*** Η αμερικανική πλευρά, αργά αλλά σταθερά, συνεχίζει την κυκλωτική της κίνηση στο πλαίσιο της προσπάθειας που κάνει για να «κλειδώσει» τη μεγάλη εξοπλιστική παραγγελία των τεσσάρων φρεγατών του ελληνικού πολεμικού ναυτικού. Ενδεχομένως δε, να κινείται με τον πιο επαγγελματικό τρόπο, σε σχέση με τους υπόλοιπους συνδιεκδικητές, στο σχετικό αγώνα δρόμου που εξελίσσεται.

Τι έκανε; Άρχισε να κλείνει συνεργασίες ή καλύτερα να υπογράφει προσύμφωνα με ελληνικές επιχειρήσεις, με τις οποίες θα συνεργαστεί στη ναυπήγησή τους. Γεγονός που – όσο να το λες – κάποια στιγμή, κάπου στο βάθος, μπορεί και να μετρήσει. Γιατί μ’ αυτόν τον τρόπο, θέλει να αποδείξει εμπράκτως ότι σκοπός της είναι «να μοιράσει» το παιχνίδι και «να μην φάει» μόνη της.

^^^ Και τι έκανε; «Έβαλε» την Lockheed Martin, που είναι η εταιρεία που συμμετέχει στον διαγωνισμό από αμερικανικής πλευράς, να ανακοινώνει αυτές τις συμφωνίες με Έλληνες υπεργολάβους. Υπό τον όρο, βεβαίως, ότι θα κερδίσει το project – γιατί αλλιώς τι να τους κάνει; Κι όχι μόνο αυτό. Φροντίζει να διαφημίζει αυτή την κίνηση, όσο κι όπου μπορεί. Για να κερδίζει και τις εντυπώσεις, αυξάνοντας παράλληλα την ένταση. Μιλάμε για 100% επαγγελματίες.

! Θα πετύχει το στόχο της; Άγνωστο, κάνει όμως ό,τι μπορεί. Με την αμερικανική πρεσβεία στο βάθος να κινεί τα νήματα και τον Τζέφρι Πάιατ να λειτουργεί αεικίνητος σε όλα τα επίπεδα. Ο τελευταίος, αν καθίσει κανείς και μετρήσει τα σχετικά δελτία Τύπου, πρέπει να συναντά σε εβδομαδιαία βάση τρεις με τέσσερις υπουργούς. Φανταστείτε που φτάνει ο αριθμός αν συνυπολογισθούν κι εκείνοι που τους βλέπει, χωρίς να ανακοινώνεται…

*** Μια κι ο λόγος στην μεγάλη παραγγελία των τεσσάρων φρεγατών, να σας πούμε εδώ ότι όπως μαθαίνουμε, μέσα στον Αύγουστο η τεχνική επιτροπή των εμπειρογνωμόνων που έχει συστήσει το ελληνικό Πεντάγωνο, θα κάνει την τελική της εισήγηση για τον τύπο των φρεγατών που προτείνει να αγορασθούν. Αυτό, θα είναι ενδεχομένως το πιο κρίσιμο βήμα της διαδικασίας. Σας θυμίζουμε ότι ο ίδιος ο πρωθυπουργός την τελευταία φορά που τους μίλησε, τους ζήτησε να κάνουν την τελική επιλογή τους, λαμβάνοντας υπόψη μόνο έναν παράγοντα: τον επιχειρησιακό. Κοινώς, τους είπε, «προτείνετε τις φρεγάτες που θεωρείτε καλύτερες για το Ναυτικό μας». Ακολούθως κι αν όλα πάνε καλά, η οριστική επιλογή από το ΚΥΣΕΑ θα έχει γίνει προς τις αρχές Σεπτεμβρίου.

^^^ Υπάρχουν φαβορί στη διαδικασία; Φαίνεται ότι δυο – τρεις τύποι φρεγατών έχουν ξεχωρίσει προ πολλού, εδώ και καιρό. Για διάφορους λόγους. Υπάρχει «το» φαβορί; Να είστε σίγουροι ότι παρ’ όλα όσα διαρρέονται δεξιά κι αριστερά τεχνηέντως, από διάφορα «κέντρα», τίποτα ακόμα δεν έχει κλειδώσει.

! Απλώς, κάποιοι σκέφτονται ως εξής: «Αφού ο Μητσοτάκης θέλει να συναντηθεί με τον Μπάιντεν το φθινόπωρο στις ΗΠΑ, δεν θα δώσει τις φρεγάτες στους Αμερικανούς;». Όμως, πιστέψτε μας, τα πράγματα δεν γίνονται έτσι, σε αυτές τις περιπτώσεις. Γι’ αυτό συστήνεται σε όλους λίγη παραπάνω υπομονή. Μέσα στις επόμενες 30 – 40 μέρες θα ξέρουμε.

*** Κι αφού σήμερα σας γράφουμε για φρεγάτες και εξοπλισμούς, να κλείσουμε με μια …επιστράτευση. Αυτή της Μεγαλόπολης ΙΙΙ, που μετά από μήνες στην εφεδρεία, ανακλήθηκε στην ενεργό δράση, για να υπηρετήσει το μεγάλο στόχο: να κρατηθεί το σύστημα ηλεκτροδότησης όρθιο τις ώρες της μεγάλης μάχης κατά του καύσωνα και των αυξημένων καταναλωτικών αναγκών. Τι αποδείχθηκε με αυτή τη κίνηση;

^^^ Ότι αν δεν γίνουν τάχιστα τα έργα υποδομής, που για διάφορους λόγους παραμένουν κολλημένα στην Πελοπόννησο κι όχι μόνο, μονάδες σαν τη Μεγαλόπολη ΙΙΙ θα συνεχίσουν να αποτελούν και στο μέλλον «χρυσή εφεδρεία». Συνεπώς, όλα τριγύρω θα αλλάζουν κι όλα τα ίδια θα μένουν.

! Ίσως γι’ αυτό ρωτούσε, ό,τι ρωτούσε, προχθές που επισκέφθηκε το Κέντρο του ΑΔΜΗΕ στο Κρυονέρι, ο πρωθυπουργός…