Μια συμφωνία της ιταλικής Fincantieri με το ελληνικό υπουργείο Εθνικής Άμυνας, και συγκεκριμένα με το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ), είναι το κλειδί στην εξυγίανση του ναυπηγείου Ελευσίνας.

Οι δύο επενδυτές, Fincantieri και Onex, έχουν ήδη καταθέσει και αναμένουν μια συμφωνία συμπαραγωγής ελληνικών κορβετών (και όχι μόνον), προκειμένου να υποβάλλουν για έγκριση και εντέλει να υλοποιήσουν το σχέδιο τους για την εξυγίανση του ναυπηγείου.

Το σχέδιο προβλέπει την ανάληψη χρεών του ναυπηγείου ύψους 250 εκατ. ευρώ, και παράλληλα, τη δρομολόγηση επενδύσεων ύψους 100-150 εκατ. ευρώ που θα εκσυγχρονίσουν το απαξιωμένο πλέον ναυπηγείο Ελευσίνας.

Η κίνηση όμως αυτή των Fincantieri και Onex, προϋποθέτει τη στήριξη από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία, σύμφωνα με την πρόταση που έχει κατατεθεί από την ιταλική εταιρεία, αφορά στην ανάθεση ναυπήγησης τεσσάρων κορβετών και στον εκσυγχρονισμό τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού.

Αν η πρόταση αυτή γίνει αποδεκτή, θα ανοίξει ο δρόμος για την εξυγίανση του ναυπηγείου Ελευσίνας. Το υπ. Εθνικής Άμυνας, ως ο μεγαλύτερος πιστωτής του ναυπηγείου, με την αποδοχή της πρότασης της ιταλικής εταιρείας, ουσιαστικά θα συγκατανεύσει στο σχέδιο εξυγίανσης και εκσυγχρονισμού του ναυπηγείου που θα αναλάβει το μεγαλύτερο έργο ναυπήγησης κορβετών και εκσυγχρονισμού των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ. Μόνον μια κορβέτα, η πρώτη, θα κατασκευαστεί στην Ιταλία.

Η συμμετοχή στην διάσωση των ναυπηγείων θα γίνει επί ίσοις όροις (50-50) μεταξύ των δύο ενδιαφερόμενων επενδυτών, Fincantieri και Onex. Σημειώνεται ότι η ιταλική Fincantieri εκτός από τις ελληνικές κορβέτες, ενδιαφέρεται ακόμη και για τρία μεγάλα συμβόλαια ναυπήγησης περίπου 20 κορβετών για λογαριασμό της Ισπανίας, της Γαλλίας και της Ιταλίας. Έτσι η Ελλάδα θα μπορούσε να εισέλθει στην συμπαραγωγή αυτή της ευρωκορβέτας.

Πάντως, όσο καθυστερεί η διαδικασία εξυγίανσης του Ναυπηγείου της Ελευσίνας, τόσο πιο δύσκολη γίνεται αφού μέρα με τη μέρα, τα χρέη διευρύνονται και δεν αποκλείεται μάλιστα να φτάσουν και τα 500 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι όταν, πίσω στο 2018, υποβλήθηκε το πρώτο σχέδιο εξυγίανσης της εταιρείας από την Onex, τα χρέη είχαν υπολογιστεί σε 250 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια αναθεωρήθηκαν στα 420 εκατ. ευρώ και φαίνεται ότι συνεχώς διευρύνονται.

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Από την άλλη πλευρά, «κολλημένη» στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπου έχει προσφύγει ο Δήμος Χαϊδαρίου, παραμένει και η υπόθεση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

Ο δήμος επιδιώκει το άνοιγμα μέρους του παράλιου μετώπου των ναυπηγείων στους πολίτες του, παρόλο που αυτό ήταν κλειστό για δεκαετίες ως ιδιοκτησία των (κρατικών) ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

Πάντως, παρά την προσωρινή αποδοχή των ασφαλιστικών μέτρων από το Συμβούλιο της Επικρατείας, η υπόθεση δεν αναμένεται να καθυστερήσει, με δεδομένο ότι η κυβέρνηση έχει επιλέξει ένα ισχυρό επενδυτή (εφοπλιστής Γιάννης Προκοπίου) ενώ ο ίδιος, φέρεται να έχει σημαντικά σχέδια αξιοποίησης του ναυπηγείου.

Στις προθέσεις του Έλληνα εφοπλιστή και προσωρινού αναδόχου για την αξιοποίηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, είναι η δημιουργία ενός παγκόσμιας κλάσης ναυπηγείου σκαφών αναψυχής (yacht) και ταυτόχρονα η δημιουργία μιας μονάδας παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο.

Επίσης θα δημιουργηθεί ένας τερματικός σταθμός φυσικού αερίου που μπορεί μέσω αγωγού να μεταφέρει στην υπόλοιπη Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την Αν. Ευρώπη, μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου.

Αν συμβεί αυτό, τότε η χώρα θα αποκτήσει άλλη μια ενεργειακή πηγή, η οποία δεν θα προέρχεται από Ρωσία ή την Τουρκία.

Ναυπηγεία Σύρου
Τέλος, τα ναυπηγεία της Σύρου, φαίνεται ότι κατάφεραν να σπάσουν τα δεσμά της απαξίας με την επένδυση της Onex, η οποία ζωντάνεψε την ναυπηγική δραστηριότητα στο νησί.

Πλέον τα ναυπηγεία, όχι μόνον προσφέρουν υπηρεσίες, αλλά φαίνεται να απασχολούνται στο 100% της δυναμικότητάς τους και σήμερα αδυνατούν να εξυπηρετήσουν νέους πελάτες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, την προσπάθεια της εταιρείας και του επικεφαλής της Πάνου Ξενόκωστα στην Σύρο, στήριξαν οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι μέχρι πριν την επαναλειτουργία των ναυπηγείων Νεωρίου, λάμβαναν υπηρεσίες ναυπογοεπισκευής σε ναυπηγικές μονάδες της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Τουρκίας.

Από την άλλη πλευρά, η καλή πορεία του ναυπηγείου, σε συνδυασμό με τις νέες ανάγκες που δημιουργούν οι νέοι κανονισμοί του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (IMO) και της Ε.Ε. θα προκαλέσει ένα μεγάλο κύμα επισκευών/αναβαθμίσεων των πλοίων που καθιστά τα ναυπηγεία ζωτικές δραστηριότητες τόσο για την περιοχή, όσο και για την παγκόσμια ναυτιλία.