Θέμα εβδομάδων είναι πλέον η αύξηση της τιμής του καφέ στα ράφια του σούπερ μάρκετ. Όπως είδε είχε αποκαλύψει η στήλη gameover οι πολυεθνικές που έχουν ελέγχουν ακόμη και το 90% σε ορισμένες κατηγορίες θα φέρουν τους νέους τιμοκαταλόγους τους μέσα στον Νοέμβριου. Θα πρόκειται για την πρώτη βίαιη αύξηση που θα γίνει καθώς οι πληροφορίες θέλουν να είναι της τάξης του 10%, την οποία θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι παίκτες.

Όσο πλησιάζει η χειμερινή περίοδος και είναι πιο ξεκάθαρο το πως ξεκινάει θα κινηθεί η επόμενη συγκομιδή θα γνωρίζουμε εάν θα υπάρξουν περαιτέρω αυξήσεις ή θα εξομαλυνθεί η αγορά. Ανεξαρτήτως όμως του παραγωγικού σκέλους στελέχη του κλάδου αναφέρουν ότι έχουν επιβαρυνθεί όλοι οι ενδιάμεσοι κρίκοι που οδηγούν τον καφέ από τις φυτείες στο φλιτζάνι μας. Τόσο τα μεταφορικά όσο και το κόστος επεξεργασίας εξαιτίας της αύξησης στην τιμή της ενέργειας.


Και ενώ στο σούπερ μάρκετ η τιμή είναι απόφαση που θα λάβουν οι ελάχιστες εταιρείες που φθάνουν στο ράφι στην εστίαση τα πράγματα γίνονται πιο πολύπλοκα καθώς δραστηριοποιούνται από μεμονωμένους παίκτες της «ανώνυμης» καφετέριας μέχρι αλυσίδες εξειδικευμένες στον καφέ με περισσότερα από 100 καταστήματα αλλά και άλλες επιχειρήσεις εστίασης που ο καφές του ενός ευρώ είναι ο κράχτης για να τραβήξει τον πελάτη.


Στην πιο δυσμενή θέση βρίσκονται οι μικροί παίκτες και οι αυτοί που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στον καφέ και ειδικότερα στο take away. Οι μικροί είναι αναγκασμένοι να αγοράζουν από εταιρείες οι οποίες ήδη τους έχουν αυξήσει τις τιμές. Αντίθετα οι μεγάλοι έχουν προχωρήσει σε απευθείας εισαγωγές και οι σύμφωνα με πληροφορίες οι ποσότητες σε αρκετούς από αυτούς αρκούν έως και τις αρχές του επόμενου έτους.


Η δεύτερη περίπτωση, η αποκλειστική διάθεση καφέ, δεν αφήνει περιθώρια αντιστάθμισης από την αύξηση τιμής σε άλλα προϊόντα που δεν «ενοχλούν» τόσο τον καταναλωτή όσο μία πιθανή αύξηση στον καφέ. Είναι χαρακτηριστικό ότι αλυσίδες που σου προσφέρουν το καφέ με 1 ευρώ σε συνδυαστική αγορά με κάποιο σφολιατοειδές προϊόν ή σάντουιτς έχουν ήδη προχωρήσει σε αυξήσεις των σνακ διατηρώντας το καφέ στην ίδια τιμή. Σε ότι αφορά τα καταστήματα με take away προσανατολισμό θα πρέπει να σημειώσουμε ότι έχουν πιεστεί σημαντικά από την κατακόρυφη αύξηση στις τιμές συσκευασίας, πολύ δε περισσότερο εάν επιχείρησαν στροφή σε χάρτινες εν’ όψει του τέλους που πρόκειται να επιβληθεί από 1η Ιανουαρίου 2022.

Το πείραμα της Λάρισας
Η πρώτη πόλη στην οποία πραγματοποιήθηκαν μαζικές αυξήσεις που είναι της τάξης των 0,20 ευρώ έως 0,50 είναι η Λάρισα που θεωρείται και η πρωτεύουσα του καφέ στην Ελλάδα. Μία σειρά από μεσαίου και μικρού μεγέθους αλυσίδες αδυνατώντας να ανταποκριθούν στην αύξηση του κόστους της πρώτης ύλης προχώρησαν εδώ και λίγες ημέρες σε ανατιμήσεις που ξεπερνούν το 10% και σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνουν το 25% για καφέ take away μαζί με νερό.


Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr η συγκεκριμένη κίνηση έχει στοιχεία πειράματος καθώς οι παραπάνω αλυσίδες αν και έχουν παρουσία σε άλλες περιοχές της Ελλάδας επέλεξαν τις αυξήσεις να τις πραγματοποιήσουν μόνο στην Λάρισα.