Μετρό Θεσσαλονίκης: Στην EY η προετοιμασία διαγωνισμού για λειτουργία
Στην πρόσληψη δύο συμβούλων που θα προετοιμάσουν το διεθνή διαγωνισμό, εκτιμώμενης αξίας άνω των 400 εκατ. ευρώ, για την λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) προχώρησε η Αττικό Μετρό.
Η EY προσελήφθη ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος και το γραφείο «Γ. Δ. Καλλιμόπουλος – Κ. Θ. Λουκόπουλος – Α. Π. Χιωτέλλης Δικηγορική Εταιρεία» ως νομικός σύμβουλος.
Ταυτόχρονα, όπως είχε δηλώσει προ τριμήνου ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος εξετάζονται οι νομοθετικές ρυθμίσεις που απαιτούνται «για να υπάρξει ιδιωτικός πάροχος λειτουργίας» σε μετρό στην Ελλάδα.
Ο ιδιώτης θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση τόσο της βασικής γραμμής, όσο και της επέκτασης προς Καλαμαριά, τα οποία αναμένεται να λειτουργήσουν μέσα στο 2023. Πολλά θα εξαρτηθούν, όμως, από τις εξελίξεις με τα αρχαία στον σταθμό «Βενιζέλου».
Στην κοινοπραξία κατασκευής του Mετρό Θεσσαλονίκης (μαζί με την ΑΚΤΩΡ) συμμετέχει και η ιαπωνική HitachiRail η οποία είναι σήμερα μέλος του ομίλου που λειτουργεί το μετρό της Κοπεγχάγης.
Εκτός από τον ιαπωνικό όμιλο που κατά πάσα πιθανότητα θα εκδηλώσει ενδιαφέρον, στην Ευρώπη λειτουργούν και άλλες γραμμές μετρό από ιδιώτες όπως η ιταλική ΑΤΜ, η γαλλική Keolis, κ.α.
Ο διαγωνισμός για τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι στοίχημα για την Αττικό Μετρό αφού για πρώτη φορά αναλαμβάνει ιδιώτης να λειτουργήσει δίκτυο αστικών συγκοινωνιών.
Επιπλέον στη Θεσσαλονίκη θα λειτουργήσει μία από τις λίγες πλήρως αυτοματοποιημένες γραμμές μετρό στην Ευρώπη με συρμούς χωρίς οδηγό.
Η εταιρεία που θα λειτουργήσει το μετρό πρέπει να έχει επιλεγεί σχεδόν ενάμισι χρόνο νωρίτερα ώστε να πραγματοποιήσει τις απαραίτητες δοκιμές.
Στην Κοπεγχάγη, που αποτελεί και ένα από τα τελευταία παραδείγματα λειτουργίας γραμμής μετρό χωρίς οδηγό από ιδιώτη, συστάθηκε ένας ολιγομελής κρατικός οργανισμός που εποπτεύει την τήρηση της σύμβασης παραχώρησης.
Η σύμβαση ανατέθηκε στην ιδιωτική εταιρεία MetroService A/S στην οποία συμμετέχουν η ιταλική AziendaTrasportiMilanesi (ATM) και η ιαπωνική HitachiRail STS.
Η ΑΤΜ είναι ο δημοτικός φορέας μέσων μαζικής μεταφοράς του Μιλάνου, ενώ η Hitachi είναι ήδη μέλος της κοινοπραξίας κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης μετά και την εξαγορά της ιταλικής Ansaldo.
Στην Ευρώπη λειτουργούν ελάχιστες γραμμές μετρό χωρίς οδηγό. Εκτός από την Κοπεγχάγη, πλήρως αυτοματοποιημένοι συρμοί μετρό κυκλοφορούν στη γραμμή 9 της Βαρκελώνης και στη γραμμή 14 του Παρισιού.
Αντίστοιχο σύστημα θα εγκατασταθεί και στη γραμμή 4 του μετρό Αθήνας η σύμβαση για το πρώτο τμήμα της οποίας υπεγράφη αυτές τις ημέρες.
Η EY προσελήφθη ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος και το γραφείο «Γ. Δ. Καλλιμόπουλος – Κ. Θ. Λουκόπουλος – Α. Π. Χιωτέλλης Δικηγορική Εταιρεία» ως νομικός σύμβουλος.
Ταυτόχρονα, όπως είχε δηλώσει προ τριμήνου ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος εξετάζονται οι νομοθετικές ρυθμίσεις που απαιτούνται «για να υπάρξει ιδιωτικός πάροχος λειτουργίας» σε μετρό στην Ελλάδα.
Ο ιδιώτης θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση τόσο της βασικής γραμμής, όσο και της επέκτασης προς Καλαμαριά, τα οποία αναμένεται να λειτουργήσουν μέσα στο 2023. Πολλά θα εξαρτηθούν, όμως, από τις εξελίξεις με τα αρχαία στον σταθμό «Βενιζέλου».
Στην κοινοπραξία κατασκευής του Mετρό Θεσσαλονίκης (μαζί με την ΑΚΤΩΡ) συμμετέχει και η ιαπωνική HitachiRail η οποία είναι σήμερα μέλος του ομίλου που λειτουργεί το μετρό της Κοπεγχάγης.
Εκτός από τον ιαπωνικό όμιλο που κατά πάσα πιθανότητα θα εκδηλώσει ενδιαφέρον, στην Ευρώπη λειτουργούν και άλλες γραμμές μετρό από ιδιώτες όπως η ιταλική ΑΤΜ, η γαλλική Keolis, κ.α.
Ο διαγωνισμός για τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι στοίχημα για την Αττικό Μετρό αφού για πρώτη φορά αναλαμβάνει ιδιώτης να λειτουργήσει δίκτυο αστικών συγκοινωνιών.
Επιπλέον στη Θεσσαλονίκη θα λειτουργήσει μία από τις λίγες πλήρως αυτοματοποιημένες γραμμές μετρό στην Ευρώπη με συρμούς χωρίς οδηγό.
Η εταιρεία που θα λειτουργήσει το μετρό πρέπει να έχει επιλεγεί σχεδόν ενάμισι χρόνο νωρίτερα ώστε να πραγματοποιήσει τις απαραίτητες δοκιμές.
Στην Κοπεγχάγη, που αποτελεί και ένα από τα τελευταία παραδείγματα λειτουργίας γραμμής μετρό χωρίς οδηγό από ιδιώτη, συστάθηκε ένας ολιγομελής κρατικός οργανισμός που εποπτεύει την τήρηση της σύμβασης παραχώρησης.
Η σύμβαση ανατέθηκε στην ιδιωτική εταιρεία MetroService A/S στην οποία συμμετέχουν η ιταλική AziendaTrasportiMilanesi (ATM) και η ιαπωνική HitachiRail STS.
Η ΑΤΜ είναι ο δημοτικός φορέας μέσων μαζικής μεταφοράς του Μιλάνου, ενώ η Hitachi είναι ήδη μέλος της κοινοπραξίας κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης μετά και την εξαγορά της ιταλικής Ansaldo.
Στην Ευρώπη λειτουργούν ελάχιστες γραμμές μετρό χωρίς οδηγό. Εκτός από την Κοπεγχάγη, πλήρως αυτοματοποιημένοι συρμοί μετρό κυκλοφορούν στη γραμμή 9 της Βαρκελώνης και στη γραμμή 14 του Παρισιού.
Αντίστοιχο σύστημα θα εγκατασταθεί και στη γραμμή 4 του μετρό Αθήνας η σύμβαση για το πρώτο τμήμα της οποίας υπεγράφη αυτές τις ημέρες.