Εάν υπάρχει ένα προϊόν που αγαπούν να μισούν οι ιδιοκτήτες αλλά και οι υπάλληλοι των σούπερ μάρκετ αυτό δεν είναι άλλο από το εμφιαλωμένο νερό: ογκώδες και βαρύ πιάνει αρκετό χώρο στα ράφια ενώ από άποψη αξίας είναι από τα πιο φθηνά προϊόντα που μπορείς να αγοράσεις κανείς. Αποτελεί όμως «αναγκαίο κακό» καθώς είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας ενός σημαντικού μέρους των καταναλωτών. Μάλιστα το 2021 το εμφιαλωμένο νερό κατάφερε να αυξήσει σημαντικά τις πωλήσεις του μέσα από το κανάλι των σούπερ μάρκετ τόσο εξαιτίας του εγκλεισμού λόγω της πανδημίας, της αύξησης του τουρισμού σε σχέση με το 2020 αλλά και λόγω της στροφής ενός μεγάλου μέρους των καταναλωτών σε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής.

Δυναμικός κλάδος
Σύμφωνα με τα στοιχεία δύο μελετών που έχει στην διάθεση του το powergame.grτόσο ο όγκος όσο και η αξία της κατηγορίας – αλλά και όλων των υποκατηγοριών – έχει αυξηθεί έως και τις αρχές Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους. Σε επίπεδο κυλιόμενου δωδεκάμηνου που λήγει στις 5 Δεκεμβρίου 2021 ο όγκος στο σύνολο (φυσικό μεταλλικό, επιτραπέζιο και ανθρακούχο) της κατηγορίας νερού αυξήθηκε κατά 7,6% και κατά 9,6% σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenΙQ. Η μεγάλη κατηγορία, αυτή του μεταλλικού και του επιτραπέζιου νερού «έτρεξε» με 7% σε όγκο και 8,4% σε αξία ενώ η πολύ μικρότερη αλλά πολύ πιο δυναμική κατηγορία του ανθρακούχου νερού είχε μια αύξηση 25% στον όγκο και 16% σε αξία.


Την ίδια τάση καταγράφει και η έρευνα της IRI για το κυλιόμενο δωδεκάμηνο που λήγει στις 30 Νοεμβρίου. Στο σύνολο της κατηγορίας ο όγκος αυξήθηκε κατά 3,56% και η αξία κατά 4,16%. Εδώ η πλέον δυναμική είναι η κατηγορία των βιταμινούχων νερών όπου αυξήθηκε κατά 44% και κατά 28,5% σε αξία. Πρόκειται για την νεότερη αλλά και την πλέον μικρή υποκατηγορία της αγοράς εμφιαλωμένου νερού.


Μερίδια αγοράς
Σε ότι αφορά τα μερίδια των εταιρειών αυτά θυμίζουν λίγο πολύ αποτελέσματα φοιτητικών εκλογών περασμένων δεκαετιών όπου όλοι έβγαιναν νικητές. Μπορεί στην προκειμένη περίπτωση τα μερίδια να μετρούνται από ανεξάρτητες εταιρείες και όχι από φοιτητικές παρατάξεις, όμως μία γεωγραφική διαφοροποίηση, ο υπολογισμός ή όχι μίας υποκατηγορίας προϊόντος ή μίας κατηγορίας σούπερ μάρκετ, μπορεί να δώσει ένα διαφορετικό αποτέλεσμα.


Χθες με βάση την ανακοίνωση που εξέδωσε η Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων (Βίκος), σε επίπεδο όγκου στο 11μήνο του 2021 (στοιχεία NielsenIQ), βρίσκεται στην πρώτη θέση επώνυμης επιλογής μαζί με το νερό Ζαγόρι με μερίδιο 17,4%. Όπως σημειώνει η εταιρεία αυτό επετεύχθη καθώς «έτρεχε» με ρυθμούς ανάπτυξης 17,7% όταν ο κλάδος είχε αύξηση 5,8%. Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στην διάθεση του το powergame.gr της ίδιας εταιρείας μετρήσεων αλλά διαφορετικού χρονικού διαστήματος (κυλιόμενου 12μήνου που λήγει στις 5/12/2021) η εικόνα είναι αρκετά διαφορετική. Στην κατηγορία του φυσικού μεταλλικού και του επιτραπέζιου νερού πρώτη εμφανίζεται η Χήτος (Ζαγόρι) με μερίδιο 23,7% ακολουθούμενη από την ΗΒΕ (Βίκος) με μερίδιο 14,6%.

Εάν θα έπρεπε να απασχολεί κάτι τους δύο Ηπειρώτες που πρωταγωνιστούν στην αγορά εδώ και πάνω από 25 χρόνια δεν είναι τόσες οι διαφορές στα ποσοστά μεταξύ τους (σ. σ. που δεν είναι και οι μόνες διαφορές που έχουν) όσο οι νέοι παίκτες που μπαίνουν δυναμικά στην αγορά και ροκανίζουν τα μερίδια τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η AHB Group (νερό Θεόνη) μία εταιρεία που πραγματοποιούσε μόλις 1 εκατ. ευρώ τζίρο το 2013 και το 2020 ξεπέρασε τα 16 εκατ. ευρώ. Είναι και η εταιρεία που πλέον βρίσκεται στην τρίτη θέση πίσω τους φθάνοντας το 10% σε μερίδιο αγοράς.


Τα νέα δεδομένα του 2022
Με το μεγαλύτερο κόστος να αφορά τις συσκευασίες, το ενεργειακό και το μεταφορικό οι εταιρείες εμφιάλωσης νερού καλούνται να λύσουν τον γρίφο των νέων τιμολογίων τα οποία σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr θα έχουν εφαρμογή από τα μέσα Ιανουαρίου. Καθώς οι αυξήσεις είναι της τάξης των μερικών λεπτών του ευρώ γίνεται προσπάθεια ώστε αυτές να μην περάσουν στους καταναλωτές αλλά να απορροφηθούν σε πρώτη φάση από τις βιομηχανίες και το λιανεμπόριο όπου είναι δυνατόν. Εάν δεν υπάρξει αποκλιμάκωση όσο πλησιάζουμε προς την άνοιξη όπου αυξάνεται και η κατανάλωση του προϊόντος δεν αποκλείεται να υπάρξει και δεύτερη αύξηση στα τιμολόγια.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ότι για ορισμένους ομίλους από την νέα χρονιά αλλάζει η διαπραγματευτική ισχύς τους και δεν αποκλείεται να δούμε ανατροπές στα ανταγωνιστικά λόγω τιμής προϊόντα. Συγκεκριμένα ο όμιλος Χήτου αναλαμβάνει από 1η Ιανουαρίου την διανομή των αναψυκτικών της Green Cola καθώς και των νερών Evian και Ferrarelle ενώ δυναμικά στο παιχνίδι θα μπει η εταιρεία αναψυκτικών Λουξ η οποία απέκτησε σημαντικό ποσοστό στο νερό Δίρφυς. Παράλληλα από την νέα χρονιά αναμένεται να εισέλθουν νέοι παίκτες από την εγχώρια αγορά καθώς ολοκληρώνονται οι επενδύσεις σε μονάδες παραγωγής.