Για να εντοπίσει κανείς την φόρμουλα επιτυχίας της Νetflix θα πρέπει να κάνει μια αναδρομή στην τεράστια συλλογή των ευρωπαϊκών και διεθνών παραγωγών που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιο του. Η πρώτη και μεγαλύτερη πλατφόρμα ελεύθερης ροής ή streaming βούτηξε κυριολεκτικά σε κάθε θεματολογία και κουλτούρα, θίγοντας ζητήματα που μέχρι τότε το Χόλυγουντ άγγιζε επιδερμικά ή σποραδικά από την σεξουαλικότητα στην εφηβεία με τη σειρά «Sex Education» μέχρι τα αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ «Seaspiracy» ή «Το Κοινωνικό Δίλημμα». Παράγοντες του κλάδου ψυχαγωγίας κάνουν λόγο για την πιθανότητα να αποπειραθούν οι ανταγωνιστές της Netflix να μιμηθούν την επιτυχία του, αποκτώντας πρόσβαση σε επιτυχημένες σειρές που ναι μεν εκμεταλλεύεται σήμερα αλλά δεν θα τις κατέχει επί άπειρον.

Πέραν των μεγάλων επιτυχιών, όπως «Το Στέμμα» και «La Casa de Papel», η Netflix διαθέτει μια στρατιά σειρών από τη βρετανική «Broadchurch» και την ισλανδική «The Valhalla Murders» μέχρι τις παραγωγές «Χάος» και «The Spy» που εκτυλίσσονται στη Μέση Ανατολή. Η λίστα είναι μεγάλη και πλούσια. Ωστόσο δεν είναι όλες παραγωγές της Netflix. Η σειρά «Το Στέμμα», παραδείγματος χάριν, ανήκει στη Sony Pictures Television και την Left Bank Pictures. Οπότε πιθανολογείται ότι οι ανταγωνιστές της Netflix να εποφθαλμιούν για να αποκτήσουν πρόσβαση σε κάποιες από αυτές τις επιτυχίες όταν εκπνεύσουν τα δικαιώματα αποκλειστικότητας της πλατφόρμας.

Σύμφωνα με έρευνα της Digital Eye, μόνον το 27% της τηλεθέασης των 500 πιο επιτυχημένων παραγωγών της Netflix αφορά εσωτερικές παραγωγές, γεγονός που αιτιολογεί τον μεγάλο ζήλο της να εμπλουτίσει τη βιβλιοθήκη με in-house δημιουργίες. Όπως επισημαίνεται, μάλιστα, από το πρακτορείο Bloomberg, οι εταιρείες με μεγάλες φιλοδοξίες στην αγορά της ψηφιακής ψυχαγωγίας -όπως η Disney, Warner Media, NBC Universal και ViacomCBS- καταλαμβάνουν ένα 43% της συνολικής τηλεθέασης με δικές τους παραγωγές.

Για να καταφέρει να διατηρηθεί στην κορυφή της ψηφιακής ψυχαγωγίας, η Netflix επενδύει κυρίως σε διεθνείς παραγωγές, δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στην Ευρώπη. Εκεί και στην Ασία, άλλωστε, επεκτείνεται δυναμικά η βάση των συνδρομητών της. Για να οχυρωθεί ως προς ένα τέτοιο ενδεχόμενο, η Netflix κατέχει σήμερα 14 εγκαταστάσεις γυρισμάτων στη Βρετανία, λίγο έξω από το Λονδίνο, και 10 ακόμη στα περίχωρα της Μαδρίτης. H πρόσφατη σειρά «The Queen’s Gambit», η οποία γυρίστηκε σε διάφορα μέρη του κόσμου από το Λας Βέγκας μέχρι τη Μόσχα και το Παρίσι, είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα της στρατηγικής της Netflix. Αποτέλεσε, μάλιστα, τη μεγαλύτερη επιτυχία της εταιρείας με τη τηλεθέαση να φθάνει τα 62 εκατ. νοικοκυριά. H σειρά «The Serpent» είναι το αποτέλεσμα συνεργασίας του BBC One με τη Netflix.

Ασία και ανατολική Ευρώπη είναι οι δυναμικές αγορές της Netflix

To διεθνές προφίλ της Netflix δεν θα πρέπει να προκαλεί έκπληξη. Αν και οι συνδρομητές της πλατφόρμας ελεύθερης ροής μειώθηκαν στις ΗΠΑ και τον Καναδά κατά πάνω από 400.000 χιλιάδες μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2021, η εταιρεία κατέγραψε συνολική αύξηση κατά 1,5 εκατομμύριο νοικοκυριά. Τα δυο τρίτα της αύξησης αυτής προήλθαν από τις χώρες της Ασίας και του Ειρηνικού.

Στην Ευρώπη, επίσης, παρατηρούνται αυξητικές τάσεις. Κατά τη διάρκεια του 2021, οι Ευρωπαίοι συνδρομητές της Netflix αναμένεται να φθάσουν στα 66,89 εκατομμύρια από τα 58,83 εκατ. το 2020, μια πρόβλεψη που εάν επιβεβαιωθεί θα αντανακλά αύξηση 13,7%. Οι ΗΠΑ και ο Καναδάς παραμένουν οι μεγαλύτερες αγορές από τους 207 εκατ. συνδρομητές που κατέχει η εταιρεία σε παγκόσμια κλίμακα, αλλά το πελατολόγιο προβλέπεται πως θα συνεχίσει να επεκτείνεται στην Ευρώπη και ειδικότερα την ανατολική μέχρι το 2026. Όπως παρατηρεί ο Ρεξ Πασκάλ της tradingplatforms.com, «η ανατολική Ευρώπη αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία για την Netflix». Μέσα στο 2021 εκτιμάται πως οι συνδρομητές της θα αυξηθούν κατά 31,33% στην ανατολική Ευρώπη από τα 4,67 εκατ. νοικοκυριά πέρσι στα 6,32 εκατ., φθάνοντας τα 12,29 εκατ. μετά από μια εξαετία.