Από τη μια πλευρά η πανδημική κρίση και από την άλλη πλευρά, οι εκκρεμότητες στη διοίκηση του Ταμείου, έχουν δημιουργήσει μεγάλες καθυστερήσεις στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.

Με εξαίρεση το Ελληνικό που φαίνεται να εισέρχεται στην τελική ευθεία, όλες οι υπόλοιπες μικρές και μεγάλες αποκρατικοποιήσεις βρίσκονται υπό αβεβαιότητα για την ολοκλήρωσή τους.

Μικρή κινητικότητα υπάρχει στα λιμάνια/μαρίνες, όπου φαίνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα, τις διαδικασίες αξιοποίησης των λιμένων Βόλου και Κέρκυρας.

Αντίθετα οι μεγάλες ενεργειακές (ΔΕΠΑ, ΔΕΗ, ΕΛΠΕ κ.λπ.), αλλά και άλλες μετοχικές διαθέσεις (ΔΑΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ κ.λπ.) φαίνεται ότι μετατίθενται για μετά το 2021.

Το ίδιο ισχύει και για την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το νέο Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων (Asset Development Plan-ADP) που εγκρίθηκε στις 14 Μαΐου 2021 από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής, αβεβαιότητα υπάρχει αν θα γίνει κάποιο βήμα μέσα στο 2021 σχετικά με τις μεγάλες αποκρατικοποιήσεις του ΔΑΑ, της ΔΕΠΑ Εμπορίας και των ΕΛΠΕ.

Για τα ΕΛΠΕ, τη ΔΕΗ, την ΕΥΑΘ και την ΕΥΔΑΠ, το ΤΑΙΠΕΔ «θα αξιολογήσει όλα τα εναλλακτικά σενάρια».

Για τον ΔΑΑ θα συμβεί το ίδιο καθώς η εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης θα καθορίσει το σχεδιασμό του διαγωνισμού.

Για τη πιο εμβληματική αποκρατικοποίηση, εκείνης του Ελληνικού, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ μένουν μερικά βήματα ακόμη για την ολοκλήρωση της σύμβασης πώλησης της Ελληνικόν Α.Ε. στη Lamda Development.

Τα βήματα
Τα βήματα αυτά είναι:

– η υπογραφή της σύμβασης διενέργειας πρόδρομων εργασιών,
– η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου της σύμβασης παραχώρησης του καζίνο
– η ολοκλήρωση της μετεγκατάστασης δημοσίων χρηστών
– η μεταβίβαση/εισφορά των εμπραγμάτων δικαιωμάτων του ακινήτου από το ΤΑΙΠΕΔ στο Ελληνικό και
– η κύρωση της προαναφερόμενης συμφωνίας για τα εμπράγματα δικαιώματα στη Βουλή.

Το Ελληνικό είναι η μόνη αποκρατικοποίηση που μπορεί να αφήσει μέσα στο έτος έσοδα στο ΤΑΙΠΕΔ.

Μένει να φανεί αν θα φέρουν χρήματα οι αποκρατικοποιήσεις των τριών λιμένων της Βορείου Ελλάδος (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Ηγουμενίτσα) και η Εγνατία Οδός.

Αναφορικά με την τελευταία αποκρατικοποίηση που βρίσκεται σε εκκρεμότητα, υπάρχουν αρκετά βήματα που πρέπει να ολοκληρωθούν.

Η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών από τα δύο επενδυτικά σχήματα έχει γίνει, αλλά οι εκκρεμότητες που παραμένουν είναι μεγάλες.

Η παραχωρησιούχος εταιρεία, Εγνατία Οδός Α.Ε. σε συνεργασία με το ελληνικό Δημόσιο πρέπει να ολοκληρώσουν τους σταθμούς των διοδίων, να απαλλοτριώσουν ακίνητα που θα διευκολύνουν την δημιουργία των κάθετων αξόνων, να πιστοποιηθεί η ασφάλεια των σηράγγων κ.ά.

Η δημιουργία των σταθμών διοδίων, μετά από πολυετείς παλινωδίες, φαίνεται ότι προχωρά με ικανοποιητικούς ρυθμούς, αλλά οι αβεβαιότητες είναι μεγάλες.

Μένει το άνοιγμα και η αξιολόγηση των δεσμευτικών προσφορών που κατατέθηκαν την 1η Απριλίου τρέχοντος , για τα οποία δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ.

Για την αποκρατικοποίηση του ομίλου της ΔΕΠΑ με την πώληση του 65% κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ, οι εξελίξεις έχουν μετατεθεί στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.

Για την ΔΕΠΑ Υποδομών η υποβολή των προσφορών έχει οριστεί για 15 Ιουλίου 2021, ενώ για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας έχει παγώσει η διαδικασία μέχρι το 3ο τρίμηνο του έτους.

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στο ΑDP «για λόγους που αφορούν στην απρόσκοπτη διεξαγωγή της διαγωνιστικής διαδικασίας, το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε να αναστείλει την Φάση Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών μέχρι τα τέλη του 3ου τριμήνου 2021, οπότε και θα ενημερώσει τους Προεπιλεγέντες Επενδυτές για τα επόμενα στάδια του διαγωνισμού και το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα».

Για την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) στην Ν. Καβάλα, το ΤΑΙΠΕΔ αναφέρει ότι θα ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών των δύο ενδιαφερομένων, χωρίς ωστόσο να δίνεται σχετικό χρονοδιάγραμμα.

Πάντως το γεγονός ότι οι τεχνικές μελέτες της υπόγειας αποθήκης θα ολοκληρωθούν έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2021, σημαίνει ότι η υποβολή θα γίνει μετά το τελευταίο ορόσημο.

Για την Αττική Οδό ο διαγωνισμός αναμένεται να ξεκινήσει το πρώτο τρίμηνο του 2022, αφού ξεκινήσουν οι προσλήψεις συμβούλων του έργου και ξεκινήσουν οι προπαρασκευαστικές ενέργειες για την συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση.

Η μόνη κινητικότητα που θα υπάρξει τις επόμενες εβδομάδες, αφορά στις μαρίνες και τα περιφερειακά λιμάνια.

Για τα περιφερειακά λιμάνια
Αναφορικά με τα περιφερειακά λιμάνια, απ’ όσο φαίνεται, μετά την Αλεξανδρούπολη, την Καβάλα, την Ηγουμενίτσα και το Ηράκλειο, η επόμενη προκήρυξη διαγωνισμού θα αφορά το λιμάνι του Βόλου.

Σύμφωνα με το ADP υπάρχει αναμονή προκειμένου το ΥΠΕΘΑ να ορίσει επακριβώς την έκταση που ζητεί για τη δημιουργία ναυστάθμου.

Επίσης όπως αναφέρεται εξετάζεται η δυνατότητα αξιοποίησης κάποιων μικρών λιμένων/μαρίνων του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας.

Ωστόσο κι εδώ υπάρχουν πολλές καθυστερήσεις, όπως συνέβη με τη Μαρίνα της Αρετσούς.

Η υποβολή των προσφορών έλαβε παράταση δύο μήνες. Εν γένει το ΤΑΙΠΕΔ έχει μια σειρά μαρίνων (Μυκόνου, Ζακύνθου, Μανδρακίου κ.ά.), όπως και ακινήτων (Κάμπινγκ, Ιαματικές Πηγές, Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο, ΕΟΜΜΕΧ κ.λπ.), τα οποία βρίσκονται σε διάφορα επίπεδα οι διαδικασίες αξιοποίησης τους.

Απ’ όλα αυτά, μόνον η Μαρίνα Ιτέας είναι πολύ κοντά στο ν’ αποδώσει καρπούς, καθώς η υποβολή της μιας και μοναδικής προσφοράς (Ομ. Κυριακούλης) θα γίνει την ερχόμενη Τρίτη 18 Μαίου 2021.

Και όλοι ελπίζουν η προσφορά αυτή να είναι αρκούντως ικανοποιητική ώστε να προχωρήσει η παραχώρηση της συγκεκριμένης μαρίνας.