Jumbo: Η διαπραγμάτευση Βακάκη που γλίτωσε τα ακριβά μεταφορικά
Το θέμα των ενοικίων ήταν το τελευταίο που απασχολεί τον Απόστολο Βακάκη και τα Jumbo όλο το διάστημα που διαρκεί η πανδημία. Χάρη σε μία διαπραγμάτευση που είχε πετύχει ο επιχειρηματίας τα ενοίκια των καταστημάτων είναι συνδεδεμένα με τις πωλήσεις που πραγματοποιούν. Έτσι, υπό κανονικές συνθήκες τα τελευταία χρόνια όσο αυξάνονταν οι πωλήσεις αντίστοιχα αυξάνονταν και τα τιμήματα που πλήρωνε η Jumbo στους ιδιοκτήτες των ακινήτων.
Το τελευταίο πρόβλημα που έχει προκύψει ιδιαίτερα σε όσους εισάγουν από την Ασία είναι οι αυξημένες τιμές στα ναυτιλιακά ναύλα. Και σε αυτή την περίπτωση, όπως αποκάλυψε χθες το απόγευμα ο κ. Βακάκης κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των επενδυτών της Jumbo, η εταιρεία δεν αναμένεται να επιβαρυνθεί ιδιαίτερα από αυτή την εξέλιξη. «Σε εταιρείες σαν την δική μας, αλλά και σε ανταγωνιστικές εταιρείες η αύξηση των μεταφορικών πρακτικά σημαίνει και αλλαγή της τιμής στα προϊόντα. Ωστόσο βρισκόμαστε σε καλύτερη θέση καθώς είχαμε προ-συμφωνήσει τα μεταφορικά κόστη του 2021 από την περασμένη χρονιά. Για παράδειγμα ένας ανταγωνιστής μας έχει να αντιμετωπίσει μεταφορικά κόστη που είναι πέντε φορές υψηλότερα σε σχέση με αυτά που ήταν έναν χρόνο πριν».
Ενδιαφέρον για νέες κατηγορίες
Σε ερώτηση αναλυτή για το αν η πανδημία μπορεί να αλλάξει το προϊόντικό μείγμα των Jumbo όταν επανέλθει η κανονικότητα ο κ. Βακάκης ανέφερε ότι η εταιρεία παρακολουθεί όλες τις τάσεις που μπορεί να προκύψουν. Χαρακτηριστικά ανέφερε δύο κατηγορίες οι οποίες παρουσιάζουν δυναμική όπως είναι τα είδη για κατοικίδια και για ποδηλάτες. «Μπορεί να μην έχουμε ποδήλατα γιατί δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε το after sale service που προσφέρει ένα εξειδικευμένο κατάστημα όμως διαθέτουμε και προσφέρουμε όλα αυτά που μπορεί να χρειαστεί ένας ποδηλάτης». Το ίδιο ισχύει και τα προϊόντα για pet όπου πέρα από τα περιφερειακά προϊόντα ο κ. Βακάκης δεν απέκλεισε στο μέλλον να επεκταθεί και στις τροφές για κατοικίδια.
Όπως φάνηκε και από την χθεσινή παρουσίαση τα Jumbo έχουν πάψει από καιρό να είναι ένα «παιχνιδάδικο», καθώς τα παιχνίδια κάλυψαν μόλις το 20% των πωλήσεων του 2020, έναντι 21% που ήταν το 2019. Πλέον, η βασική και ανερχόμενη κατηγορία είναι αυτή των ειδών για το σπίτι καθώς το 2020 έφτασε το 39% από 35% μία χρονιά πριν.
Σε οικονομικό επίπεδο το πρώτο τρίμηνο ολοκληρώθηκε με μία πτώση της τάξης του 11% όμως το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων στην Ελλάδα αναμένεται να εκμηδενίσει την πτώση στις πωλήσεις μέχρι το τέλος Απριλίου. Η μάχη κατά της πανδημίας και το πρόγραμμα εμβολιασμού δίνει την δυνατότητα στον κ. Βακάκη να θεωρεί ότι η φετινή χρονιά θα είναι σαφώς καλύτερη από το 2020 αλλά δύσκολα θα καταφέρει να πιάσει τους τζίρους του 2019.
Τέλος, σε ό,τι αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο ανέφερε ότι στην Ελλάδα θα συνεχίσει να αυξάνεται με ποσοστό 30% ετησίως ενώ μέσα στο 2021 θα ενεργοποιηθεί και το e-shop στην Ρουμανία όπου σε ετήσια βάση μπορεί να προσφέρει τζίρο όσο 2-3 φυσικά καταστήματα.
Το τελευταίο πρόβλημα που έχει προκύψει ιδιαίτερα σε όσους εισάγουν από την Ασία είναι οι αυξημένες τιμές στα ναυτιλιακά ναύλα. Και σε αυτή την περίπτωση, όπως αποκάλυψε χθες το απόγευμα ο κ. Βακάκης κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των επενδυτών της Jumbo, η εταιρεία δεν αναμένεται να επιβαρυνθεί ιδιαίτερα από αυτή την εξέλιξη. «Σε εταιρείες σαν την δική μας, αλλά και σε ανταγωνιστικές εταιρείες η αύξηση των μεταφορικών πρακτικά σημαίνει και αλλαγή της τιμής στα προϊόντα. Ωστόσο βρισκόμαστε σε καλύτερη θέση καθώς είχαμε προ-συμφωνήσει τα μεταφορικά κόστη του 2021 από την περασμένη χρονιά. Για παράδειγμα ένας ανταγωνιστής μας έχει να αντιμετωπίσει μεταφορικά κόστη που είναι πέντε φορές υψηλότερα σε σχέση με αυτά που ήταν έναν χρόνο πριν».
Ενδιαφέρον για νέες κατηγορίες
Σε ερώτηση αναλυτή για το αν η πανδημία μπορεί να αλλάξει το προϊόντικό μείγμα των Jumbo όταν επανέλθει η κανονικότητα ο κ. Βακάκης ανέφερε ότι η εταιρεία παρακολουθεί όλες τις τάσεις που μπορεί να προκύψουν. Χαρακτηριστικά ανέφερε δύο κατηγορίες οι οποίες παρουσιάζουν δυναμική όπως είναι τα είδη για κατοικίδια και για ποδηλάτες. «Μπορεί να μην έχουμε ποδήλατα γιατί δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε το after sale service που προσφέρει ένα εξειδικευμένο κατάστημα όμως διαθέτουμε και προσφέρουμε όλα αυτά που μπορεί να χρειαστεί ένας ποδηλάτης». Το ίδιο ισχύει και τα προϊόντα για pet όπου πέρα από τα περιφερειακά προϊόντα ο κ. Βακάκης δεν απέκλεισε στο μέλλον να επεκταθεί και στις τροφές για κατοικίδια.
Όπως φάνηκε και από την χθεσινή παρουσίαση τα Jumbo έχουν πάψει από καιρό να είναι ένα «παιχνιδάδικο», καθώς τα παιχνίδια κάλυψαν μόλις το 20% των πωλήσεων του 2020, έναντι 21% που ήταν το 2019. Πλέον, η βασική και ανερχόμενη κατηγορία είναι αυτή των ειδών για το σπίτι καθώς το 2020 έφτασε το 39% από 35% μία χρονιά πριν.
Σε οικονομικό επίπεδο το πρώτο τρίμηνο ολοκληρώθηκε με μία πτώση της τάξης του 11% όμως το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων στην Ελλάδα αναμένεται να εκμηδενίσει την πτώση στις πωλήσεις μέχρι το τέλος Απριλίου. Η μάχη κατά της πανδημίας και το πρόγραμμα εμβολιασμού δίνει την δυνατότητα στον κ. Βακάκη να θεωρεί ότι η φετινή χρονιά θα είναι σαφώς καλύτερη από το 2020 αλλά δύσκολα θα καταφέρει να πιάσει τους τζίρους του 2019.
Τέλος, σε ό,τι αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο ανέφερε ότι στην Ελλάδα θα συνεχίσει να αυξάνεται με ποσοστό 30% ετησίως ενώ μέσα στο 2021 θα ενεργοποιηθεί και το e-shop στην Ρουμανία όπου σε ετήσια βάση μπορεί να προσφέρει τζίρο όσο 2-3 φυσικά καταστήματα.