλλων:
τη διαδικασία μεταβίβασης της κυριότητας του ακινήτου των ΕΑΣ στο ΥΠΟΙΚ,
την εκπόνηση μελέτης από δυο ανεξάρτητους πιστοποιημένους εκτιμητές από το Μητρώο Εκτιμητών του Υπουργείου Οικονομικών, για τον υπολογισμό της εύλογης αξίας του ακινήτου,
την Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου (ΑΜΚ) των ΕΑΣ για τη χρηματοδότηση της μεταφοράς της παραγωγικής διαδικασίας στο Λαύριο,
την εκπόνηση όλων των σχετικών μελετών, με κυριότερες τη μελέτη καταγραφής της παραγωγικής διαδικασίας και της μελέτης μετεγκατάστασης του εξοπλισμού
την υλοποίηση της πολεοδομικής ωρίμανσης του ακινήτου, δηλαδή την επιλογή της μεθόδου πολεοδόμησης, καθώς επίσης και την ανάθεση πολεοδομικής μελέτης, Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, κυκλοφοριακής μελέτης και τέλος φυτοτεχνικής μελέτης και τέλος
το συντονισμό της αξιοποίησης των ακινήτων που απελευθερώνονται από τη μεταφορά Υπουργείων και οργανισμών.
Ένα έργο που έπρεπε να είχε γίνει χθες…
Η κυβέρνηση αν και δεν είχε χθες απαντήσεις για όλα, εν τούτοις φάνηκε διαβασμένη. Γνώριζε με ακρίβεια μονάδας τον αριθμό των μετακινούμενων Δημοσίων Υπαλλήλων στο νέο κυβερνητικό κέντρο (περίπου 14.000), τα τετραγωνικά που θα απελευθερωθούν (περίπου 353.000), τα ετήσια μισθώματα (περισσότερα από 33 εκατ. ευρώ) κ.ά. Επίσης γνώριζε με ακρίβεια τετραγωνικού μέτρου τις νέες εγκαταστάσεις που θα απαιτηθούν να στεγάσουν τους φορείς της κυβέρνησης που θα μετεγκατασταθούν.
Ακόμη η κυβέρνηση γνώρισε στοιχεία κυκλοφορίας στην περιοχή και πως θα μπορεί να υποστηριχθεί η γιγαντιαία αυτή μετακίνηση πολιτών σε καθημερινή βάση. Αν και αναμένεται αναδιάταξη των δημοσίων συγκοινωνιών στην περιοχή, φαίνεται ότι ωστόσο ο Σταθμός του Μετρό της Δάφνης που βρίσκεται στα 500 μέτρα από την είσοδο του ακινήτου, θα υποστηρίξει το μεγαλύτερο βάρος της μετακίνησης.
Σύμφωνα με τον αρμόδιο αν. υπουργό Ανάπτυξης κ. Παπαθανάση, δεν είναι νέο για την κυβέρνηση αφού το έργο αυτό είχε συζητηθεί πριν την ανάληψη της κυβέρνησης από τη ΝΔ, και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. «Ήταν κάτι το οποίο και όταν ήμασταν στην αντιπολίτευση είχε μελετηθεί και ήταν σχεδιασμένο να ξεκινήσει αμέσως μετά και σαφώς να υλοποιηθεί μέσα σε μία περίοδο των ετών», είπε ο αν. υπουργός Ανάπτυξης. Το ίδιο υποστήριξε και ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, Ακης Σκέρτσος, ο οποίος είπε ότι το σχέδιο δουλεύτηκε επισταμένως και σε βάθος από την προεδρία της κυβέρνησης, τουλάχιστον κατά τους τελευταίους τέσσερις μήνες.
«Η προεδρία της κυβέρνησης», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σκέρτσος, «έχει αναλάβει κεντρικά και εξαρχής το συντονισμό όλων των αρμόδιων οικονομικών υπηρεσιών για να συγκεντρωθούν τα στοιχεία, να έχουμε πλήρη αποτύπωση των αναγκών, των ανθρώπων που εργάζονται σε κάθε υπουργείο, των μισθωμάτων, των κοινοχρήστων. Άρα με τη δική μας συνδρομή θα γίνει και η κατάλληλη κτιριολογική μελέτη για κάθε κτήριο. Εδώ προφανώς, αποδεικνύεται η χρησιμότητα του λεγόμενου επιτελικού κράτους».