«Η Dardanel Greece S.A. με έδρα την Ελλάδα, της οποίας το 100% του μετοχικού κεφαλαίου ανήκει στην εταιρεία μας, ξεκίνησε τις δραστηριότητες παραγωγής και πωλήσεων». Με αυτή τη λιτή ανακοίνωση προς το Χρηματιστήριο της Κωνσταντινούπολης, η εταιρεία Dardanel της οικογένειας Ονέν γνωστοποίησε την επιστροφή ενός από τα ισχυρότερα brands του ελληνικού κλάδου τροφίμων, αυτού της Καλλιμάνης. Με ιστορία που ξεκινάει το 1956 στο Αίγιο, η Καλλιμάνης υπήρξε μέχρι και τα μέσα της περασμένης δεκαετίας ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης του κλάδου των κατεψυγμένων θαλασσινών. Τα σημαντικά χρέη προς τις τράπεζες οδήγησαν σχεδόν στην εξαφάνιση του όμως η σανίδα σωτηρίας που πρόσφερε η τουρκική Dardanel αναμένεται να την επαναφέρει ξανά στο παιχνίδι από το 2022.

Με τη συζήτηση του σχεδίου εξυγίανσης στο Πρωτοδικείο του Αιγίου στις 18 Ιανουαρίου να έχει πλέον τυπικό χαρακτήρα, οι Τούρκοι μέτοχοι προχώρησαν το περασμένο διάστημα σε επαναστελέχωση του εργοστασίου στο Αίγιο καθώς και των γραφείων που θα διατηρούν στην Αθήνα. Έτσι αναμένεται το επόμενο διάστημα να αυξηθεί το αποτύπωμα του σήματος Καλλιμάνης στις καταψύξεις των σούπερ μάρκετ. Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία είχε εξέλθει από την αγορά των έτοιμων γευμάτων και η παρουσία της περιορίζονταν σε ελάχιστους κωδικούς κατεψυγμένων αλιευμάτων, κυρίως εισαγωγής.


Αποτέλεσμα της συρρίκνωσης της ήταν το 2019 ο κύκλος εργασιών να ξεπεράσει ελάχιστα το 1 εκατ. ευρώ όταν το 2016 – τελευταία χρονιά που είχε δημοσιεύσει ισολογισμό – άγγιζε τα 32 εκατ. ευρώ. Το 2020 οι πωλήσεις αυξήθηκαν ξανά και έφθασαν τα 2,87 εκατ. ευρώ όμως όπως είναι κατανοητό η απόσταση που έχει να διανύσει ώστε να αποσπάσει ξανά τα ηνία του κλάδου είναι μεγάλη. Μάλιστα η προσπάθεια για να ανάκτηση δεν αποκλείεται να ξεκινήσει με τον πήχη ακόμη πιο ψηλά καθώς σύμφωνα με την έκθεση της διοίκησης για το 2021 αναμένεται περαιτέρω μείωση του κύκλου εργασιών.


Μία αγορά 320 εκατ. ευρώ
Η εγχώρια αγορά κατεψυγμένων αλιευμάτων έχει υπολογιστεί ότι ξεπερνάει τα 320 εκατ. ευρώ με το κομμάτι του HoReCa να καταλαμβάνει ελαφρών πάνω από το 50% και το υπόλοιπο να αφορά την λιανική με κύριο κανάλι τα σούπερ μάρκετ και τα εξειδικευμένα καταστήματα. Βασικός ανταγωνιστής είναι τα φρέσκα ψάρια ενώ τα κατεψυγμένα είναι πιο διαδεδομένα στις νεότερες ηλικίες και στα μεγάλα αστικά κέντρα.


Για τον όμιλο Dardanel, η απόκτηση της Καλλιμάνης φέρεται να έχει τριπλά οφέλη. Αποκτά ένα ισχυρό brand στην ελληνική αγορά, ανοίγει την ελληνική αγορά σε προϊόντα παραγωγής του που μπορούν να μπουν κάτω από το σήμα της Καλλιμάνης (π.χ. είναι ισχυρός παίκτης αγορά της Τουρκίας στις κονσέρβες τόνου) και το σημαντικότερο, θα διαθέτει πλέον παραγωγικές εγκαταστάσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στοιχείο που του ανοίγει πιο εύκολα τις πόρτες στις ευρωπαϊκές και διεθνείς αγορές. Τέλος για τον όμιλο που απασχολεί ήδη 1.000 άτομα και επιτυγχάνει πωλήσεις ύψους 100 εκατ. ευρώ στην Τουρκία η δημιουργία ενός δεύτερου πυλώνα όπου οι συναλλαγές θα είναι σε ένα σταθερό νόμισμα όπως το ευρώ σίγουρα μειώνει τους κινδύνους από τις αναταράξεις της τουρκικής λίρας.