Αισιόδοξα είναι τα μηνύματα που εκπέμπει η αγορά των εμπορικών καταστημάτων κατά τις πρώτες εβδομάδες μετά την πλήρη επαναλειτουργία του λιανεμπορίου.

Όπως αναφέρουν μεσίτες και σύμβουλοι ακινήτων, το ενδιαφέρον των αλυσίδων για μισθώσεις νέων ακινήτων και επέκτασης του δικτύου τους, είναι ενθαρρυντικό για τη συνέχεια.

Ασφαλώς, ομολογούν ότι κάποιοι όμιλοι προχωρούν σε αναδιάταξη του δικτύου τους, μειώνοντας την φυσική τους παρουσία, ιδίως στα πιο εμπορικά και ακριβά σημεία, αλλά το κλίμα είναι θετικό, αναφορικά με την αντικατάστασή τους με νέες αλυσίδες.

Τα παραπάνω μηνύματα μεταφράζονται ως μια θετική εξέλιξη και στο μέτωπο των ενοικίων, αν και έχει καταγραφεί μια ήπια διόρθωση των τιμών, ιδίως από το δεύτερο εξάμηνο του 2020 και μέχρι και το φετινό πρώτο τρίμηνο, δηλαδή για το μεγαλύτερο μέρος της ισχύος των μέτρων τύπου lockdown που εφαρμόστηκαν το συγκεκριμένο διάστημα.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, έχουν καταγραφεί μισθώσεις καταστημάτων στην οδό Ερμού και στη Γλυφάδα, σε τιμές αντίστοιχες της περιόδου πριν την πανδημία, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις έχει πληρωθεί ακόμα και “αέρας”, δηλαδή ένα επιπλέον ποσό για την εξασφάλιση ακινήτου συγκεκριμένων προδιαγραφών και τοποθεσίας.

Μια από τις σημαντικότερες κινήσεις ήταν η αποχώρηση της Mothercare από το ιδιόκτητο flagship κατάστημά της στην οδό Ερμού, με την Adidas να καταλαμβάνει την θέση της.

Με τη σειρά της, η αλυσίδα Mothercare πρόκειται πλέον να εστιάσει στην ανάπτυξη του δικτύου της, με έναν πιο στοχευμένο τρόπο, δίνοντας επιπλέον έμφαση και στο διαδικτυακό της κατάστημα.

Η τοποθέτηση της Adidas στο εμβληματικό τριώροφο ακίνητο της Ερμού ήταν μια διαδικασία που είχε ξεκινήσει ήδη πριν την πανδημία.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο σχεδιασμός δεν διαφοροποιήθηκε παρά την υγειονομική κρίση που μεσολάβησε, ενώ επιπλέον, το ύψος του ενοικίου εξακολουθεί να αντανακλά τις τιμές που ίσχυαν πριν την πανδημία.

Σήμερα, το ανώτατο επίπεδο ενοικίων στην Ερμού αγγίζει τα 250 ευρώ/τ.μ., έναντι 280 ευρώ/τ.μ. που ήταν μέχρι πριν από περίπου 18 μήνες.

Ωστόσο, όσο αυξάνονται οι νέες μισθώσεις, τόσο πιθανότερο είναι να υπάρξει άμεση επιστροφή στα προγενέστερα και υψηλότερα επίπεδα τιμών.

Ασφαλώς, τα παραπάνω ισχύουν μόνο για τις πολύ εμπορικές “πιάτσες”, της Αθήνας (Ερμού και Κολωνάκι), της Κηφισιάς (π.χ. Κολοκοτρώνη), της Γλυφάδας (Μεταξά), του Πειραιά (Τσαμαδού) και της Θεσσαλονίκης (Τσιμισκή).

Ακόμα κι εκεί, παρά την δεδομένη κινητικότητα, ορισμένες αλυσίδες αναζητούν οικονομικότερες επιλογές, π.χ. μέσω της μείωσης της επιφάνειας του καταστήματος, ή κάποιου συμβιβασμού στην τοποθεσία του.

Όσον αφορά τους κλάδους που αναμένεται να πρωταγωνιστήσουν, επαγγελματίες της αγοράς ακινήτων αναφέρουν την πολύ επιθετική πολιτική των αλυσίδων αθλητικών ειδών, όπως The Athlete’s Foot, Intersport, Foot Locker και Decathlon, που εδράζεται στην στροφή μεγάλης μερίδας του καταναλωτικού κοινού στα συγκεκριμένα προϊόντα ένδυσης κι υπόδησης.

Εκτός από τις αλυσίδες αθλητικών ειδών, σημαντική κινητικότητα καταγράφεται επίσης από τις αλυσίδες οικιακών ειδών, με την Jysk από την Δανία και την ΙΚΕΑ να ηγούνται της εν λόγω τάσης.

Η πρώτη λειτούργησε πρόσφατα το 42ο κατάστημά της, επιλέγοντας την πόλη του Άργους, ενώ λίγους μήνες νωρίτερα, είχε εγκαινιάσει νέα καταστήματα στον Κηφισό, την Μεταμόρφωση και την Κηφισιά.

Αντίστοιχα, η ΙΚΕΑ «τρέχει» αυτήν την περίοδο το πρόγραμμα ανάπτυξης του δικτύου της μέσω μικρότερων καταστημάτων «πόλης», σε διάφορες περιοχές της χώρας. Το πρώτο εξ αυτών λειτουργεί από τις αρχές του έτους στον Πειραιά.

Εν τω μεταξύ, το θετικό κλίμα που διαμορφώνεται στις δημοφιλείς εμπορικές “πιάτσες”, επιβεβαιώνεται και στο τελευταίο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων της Alpha Bank.

Σε αυτό αναφέρεται ότι ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανικό εμπόριο διαμορφώθηκε τον Απρίλιο σε θετικό έδαφος (3,2 μονάδες) για πρώτη φορά τους τελευταίους 12 μήνες.

Αντίστοιχα, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης έχει ανακτήσει σχεδόν το 1/3 των απωλειών που κατέγραψε την περίοδο Φεβρουαρίου – Νοεμβρίου 2020.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της τράπεζας, «η αισιοδοξία των επιχειρηματιών του κλάδου του λιανικού εμπορίου, έγκειται, μεταξύ άλλων, στις βελτιωμένες εκτιμήσεις τους σχετικά με τα αποθέματα».