Ναυπηγεία Ελευσίνας: Επενδύσεις 100 εκατ. από Fincantieri, DFC, Onex
Με τη συμμετοχή της ιταλικής ναυπηγικής βιομηχανίας Fincantieri, αλλά και τη συνεργασία της αμερικανικής U.S. International Development Finance Corporation (DFC), θα συντελεστεί η εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας. Οι δύο φορείς, μαζί με την Onex με την οποία συνεργάζεται στενά η DFC, αναμένεται να αναλάβουν τη διαχείριση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, αφού πρώτα επενδύσουν 100 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό τους.
Πρόκειται για μια κίνηση πολύ μεγάλης οικονομικής και πολιτικής σημασίας. Ουσιαστικά η εξέλιξη αυτή μπορεί να καταστήσει τη χώρα μας ένα hub ναυπηγικών δραστηριοτήτων, μαζί με το Νεώριο και πιθανώς με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, που θα λειτουργεί κάτω από την ελληνική, την ιταλική και την αμερικανική σημαία. Μάλιστα αυτό θα συντελεστεί και με αμερικανικά και ιταλικά κεφάλαια, με ότι συνεπάγεται αυτό κυρίως σε γεωστρατηγικό επίπεδο. Η συμμετοχή δε των Αμερικανών είναι άμεση, αφού η DFC αναμένεται να επενδύσει μέσω της Onex, περίπου τα μισά από τα κεφάλαια που απαιτούνται για τον εκσυγχρονισμό των Nαυπηγείων Ελευσίνας.
Σημειώνεται ότι πρόθεση του νέου επενδυτή, είναι να λειτουργήσει στα Ναυπηγεία Ελευσίνας τόσο ο αμυντικός τομέας ναυπηγήσεων, που σήμερα παραμένει σε (υποτυπώδη) λειτουργία, όσο και ο πολιτικός τομέας που έχει να λειτουργήσει πολλά χρόνια. Η Fincantieri, εκτός από κατασκευάστρια υποβρυχίων, φρεγατών και άλλων σκαφών του πολεμικού ναυτικού, κατασκευάζει και κρουαζιερόπλοια, ακτοπλοϊκά σκάφη κ.λπ.
Η ιταλική εταιρεία είναι ένας κολοσσός για την παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία, με ετήσια έσοδα άνω 5 δισ. ευρώ, 20.000 εργαζόμενους στην Ιταλία και σε άλλες χώρες και με παραγγελίες που ξεπερνούν τα 37 δισ. ευρώ στο τέλος του 2020. Παράλληλα η εταιρεία συνεργάζεται στενά με την αμερικανική Lockheed Martin, η οποία ήταν ένας εκ των διεκδικητών των ελληνικών φρεγατών. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα αμερικανικά ναυπηγεία της Lockheed Martin στο Wisconsin των ΗΠΑ λειτουργούν υπό την Fincantieri.
Τι ακολουθεί
Μετά το επισφράγισμα της συμφωνίας για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, οι τρεις πλευρές θα δημιουργήσουν μια κοινή εταιρεία (Joint Venture), η οποία θα αναλάβει τον ρόλο του στρατηγικού επενδυτή. Η κοινή εταιρεία θα υποβάλλει στην ελληνική δικαιοσύνη το σχέδιο εξυγίανσης και όταν αυτό εγκριθεί, θα αναλάβει τις μετοχές, τη διοίκησή της και τη λειτουργία των ναυπηγείων.
Η έγκριση του σχεδίου θεωρείται περίπου σίγουρη, αφού συναινεί ο βασικός πιστωτής των ναυπηγείων, το ελληνικό Δημόσιο. Εκτιμάται δε, ότι θα συναινέσουν και οι πιστώτριες. Tα Ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν συνολικά χρέη ύψους 420 εκατ. ευρώ, που σύμφωνα και καλά με ενημερωμένες πηγές στόχος είναι να «κουρευτούν» στα 250 εκατ. ευρώ. Μόνον οι οφειλές προς τους εργαζόμενους, ύψους 40 εκατ. ευρώ, θα αποπληρωθούν στο ακέραιο.
Οι χθεσινές ανακοινώσεις του υπουργείου Ανάπτυξης, προκάλεσαν μεγάλο ενθουσιασμό στις τάξεις των εργαζόμενων στο ναυπηγείο. Οι τελευταίοι σε δηλώσεις τους αναφέρουν ότι για πρώτη φορά, από το 2011 που η εταιρεία αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα, βλέπουν φως στο βάθος του τούνελ. Σύμφωνα με τον πρόεδρο των εργαζομένων Νίκο Παπανικολάου «τελειώνουν 11 χρόνια ανασφάλειας» κάτι που, «δυσκολευόμαστε να το πιστέψουμε».
Κούρεμα οφειλών κι εκσυγχρονισμός
Αναφορικά με το σχέδιο εξυγίανσης, αυτό αναμένεται να περιλάβει το «κούρεμα» των υπέρογκων χρεών της επιχείρησης, την αποπληρωμή των όποιων οφειλών παραμείνουν σε μια μακροχρόνια βάση και τέλος τον εκσυγχρονισμό των ναυπηγείων. Ο εκσυγχρονισμός θα απαιτήσει περί τα 100 εκατ. ευρώ σε οκτώ έως 12 μήνες.
Αν όλα πάνε καλά, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, στο τέλος του 2022, ή τις αρχές του 2023 θα λειτουργούν πλήρως εκσυγχρονισμένα και υπό τις οδηγίες της Fincantieri και της Onex. Μάλιστα το επιχειρησιακό σχέδιο που θα υποβληθεί προβλέπει, εκτός από την αποπληρωμή των δεδουλευμένων των εργαζομένων στο ακέραιο, και το διπλασιασμό του προσωπικού.
Η διαγραφόμενη αυτή θετική εξέλιξη πιστώνεται στην κυβέρνηση αλλά και στον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη. Ο τελευταίος, πάνω από 18 μήνες κυνήγησε του Αμερικανούς προκειμένου να φτάσουν σε μια κοινά αποδεκτή λύση.
Πρόκειται για μια κίνηση πολύ μεγάλης οικονομικής και πολιτικής σημασίας. Ουσιαστικά η εξέλιξη αυτή μπορεί να καταστήσει τη χώρα μας ένα hub ναυπηγικών δραστηριοτήτων, μαζί με το Νεώριο και πιθανώς με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, που θα λειτουργεί κάτω από την ελληνική, την ιταλική και την αμερικανική σημαία. Μάλιστα αυτό θα συντελεστεί και με αμερικανικά και ιταλικά κεφάλαια, με ότι συνεπάγεται αυτό κυρίως σε γεωστρατηγικό επίπεδο. Η συμμετοχή δε των Αμερικανών είναι άμεση, αφού η DFC αναμένεται να επενδύσει μέσω της Onex, περίπου τα μισά από τα κεφάλαια που απαιτούνται για τον εκσυγχρονισμό των Nαυπηγείων Ελευσίνας.
Σημειώνεται ότι πρόθεση του νέου επενδυτή, είναι να λειτουργήσει στα Ναυπηγεία Ελευσίνας τόσο ο αμυντικός τομέας ναυπηγήσεων, που σήμερα παραμένει σε (υποτυπώδη) λειτουργία, όσο και ο πολιτικός τομέας που έχει να λειτουργήσει πολλά χρόνια. Η Fincantieri, εκτός από κατασκευάστρια υποβρυχίων, φρεγατών και άλλων σκαφών του πολεμικού ναυτικού, κατασκευάζει και κρουαζιερόπλοια, ακτοπλοϊκά σκάφη κ.λπ.
Η ιταλική εταιρεία είναι ένας κολοσσός για την παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία, με ετήσια έσοδα άνω 5 δισ. ευρώ, 20.000 εργαζόμενους στην Ιταλία και σε άλλες χώρες και με παραγγελίες που ξεπερνούν τα 37 δισ. ευρώ στο τέλος του 2020. Παράλληλα η εταιρεία συνεργάζεται στενά με την αμερικανική Lockheed Martin, η οποία ήταν ένας εκ των διεκδικητών των ελληνικών φρεγατών. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα αμερικανικά ναυπηγεία της Lockheed Martin στο Wisconsin των ΗΠΑ λειτουργούν υπό την Fincantieri.
Τι ακολουθεί
Μετά το επισφράγισμα της συμφωνίας για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, οι τρεις πλευρές θα δημιουργήσουν μια κοινή εταιρεία (Joint Venture), η οποία θα αναλάβει τον ρόλο του στρατηγικού επενδυτή. Η κοινή εταιρεία θα υποβάλλει στην ελληνική δικαιοσύνη το σχέδιο εξυγίανσης και όταν αυτό εγκριθεί, θα αναλάβει τις μετοχές, τη διοίκησή της και τη λειτουργία των ναυπηγείων.
Η έγκριση του σχεδίου θεωρείται περίπου σίγουρη, αφού συναινεί ο βασικός πιστωτής των ναυπηγείων, το ελληνικό Δημόσιο. Εκτιμάται δε, ότι θα συναινέσουν και οι πιστώτριες. Tα Ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν συνολικά χρέη ύψους 420 εκατ. ευρώ, που σύμφωνα και καλά με ενημερωμένες πηγές στόχος είναι να «κουρευτούν» στα 250 εκατ. ευρώ. Μόνον οι οφειλές προς τους εργαζόμενους, ύψους 40 εκατ. ευρώ, θα αποπληρωθούν στο ακέραιο.
Οι χθεσινές ανακοινώσεις του υπουργείου Ανάπτυξης, προκάλεσαν μεγάλο ενθουσιασμό στις τάξεις των εργαζόμενων στο ναυπηγείο. Οι τελευταίοι σε δηλώσεις τους αναφέρουν ότι για πρώτη φορά, από το 2011 που η εταιρεία αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα, βλέπουν φως στο βάθος του τούνελ. Σύμφωνα με τον πρόεδρο των εργαζομένων Νίκο Παπανικολάου «τελειώνουν 11 χρόνια ανασφάλειας» κάτι που, «δυσκολευόμαστε να το πιστέψουμε».
Κούρεμα οφειλών κι εκσυγχρονισμός
Αναφορικά με το σχέδιο εξυγίανσης, αυτό αναμένεται να περιλάβει το «κούρεμα» των υπέρογκων χρεών της επιχείρησης, την αποπληρωμή των όποιων οφειλών παραμείνουν σε μια μακροχρόνια βάση και τέλος τον εκσυγχρονισμό των ναυπηγείων. Ο εκσυγχρονισμός θα απαιτήσει περί τα 100 εκατ. ευρώ σε οκτώ έως 12 μήνες.
Αν όλα πάνε καλά, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, στο τέλος του 2022, ή τις αρχές του 2023 θα λειτουργούν πλήρως εκσυγχρονισμένα και υπό τις οδηγίες της Fincantieri και της Onex. Μάλιστα το επιχειρησιακό σχέδιο που θα υποβληθεί προβλέπει, εκτός από την αποπληρωμή των δεδουλευμένων των εργαζομένων στο ακέραιο, και το διπλασιασμό του προσωπικού.
Η διαγραφόμενη αυτή θετική εξέλιξη πιστώνεται στην κυβέρνηση αλλά και στον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη. Ο τελευταίος, πάνω από 18 μήνες κυνήγησε του Αμερικανούς προκειμένου να φτάσουν σε μια κοινά αποδεκτή λύση.