Τσακίρης: Άμεση η ενεργοποίηση του νέου ΕΣΠΑ
Η αγορά δεν θα καταλάβει τίποτε σε σχέση με την μετάβαση στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 που μόλις προχθές, πρώτη η Ελλάδα απ’ όλα τα κράτη μέλη κατέθεσε στις κοινοτικές αρχές. Σύμφωνα με τον αρμόδιο υφυπουργό Ανάπτυξης κι Επενδύσεων Γιάννη Τσακίρη, το νέο ΕΣΠΑ είναι εφικτό να εγκριθεί μέσα στο μήνα και η ενεργοποίησή του θα είναι τέτοια που «το κενό που θα δημιουργηθεί (σε σχέση με το υφιστάμενο ΕΣΠΑ) θα είναι τόσο μικρό που κανένας δεν θα το πάρει χαμπάρι».
Ο ίδιος σημειώνει ότι αμέσως μετά την έγκριση του νέου η ΕΣΠΑ η χώρα θα μπορεί να εντάσσει δράσεις σε αυτό, αλλά δεν θα μπορεί να εκταμιεύει χρήματα μέχρι την οριστική έγκριση, τόσο των Τομεακών, όσο και των Περιφερειακών Προγραμμάτων. Τα προγράμματα αυτά που εν πολλοίς έχουν ολοκληρωθεί, σταδιακά θα κατατίθενται από τις ελληνικές αρχές μέσα στους επόμενους τρεις μήνες, έτσι ώστε να εγκριθούν από τις κοινοτικές αρχές μέχρι το τέλος του φθινοπώρου. Μετά από αυτό η χώρα θα μπορεί να πραγματοποιεί και εκταμιεύσεις πόρων, Η αρχή θα γίνει για την κάλυψη των δαπανών για τα χρήματα που σήμερα δίδονται από το ΠΔΕ στις επιχειρήσεις εστίασης και σε λίγες εβδομάδες και στις επιχειρήσεις τουρισμού.
Πάντως η χώρα έτρεξε μπροστά, όχι μόνον από τους εταίρους της, αλλά ακόμη και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η τελευταία μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να καταθέσει τον νέο κανονισμό για τον καθορισμό της προγραμματικής περιόδου. Μόλις αυτό συμβεί, σύμφωνα με τον κ. Τσακίρη, ο κανονισμός θα μεταφερθεί στο εθνικό πλαίσιο με τη ψήφισή από την ελληνική Βουλή προκειμένου ο νέος κανονισμός να αποτελέσει νόμο του κράτους. Κάτι τέτοιο αναμένεται να συμβεί τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Με βάση το νέο ΕΣΠΑ, η χώρα έχει για τη νέα προγραμματική περίοδο περίπου 26,2 δισ. ευρώ (20,9 δισ. ευρώ προέρχονται από κοινοτικούς πόρους και τα υπόλοιπα 5,3 δισ. ευρώ συνιστούν την εθνική συμμετοχή) και κατανέμονται σε επτά επιχειρησιακά προγράμματα και 13 περιφερειακά προγράμματα. Το 67,2% των πόρων, περίπου 17,6 δισ. ευρώ, προορίζονται για τα τομεακά προγράμματα (πράσινη ανάπτυξη, ψηφιακή ανάπτυξη, μεταφορές κ.λπ.) και τα υπόλοιπα, περίπου 8,1 δισ. ευρώ στα 13 περιφερειακά προγράμματα.
Στο νέο ΕΣΠΑ, όπως αναφέρει ο κ. Τσακίρης, δεν θα υπάρχουν καθόλου έργα μονάδων διαχείρισης στερεών αποβλήτων. Πλέον, συνιστούν μη επιλέξιμες δαπάνες για όλες τις χώρες. Γι’ αυτό, η Ελλάδα θα πρέπει να κάνει ότι μπορεί σε έργα, προκειμένου αυτά να ολοκληρωθούν μέσα στο υφιστάμενο ΕΣΠΑ. Έχουμε περιθώριο δηλαδή, δύο ετών για να απορροφήσουμε τους πόρους του Ταμείο Συνοχής που αφορούν στο υφιστάμενο ΕΣΠΑ. Βεβαίως, η χώρα μπορεί να συνεχίσει τη χρηματοδότηση των μονάδων αποκλειστικά με εθνικούς πόρους.
Επίσης, στο νέο ΕΣΠΑ δεν θα έχουμε χρηματοδότηση αστικών δικτύων φυσικού αερίου. Εν γένει, οι αγωγοί μεταφοράς φυσικού αερίου συνιστούν επιλέξιμη δαπάνη στο νέο ΕΣΠΑ, αλλά δεν είναι επιλέξιμη για τα δίκτυα που φτάνουν στους τελικούς καταναλωτές λιανικής (οικίες, επιχειρήσεις κ.λπ.). Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί πλέον το φυσικό αέριο ως ορυκτό καύσιμο, ότι δεν συμβάλλει δηλαδή στην πράσινη ανάπτυξη και γι’ αυτό δεν επιλέγεται για χρηματοδότηση. Είναι και αυτός ένας λόγος για τον οποίο η θυγατρική της ΔΕΠΑ Υποδομών, ΔΕΔΑ κινείται γρήγορα , προκειμένου να ολοκληρώσει στην υφιστάμενη προγραμματική περίοδο μια σειρά επενδύσεων σε αστικά δίκτυα φυσικού αερίου.
Ο ίδιος σημειώνει ότι αμέσως μετά την έγκριση του νέου η ΕΣΠΑ η χώρα θα μπορεί να εντάσσει δράσεις σε αυτό, αλλά δεν θα μπορεί να εκταμιεύει χρήματα μέχρι την οριστική έγκριση, τόσο των Τομεακών, όσο και των Περιφερειακών Προγραμμάτων. Τα προγράμματα αυτά που εν πολλοίς έχουν ολοκληρωθεί, σταδιακά θα κατατίθενται από τις ελληνικές αρχές μέσα στους επόμενους τρεις μήνες, έτσι ώστε να εγκριθούν από τις κοινοτικές αρχές μέχρι το τέλος του φθινοπώρου. Μετά από αυτό η χώρα θα μπορεί να πραγματοποιεί και εκταμιεύσεις πόρων, Η αρχή θα γίνει για την κάλυψη των δαπανών για τα χρήματα που σήμερα δίδονται από το ΠΔΕ στις επιχειρήσεις εστίασης και σε λίγες εβδομάδες και στις επιχειρήσεις τουρισμού.
Πάντως η χώρα έτρεξε μπροστά, όχι μόνον από τους εταίρους της, αλλά ακόμη και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η τελευταία μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να καταθέσει τον νέο κανονισμό για τον καθορισμό της προγραμματικής περιόδου. Μόλις αυτό συμβεί, σύμφωνα με τον κ. Τσακίρη, ο κανονισμός θα μεταφερθεί στο εθνικό πλαίσιο με τη ψήφισή από την ελληνική Βουλή προκειμένου ο νέος κανονισμός να αποτελέσει νόμο του κράτους. Κάτι τέτοιο αναμένεται να συμβεί τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Με βάση το νέο ΕΣΠΑ, η χώρα έχει για τη νέα προγραμματική περίοδο περίπου 26,2 δισ. ευρώ (20,9 δισ. ευρώ προέρχονται από κοινοτικούς πόρους και τα υπόλοιπα 5,3 δισ. ευρώ συνιστούν την εθνική συμμετοχή) και κατανέμονται σε επτά επιχειρησιακά προγράμματα και 13 περιφερειακά προγράμματα. Το 67,2% των πόρων, περίπου 17,6 δισ. ευρώ, προορίζονται για τα τομεακά προγράμματα (πράσινη ανάπτυξη, ψηφιακή ανάπτυξη, μεταφορές κ.λπ.) και τα υπόλοιπα, περίπου 8,1 δισ. ευρώ στα 13 περιφερειακά προγράμματα.
Στο νέο ΕΣΠΑ, όπως αναφέρει ο κ. Τσακίρης, δεν θα υπάρχουν καθόλου έργα μονάδων διαχείρισης στερεών αποβλήτων. Πλέον, συνιστούν μη επιλέξιμες δαπάνες για όλες τις χώρες. Γι’ αυτό, η Ελλάδα θα πρέπει να κάνει ότι μπορεί σε έργα, προκειμένου αυτά να ολοκληρωθούν μέσα στο υφιστάμενο ΕΣΠΑ. Έχουμε περιθώριο δηλαδή, δύο ετών για να απορροφήσουμε τους πόρους του Ταμείο Συνοχής που αφορούν στο υφιστάμενο ΕΣΠΑ. Βεβαίως, η χώρα μπορεί να συνεχίσει τη χρηματοδότηση των μονάδων αποκλειστικά με εθνικούς πόρους.
Επίσης, στο νέο ΕΣΠΑ δεν θα έχουμε χρηματοδότηση αστικών δικτύων φυσικού αερίου. Εν γένει, οι αγωγοί μεταφοράς φυσικού αερίου συνιστούν επιλέξιμη δαπάνη στο νέο ΕΣΠΑ, αλλά δεν είναι επιλέξιμη για τα δίκτυα που φτάνουν στους τελικούς καταναλωτές λιανικής (οικίες, επιχειρήσεις κ.λπ.). Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί πλέον το φυσικό αέριο ως ορυκτό καύσιμο, ότι δεν συμβάλλει δηλαδή στην πράσινη ανάπτυξη και γι’ αυτό δεν επιλέγεται για χρηματοδότηση. Είναι και αυτός ένας λόγος για τον οποίο η θυγατρική της ΔΕΠΑ Υποδομών, ΔΕΔΑ κινείται γρήγορα , προκειμένου να ολοκληρώσει στην υφιστάμενη προγραμματική περίοδο μια σειρά επενδύσεων σε αστικά δίκτυα φυσικού αερίου.