Οι περισσότεροι έμειναν αυτή τη χρονιά στην – προφανώς – μεγάλη είδηση του θανάτου του Κυριάκου Φιλίππου. Ενός πρωταγωνιστή του επιχειρείν, ο οποίος με την πολυετή παρουσία του σημάδεψε τα επιχειρηματικά δρώμενα του τόπου. Όμως και ο αδελφός του Γιάννης δεν στερείται επιτυχιών κι εμπειριών. Μαζί ίδρυσαν τη ΦΑΓΕ, την κορυφαία γαλακτοβιομηχανία της χώρας, μαζί πορεύτηκαν για σειρά ετών και οι οικογένειες των δύο είναι που τώρα διαχειρίζονται το μέλλον.

Δημιούργημα λοιπόν του Γιάννη Φιλίππου (όπως του Κυριάκου ήταν η Elbisco) είναι η Hellenic Quality Foods. Μια εταιρεία η οποία, με διαδοχικές αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου και βελτίωση των μεγεθών της, κατόρθωσε το 2020 στον κλάδο τροφίμων με τα Brand Names, ΚΑΝΑΚΙ στον τομέα των προϊόντων ζύμης, και Μιμίκος στον τομέα των πουλερικών και των προϊόντων λευκού κρέατος (νωπού και κατεψυγμένου) να έχει το δικό της βηματισμό. Συγκεκριμένα, σημείωσε αύξηση κύκλου εργασιών κατά 4,86% στα 88,69 εκατ. ευρώ έναντι 84,58 εκατ. ευρώ της προηγουμένης χρήσης, ενώ το αποτέλεσμα χρήσης ήταν κέρδη 2,18 εκατ. ευρώ, όταν το 2019 είχαν καταγραφεί ζημιές 4 εκατ. ευρώ.


Hellenic Quality Foods: Η επιστροφή στα κέρδη
Με μεγάλο αγώνα από τη διοικητική ομάδα υπό τον Θανάση Φιλίππου, γιο του Γιάννη, η εταιρεία γύρισε μετά από έτη απωλειών, σε κέρδη γεγονός που σηματοδοτεί μια πιο αισιόδοξη προοπτική. Η άνοδος αυτή οφείλεται στο ότι αποδίδουν τα μέτρα που έχουν ληφθεί για τη βελτίωση του κόστους παραγωγής και μείωσης των λειτουργικών εξόδων. Στόχος της ΗQF για την τρέχουσα χρήση είναι να διατηρηθεί τουλάχιστον στα ίδια επίπεδα ο κύκλος εργασιών, αλλά και να μπορέσει να αυξήσει τόσο τον όγκο των πωληθέντων, όσο και τα αποτελέσματα προ αποσβέσεων.


Παράλληλα, αναμένει να συνεχίσουν να αποδίδουν οι προσπάθειές της για αύξηση των εξαγωγών προς τις αγορές της Αμερικής, ενώ ταυτόχρονα συνεχίζονται οι προσπάθειες για άνοιγμα νέων αγορών εντός της Ε.Ε. με νέες σειρές προϊόντων της ΚΑΝΑΚΙ καθώς
και νέες συνεργασίες με γνωστές αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Θα πρέπει να αναφερθεί πως στη διάρκεια του 2020 έγιναν τρεις ΑΜΚ συνολικού ύψους 7,6 εκατ. ευρώ στην εταιρεία, με αποτέλεσμα το μετοχικό κεφάλαιο να ανέρχεται πλέον σε 86 εκατ. ευρώ.


Hellenic Quality Foods και ΦΑΓΕ
Η Hellenic Quality Foods είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρίες τροφίμων στην Ελλάδα. Σε μεγάλο μέρος η HQF αποτέλεσε απότοκο της διαίρεσης της οικογένειας Φιλίππου σε πέραν της ΦΑΓΕ δραστηριότητες. Το καλοκαίρι του 2005 ο Γιάννης Φιλίππου που τότε έχαιρε μεγάλης δημοσιότητας λόγω της προεδρίας του στο μπάσκετ της ΑΕΚ αποφάσιζε εξωστρεφείς επενδύσεις στα τρόφιμα με όχημα τον γιο του Θανάση. Έναν δραστήριο στα επιχειρηματικά πράγματα άνθρωπο και εντελώς διαφορετικό ως χαρακτήρα από τον ξάδελφο του Κύρο γιο του Κυριάκου Φιλίππου.


Η ΦΑΓΕ συμπλήρωσε φέτος 95 χρόνια παρουσίας. Ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1926 με το πρώτο γαλακτοπωλείο της στην περιοχή του Γαλατσίου. Ο μπάρμπα Θανάσης, καταγόμενος από τη Δωρίδα -και συγκεκριμένα το χωριό Δάφνος-, ήξερε την υψηλή τέχνη του γάλακτος. Κάπως έτσι, το 1954 δημιουργήθηκε το πρώτο δίκτυο για τη χονδρική πώληση γιαουρτιού στην Ελλάδα και το 1964 άνοιξε το πρώτο εργοστάσιο παραγωγής γιαουρτιού της εταιρείας. Αξιοποιώντας την κινητικότητά τους, οι δύο γιοι του επιχειρηματία θα στραφούν αμέσως στην οικογενειακή εταιρεία.


Ο Κυριάκος Φιλίππου, που σπούδασε χημικός, θα αφήσει την Αγροτική Τράπεζα για να δραστηριοποιηθεί από τα 70s κυρίως στην παραγωγή και τη διανομή ελληνικού παραδοσιακού γιαουρτιού. Το 1975 -οπότε το εργοστάσιο μεταφέρθηκε στη Μεταμόρφωση- ξεκίνησε η εισαγωγή επώνυμων προϊόντων γιαουρτιού στην ελληνική αγορά. Τα προϊόντα αυτά έφεραν το σήμα ΦΑΓΕ.

Ο Γιάννης Φιλίππου θα είναι το εμπορικό μυαλό και ο Κυριάκος το παραγωγικό. Οι επιτυχίες θα είναι διαρκείς. Στη συνέχεια έρχεται η επέκταση στη διεθνή αγορά, με εξαγωγές γιαουρτιού στο Ηνωμένο Βασίλειο (το 1983), μετά σε Ιταλία και άλλες χώρες, αλλά και στις ΗΠΑ το 1998.

Η εξαγορά της ΜΙΜΙΚΟΥ ΑΕ
Στο τέλος του 1999 ο όμιλος εταιριών του Ι. Φιλίππου εξαγόρασε μια από τις πιο ιστορικές πτηνοτροφικές επιχειρήσεις, την ΑΦΟΙ ΜΙΜΙΚΟΥ ΑΕ η οποία βρίσκονταν σε καθεστώς διαχείρισης από την Αγροτική Τράπεζα. Η εξαγορά έγινε από την ΚΑΝΑΚΙ ΑΕ που ανήκε στον όμιλο και στη συνέχεια μετονομάστηκε σε HELLENIC QUALITY FOODS (HQF) για να ενσωματώσει τις δύο δραστηριότητες, τόσο αυτή των ζυμών, όσο και αυτή των πουλερικών. Η αγορά του κοτόπουλου το 1999 είχε τρία χαρακτηριστικά που από τη μια εξηγούσαν γιατί η αγορά δεν εμφάνιζε τις τάσεις που εμφανίζονταν στην Ευρώπη, ενώ παράλληλα έδινε την ευκαιρία σε μια εταιρία που θα μπορούσε να τα εκμεταλλευτεί, για μεγάλη ανάπτυξη. Τα χαρακτηριστικά αυτά ήταν:

Το κοτόπουλο, μέχρι το 1999, προσφερόταν κυρίως ως «μη επώνυμο» προϊόν, μέσω των κρεοπωλείων, όπως και τα υπόλοιπα είδη κρέατος. Αυτό καθιστούσε πρακτικά αδύνατη την αναγνώριση από τον καταναλωτή της ύπαρξης προϊόντων με ειδικά ποιοτικά χαρακτηριστικά.

Σχεδόν το 95% της συνολικής ελληνικής παραγωγής διετίθετο στην αγορά ως ολόκληρο κοτόπουλο. Ανεξάρτητα από την προτίμηση του καταναλωτή προς κάποιο συγκεκριμένο τύπο κρέατος κοτόπουλου (π.χ. φτερούγες, μπούτια, στήθος κ.λπ.) ήταν υποχρεωμένος να αγοράσει ολόκληρο, κυρίως γιατί οι παραγωγοί πουλερικών δεν μπορούσαν να αντιμετωπίσουν το κόστος του τεμαχισμού.

Ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη τα νωπά προϊόντα με βάση το κοτόπουλο (αλλαντικά, παναρισμένα προϊόντα, προψημένα κ.λπ.) κατείχαν το 40 – 50% της κατ’ όγκον κατανάλωσης, στον Έλληνα καταναλωτή δεν προσφέρονταν τέτοια προϊόντα με την ποιότητα, τη μορφή και την ποικιλία που θα ευνοούσε την κατανάλωσή τους.

Η HQF, εντοπίζοντας αυτές τις αδυναμίες, προχώρησε κατ’ αρχήν αμέσως μετά την εξαγορά της MIMIKOS στην κατάργηση της παραγωγής και διάθεσης ανώνυμων, ασυσκεύαστων προϊόντων MIMIKOS. Και αυτό της έδωσε μεγάλη ώθηση στην αγορά.