Επανάσταση αεροπορικών: Κόβουν τους μεσάζοντες στα εισιτήρια
Ντόμινο αλλαγών σε όλους τους τομείς της οικονομίας
Μια από τις πιο επιδραστικές μάχες για το μέλλον των ηλεκτρονικών πληρωμών ξεκινά από τον αέρα και τις αεροπορικές εταιρείες.
Την αρχή έκανε η Emirates του Ντουμπάι, μια από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες του πλανήτη, που πλέον δέχεται απευθείας αυτόματες πληρωμές στο site της για τα εισιτήρια που πουλάει. H συναλλαγή αφορά πλέον μόνον στον πελάτη και στην αεροπορική, βγάζοντας «εκτός» τις πιστωτικές κάρτες και τις τράπεζες που τις εκδίδουν.
Αυτή η απευθείας πληρωμή – η οποία έχει ένα σταθερό κόστος λίγων ευρώ για την εταιρεία, ανεξαρτήτως κόστους εισιτηρίου – γίνεται μέσα από ένα σύστημα το οποίο ανέπτυξε η Deutsche Bank κατά παραγγελία της ένωσης αεροπορικών εταιρειών, της ΙΑΤΑ.
Οι συνέπειες μετριώνται σε δισεκατομμύρια: Η Emirates εκδίδει ως και το 70% των εισιτηρίων της μέσω πιστωτικής κάρτας. Οι προμήθειες των τραπεζών είναι μεταξύ 1% και 3%. Η ΙΑΤΑ υπολογίζει πως κάθε χρόνο οι αεροπορικές εταιρείες πληρώνουν περίπου 8 δισ. δολάρια στους τραπεζικούς μεσάζοντες που εισπράττουν χρήματα για λογαριασμό τους.
ΙΑΤΑ PAY
Ήταν το μέγεθος αυτής της δαπάνης αυτό που πίεσε την ΙΑΤΑ να αναζητήσει εναλλακτικές λύσεις για τις συναλλαγές των αεροπορικών εταιρειών με τους πελάτες τους. Το τεχνικό κομμάτι το ανέλαβε η Deutsche Bank η οποία εντόπισε μια ευκαιρία στην οποία έδωσε στρατηγική προτεραιότητα.
Η προσπάθεια ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια, αλλά δοκιμάστηκε από καθυστερήσεις. Το αρχικό χρονοδιαγραμμα της ΙΑΤΑ προέβλεπε ότι η Deutsche Bank θα είχε τελειώσει την τεχνική διαδικασία ως το τέλος του 2018. Όμως, οι ευρωπαϊκοί κανόνες για τα προσωπικά δεδομένα που μοιράζονται οι τράπεζες καθυστέρησε την ανάπτυξη. Την ίδια ώρα, η επέλαση της πανδημίας έβαλε το πρότζεκτ στον πάγο.
Η πρόσφατη ανάκαμψη των ταξιδιών όμως και κυρίως η ανάγκη των αεροπορικών για εξοικονόμηση μετά από δυο αιματηρά χρόνια, έθεσαν και πάλι τα γρανάζια του IATA PAY, όπως ονομάστηκε, σε κίνηση.
Emirates Pay, η πρώτη του χορού
Αλλά για να ξεκινήσει μια τέτοια επαναστατική αλλαγή, χρειάζεται ένας πρωταγωνιστής με μεγάλο ειδικό βάρος. Η Emirates δίνει ήδη τη δυνατότητα έκδοσης και πληρωμής εισιτηρίου από το site της.
Το ονομάζει Emirates Pay, και εξετάζει να δίνει ως κίνητρο στους πελάτες της προσφορές, προκειμένου να τους προσελκύσει στο νέο τρόπο πληρωμής: μεγαλύτερο βάρος αποσκευών, δωρεάν επιλογή πιο άνετης θέσης, ακόμα και εκπτώσεις σε επιλεγμένα δρομολόγια που κλείνονται μέσω Emirates Pay.
Οριακό όφελος για τον καταναλωτή
Σε κάθε περίπτωση ο τελικός καταναλωτής θα δει οριακό όφελος. Είναι οι ισολογισμοί των αεροπορικών εταιρειών που θα καρπωθούν το κέρδος από την παράλειψη του μεσάζοντα, σε μια μετα-πανδημική φάση στην οποία χρειάζονται κάθε βοήθεια.
Ντόμινο αλλαγών σε όλους τους τομείς της οικονομίας
Η εξέλιξη δρομολογεί αλλαγές που δεν αφορούν μόνο στην Emirates, ούτε μόνο στις αεροπορικές.
Σε μια εποχή που το fintech και τα κρυπτονομίσματα ανθούν και πλέον προσφέρουν αυτόματες κι ανέξοδες πληρωμές και μεταβιβάσεις, το μοντέλο της πληρωμής προμήθειας σε ένα τραπεζικό διαμεσολαβητή για την πιστωτική κάρτα που εκδίδει, μοιάζει παρωχημένο.
Είναι κάτι που έχει αντιληφθεί ακόμα και ένας κλασσικός παραδοσιακός τραπεζικός παίκτης, η Deutsche Bank, που αποφάσισε να δώσει σημασία σε κάτι που μπορεί από τη μια να βάλλει κατά των εσόδων της βραχυπρόθεσμα αλλά από την άλλη μπορεί να της «δώσει δουλειά» – και μια νέα ροή εσόδων – μεσοπρόθεσμα.
Οι δωρεάν εναλλακτικές είναι πλέον εδώ, το μόνο που τους λείπει είναι η κρίσιμη μάζα αξιοπιστίας που θα κινητοποιήσει ένα ρεύμα υποκατάστασης των παλιών μεθόδων. Η πρωτοβουλία mainstream παικτών όπως Deutsche Bank, Emirates, IATA να κόψουν τους μεσάζοντες επιταχύνουν την μετάβαση, θα βρουν μιμητές και θα αυξήσουν την πίεση στις παραδοσικές τραπεζες που θα δουν κλασσικές ροές εσόδων να συρρικνώνονται.
Ίσως για αυτό εξηγείται η διακριτικότητα της ΙΑΤΑ στο λανσάρισμα της νέας πρωτοβουλίας. «Είμαστε ικανοποιημένοι που προσφέρουμε στα μέλη μας αυτή τη λύση λευκής ετικέτας», απάντησε η ΙΑΤΑ στους FT, αντί οποιουδήποτε άλλου πανηγυρικού σχολίου για μια σχεδόν επαναστατική αλλαγή στον τρόπο πληρωμής.
Κανείς δεν θέλει να προκαλέσει σεισμό στο τραπεζικό τοπίο, άλλωστε και αυτό πιέζεται όπως οι αεροπορικές. Αφού οι αλλαγές είναι αναπόφευκτες, ας έρθουν καλύτερα σιγά-σιγά, σχεδόν «στα μουλωχτά».
Την αρχή έκανε η Emirates του Ντουμπάι, μια από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες του πλανήτη, που πλέον δέχεται απευθείας αυτόματες πληρωμές στο site της για τα εισιτήρια που πουλάει. H συναλλαγή αφορά πλέον μόνον στον πελάτη και στην αεροπορική, βγάζοντας «εκτός» τις πιστωτικές κάρτες και τις τράπεζες που τις εκδίδουν.
Αυτή η απευθείας πληρωμή – η οποία έχει ένα σταθερό κόστος λίγων ευρώ για την εταιρεία, ανεξαρτήτως κόστους εισιτηρίου – γίνεται μέσα από ένα σύστημα το οποίο ανέπτυξε η Deutsche Bank κατά παραγγελία της ένωσης αεροπορικών εταιρειών, της ΙΑΤΑ.
Οι συνέπειες μετριώνται σε δισεκατομμύρια: Η Emirates εκδίδει ως και το 70% των εισιτηρίων της μέσω πιστωτικής κάρτας. Οι προμήθειες των τραπεζών είναι μεταξύ 1% και 3%. Η ΙΑΤΑ υπολογίζει πως κάθε χρόνο οι αεροπορικές εταιρείες πληρώνουν περίπου 8 δισ. δολάρια στους τραπεζικούς μεσάζοντες που εισπράττουν χρήματα για λογαριασμό τους.
ΙΑΤΑ PAY
Ήταν το μέγεθος αυτής της δαπάνης αυτό που πίεσε την ΙΑΤΑ να αναζητήσει εναλλακτικές λύσεις για τις συναλλαγές των αεροπορικών εταιρειών με τους πελάτες τους. Το τεχνικό κομμάτι το ανέλαβε η Deutsche Bank η οποία εντόπισε μια ευκαιρία στην οποία έδωσε στρατηγική προτεραιότητα.
Η προσπάθεια ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια, αλλά δοκιμάστηκε από καθυστερήσεις. Το αρχικό χρονοδιαγραμμα της ΙΑΤΑ προέβλεπε ότι η Deutsche Bank θα είχε τελειώσει την τεχνική διαδικασία ως το τέλος του 2018. Όμως, οι ευρωπαϊκοί κανόνες για τα προσωπικά δεδομένα που μοιράζονται οι τράπεζες καθυστέρησε την ανάπτυξη. Την ίδια ώρα, η επέλαση της πανδημίας έβαλε το πρότζεκτ στον πάγο.
Η πρόσφατη ανάκαμψη των ταξιδιών όμως και κυρίως η ανάγκη των αεροπορικών για εξοικονόμηση μετά από δυο αιματηρά χρόνια, έθεσαν και πάλι τα γρανάζια του IATA PAY, όπως ονομάστηκε, σε κίνηση.
Emirates Pay, η πρώτη του χορού
Αλλά για να ξεκινήσει μια τέτοια επαναστατική αλλαγή, χρειάζεται ένας πρωταγωνιστής με μεγάλο ειδικό βάρος. Η Emirates δίνει ήδη τη δυνατότητα έκδοσης και πληρωμής εισιτηρίου από το site της.
Το ονομάζει Emirates Pay, και εξετάζει να δίνει ως κίνητρο στους πελάτες της προσφορές, προκειμένου να τους προσελκύσει στο νέο τρόπο πληρωμής: μεγαλύτερο βάρος αποσκευών, δωρεάν επιλογή πιο άνετης θέσης, ακόμα και εκπτώσεις σε επιλεγμένα δρομολόγια που κλείνονται μέσω Emirates Pay.
Οριακό όφελος για τον καταναλωτή
Σε κάθε περίπτωση ο τελικός καταναλωτής θα δει οριακό όφελος. Είναι οι ισολογισμοί των αεροπορικών εταιρειών που θα καρπωθούν το κέρδος από την παράλειψη του μεσάζοντα, σε μια μετα-πανδημική φάση στην οποία χρειάζονται κάθε βοήθεια.
Ντόμινο αλλαγών σε όλους τους τομείς της οικονομίας
Η εξέλιξη δρομολογεί αλλαγές που δεν αφορούν μόνο στην Emirates, ούτε μόνο στις αεροπορικές.
Σε μια εποχή που το fintech και τα κρυπτονομίσματα ανθούν και πλέον προσφέρουν αυτόματες κι ανέξοδες πληρωμές και μεταβιβάσεις, το μοντέλο της πληρωμής προμήθειας σε ένα τραπεζικό διαμεσολαβητή για την πιστωτική κάρτα που εκδίδει, μοιάζει παρωχημένο.
Είναι κάτι που έχει αντιληφθεί ακόμα και ένας κλασσικός παραδοσιακός τραπεζικός παίκτης, η Deutsche Bank, που αποφάσισε να δώσει σημασία σε κάτι που μπορεί από τη μια να βάλλει κατά των εσόδων της βραχυπρόθεσμα αλλά από την άλλη μπορεί να της «δώσει δουλειά» – και μια νέα ροή εσόδων – μεσοπρόθεσμα.
Οι δωρεάν εναλλακτικές είναι πλέον εδώ, το μόνο που τους λείπει είναι η κρίσιμη μάζα αξιοπιστίας που θα κινητοποιήσει ένα ρεύμα υποκατάστασης των παλιών μεθόδων. Η πρωτοβουλία mainstream παικτών όπως Deutsche Bank, Emirates, IATA να κόψουν τους μεσάζοντες επιταχύνουν την μετάβαση, θα βρουν μιμητές και θα αυξήσουν την πίεση στις παραδοσικές τραπεζες που θα δουν κλασσικές ροές εσόδων να συρρικνώνονται.
Ίσως για αυτό εξηγείται η διακριτικότητα της ΙΑΤΑ στο λανσάρισμα της νέας πρωτοβουλίας. «Είμαστε ικανοποιημένοι που προσφέρουμε στα μέλη μας αυτή τη λύση λευκής ετικέτας», απάντησε η ΙΑΤΑ στους FT, αντί οποιουδήποτε άλλου πανηγυρικού σχολίου για μια σχεδόν επαναστατική αλλαγή στον τρόπο πληρωμής.
Κανείς δεν θέλει να προκαλέσει σεισμό στο τραπεζικό τοπίο, άλλωστε και αυτό πιέζεται όπως οι αεροπορικές. Αφού οι αλλαγές είναι αναπόφευκτες, ας έρθουν καλύτερα σιγά-σιγά, σχεδόν «στα μουλωχτά».