Επενδυτική άνοιξη στην ελληνική αγορά delivery
Τη στιγμή που σε πολλούς κλάδους της εγχώριας οικονομίας επικρατεί επενδυτική ανομβρία, υπάρχει ένας τομέας όπου οι επενδύσεις πέφτουν βροχή: αυτός του delivery. Η στροφή των καταναλωτών στις online αγορές έχει δώσει τροφή σε έναν κλάδο, όπου και διεθνώς, επικρατεί κυριολεκτικά επενδυτικός παροξυσμός.
Στην Ελλάδα, μόνο τον Φεβρουάριο, η δημιουργία νέων εταιρειών delivery εκτοξεύθηκε κατά περίπου 110% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα (στοιχεία της Linked Business). Στο μεταξύ, μόνο τους πρώτους μήνες του 2021, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών – Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) έχει χορηγήσει περισσότερες από 80 άδειες. Το νούμερο είναι εντυπωσιακό αν ληφθεί υπόψη ότι στο σύνολο του 2020 είχαν δοθεί από την ΕΕΤΤ 70 νέες άδειες σε εταιρείες ταχυμεταφορών (έναντι 56 αδειών το 2019).
Μάλιστα, η αγορά του delivery δείχνει να βρίσκει γόνιμο έδαφος και εκτός Αττικής, αφού τον Φεβρουάριο έξι στις δέκα νέες εταιρείες που ιδρύθηκαν είχαν έδρα την περιφέρεια. H αγορά, όπως επισημαίνει στο powergame.gr στέλεχος που γνωρίζει εκ των ένδον τον κλάδο, ανοίγει προς την περιφέρεια, μοιράζεται σε μικρότερους και νέο-εισερχόμενους παίκτες, με τα delivery apps να έχουν τον κύριο λόγο στο νέο μοίρασμα της πίτας και επιχειρεί να κάνει πρωταθλητισμό στην αξιοποίηση νέων τεχνολογιών.
Την ίδια στιγμή, παραδοσιακές εταιρείες ταχυμεταφορών, όπως η ACS, η Γενική Ταχυδρομική, η Speedex, τα ΕΛΤΑ courier, επενδύουν σε νέες τεχνολογίες, ροκειμένου να μην χάσουν το hype που δημιουργείται. Οι επενδύσεις των εδραιωμένων εταιρειών αφορούν κατά κύριο λόγο σε logistics centers, αλλά και σε νέες λύσεις όπως τα smart lockers.
New entries
Την ίδια στιγμή, εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών / logistics διεκδικούν με αξιώσεις μερίδιο από την πίτα των ταχυμεταφορών. Πλέον πρόσφατο παράδειγμα αυτό της Seagull, η οποία εισήλθε στον κλάδο του delivery με την ίδρυση της εταιρείας WEBOXIT.
Η νέα εταιρεία επενδύει εξ ολοκλήρου στην ηλεκτροκίνηση, καθώς ήδη από την πρώτη ημέρα της λειτουργίας της έχει «ρίξει» στους δρόμους έναν στόλο εννέα οχημάτων, που αποτελείται αποκλειστικά από ηλεκτροκίνητα βαν, με τον αριθμό τους να αυξάνεται σταδιακά. Ταυτόχρονα, η εταιρεία έχει δημιουργήσει έναν σύγχρονο δίκτυο σταθμών παράδοσης και παραλαβής δεμάτων, τα οποία τοποθέτησε σε κομβικά σημεία σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας.
Παροξυσμός με τα delivery apps
Μεγάλη επενδυτική κινητικότητα επικρατεί και στον πολλά υποσχόμενο -στην Ελλάδα και διεθνώς- χώρο των delivery apps. Startups αλλά και πιο εδραιωμένες εταιρείες -όπως η Skroutz, φιλοδοξούν να σπάσουν τα κοντέρ, κάνοντας τις παραδώσεις προϊόντων υπόθεση …λεπτών. Η αγορά του λεγόμενου «γρήγορου εμπορίου»-quick commerce έχει πάρει φωτιά, με τις εταιρείες να διαγκωνίζονται ποια θα κάνει ρεκόρ στην ταχύτερη παράδοση των προϊόντων.
Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η «Skroutz Last Mile», η υπηρεσία ταχυμεταφορών που ενεργοποίησε η Skroutz. Πρακτικά πρόκειται για τη μετονομασία της εξαγορασθείσας SendX – το courier brand της MyJobNow Delivery– η οποία ξεκίνησε ήδη να παρέχει υπηρεσίες στην περιοχή της Αττικής.
Η Skroutz Last Mile διαθέτει ήδη έναν στόλο με περισσότερα από 100 μηχανάκια και 20 μίνι βαν, για να μεταφέρει με ασφάλεια και ταχύτητα προϊόντα που πωλούν μέσω της πλατφόρμας Skroutz οι συνεργαζόμενες εταιρείες, που δεν διαθέτουν δικό τους e-shop.
Ισχυροί παίκτες της αγοράς του online delivery, όπως η e-food, που ανήκει πλέον στη γερμανική πολυεθνική Delivery Hero, ή η φιλανδική Wolt, χτίζουν ταυτόχρονα τις θέσεις τους στην αγορά. Οι εταιρείες αυτές επενδύουν συστηματικά, αυτή την περίοδο, στην εκτός Αττικής παρουσία τους, εμπλουτίζουν την γκάμα των επιχειρήσεων με τις οποίες συνεργάζονται, βελτιώνουν τις τεχνολογικές τους υποδομές, εκσυγχρονίζουν τις παραγγελιοληψίες και τη διανομή μέσω των λεγόμενων dark stores (των μικρών τοπικών αποθηκών).
Στόχος οι παραδόσεις στον τελικό καταναλωτή σε χρόνο μικρότερο της μισής ώρας, αρχικά σε όλη την Αττική, αλλά και η παροχή στους καταναλωτές υπηρεσιών όπως το live tracking, για να γνωρίζουν οι πελάτες ανά πάσα στιγμή που βρίσκεται η παραγγελία και πότε θα την παραλάβουν, καθώς και δυνατότητες προγραμματισμού παράδοσης.
Κινητικότητα
Στην αγορά των ταχυμεταφορών δραστηριοποιούνται επίσης εταιρείες όπως το delivery.gr, που από το 2019 ανήκει στον όμιλο (σσ ελέγχει το δίκτυο καταστημάτων μικρής λιανικής Kiosky’s), αλλά και η Easy Mail, η οποία επίσης από το 2019 ελέγχεται από τον όμιλο Ορφέα Βεϊνόγλου.
Στην αγορά του delivery ρόλο διεκδικεί και το BOX του ομίλου ΟΤΕ, αλλά και παίκτες όπως το «stoferno.gr», που πλέον έχει στο μετοχικό του κεφάλαιο τον όμιλο Λάτση.
Στην Ελλάδα, μόνο τον Φεβρουάριο, η δημιουργία νέων εταιρειών delivery εκτοξεύθηκε κατά περίπου 110% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα (στοιχεία της Linked Business). Στο μεταξύ, μόνο τους πρώτους μήνες του 2021, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών – Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) έχει χορηγήσει περισσότερες από 80 άδειες. Το νούμερο είναι εντυπωσιακό αν ληφθεί υπόψη ότι στο σύνολο του 2020 είχαν δοθεί από την ΕΕΤΤ 70 νέες άδειες σε εταιρείες ταχυμεταφορών (έναντι 56 αδειών το 2019).
Μάλιστα, η αγορά του delivery δείχνει να βρίσκει γόνιμο έδαφος και εκτός Αττικής, αφού τον Φεβρουάριο έξι στις δέκα νέες εταιρείες που ιδρύθηκαν είχαν έδρα την περιφέρεια. H αγορά, όπως επισημαίνει στο powergame.gr στέλεχος που γνωρίζει εκ των ένδον τον κλάδο, ανοίγει προς την περιφέρεια, μοιράζεται σε μικρότερους και νέο-εισερχόμενους παίκτες, με τα delivery apps να έχουν τον κύριο λόγο στο νέο μοίρασμα της πίτας και επιχειρεί να κάνει πρωταθλητισμό στην αξιοποίηση νέων τεχνολογιών.
Την ίδια στιγμή, παραδοσιακές εταιρείες ταχυμεταφορών, όπως η ACS, η Γενική Ταχυδρομική, η Speedex, τα ΕΛΤΑ courier, επενδύουν σε νέες τεχνολογίες, ροκειμένου να μην χάσουν το hype που δημιουργείται. Οι επενδύσεις των εδραιωμένων εταιρειών αφορούν κατά κύριο λόγο σε logistics centers, αλλά και σε νέες λύσεις όπως τα smart lockers.
New entries
Την ίδια στιγμή, εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών / logistics διεκδικούν με αξιώσεις μερίδιο από την πίτα των ταχυμεταφορών. Πλέον πρόσφατο παράδειγμα αυτό της Seagull, η οποία εισήλθε στον κλάδο του delivery με την ίδρυση της εταιρείας WEBOXIT.
Η νέα εταιρεία επενδύει εξ ολοκλήρου στην ηλεκτροκίνηση, καθώς ήδη από την πρώτη ημέρα της λειτουργίας της έχει «ρίξει» στους δρόμους έναν στόλο εννέα οχημάτων, που αποτελείται αποκλειστικά από ηλεκτροκίνητα βαν, με τον αριθμό τους να αυξάνεται σταδιακά. Ταυτόχρονα, η εταιρεία έχει δημιουργήσει έναν σύγχρονο δίκτυο σταθμών παράδοσης και παραλαβής δεμάτων, τα οποία τοποθέτησε σε κομβικά σημεία σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας.
Παροξυσμός με τα delivery apps
Μεγάλη επενδυτική κινητικότητα επικρατεί και στον πολλά υποσχόμενο -στην Ελλάδα και διεθνώς- χώρο των delivery apps. Startups αλλά και πιο εδραιωμένες εταιρείες -όπως η Skroutz, φιλοδοξούν να σπάσουν τα κοντέρ, κάνοντας τις παραδώσεις προϊόντων υπόθεση …λεπτών. Η αγορά του λεγόμενου «γρήγορου εμπορίου»-quick commerce έχει πάρει φωτιά, με τις εταιρείες να διαγκωνίζονται ποια θα κάνει ρεκόρ στην ταχύτερη παράδοση των προϊόντων.
Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η «Skroutz Last Mile», η υπηρεσία ταχυμεταφορών που ενεργοποίησε η Skroutz. Πρακτικά πρόκειται για τη μετονομασία της εξαγορασθείσας SendX – το courier brand της MyJobNow Delivery– η οποία ξεκίνησε ήδη να παρέχει υπηρεσίες στην περιοχή της Αττικής.
Η Skroutz Last Mile διαθέτει ήδη έναν στόλο με περισσότερα από 100 μηχανάκια και 20 μίνι βαν, για να μεταφέρει με ασφάλεια και ταχύτητα προϊόντα που πωλούν μέσω της πλατφόρμας Skroutz οι συνεργαζόμενες εταιρείες, που δεν διαθέτουν δικό τους e-shop.
Ισχυροί παίκτες της αγοράς του online delivery, όπως η e-food, που ανήκει πλέον στη γερμανική πολυεθνική Delivery Hero, ή η φιλανδική Wolt, χτίζουν ταυτόχρονα τις θέσεις τους στην αγορά. Οι εταιρείες αυτές επενδύουν συστηματικά, αυτή την περίοδο, στην εκτός Αττικής παρουσία τους, εμπλουτίζουν την γκάμα των επιχειρήσεων με τις οποίες συνεργάζονται, βελτιώνουν τις τεχνολογικές τους υποδομές, εκσυγχρονίζουν τις παραγγελιοληψίες και τη διανομή μέσω των λεγόμενων dark stores (των μικρών τοπικών αποθηκών).
Στόχος οι παραδόσεις στον τελικό καταναλωτή σε χρόνο μικρότερο της μισής ώρας, αρχικά σε όλη την Αττική, αλλά και η παροχή στους καταναλωτές υπηρεσιών όπως το live tracking, για να γνωρίζουν οι πελάτες ανά πάσα στιγμή που βρίσκεται η παραγγελία και πότε θα την παραλάβουν, καθώς και δυνατότητες προγραμματισμού παράδοσης.
Κινητικότητα
Στην αγορά των ταχυμεταφορών δραστηριοποιούνται επίσης εταιρείες όπως το delivery.gr, που από το 2019 ανήκει στον όμιλο (σσ ελέγχει το δίκτυο καταστημάτων μικρής λιανικής Kiosky’s), αλλά και η Easy Mail, η οποία επίσης από το 2019 ελέγχεται από τον όμιλο Ορφέα Βεϊνόγλου.
Στην αγορά του delivery ρόλο διεκδικεί και το BOX του ομίλου ΟΤΕ, αλλά και παίκτες όπως το «stoferno.gr», που πλέον έχει στο μετοχικό του κεφάλαιο τον όμιλο Λάτση.