Τον επαναπροσδιορισμό ολόκληρου του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας έθεσε στο τραπέζι της 29ης Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, ο Γιάννης Ρέτσος, πρόεδρος του ΣΕΤΕ, το απόγευμα της Τετάρτης 23 Ιουνίου, στο Ζάππειο Μέγαρο.

Συμπτωματικά μάλιστα, σε μία χρονιά – ορόσημο, καθώς φέτος συμπληρώνονται τριάντα χρόνια από την ίδρυση του ΣΕΤΕ, γίνεται και ο πρώτος πρόεδρος που αλλάζει τους συνηθισμένους «κανόνες»: όχι μόνο καλεί τον πρωθυπουργό της χώρας να μιλήσει, αλλά τον προσκαλεί σε μια ζωντανή, τετ-α-τετ συζήτηση, θέτοντάς του καίρια ζητήματα που απασχολούν το μέλλον του ελληνικού τουρισμού, όπως το τι συμβαίνει με το άνοιγμα της Μεγάλης Βρετανίας. «Μπορούμε να αισιοδοξούμε;», ρώτησε ευθέως τον Κυριάκο Μητσοτάκη, αναφερόμενος στις πρόσφατες επαφές που είχε με τον Βρετανό πρωθυπουργό, Μπόρις Τζόνσον και χαρακτηρίζοντας τη βρετανική αγορά ως τον μεγάλο άλυτο γρίφο της φετινής σεζόν.
Σημαντικότερη η ασφάλεια της δημόσιας υγείας από την έλευση Βρετανών τουριστών
Κυριάκος Μητσοτάκης – Γιάννης Ρέτσος

«Δεν είμαι σε θέση να κάνω κάποια συγκεκριμένη ανακοίνωση διότι δεν εξαρτάται από εμάς», απάντησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισημαίνοντας πως χρειάζεται μεγάλη προσοχή στο θέμα της Μεγάλης Βρετανίας λόγω της ταχύτατης μετάδοσης της μετάλλαξης Δέλτα.

«Κάθε νόμισμα έχει δύο όψεις. Μπορεί αυτή τη στιγμή να στερούμαστε επισκέπτες από τη Μεγάλη Βρετανία, αλλά είμαστε πιο προστατευμένοι», συνέχισε ο πρωθυπουργός, ενημερώνοντας τον πρόεδρο του ΣΕΤΕ πως εκείνο στο οποίο επιμένει είναι η αγγλική κυβέρνηση να αντιμετωπίσει όλες τις ευρωπαϊκές χώρες με τον ίδιο τρόπο, φέρνοντας το παράδειγμα της Πορτογαλίας, που κατέληξε να είναι η δεύτερη χώρα στην Ευρώπη η οποία έχει μεγάλο πρόβλημα με τη μετάλλαξη Δέλτα.

«Κατά συνέπεια, θα προτιμήσω να είμαστε πιο προσεκτικοί, να εντείνουμε ακόμα περισσότερο τους ελέγχους τους οποίους κάνουμε στους επισκέπτες που έρχονται από αγορές για τις οποίες μπορεί να έχουμε κάποια ερωτηματικά. Το κάνουμε ήδη, ας πούμε, στην περίπτωση της Μ. Βρετανίας, να εντείνουμε εμείς τους ελέγχους που κάνουμε πέρα και πάνω από αυτό το οποίο μας δηλώνουν ο επισκέπτες οι οποίοι έρχονται στη χώρα μας», είπε εκπλήσσοντας αρκετούς από τους παρευρισκόμενους.
Γιατί κρίνεται απαραίτητος ο εμβολιασμός
Γιάννης Ρέτσος
Γιάννης Ρέτσος

Για το ισχυρό όπλο όπως χαρακτήρισε τους εμβολιασμούς έκανε λόγο ο Γιάννης Ρέτσος το οποίο δίνει την ελπίδα ότι δεν θα υπάρξει πισωγύρισμα το φθινόπωρο όπως έγινε το 2020.

Παίρνοντας τον λόγο, ο πρωθυπουργός τόνισε πως για να χτιστεί το απαιτούμενο τείχος ανοσίας που θα αποτρέψει ένα τέταρτο κύμα, δεν αρκεί να φτάσει η Ελλάδα στο 50% και 55% της εμβολιαστικής κάλυψης, καλώντας όσους δεν έχουν εμβολιαστεί, να το κάνουν, απευθυνόμενος ταυτόχρονα και στους εργαζόμενους του ελληνικού τουρισμού, που, όπως παρατήρησε είναι εκτεθειμένοι στην ανθρώπινη επαφή.

«Συζητάμε τον υποχρεωτικό εμβολιασμό μόνο σε εξαιρετικά ειδικές περιπτώσεις, έχοντας λάβει υπόψη μας και τη σχετική γνωμοδότηση της Επιτροπής Βιοηθικής», ξεκαθάρισε ξανακάνοντας έκκληση στον τουριστικό κλάδο να εμβολιαστεί όσο το δυνατόν πιο σύντομα, μεταφέροντας την ανησυχία του σχετικά με τη μετάλλαξη Δέλτα. «Δεν έχει κάνει ακόμα έντονη την παρουσία της στη χώρα μας, είναι πολύ πιθανό, όμως, αυτό να συμβεί».
Τραμπάλα με τον στόχο του 50% των εσόδων του 2019

Βασιζόμενος στο ότι το πράσινο πιστοποιητικό, είναι μια διευκόλυνση για τα ταξίδια, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε πως έχουμε λόγους να είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι. «Πιστεύω ότι το δεύτερο εξάμηνο ενδεχομένως να μας εκπλήξει ευχάριστα, όπως οι ΗΠΑ».

Ωστόσο, στην εναρκτήρια ομιλία του ο Γ. Ρέτσος επεσήμανε πως έτσι όπως διαμορφώνεται η τρέχουσα κατάσταση, καθιστά τον στόχο του 50% των εσόδων του 2019 εξαιρετικά δύσκολο.

«Έχουμε όμως, τη βεβαιότητα πως αν δεν υπάρξουν υγειονομικές επιβαρύνσεις, το ισχυρό brand του τουριστικού μας προϊόντος, μπορεί να οδηγήσει σε ένα ανέλπιστα καλό δεύτερο εξάμηνο» είπε, αισιοδοξώντας και εκείνος από την πλευρά του.
«Ναι» Μητσοτάκη για ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ – Θα δείξει… για τον ΦΠΑ

Έχοντας στον νου του τα όσα υπέστησαν οι επαγγελματίες του ελληνικού τουρισμού, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ απευθυνόμενος στον πρωθυπουργό τόνισε το πόσο απαραίτητη είναι η διαρκής στήριξη της πολιτείας. Τόνισε πως δεν έχουμε βγει ακόμα από το τούνελ, πόσω μάλλον αν υπάρξει νέα αρνητική τροπή στο υγειονομικό πεδίο.

Από την πλευρά του ο Κ. Μητσοτάκης δεσμεύτηκε πως το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ, μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, μπορεί να επεκταθεί και στο μόνιμο προσωπικό, πέραν των εποχικά απασχολούμενων: στα ξενοδοχεία, στα ταξιδιωτικά γραφεία, στα πρακτορεία.

«Μπορούν να γίνουν ακόμα περισσότερα», υποστήριξε από την πλευρά του ο κ. Ρέτσος ζητώντας ενιαίο ΦΠΑ σε τουρισμό και μεταφορές, ύψους 11%. Υπήρξε προεκλογική εξαγγελία της σημερινής Κυβέρνησης, και αν τα δημοσιονομικά το επιτρέψουν, θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο και κρίσιμο να επισπευσθεί», ανέφερε χαρακτηριστικά εξηγώντας πως αυτή η κίνηση θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, Ιδίως, τη δεδομένη χρονική περίοδο κατά την οποία όλοι οι διεθνείς τουριστικοί παίκτες ανασυντάσσονται.

«Δεν είμαι σε θέση σήμερα να δεσμευτώ για μελλοντικές πολιτικές στον τομέα της φορολογίας, και ειδικά του ΦΠΑ», απάντησε ο πρωθυπουργός λέγοντας πως όλα θα εξαρτηθούν από την συνολική πορεία της οικονομίας τους επόμενους μήνες και προφανώς τα επόμενα χρόνια.

«Είμαι, όμως, αισιόδοξος. Οι ενδείξεις για τους ρυθμούς ανάπτυξης είναι πολύ καλές. Εξακολουθούμε και σήμερα ακόμα να εμμένουμε στην πρόβλεψη μας ότι η ανάπτυξη του 2021 θα είναι 3,6%. Θα την αναθεωρήσουμε προς τα πάνω μόνο όταν είμαστε απολύτως σίγουροι ότι τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου υποστηρίζουν κάτι τέτοιο. Προτιμούμε να είμαστε συντηρητικοί παρά υπερφίαλοι και νομίζω ότι αυτή η πολιτική, συνολικά, έχει δικαιωθεί» συμπλήρωσε.
Timing για να γυρίσει η κρίση σε ευκαιρία

Για τον πρόεδρο του ΣΕΤΕ, το β’ εξάμηνο του 2021 αποτελεί ιδανικό momentum για να μπει η Ελλάδα σε μια τροχιά ανάπτυξης, όσο κι αν αυτό φαντάζει οξύμωρο.

Για να γίνει όμως αυτό πράξη, θα πρέπει, όπως είπε, η Ελλάδα να ξεπεράσει τις παθογένειες του παρελθόντος και τον εγκλωβισμό των προηγούμενων ετών και να ακολουθήσει ένα σχέδιο που πατά σε επτά προκλήσεις για την επόμενη ημέρα: τo υγειονομικό πεδίο, η συνέχιση της στήριξης από πλευράς της Πολιτείας, το Ταμείο Ανάκαμψης, οι υποδομές, ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ελληνικού τουρισμού, οι αυξανόμενες στρατηγικές συνεργασίες ιδιωτικού και δημόσιου φορέα και τέλος το πολύ καίριο ζήτημα του περιβάλλοντος και του Πράσινου Τουρισμού.

Για μια μεγάλη ευκαιρία έκανε λόγο και ο CEO της Eurobank Φωκίων Καραβίας. «Οι προδιαγραφές του Ταμείου Ανάκαμψης θέτουν συγκεκριμένα κριτήρια για να είναι επιλέξιμη μια επένδυση. Ανάμεσα στα κριτήρια αυτά περιλαμβάνονται η εξωστρέφεια, η περιβαλλοντική βιωσιμότητα και η συμβολή στο πέρασμα της οικονομίας στην ψηφιακή εποχή» τόνισε.
Ευτύχιος Βασιλάκης
Ευτύχιος Βασιλάκης

Αισιόδοξος εμφανίστηκε και ο πρόεδρος της AEGEAN, Ευτύχης Βασιλάκης, ο οποίος, εκφράζοντας την κατανόησή του για τις περικοπές που υπέστησαν οι εργαζόμενοι της εταιρείας το 2020, είπε πως η επένδυση του κράτους που θα ακολουθήσει τις επόμενες ημέρες θα είναι αποδοτική, καθώς σε ένα μόνο χρόνο, η AEGEAN θα μπορεί να επιστρέψει πολλαπλάσια από όσα δέχθηκε από όλους που τη στήριξαν.

«Αρκεί να μπορέσουμε να προσαρμοστούμε για άλλη μια φορά στις νέες συνθήκες, και να έχουμε διασφαλίσει τη δυνατότητα να συνεχίσει η μεγάλη επένδυση που ξεκινήσαμε στις αρχές του 2020», ανακοίνωσε αναφερόμενος στο γεγονός ότι πέρσι, παρά τις δύσκολες συγκυρίες η AEGEAN είχε προχωρήσει στην παραλαβή νέων αεροσκαφών.

«Του χρόνου ξεκινάμε και πάλι να δεχόμαστε οκτώ αεροπλάνα και την επόμενη χρονιά πάνω από δέκα αεροπλάνα. Άρα λοιπόν, η μεγάλη επένδυση συνεχίζεται καθώς επίσης η ανάπτυξη του προϊόντος και του δικτύου και κυρίως η προσπάθεια για τη δημιουργία μιας όλο και πιο αποτελεσματικής ομάδας που θα οδηγήσει την εταιρεία στον ψηφιακό μετασχηματισμό», πρόσθεσε με αισιοδοξία.
Ιωάννα Δρέττα
Ιωάννα Δρέττα

Στις συνεργασίες του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα στάθηκε και η Ιωάννα Δρέττα, CEO της Marketing Greece εκφράζοντας την υπερηφάνειά της για την αποτελεσματική προβολή του brand του ελληνικού τουρισμού που έκανε η M.G..

«Παρόλα τα θέματα στην προσπάθεια του 2020 και της συνεργασίας της Marketing Greece με τον ΕΟΤ και του υπουργείου τουρισμού εμείς θα εξακολουθήσουμε να πιστεύουμε στην ανάγκη της συνεργασίας στην πολλαπλασιαστική της δύναμη γιατί μόνο έτσι θα προστατεύσουμε το brand της χώρας μας. Κανείς δεν έχασε από τις συνεργασίες», υπογράμμισε τονίζοντας πως όταν υπάρχει ένα χτύπημα στη συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, το θύμα είναι ο ελληνικός τουρισμός.