Μέσα στον μήνα αναμένεται πως θα κυρωθεί από τη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης για το βόρειο τμήμα του οδικού άξονα Ε65 καθώς τη Δευτέρα κατατέθηκε η σχετική ρύθμιση.

Η έναρξη της κατασκευής από την ΤΕΡΝΑ ακολουθεί αμέσως μετά την κύρωση της σύμβασης από την Βουλή και οι σχετικές εργασίες εκτιμάται ότι θα διαρκέσουν 3 χρόνια.

Σύμφωνα μάλιστα με τις σχετικές μελέτες, κατά τη φάση κατασκευής η απασχόληση θα τονωθεί με περισσότερες από 1.000 θέσεις εργασίας, ενώ το έργο θα συνεισφέρει περίπου 0,5% στο ΑΕΠ της χώρας.

Το έργο προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ η υλοποίησή του παίζει ιδιαίτερο ρόλο και στην προώθηση του προγράμματος απολιγνιτοποίησης της Δυτικής Μακεδονίας.

Με την ολοκλήρωσή του βόρειου τμήματος, θα λάβει την τελική του μορφή ο αυτοκινητόδρομος Ε65, ο οποίος με συνολικό μήκος 181,5 χλμ. συγκαταλέγεται στα εθνικά έργα με ιδιαίτερη στρατηγική σημασία, καθώς επί της ουσίας συνδέει με ασφάλεια και ταχύτητα την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα.

Είναι ενδεικτικό ότι με τον Ε65 το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία θα διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, αντί των 3 ωρών και 15 λεπτών που απαιτούνται σήμερα, ενώ το Αθήνα – Γρεβενά δεν θα ξεπερνά τις 4 ώρες!

Τα οφέλη

Με τον Ε65, τα ταξίδια από Αθήνα προς Τρίκαλα, Καρδίτσα, Καλαμπάκα και προς όλους τους δημοφιλείς προορισμούς της Δυτικής και Κεντρικής Θεσσαλίας, αποκτούν νέα μορφή, καθώς οι αποστάσεις μειώνονται δραστικά και οι γνωστές για την επικινδυνότητά τους στροφές, όπως αυτές στο Δομοκό, παρακάμπτονται.

Η απόσταση Αθήνα-Μέτσοβο θα μειωθεί σε μόλις 4 ώρες και η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα είναι υπόθεση 4,5 ωρών. Περιοχές με σημαντικό τουριστικό ενδιαφέρον όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, τα Άγραφα, το Μέτσοβο και το Καρπενήσι είναι πια προσβάσιμες, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια (οι αποστάσεις αναλυτικά στον πίνακα α).

Επίσης με τον αυτοκινητόδρομο Ε65 θα συνδέονται τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Βόλου, ενώ η χώρα αποκτά σύνδεση με τα ευρωπαϊκά δίκτυα.

Μέσω του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, ο Ε65 θα διευκολύνει τις διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές από την Ελλάδα προς τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη προσφέροντας μια εναλλακτική διαδρομή, η οποία είναι συντομότερη της υφιστάμενης ΠΑΘΕ – Κλειδί Ημαθίας – Εγνατία Οδός – Ηγουμενίτσα.

Παράλληλα, θα εξυπηρετούνται και οι οδικές μετακινήσεις προς την Αλβανία και την ΠΓΔΜ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μείωση των δαπανών χρήσης λόγω της υλοποίησης του έργου θα τονώσει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών εξαγωγών, αφού ένα μέρος του κόστους των προϊόντων, που είναι το κόστος μεταφοράς, θα μειωθεί (ιδιαίτερα για μεταφορές στον διάδρομο Αττική – Ιωάννινα – Λιμάνι Ηγουμενίτσας προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη).

Για τους ίδιους λόγους, και το κόστος των εισαγόμενων προϊόντων αναμένεται να έχει σχετική μείωση, προς όφελος των καταναλωτών.

Η στρατηγική σημασία για Δυτική Μακεδονία
Ο Ε65 είναι ένα από τα σημαντικότερα οδικά έργα με στρατηγική σημασία για μεγάλες περιοχές της χώρας.

Πέραν του ότι μειώνει δραστικά τις αποστάσεις στην Κεντρική Ελλάδα παρέχοντας γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση, ταυτόχρονα «σπάει» την απομόνωση της Δυτικής Μακεδονίας, ενόψει του δύσκολου εγχειρήματος της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης της περιοχής σε μια βιώσιμη ανάπτυξη.

Υπενθυμίζεται ότι στην περιοχή σχεδιάζεται να υλοποιηθούν πλήθος επενδύσεων στους τομείς της παραγωγής και αποθήκευσης καθαρής ενέργειας, της βιομηχανίας και του εμπορίου (π.χ. η δημιουργία βιομηχανικού πάρκου ηλεκτροκίνησης), της διαχείρισης απορριμμάτων, του τουρισμού, της αγροτικής παραγωγής κτλ.

Όλα αυτά για να λειτουργήσουν χρειάζονται ποιοτικές, γρήγορες και ασφαλείς οδικές υποδομές, που θα εξασφαλιστούν μέσω του Ε65.

Τα έργα

Χάραξη: Από Α/Κ Τρικάλων έως Εγνατία Οδό, συμβολή 15 χλμ. δυτικά των Γρεβενών
Σήμερα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι περιβαλλοντικές μελέτες του τμήματος, ενώ ειδικότερα από το 111ο χλμ. έως και το 136ο χλμ. έχουν υλοποιηθεί οι τεχνικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί απαλλοτριώσεις, οι μετακινήσεις δικτυών και οι αρχαιολογικές έρευνες.

Η γενική κατασκευαστική πρόοδος, πριν την αναβολή των εργασιών, βρισκόταν στο 7%, ενώ για το τμήμα από Τρίκαλα έως Καλαμπάκα αυτό το ποσοστό ανέρχεται σε 25%. Έχουν ήδη κατασκευαστεί αντιπλημμυρικά, δίκτυο ομβρίων, χωματουργικά και μικρά τεχνικά έργα.

Η νέα χάραξη από το 136ο χλμ. έως το τέλος του έργου σε χαμηλότερο υψόμετρο από την αρχικά προβλεπόμενη (από τα 950 μέτρα στα 650 μέτρα), με μικρότερο μήκους υπόγειων έργων και 11,7 χλμ. επιπλέον ανοικτού έργου, ευνοεί τις συνθήκες ασφάλειας και λειτουργίας του έργου, μειώνοντας το κόστος κατασκευής και βελτιώνοντας επίσης το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Συνολικό μήκος: 70,5 χλμ.
2 Σήραγγες (στο 137ο χλμ & στο 176ο χλμ.)
20 Γέφυρες
11 Άνω & 48 Κάτω Διαβάσεις
3 αμφίπλευροι Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking & WC)
89 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας
6 Ανισόπεδοι Κόμβοι (Βασιλικής, Καλαμπάκας, Γρεβενών, Οξύνειας, Αγιόφυλλου-Καρπερού και Εγνατίας)
2 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Ράξα Τρικάλων, Αγιόφυλλο – Καρπερό)
1 Μετωπικός Σταθμός Διοδίων (Οξύνεια) και 3 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων (Α/Κ Τρικάλων, Α/Κ Καλαμπάκας, Α/Κ Αγιοφύλλου – Καρπερού)
2 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Τρικάλων, Αγιόφυλλου – Καρπερού)
1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων
1 Κτήριο Τροχαίας