Τσουνάμι λουκέτων σε σειρά καταστημάτων φέρνει η πανδημία και η στροφή των καταναλωτών στις ιντερνετικές αγορές. Ήδη, σύμφωνα με την ερευνητική εταιρεία Coresight, το 2020 περισσότερα από 8.300 καταστήματα στις ΗΠΑ κατέβασαν ρολά, τάση η οποία θα συνεχιστεί και τη φετινή χρονιά.

Και αυτό δεν αφορά μόνο την Αμερικανική αγορά. Η επένδυση στα ηλεκτρονικά καταστήματα, σε μεγαλύτερο εμπορικά ακίνητα, στις δυνατές εμπορικές πιάτσες και η αλλαγή του καταναλωτικού μοντέλου επηρεάζει το σύνολο του παγκόσμιου λιανεμπορίου και την εγχώρια αγορά φυσικά.

Ας πάρουμε για παράδειγμα την εταιρεία Κλουκίνας – Λάππας. Η εισηγμένη στο ελληνικό Χρηματιστήριο εταιρεία ανακοίνωσε την Παρασκευή τον επανασχεδιασμό του δικτύου των σημείων πώλησης και των καταστημάτων της. Η νέα στρατηγική περιλαμβάνει τη μεγαλύτερη επένδυση στο ηλεκτρονικό εμπόριο, τη διατήρηση μεγάλων περιφερειακών καταστημάτων πλήρους συλλογής καθώς και μικρότερων σημείων πώλησης σε εμπορικούς δρόμους.

Στο πλαίσιο αυτό προχώρησε στην εκμίσθωση καταστήματος ιδιοκτησίας της συνολικής επιφάνειας 884 τ.μ. επί της οδού Ερμού 44, σε μεγάλη εταιρεία αθλητικών ειδών. Το συγκεκριμένο κατάστημα μέχρι σήμερα φιλοξενούσε κατάστημα Mothercare brand που αναπτύσσει η Κλουκίνας – Λάππας. Πρόκειται για το δεύτερο ακίνητο της εταιρείας στην οδό Ερμού το οποίο πλέον χαρακτηρίζεται ως επενδυτικό, καθώς η εταιρεία διαθέτει ένα ακόμη κατάστημα συνολικής επιφάνειας 1.438 τ.μ. μισθωμένο στην εταιρεία ZARA.

Ο Ισπανικός όμιλος Inditex, γνωστός κυρίως για τα ZARA, έχει ανακοινώσει, ότι σκοπεύει να κλείσει 1.200 καταστήματα, να επεκτείνει τα καταστήματα με τις καλύτερες επιδόσεις και να επενδύσει στο διαδίκτυο προκειμένου το 2022 το 25% του ετήσιου τζίρου του να προέρχεται από τις online πωλήσεις. Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Pablo Isla, έχει δηλώσει: «Πρωταρχικός στόχος είναι έως το 2022 η πλήρης εφαρμογή της ολοκληρωμένης φιλοσοφίας καταστημάτων μας, καθοδηγούμενη από την ιδέα ότι μπορούμε να προσφέρουμε στους πελάτες μας αδιάλειπτη εξυπηρέτηση, όπου κι αν βρίσκονται, στο οποιαδήποτε συσκευή και οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας».

Στην Ελλάδα ο όμιλος Inditex έχει κλείσει δύο καταστήματα OYSHO σε Τρίκαλα και Καρδίτσα και το κατάστημα Massimo Dutti στην Κηφισιά, ενώ άνοιξε νέο κατάστημα ZARA στο Ηράκλειο της Κρήτης επιφάνειας 2.200 τ.μ. Την ίδια ώρα, σχεδιάζει το άνοιγμα τεσσάρων νέων καταστημάτων εντός του έτους σε Αθήνα, Κρήτη και Θεσσαλονίκη.

Από κοντά και ο Σουηδικός όμιλος H&M που σχεδιάζει να κλείσει 350 καταστήματα και να ανοίξει 100 με καθαρή απώλεια 250 καταστημάτων. Η Disney σχεδιάζει να κλείσει 300 καταστήματα έως το τέλος του 2021 για να επικεντρωθεί στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Ο λιανοπωλητής οικιακών ειδών Bed Bath & Beyond έκλεισε 43 καταστήματα τον Φεβρουάριο, μετά από 63 κλεισίματα το 2020. Η GAP έκλεισε 40 καταστήματα παγκοσμίως στις αρχές του 2020 ως μέρος ενός σχεδίου για κλείσιμο 230 καταστημάτων κατά τη διάρκεια δύο ετών.

Ακόμη και πριν από το ξέσπασμα της πανδημικής κρίσης, περισσότερες από τις μισές εταιρείες μόδας στο McKinsey Global Fashion Index (MGFI) ταξινομήθηκαν από το The State of Fashion 2020 ως «value destroyers», που σημαίνει ότι το κέρδος τους δεν υπερβαίνει το εκτιμώμενο κόστος κεφαλαίου τους· και το ποσοστό αυξάνεται κάθε χρόνο.

Δηλαδή, η πανδημία προκαλεί περισσότερα προβλήματα σε αυτή την ομάδα, η οποία περιλαμβάνει τα τεράστια πολυκαταστήματα, μεγάλες επωνυμίες/φίρμες αλλά και υποστηριζόμενες start-ups.

Πολλά πολυκαταστήματα μετά την οικονομική κρίση του 2008 απέτυχαν να ξαναγίνουν ελκυστικά για τους καταναλωτές, καθώς δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στους νέους τύπους της ζήτησης. Και οι επιχειρήσεις που έδωσαν προτεραιότητα στην ανάπτυξη έναντι των κερδών τώρα αγωνίζονται για ρευστότητα, καθώς τα επιχειρηματικά ταμεία μειώνουν τις επενδύσεις.