Σε υψηλό 11 ετών η ναυλαγορά ξηρού φορτίου
Σε μεγάλους κερδισμένους του 2021 εξελίσσονται οι πλοιοκτήτες με σημαντική έκθεση στον κλάδο της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και στην αγορά ξηρού φορτίου.
Σε ανάλυσή της για το πρώτο εξάμηνο του έτους, η εταιρεία εκτιμήσεων αξιών πλοίων VesselsValue αναφέρει ότι στον τομέα του ξηρού φορτίου, όλοι οι επιμέρους τύποι φορτηγών πλοίων επωφελήθηκαν από την άνοδο της ζήτησης κατά το πρώτο μισό του 2021.
Μάλιστα, η εκτίμηση της εταιρείας είναι ότι οι παράγοντες που έχουν ισχυροποιήσει την ναυλαγορά ξηρού φορτίου, όχι μόνο θα διατηρηθούν, αλλά θα αυξηθούν κατά την διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου του έτους.
Ο σχετικός δείκτης Baltic Dry Index, που αποτελεί σημείο αναφοράς για την πορεία της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, άγγιξε το υψηλότερο σημείο των τελευταίων 11 ετών στις 29 Ιουνίου, καθώς διαμορφώθηκε στις 3.418 μονάδες βάσης.
Η αγορά των Capesize φορτηγών πλοίων, που αποτελούν την μεγαλύτερη κλάση πλοίων, μεταφορικής ικανότητας άνω των 180.000 τόνων dwt, άγγιξε τα 44.817 δολάρια ημερήσιου ναύλου στις αρχές Μαΐου, επίπεδο που συνιστά αύξηση της τάξεως του 300%, σε σχέση με το χαμηλό των 10.304 δολαρίων κατά τον προηγούμενο Φεβρουάριο.
Στην ανάλυσή της, η VesselsValue επισημαίνει ότι τα θεμελιώδη μεγέθη της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου διαφοροποιήθηκαν σημαντικά κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο, συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό.
Η ουσιωδέστερη διαφορά είναι ότι η ζήτηση φέτος έχει μετακινηθεί προς ταξίδια μεγαλύτερης απόστασης, σημειώνοντας άνοδο κατά 5% στα Capesize πλοία και κατά 10% στα μικρότερα Supramax πλοία, όταν πέρσι καταγραφόταν πτώση της ζήτησης για δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων κατά 7%-8% (στα Capesize).
Όσο μεγαλύτερη είναι η απόσταση που χρειάζεται να καλύψει ένα πλοίο (από το λιμάνι φόρτωσης μέχρι το λιμάνι του τελικού προορισμού), τόσο υψηλότερος είναι ο ναύλος και συνεπώς και τα έσοδα για την πλοιοκτήτρια εταιρεία.
Η εξέλιξη αυτό οφείλεται στην μεγάλη άνοδο των εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος, κυρίως από την Βραζιλία, με τις φορτώσεις να είναι μεγαλύτερες κατά 24 εκατ. τόνους, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Το γεγονός αυτό ευνόησε την αύξηση των ναύλων για τα πλοία Capesize (που κατεξοχήν μεταφέρουν τη συγκεκριμένη πρώτη ύλη), με δεδομένο ότι κατά κύριο λόγο τα φορτία αυτά κατευθύνθηκαν προς την Κίνα, για να χρησιμοποιηθούν από την εγχώρια χαλυβουργία.
Η Κίνα εισάγει σιδηρομετάλλευμα κυρίως από την πιο κοντινή αγορά της Αυστραλίας και λιγότερο από την Βραζιλία. Ωστόσο, η πολιτική κι εμπορική ένταση μεταξύ των δύο χωρών οδήγησε στον περιορισμό των εισαγωγών από την Αυστραλία και την αύξηση εκείνων από την χώρα της Λατινικής Αμερικής.
Ανάλογα θετική επίδραση είχαν οι εξελίξεις και στο “μέτωπο” του έτερου βασικού διακινούμενου φορτίου μέσω φορτηγών πλοίων, του άνθρακα. Η Κίνα έχει ουσιαστικά απαγορεύσει τις εισαγωγές άνθρακα από την Αυστραλία, ήδη από το τρίτο τρίμηνο του 2020.
Ως εκ τούτου, η χώρα έχει υποχρεωθεί να εισάγει μεγάλες ποσότητες από πιο μακρινές χώρες, όπως η Ρωσία, ενώ την ίδια στιγμή, ο άνθρακας της Αυστραλίας εξάγεται σε τρίτες χώρες, επίσης πιο μακρινές., όπως την Ινδία, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία.
Στον τομέα της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το πρώτο εξάμηνο αποδείχθηκε “εφιαλτικό” για τους εξαγωγείς, που χρειάστηκε να πληρώσουν υπέρογκα ποσά για την μεταφορά των προϊόντων τους, πέραν των καθυστερήσεων στην παραλαβή και την μεταφορά των σχετικών φορτίων.
Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ζήτηση δεν αυξήθηκε σε βαθμό τέτοιο που να δικαιολογεί την εκτόξευση των ναύλων.
Η VesselsValue υπολόγισε ότι η ζήτηση μεταφορικού έργου αυξήθηκε κατά μόλις 1,3% το φετινό πρώτο εξάμηνο, σε σχέση με το περσινό.
Αντιθέτως, η προσφορά παρέμεινε ιδιαίτερα χαμηλή, ως αποτέλεσμα των σημαντικών καθυστερήσεων των πλοίων σε διάφορα λιμάνια ανά την υφήλιο, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να εκτοξευτούν κατά 107% στο τέλος Ιουνίου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κάποια περίοδο τον Απρίλιο, δεν υπήρχε ούτε ένα διαθέσιμο πλοίο για ναύλωση.
Η πρόβλεψη της VesselsValue για το δεύτερο εξάμηνο κάνει λόγο για σημαντική άνοδο της ζήτησης, όπως συμβαίνει παραδοσιακά όσο πλησιάζει η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων.
Ωστόσο, δεν αποκλείεται να υπάρχει ανάσχεση στο ύψος των ναύλων, αν η κυβέρνηση Μπάιντεν στις ΗΠΑ προχωρήσει το σχέδιο για προεδρικό διάταγμα που θα επιβάλλει πλαφόν στις αυξήσεις, προκειμένου να καταπολεμηθούν αθέμιτες πρακτικές ανταγωνισμού.
Σε ανάλυσή της για το πρώτο εξάμηνο του έτους, η εταιρεία εκτιμήσεων αξιών πλοίων VesselsValue αναφέρει ότι στον τομέα του ξηρού φορτίου, όλοι οι επιμέρους τύποι φορτηγών πλοίων επωφελήθηκαν από την άνοδο της ζήτησης κατά το πρώτο μισό του 2021.
Μάλιστα, η εκτίμηση της εταιρείας είναι ότι οι παράγοντες που έχουν ισχυροποιήσει την ναυλαγορά ξηρού φορτίου, όχι μόνο θα διατηρηθούν, αλλά θα αυξηθούν κατά την διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου του έτους.
Ο σχετικός δείκτης Baltic Dry Index, που αποτελεί σημείο αναφοράς για την πορεία της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, άγγιξε το υψηλότερο σημείο των τελευταίων 11 ετών στις 29 Ιουνίου, καθώς διαμορφώθηκε στις 3.418 μονάδες βάσης.
Η αγορά των Capesize φορτηγών πλοίων, που αποτελούν την μεγαλύτερη κλάση πλοίων, μεταφορικής ικανότητας άνω των 180.000 τόνων dwt, άγγιξε τα 44.817 δολάρια ημερήσιου ναύλου στις αρχές Μαΐου, επίπεδο που συνιστά αύξηση της τάξεως του 300%, σε σχέση με το χαμηλό των 10.304 δολαρίων κατά τον προηγούμενο Φεβρουάριο.
Στην ανάλυσή της, η VesselsValue επισημαίνει ότι τα θεμελιώδη μεγέθη της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου διαφοροποιήθηκαν σημαντικά κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο, συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό.
Η ουσιωδέστερη διαφορά είναι ότι η ζήτηση φέτος έχει μετακινηθεί προς ταξίδια μεγαλύτερης απόστασης, σημειώνοντας άνοδο κατά 5% στα Capesize πλοία και κατά 10% στα μικρότερα Supramax πλοία, όταν πέρσι καταγραφόταν πτώση της ζήτησης για δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων κατά 7%-8% (στα Capesize).
Όσο μεγαλύτερη είναι η απόσταση που χρειάζεται να καλύψει ένα πλοίο (από το λιμάνι φόρτωσης μέχρι το λιμάνι του τελικού προορισμού), τόσο υψηλότερος είναι ο ναύλος και συνεπώς και τα έσοδα για την πλοιοκτήτρια εταιρεία.
Η εξέλιξη αυτό οφείλεται στην μεγάλη άνοδο των εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος, κυρίως από την Βραζιλία, με τις φορτώσεις να είναι μεγαλύτερες κατά 24 εκατ. τόνους, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Το γεγονός αυτό ευνόησε την αύξηση των ναύλων για τα πλοία Capesize (που κατεξοχήν μεταφέρουν τη συγκεκριμένη πρώτη ύλη), με δεδομένο ότι κατά κύριο λόγο τα φορτία αυτά κατευθύνθηκαν προς την Κίνα, για να χρησιμοποιηθούν από την εγχώρια χαλυβουργία.
Η Κίνα εισάγει σιδηρομετάλλευμα κυρίως από την πιο κοντινή αγορά της Αυστραλίας και λιγότερο από την Βραζιλία. Ωστόσο, η πολιτική κι εμπορική ένταση μεταξύ των δύο χωρών οδήγησε στον περιορισμό των εισαγωγών από την Αυστραλία και την αύξηση εκείνων από την χώρα της Λατινικής Αμερικής.
Ανάλογα θετική επίδραση είχαν οι εξελίξεις και στο “μέτωπο” του έτερου βασικού διακινούμενου φορτίου μέσω φορτηγών πλοίων, του άνθρακα. Η Κίνα έχει ουσιαστικά απαγορεύσει τις εισαγωγές άνθρακα από την Αυστραλία, ήδη από το τρίτο τρίμηνο του 2020.
Ως εκ τούτου, η χώρα έχει υποχρεωθεί να εισάγει μεγάλες ποσότητες από πιο μακρινές χώρες, όπως η Ρωσία, ενώ την ίδια στιγμή, ο άνθρακας της Αυστραλίας εξάγεται σε τρίτες χώρες, επίσης πιο μακρινές., όπως την Ινδία, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία.
Στον τομέα της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το πρώτο εξάμηνο αποδείχθηκε “εφιαλτικό” για τους εξαγωγείς, που χρειάστηκε να πληρώσουν υπέρογκα ποσά για την μεταφορά των προϊόντων τους, πέραν των καθυστερήσεων στην παραλαβή και την μεταφορά των σχετικών φορτίων.
Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ζήτηση δεν αυξήθηκε σε βαθμό τέτοιο που να δικαιολογεί την εκτόξευση των ναύλων.
Η VesselsValue υπολόγισε ότι η ζήτηση μεταφορικού έργου αυξήθηκε κατά μόλις 1,3% το φετινό πρώτο εξάμηνο, σε σχέση με το περσινό.
Αντιθέτως, η προσφορά παρέμεινε ιδιαίτερα χαμηλή, ως αποτέλεσμα των σημαντικών καθυστερήσεων των πλοίων σε διάφορα λιμάνια ανά την υφήλιο, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να εκτοξευτούν κατά 107% στο τέλος Ιουνίου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κάποια περίοδο τον Απρίλιο, δεν υπήρχε ούτε ένα διαθέσιμο πλοίο για ναύλωση.
Η πρόβλεψη της VesselsValue για το δεύτερο εξάμηνο κάνει λόγο για σημαντική άνοδο της ζήτησης, όπως συμβαίνει παραδοσιακά όσο πλησιάζει η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων.
Ωστόσο, δεν αποκλείεται να υπάρχει ανάσχεση στο ύψος των ναύλων, αν η κυβέρνηση Μπάιντεν στις ΗΠΑ προχωρήσει το σχέδιο για προεδρικό διάταγμα που θα επιβάλλει πλαφόν στις αυξήσεις, προκειμένου να καταπολεμηθούν αθέμιτες πρακτικές ανταγωνισμού.