ΟΛΠ: Η διαμάχη για τη ΝΕΖ Περάματος και η μεσολάβηση Πλακιωτάκη
Ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Χωρίς να βγει άσπρος καπνός κύλησε η χθεσινή συνάντηση του Έλληνα επικεφαλής του ΟΛΠ Άγγελου Καρακώστα και του προέδρου του ΣΕΝΑΒΙ Βασίλη Κανακάκη. Οι δύο άνδρες συναντήθηκαν στο γραφείο του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, προκειμένου να βρεθεί κοινός τόπος στο λιμάνι του Πειραιά, ενόψει και της μεταβίβασης του 16% του ΟΛΠ που πρόκειται να συζητηθεί την ερχόμενη εβδομάδα, τόσο σε κυβερνητικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο ΤΑΙΠΕΔ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η αντιπροσωπεία της Cosco που φτάνει μεθαύριο Παρασκευή, θα έχει επαφές τόσο με τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, όσο και με άλλα κυβερνητικά στελέχη. Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση επιχειρεί εναγωνίως να συμβιβάσει τις δύο πλευρές με στόχο να βρεθούν σημεία επαφής και συνεννόησης.
Η παρουσία Πλακιωτάκη στη συνάντηση
Αυτό φάνηκε από την παρουσία του υπουργού Γιάννη Πλακιωτάκη στην χθεσινή συνάντηση των ΟΛΠ/Cosco-ΣΕΝΑΒΙ, του υφυπουργού Κώστα Κατσαφάδου, αλλά και του διευθυντή του υπουργικού Γραφείου Αντώνη Βιδάλη. Στη συνάντηση ακόμη συμμετείχε ο πρόεδρος των Μηχανουργών Πειραιά Φώτης Πράσινος.
Η συζήτηση φαίνεται να διεξήχθη σε καλό κλίμα. Η πλευρά της ΟΛΠ/Cosco φέρεται να δεσμεύθηκε χθες ώστε να παραμείνουν οι ναυπηγοεπισκευαστές στο μόλο της ΔΕΗ, απ’ όπου η αρχική πρόθεση ήταν να μετακινηθούν. Η διαβεβαίωση αυτή ακούστηκε με ικανοποίηση από την πλευρά των ναυπηγοεπισκευαστών.
Ο διαφορές ΟΛΠ/Cosco-ΣΕΝΑΒΙ
Ωστόσο οι διαφορές παραμένουν ακόμη και είναι μεγάλες στο θέμα της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης (ΝΕΖ), τις χρεώσεις του ΟΛΠ και των εταιρειών που έχει ορίσει για τη διαχείριση των αποβλήτων. Επίσης σημείο τριβής αποτελεί η μίσθωση χώρων στη ΝΕΖ σε εφοπλιστές με στόχο να αξιοποιηθούν ως αποθηκευτικοί χώροι. Κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται στην σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ. Οι νέοι μισθωτές των χώρων της ΝΕΖ Περάματος είναι οι εφοπλιστές Νίκος Πατέρας και Γιώργος Προκοπίου με τους οποίους ήδη ο ΟΛΠ έχει υπογράψει συμβάσεις μίσθωσης των χωρών.
Άλλο ένα σημείο τριβής είναι το εισιτήριο που ζητεί ο ΟΛΠ –«χαράτσι» το ονομάζουν οι εργαζόμενοι στην ναυπηγοεπισκευή- για όσους εισέρχονται στο χώρο της ΝΕΖ Περάματος.
Το βασικό σημείο τριβής ωστόσο είναι οι χρεώσεις της ΟΛΠ και των εταιρειών που προσλαμβάνει για την διαχείριση των αποβλήτων της ναυπηγοεπισκευής. Σύμφωνα με τον ΣΕΝΑΒΙ κάθε κάδος αποβλήτων κάτω από το πλοίο της ναυπηγοεπισκευής, χρεώνεται από την εταιρεία που έχει ορίσει ο ΟΛΠ με περίπου 2.500 ευρώ ημερησίως, όταν ένας τρίτος πάροχος της υπηρεσίας ζητεί μόλις 200-300 ευρώ ημερησίως.
Ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Στα ζητήματα αυτά δεν φάνηκε να υπήρξε κλίμα συνεννόησης. Άλλωστε, ο ΣΕΝΑΒΙ ήδη έχει γνωστοποιήσει τις τακτικές αυτές της ΟΛΠ/Cosco, τόσο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όσο και σε τρίτους παράγοντες που παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς τις εξελίξεις στο λιμάνι. Η απάντηση μάλιστα που έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα ζητήματα που απασχολούν τους ναυπηγοεπισκευαστές (και όχι μόνον), είναι ενδεικτική του κλίματος που έχει δημιουργηθεί και στις Βρυξέλλες.
Ειδικότερα, η κοινοποίηση της εξώδικης επιστολής του ΣΕΝΑΒΙ προς την πολιτική ηγεσία του υπ. Ναυτιλίας, σχετικά με την επαναφορά διαγωνισμού που στο παρελθόν κρίθηκε φωτογραφικός υπέρ μιας εταιρείας, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, βρήκε την τελευταία ενήμερη για το θέμα. Όπως αναφέρει η κ. Daniela Rosca, Προϊσταμένη Διοικητικής Μονάδας της Γενικής Διεύθυνσης Κινητικότητας και Μεταφορών (DG Move), στην απάντησή της προς τον πρόεδρο του ΣΕΝΑΒΙ Βασίλη Κανακάκη, «οι υπηρεσίες της Επιτροπής είναι ήδη ενήμερες για την κατάσταση στην Ελλάδα όσον αφορά την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης αποβλήτων πλοίων και έχουμε λάβει υπόψη τα ζητήματα στα οποία αναφέρεστε».
Ακολουθεί η επιστολή της κ. Rosca προς τον κ. Κανακάκη:
«Θέμα: Εξώδικο αίτημα σχετικά με την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης αποβλήτων πλοίων στους ελληνικούς λιμένες
Αξιότιμε κύριε, / Αξιότιμη κυρία,
Σας ευχαριστώ για την αποστολή αντιγράφου στην Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα της εξώδικης επιστολής σας προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ιωάννη Πλακωτάκη και τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, κ. Ευάγγελο Κυριαζόπουλο.
Οι υπηρεσίες της Επιτροπής είναι ήδη ενήμερες για την κατάσταση στην Ελλάδα όσον αφορά την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης αποβλήτων πλοίων και έχουμε λάβει υπόψη τα ζητήματα στα οποία αναφέρεστε.
Με εκτίμηση,
(e-signed)
Daniela ROSCA
Προϊσταμένη Διοικητικής Μονάδα»
(Υπεγράφη ηλεκτρονικά στις 02/06/2021 16:11 (UTC+02)
Σύμφωνα με πληροφορίες, η αντιπροσωπεία της Cosco που φτάνει μεθαύριο Παρασκευή, θα έχει επαφές τόσο με τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, όσο και με άλλα κυβερνητικά στελέχη. Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση επιχειρεί εναγωνίως να συμβιβάσει τις δύο πλευρές με στόχο να βρεθούν σημεία επαφής και συνεννόησης.
Η παρουσία Πλακιωτάκη στη συνάντηση
Αυτό φάνηκε από την παρουσία του υπουργού Γιάννη Πλακιωτάκη στην χθεσινή συνάντηση των ΟΛΠ/Cosco-ΣΕΝΑΒΙ, του υφυπουργού Κώστα Κατσαφάδου, αλλά και του διευθυντή του υπουργικού Γραφείου Αντώνη Βιδάλη. Στη συνάντηση ακόμη συμμετείχε ο πρόεδρος των Μηχανουργών Πειραιά Φώτης Πράσινος.
Η συζήτηση φαίνεται να διεξήχθη σε καλό κλίμα. Η πλευρά της ΟΛΠ/Cosco φέρεται να δεσμεύθηκε χθες ώστε να παραμείνουν οι ναυπηγοεπισκευαστές στο μόλο της ΔΕΗ, απ’ όπου η αρχική πρόθεση ήταν να μετακινηθούν. Η διαβεβαίωση αυτή ακούστηκε με ικανοποίηση από την πλευρά των ναυπηγοεπισκευαστών.
Ο διαφορές ΟΛΠ/Cosco-ΣΕΝΑΒΙ
Ωστόσο οι διαφορές παραμένουν ακόμη και είναι μεγάλες στο θέμα της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης (ΝΕΖ), τις χρεώσεις του ΟΛΠ και των εταιρειών που έχει ορίσει για τη διαχείριση των αποβλήτων. Επίσης σημείο τριβής αποτελεί η μίσθωση χώρων στη ΝΕΖ σε εφοπλιστές με στόχο να αξιοποιηθούν ως αποθηκευτικοί χώροι. Κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται στην σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ. Οι νέοι μισθωτές των χώρων της ΝΕΖ Περάματος είναι οι εφοπλιστές Νίκος Πατέρας και Γιώργος Προκοπίου με τους οποίους ήδη ο ΟΛΠ έχει υπογράψει συμβάσεις μίσθωσης των χωρών.
Άλλο ένα σημείο τριβής είναι το εισιτήριο που ζητεί ο ΟΛΠ –«χαράτσι» το ονομάζουν οι εργαζόμενοι στην ναυπηγοεπισκευή- για όσους εισέρχονται στο χώρο της ΝΕΖ Περάματος.
Το βασικό σημείο τριβής ωστόσο είναι οι χρεώσεις της ΟΛΠ και των εταιρειών που προσλαμβάνει για την διαχείριση των αποβλήτων της ναυπηγοεπισκευής. Σύμφωνα με τον ΣΕΝΑΒΙ κάθε κάδος αποβλήτων κάτω από το πλοίο της ναυπηγοεπισκευής, χρεώνεται από την εταιρεία που έχει ορίσει ο ΟΛΠ με περίπου 2.500 ευρώ ημερησίως, όταν ένας τρίτος πάροχος της υπηρεσίας ζητεί μόλις 200-300 ευρώ ημερησίως.
Ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Στα ζητήματα αυτά δεν φάνηκε να υπήρξε κλίμα συνεννόησης. Άλλωστε, ο ΣΕΝΑΒΙ ήδη έχει γνωστοποιήσει τις τακτικές αυτές της ΟΛΠ/Cosco, τόσο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όσο και σε τρίτους παράγοντες που παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς τις εξελίξεις στο λιμάνι. Η απάντηση μάλιστα που έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα ζητήματα που απασχολούν τους ναυπηγοεπισκευαστές (και όχι μόνον), είναι ενδεικτική του κλίματος που έχει δημιουργηθεί και στις Βρυξέλλες.
Ειδικότερα, η κοινοποίηση της εξώδικης επιστολής του ΣΕΝΑΒΙ προς την πολιτική ηγεσία του υπ. Ναυτιλίας, σχετικά με την επαναφορά διαγωνισμού που στο παρελθόν κρίθηκε φωτογραφικός υπέρ μιας εταιρείας, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, βρήκε την τελευταία ενήμερη για το θέμα. Όπως αναφέρει η κ. Daniela Rosca, Προϊσταμένη Διοικητικής Μονάδας της Γενικής Διεύθυνσης Κινητικότητας και Μεταφορών (DG Move), στην απάντησή της προς τον πρόεδρο του ΣΕΝΑΒΙ Βασίλη Κανακάκη, «οι υπηρεσίες της Επιτροπής είναι ήδη ενήμερες για την κατάσταση στην Ελλάδα όσον αφορά την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης αποβλήτων πλοίων και έχουμε λάβει υπόψη τα ζητήματα στα οποία αναφέρεστε».
Ακολουθεί η επιστολή της κ. Rosca προς τον κ. Κανακάκη:
«Θέμα: Εξώδικο αίτημα σχετικά με την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης αποβλήτων πλοίων στους ελληνικούς λιμένες
Αξιότιμε κύριε, / Αξιότιμη κυρία,
Σας ευχαριστώ για την αποστολή αντιγράφου στην Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα της εξώδικης επιστολής σας προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ιωάννη Πλακωτάκη και τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, κ. Ευάγγελο Κυριαζόπουλο.
Οι υπηρεσίες της Επιτροπής είναι ήδη ενήμερες για την κατάσταση στην Ελλάδα όσον αφορά την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης αποβλήτων πλοίων και έχουμε λάβει υπόψη τα ζητήματα στα οποία αναφέρεστε.
Με εκτίμηση,
(e-signed)
Daniela ROSCA
Προϊσταμένη Διοικητικής Μονάδα»
(Υπεγράφη ηλεκτρονικά στις 02/06/2021 16:11 (UTC+02)