Στο προσκήνιο έρχεται πάλι η Apple για τους αυστηρούς όρους χρήσης των δεδομένων περιήγησης χρηστών του λογισμικού iOS 14.5, λόγω των έντονων αντιδράσεων από μεγάλους παίκτες του Διαδικτύου που αναμένεται να έχει επιπτώσεις στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης Facebook, Twitter ή TikTok. Παράλληλα, αναμένεται να δώσει εξηγήσεις στην Κομισιόν για αμφιλεγόμενες προϋποθέσεις προβολής εφαρμογών στο app Store της ύστερα από προσφυγή του Spotify.

Η Apple ανατρέπει το σκηνικό στον επικερδή κόσμο της διαδικτυακής διαφήμισης, με ετήσιο τζίρο 350 δισ. ευρώ, καθώς ελλοχεύει κίνδυνος να περιοριστεί δραματικά η πρόσβαση σε δεδομένα που αποτελούν το μεδούλι της εξατομικευμένης προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών. Έντονες αντιδράσεις υπήρξαν προ μηνών από την Facebook, η οποία ισχυρίστηκε πως η Apple στοχεύει να χρησιμοποιεί την κυρίαρχη θέση που έχει στην αγορά για να συλλέγει μόνη της δεδομένα και να καθιστά σχεδόν αδύνατο να τα μοιράζεται με ανταγωνιστές. «Υποστηρίζουν πως προστατεύουν την ιδιωτικότητα αλλά τα κίνητρα τους είναι κερδοσκοπικά», είχε ανακοινώσει πέρσι τον Νοέμβριο η Facebook. Η Google ανακοίνωσε πρόσφατα που θα σταματήσει να χρησιμοποιεί δεδομένα από άλλες εφαρμογές.

Με την εγκατάσταση του νέου λογισμικού iOS 14.5, η Apple ζητά από τους κατόχους των κινητών τηλεφώνων να δώσουν ξεκάθαρα τη συγκατάθεσή τους στην ιχνηλάτηση της περιήγησής τους από εφαρμογές που μοιράζονται τα δεδομένα αυτά με τρίτους και ειδικότερα data brokers. Εάν η απάντηση των κατόχων κινητών της Apple είναι αρνητική σε μεγάλη κλίμακα τότε δεν θα είναι εφικτή η συλλογή δεδομένων από δωρεάν εφαρμογές. Σύμφωνα με στοιχεία της Fun Corp. που παραθέτουν οι Financial Times, «εκατοντάδες τρισεκατομμύρια περιηγήσεις χρηστών στο Διαδίκτυο» ιχνηλατούνται κάθε ημέρα. Αρκετές εφαρμογές στέλνουν τα δεδομένα αυτά σε τρίτους, συμπεριλαμβανομένης της Facebook και της Google. Στην περίπτωση που οι χρήστες του λογισμικού iOS 14.5 αρνηθούν κάθε πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα τότε ναι μεν θα αναρτώνται διαφημίσεις αλλά δεν θα είναι εξατομικευμένες.

Στις Βρυξέλλες, εν τω μεταξύ, η επίτροπος Ανταγωνισμού Μαγκρίτ Βεστάνγκερ αναμένεται να κατηγορήσει δημόσια την Apple πως παραβιάζει τη νομοθεσία της Ε.Ε με τους όρους που θέτει σε εταιρείες που επιθυμούν την προβολή τους στο app Store της. Η υπόθεση αυτή άνοιξε προ διετίας έπειτα από προσφυγή της υπηρεσίας ψηφιακής μουσικής Spotify, η οποία υποστήριξε πως η Apple της επέβαλε τέλος συνδρομής 30% για να την εγγράψει στο app Store της, αλλά αρνούνταν να ενημερώσει τους χρήστες για φθηνότερους τρόπους πρόσβασης εκτός του «οικοσυστήματος» της. Από την πλευρά της, η Apple θεωρεί πως βοήθησε την Spotify να εξελιχθεί στη μεγαλύτερη εφαρμογή ψηφιακής μουσικής στην Ευρώπη.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση θεωρεί πως οι κολοσσοί της ψηφιακής τεχνολογίας θα πρέπει να λειτουργούν ως «κηδεμόνες του Διαδικτύου», δηλαδή λίγο έως πολύ ως πάροχοι υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για τη διανομή εφαρμογών και περιεχομένου σε χρήστες των δημοφιλών συσκευών τους. Η επίτροπος Ανταγωνισμού έχει βάλει ξανά στο στόχαστρο την Apple, αποφασίζοντας πως προ τετραετίας πως το ιρλανδικό κράτος θα πρέπει να ζητήσει αναδρομικά φόρους 13 δισ. ευρώ από την Apple, η οποία δεν πλήρωνε το μερίδιο που της αναλογούσε επί σειρά ετών λόγω του ευνοϊκού καθεστώτος στη χώρα.