Την ερχόμενη Παρασκευή αναμένεται η ανακήρυξη της ένωσης εταιρειών ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects ως προτιμητέου επενδυτή για την Εγνατία Οδό. Μέχρι τότε η ένωση των δύο εταιρειών θα υποβάλει τη βελτιωμένη δεσμευτική προσφορά. Αμέσως μετά αναμένεται να συνεδριάσει το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να ανακηρύξει την εταιρεία προτιμητέο επενδυτή.

Ωστόσο, τόσο στην κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών που είναι ο ιδιοκτήτης του έργου, όσο και στο ΤΑΙΠΕΔ που πραγματοποίησε τη σχετική διαδικασία, δεν αναμένουν σημαντική μεταβολή του τιμήματος της προσφοράς. Και αυτό γιατί, όπως παρατηρούσε κορυφαίο κυβερνητικό στέλεχος, η προσφορά που ήδη έχει γίνει είναι εξαιρετικά σημαντική, που ικανοποιεί πλήρως την κυβέρνηση. Υπουργός της κυβέρνησης σημείωνε ότι η αποκρατικοποίηση της Εγνατίας Οδού θα είναι η μεγαλύτερη που έχει γίνει στην 10ετή ιστορία των αποκρατικοποιήσεων της χώρας και του ΤΑΙΠΕΔ.

Σημειώνεται ότι οι δύο μεγαλύτερες αποκρατικοποιήσεις μέχρι σήμερα ήταν εκείνη των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που ανέλαβε η Fraport, ύψους 1,234 δισ. ευρώ και η παράταση της δικαιώματος παραχώρησης της εκμετάλλευσης του αερολιμένα των Σπάτων στον ΔΑΑ που ανήλθε σε 1,11 δισ. ευρώ.
Το προσφερόμενο τίμημα

Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, το προσφερόμενο τίμημα για την Εγνατία -και αναφερόμαστε στην εφάπαξ καταβολή τοις μετρητοίς- μπορεί και να ξεπεράσει τα συγκεκριμένα ποσά. Κάποιοι αναφέρονται ακόμη και σε 1,5 δισ. ευρώ και το τίμημα αυτό δεν περιλαμβάνεται στις ετήσιες προσόδους του ΤΑΙΠΕΔ, από την παραχώρηση της εκμετάλλευσης του άξονα. Οι ετήσιες πρόσοδοι ανέρχονται στο 7,5% επί των ακαθάριστων εσόδων που θα έχει επενδυτής από την εκμετάλλευση αυτή, για όλη την 35ετή περίοδο της παραχώρησης του περιουσιακού στοιχείου.

Σημειώνεται ότι ο προτιμητέος επενδυτής θα αναπτύξει με δικά του έξοδα τους κάθετους άξονες της Εγνατίας συνολικού μήκους 225 χλμ. Πρόκειται για τους άξονες που ενώνει την Σιάτιστα με την Κρυσταλλοπηγή (Αλβανία) μήκους 69,2 χλμ., την Χαλάστρα με τους Ευζώνους (Βόρεια Μακεδονία) μήκους 60 χλμ. και τέλος τη Θεσσαλονίκη με τον Προμαχώνα (Βουλγαρία) μήκους 95,5 χλμ.
Εγνατία Οδός: Το κόστος της επένδυσης

Πρέπει ακόμη να αναφερθεί ότι η Εγνατία Οδός, και συγκεκριμένα ο οριζόντιος οδικός άξονας (Ε-90) που ολοκληρώθηκε κάποια στιγμή μέσα στο 2008, αποτέλεσε την μεγαλύτερη επένδυση του νεότερου ελληνικού κράτους σε ένα και μοναδικό οδικό άξονα. Το συνολικό κόστος ανάπτυξης ξεπέρασε τα 6 δισ. ευρώ, κυρίως εξαιτίας του μεγάλου κόστους διάσχισης της οροσειράς της Πίνδου που απαίτησε την δημιουργία μεγάλων σε αριθμό και σε μήκος κοιλαδογεφύρων και τούνελ. Αξίζει να σημειωθεί ότι όσο κόστισε η ανάπτυξης του Ε-90 κόστισε η ανάπτυξη των υπολοίπων αυτοκινητοδρόμων της χώρας (ΠΑΘΕ, Πάτρα-Γιάννενα, Κόρινθος-Καλαμάτα κ.λπ.).

Με την απόκτηση της παραχώρησης της Εγνατίας, η ΓΕΚ Τέρνα καθίσταται ο βασικός διαχειριστής αυτοκινητοδρόμων στην χώρα μας. Η εταιρεία, εφόσον ολοκληρωθεί η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, θα ελέγχει πλειοψηφικά πάνω από το 80% των παραχωρήσεων αυτοκινητοδρόμων με όρους χιλιομετρικής απόστασης. Η εταιρεία ελέγχει την Κεντρική Οδό (100%), την Νέα Οδό (100%), την Ιόνια Οδό (100%), την Εγνατία Οδό (75%) και τέλος τον άξονα Ε-65 (100%). Δεν ελέγχει μόνον την Αττική Οδό και την Ολυμπία Οδό. Στην τελευταία ωστόσο συμμετέχει μειοψηφικά με 17%.