Έκλεισε η συμφωνία για το εμπορευματικό στο Θριάσιο
Σε συμφωνία κατέληξαν οι ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, ο όμιλος Goldair και η κυβέρνηση ώστε να προχωρήσει η μεγάλη επένδυση για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο. Με βάση τη συμφωνία, που ήταν απαραίτητη προκειμένου να καλυφθούν οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Goldair Cargo διπλασιάζει το ποσοστό της (από 20% στο 40%) στην ΘΕΚ ΑΕ, την εταιρεία που έχει υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης για το εμπορευματικό κέντρο, με αντίστοιχη μείωση του ποσοστού της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ.
Οι τρεις πλευρές συμφώνησαν, επίσης, πως μετά τη συμφωνία μεταξύ των μετόχων της ΘΕΚ θα καταβληθεί προσπάθεια ώστε να αμβλυνθούν κάποιοι από τους όρους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να εγκρίνει τη σύμβαση παραχώρησης που είχε ψηφιστεί από την Βουλή στα τέλη του 2018. Σήμερα μέτοχοι της ΘΕΚ ΑΕ είναι η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ με 80% και η Goldair Cargo με 20%.
Στην αγορά logistics υποστηρίζουν πως η διοίκηση του ομίλου Goldair, υπό τον Καλλίνικο Καλλίνικο, έβαλε αρκετό νερό στο κρασί της και θα συμβάλλει με πρόσθετα κεφάλαια προκειμένου να προχωρήσει η επένδυση για το εμπορευματικό κέντρο. Σημειώνεται πως η Ελλάδα απειλούνταν με επιστροφή κοινοτικών κονδυλίων άνω των 200 εκατ. ευρώ στην περίπτωση που ναυαγούσε το σχέδιο ανάθεσης του εμπορευματικού κέντρου σε ιδιώτη επενδυτή.
Η σύμβαση παραχώρησης είχε εγκριθεί από την Βουλή στα τέλη του 2018 αλλά στη συνέχεια προσέκρουσε στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) της Κομισιόν που ζητεί σοβαρές αλλαγές, με αύξηση του τιμήματος που θα καταβάλλει η ΘΕΚ ΑΕ, μείωση της περιόδου παραχώρησης, κ.α. Τον τελευταίο ενάμισι χρόνο στο υπουργείο Υποδομών δίνουν μάχη για να συμφωνήσουν τους νέους όρους με τις Βρυξέλλες γιατί η Ελλάδα απειλείται με επιστροφή κοινοτικών κονδυλίων που είχαν διατεθεί για το συγκρότημα του Θριασίου που ανήκει στον ΟΣΕ.
Η Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής (DG Regio) έχει θέσει ως προθεσμία για κατάθεση της νέας σύμβασης μέχρι τα τέλη Μαϊου προκειμένου να μην εκκινήσει τη διαδικασία επιστροφής κοινοτικών πόρων κοντά στα 200 εκατ. ευρώ. Πρόσωπα που παρακολουθούν την υπόθεση θεωρούν πως υπάρχει πιθανότητα να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα. Όμως, «επειδή πρόκειται για σύνθετο νομικό κείμενο μπορεί να ζητηθεί νέα παράταση», όπως τονίζουν.
Μεταξύ των 12 σημείων της σύμβασης παραχώρησης που είχε ζητήσει να αλλάξουν η DG Comp προκειμένου να την εγκρίνει περιλαμβάνεται η αύξηση του τιμήματος που θα καταβάλλει η ΘΕΚ από τα 31 εκατ. (μόνο τα 10 εκατ. θα ήταν η προκαταβολή και τα υπόλοιπα το ετήσιο μίσθωμα) στα 62 εκατ. ευρώ, η μείωση της διάρκειας της σύμβασης από τα 60 στα 37 χρόνια, κ.α. Ο διαγωνισμός είχε προκηρυχθεί με στόχο την αξιοποίηση ακινήτου 588 στρεμμάτων. Προβλέπει πως ο ιδιώτης επενδυτής, δηλαδή η ΘΕΚ ΑΕ θα επενδύσει 150 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου της χώρας. Μέσω ξεχωριστής σύμβασης παραχώρησης, ο διαγωνισμός για την οποία βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας, θα παραχωρηθεί η λειτουργία των συμπληρωματικών υποδομών στο εμπορευματικό συγκρότημα του ΟΣΕ.
Οι τρεις πλευρές συμφώνησαν, επίσης, πως μετά τη συμφωνία μεταξύ των μετόχων της ΘΕΚ θα καταβληθεί προσπάθεια ώστε να αμβλυνθούν κάποιοι από τους όρους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να εγκρίνει τη σύμβαση παραχώρησης που είχε ψηφιστεί από την Βουλή στα τέλη του 2018. Σήμερα μέτοχοι της ΘΕΚ ΑΕ είναι η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ με 80% και η Goldair Cargo με 20%.
Στην αγορά logistics υποστηρίζουν πως η διοίκηση του ομίλου Goldair, υπό τον Καλλίνικο Καλλίνικο, έβαλε αρκετό νερό στο κρασί της και θα συμβάλλει με πρόσθετα κεφάλαια προκειμένου να προχωρήσει η επένδυση για το εμπορευματικό κέντρο. Σημειώνεται πως η Ελλάδα απειλούνταν με επιστροφή κοινοτικών κονδυλίων άνω των 200 εκατ. ευρώ στην περίπτωση που ναυαγούσε το σχέδιο ανάθεσης του εμπορευματικού κέντρου σε ιδιώτη επενδυτή.
Η σύμβαση παραχώρησης είχε εγκριθεί από την Βουλή στα τέλη του 2018 αλλά στη συνέχεια προσέκρουσε στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) της Κομισιόν που ζητεί σοβαρές αλλαγές, με αύξηση του τιμήματος που θα καταβάλλει η ΘΕΚ ΑΕ, μείωση της περιόδου παραχώρησης, κ.α. Τον τελευταίο ενάμισι χρόνο στο υπουργείο Υποδομών δίνουν μάχη για να συμφωνήσουν τους νέους όρους με τις Βρυξέλλες γιατί η Ελλάδα απειλείται με επιστροφή κοινοτικών κονδυλίων που είχαν διατεθεί για το συγκρότημα του Θριασίου που ανήκει στον ΟΣΕ.
Η Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής (DG Regio) έχει θέσει ως προθεσμία για κατάθεση της νέας σύμβασης μέχρι τα τέλη Μαϊου προκειμένου να μην εκκινήσει τη διαδικασία επιστροφής κοινοτικών πόρων κοντά στα 200 εκατ. ευρώ. Πρόσωπα που παρακολουθούν την υπόθεση θεωρούν πως υπάρχει πιθανότητα να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα. Όμως, «επειδή πρόκειται για σύνθετο νομικό κείμενο μπορεί να ζητηθεί νέα παράταση», όπως τονίζουν.
Μεταξύ των 12 σημείων της σύμβασης παραχώρησης που είχε ζητήσει να αλλάξουν η DG Comp προκειμένου να την εγκρίνει περιλαμβάνεται η αύξηση του τιμήματος που θα καταβάλλει η ΘΕΚ από τα 31 εκατ. (μόνο τα 10 εκατ. θα ήταν η προκαταβολή και τα υπόλοιπα το ετήσιο μίσθωμα) στα 62 εκατ. ευρώ, η μείωση της διάρκειας της σύμβασης από τα 60 στα 37 χρόνια, κ.α. Ο διαγωνισμός είχε προκηρυχθεί με στόχο την αξιοποίηση ακινήτου 588 στρεμμάτων. Προβλέπει πως ο ιδιώτης επενδυτής, δηλαδή η ΘΕΚ ΑΕ θα επενδύσει 150 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου της χώρας. Μέσω ξεχωριστής σύμβασης παραχώρησης, ο διαγωνισμός για την οποία βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας, θα παραχωρηθεί η λειτουργία των συμπληρωματικών υποδομών στο εμπορευματικό συγκρότημα του ΟΣΕ.