Βακάκης – Jumbo: Προσομοιάζουμε τους αιχμαλώτους πολέμου
Με το γνωστό φλεγματικό του χιούμορ περιέγραψε ο Απόστολος Βακάκης χθες κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της Jumbo την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η εταιρεία σήμερα. «Προσομοιάζουμε τους αιχμαλώτους πολέμου που βρέθηκαν στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως. Αποσκελετωμένοι αλλά υγιέστατοι». Στην προκειμένη περίπτωση η Jumbo είναι «αιχμάλωτη» της υπερβολικής ανατίμησης του μεταφορικού κόστους που όπως ανέφερε ο κ. Βακάκης στην περίπτωση τους έχει δεκαπλασιαστεί ενώ η «υγεία» αντικατοπτρίζεται στο «ταμείο που είναι καθαρό το 2021» και διαθέτει περισσότερο ρευστό όπως σημείωσε ο πρόεδρος της εταιρείας.
Όπως παραδέχτηκε, η εταιρεία υποχρεώθηκε σε ένα βαθμό να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα καθώς δεν θα μπορούσε να διατηρήσει την «πολιτική Γκάντι» – που είχε αναφέρει σε παλαιότερη Συνέλευση – εσαεί. «Η σταδιακή αποθεματοποιήση προϊόντων στην εταιρεία έχει αρχίσει αποδεχόμενοι και ότι πρέπει να πληρώσουμε κάποια κόστη ομηρίας». Πάντως αντιστάσεις υπάρχουν ακόμη καθώς η εταιρεία έχει περιορίσει έναν μεγάλο αριθμό κωδικών – το 25% όσων έρχονται από Άπω Ανατολή – έως ότου εξομαλυνθεί το μεταφορικό κόστος. Τους κωδικούς αυτούς τους η εταιρεία θα τους αντικαταστήσει με προϊόντα από άλλες χώρες που διαθέτουν διαφορετικό προφίλ κόστους και θα ενεργοποιηθούν ξανά όταν επανέλθουν σε «δίκαιη τιμή».
Ο βιασμός του καταναλωτή
Απαντώντας σε ερώτηση του powergame.gr για το εάν η Jumbo σκοπεύει να μετακυλήσει στους καταναλωτές μέρος των πιέσεων που δέχεται η εταιρεία, ο κ. Βακάκης έδωσε και μία γενικότερη εικόνα της αγοράς. «Αντί να είμαστε όλοι ενωμένοι με στόχο να προσφέρουμε στον τελικό καταναλωτή το προϊόν στη χαμηλότερη δυνατή τιμή που θα έπρεπε να έχει, ερίζουμε μεταξύ μας και στο τέλος ζούμε με την αυταπάτη ότι θα μπορούσαμε να τα χρεώσουμε στον τελικό καταναλωτή αυτά τα πράγματα. Θα ξυπνήσουμε και θα συνειδητοποιήσουμε το αυτονόητο: ότι επειδή ο τελικός καταναλωτής ψηφίζει με λεφτά δεν πρόκειται να συνηγορήσει στον βιασμό του. Άρα, εμείς δεν είμαστε διατεθειμένοι να σύρουμε τον χορό (σ.σ. των ανατιμήσεων). Δεν είμαστε μόνοι μας για να το επηρεάσουμε αλλά εάν τεθεί θέμα μείωση του περιθωρίου κέρδους ή καταναλωτής στις επιλογές μας πρώτος θα βρεθεί ο καταναλωτής».
Σε ό,τι αφορά στην τρέχουσα χρήση, ο κ. Βακάκης εξέφρασε την ευχή «να υποχωρήσει η πανδημία. Ευχόμεθα για το καλύτερο, προετοιμαζόμαστε όμως για το χειρότερο γιατί ο κορονοϊός παραμένει εκκρεμότητα. Αν οι αρρυθμίες παραμείνουν και τίποτα δεν αλλάξει, θα έχουμε επίπτωση τόσο σε τζίρο, όσο και σε κέρδος προσεχώς, αφού ήδη μπήκαμε στο 2022 και μας βασανίζουν τα προβλήματα από το 2021».
Παρά τις δυσκολίες, η Jumbo θα εφαρμόσει έστω και με καθυστερήσεις το επενδυτικό της πρόγραμμα και λειτουργήσει την περίοδο του Πάσχα στην Ελλάδα το κατάστημα στην Μυτιλήνη ενώ έχουν δρομολογηθεί ένα επίσης κατάστημα στην Κύπρο και δύο σε Ρουμανία τα οποία εκτιμάται ότι θα προστεθούν προς το τέλος του έτους. Εντός του έτους θα λειτουργήσει και το ηλεκτρονικό κατάστημα στην Ρουμανία το οποίο «πήγε πίσω» εξαιτίας των ελλείψεων εμπορευμάτων. Σύμφωνα με τον κ. Βακάκη η κατάσταση στην τροφοδοτική αλυσίδα αναμένεται να εξισορροπηθεί εντός του πρώτου τετραμήνου της τρέχουσας χρήσης όμως σε πιο υψηλές τιμές. Η εξισορρόπηση αυτή θα δώσει και την δυνατότητα στους συνεργάτες franchisee στα Βαλκάνια να εξετάσουν εάν επιθυμούν να επεκταθούν ή να παγώσουν περαιτέρω τα σχέδια τους μέχρις ότου μειωθούν και άλλο οι τιμές. Τέλος, σε ό,τι αφορά στο Ισραήλ, όπου το master franchise για σήμα της Jumbo έχει πάρει ο όμιλος Fox, ο κ. Βακάκης ανέφερε ότι ο σχεδιασμός προβλέπει να ξεκινήσει το προσεχές φθινόπωρο.
Όπως παραδέχτηκε, η εταιρεία υποχρεώθηκε σε ένα βαθμό να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα καθώς δεν θα μπορούσε να διατηρήσει την «πολιτική Γκάντι» – που είχε αναφέρει σε παλαιότερη Συνέλευση – εσαεί. «Η σταδιακή αποθεματοποιήση προϊόντων στην εταιρεία έχει αρχίσει αποδεχόμενοι και ότι πρέπει να πληρώσουμε κάποια κόστη ομηρίας». Πάντως αντιστάσεις υπάρχουν ακόμη καθώς η εταιρεία έχει περιορίσει έναν μεγάλο αριθμό κωδικών – το 25% όσων έρχονται από Άπω Ανατολή – έως ότου εξομαλυνθεί το μεταφορικό κόστος. Τους κωδικούς αυτούς τους η εταιρεία θα τους αντικαταστήσει με προϊόντα από άλλες χώρες που διαθέτουν διαφορετικό προφίλ κόστους και θα ενεργοποιηθούν ξανά όταν επανέλθουν σε «δίκαιη τιμή».
Ο βιασμός του καταναλωτή
Απαντώντας σε ερώτηση του powergame.gr για το εάν η Jumbo σκοπεύει να μετακυλήσει στους καταναλωτές μέρος των πιέσεων που δέχεται η εταιρεία, ο κ. Βακάκης έδωσε και μία γενικότερη εικόνα της αγοράς. «Αντί να είμαστε όλοι ενωμένοι με στόχο να προσφέρουμε στον τελικό καταναλωτή το προϊόν στη χαμηλότερη δυνατή τιμή που θα έπρεπε να έχει, ερίζουμε μεταξύ μας και στο τέλος ζούμε με την αυταπάτη ότι θα μπορούσαμε να τα χρεώσουμε στον τελικό καταναλωτή αυτά τα πράγματα. Θα ξυπνήσουμε και θα συνειδητοποιήσουμε το αυτονόητο: ότι επειδή ο τελικός καταναλωτής ψηφίζει με λεφτά δεν πρόκειται να συνηγορήσει στον βιασμό του. Άρα, εμείς δεν είμαστε διατεθειμένοι να σύρουμε τον χορό (σ.σ. των ανατιμήσεων). Δεν είμαστε μόνοι μας για να το επηρεάσουμε αλλά εάν τεθεί θέμα μείωση του περιθωρίου κέρδους ή καταναλωτής στις επιλογές μας πρώτος θα βρεθεί ο καταναλωτής».
Σε ό,τι αφορά στην τρέχουσα χρήση, ο κ. Βακάκης εξέφρασε την ευχή «να υποχωρήσει η πανδημία. Ευχόμεθα για το καλύτερο, προετοιμαζόμαστε όμως για το χειρότερο γιατί ο κορονοϊός παραμένει εκκρεμότητα. Αν οι αρρυθμίες παραμείνουν και τίποτα δεν αλλάξει, θα έχουμε επίπτωση τόσο σε τζίρο, όσο και σε κέρδος προσεχώς, αφού ήδη μπήκαμε στο 2022 και μας βασανίζουν τα προβλήματα από το 2021».
Παρά τις δυσκολίες, η Jumbo θα εφαρμόσει έστω και με καθυστερήσεις το επενδυτικό της πρόγραμμα και λειτουργήσει την περίοδο του Πάσχα στην Ελλάδα το κατάστημα στην Μυτιλήνη ενώ έχουν δρομολογηθεί ένα επίσης κατάστημα στην Κύπρο και δύο σε Ρουμανία τα οποία εκτιμάται ότι θα προστεθούν προς το τέλος του έτους. Εντός του έτους θα λειτουργήσει και το ηλεκτρονικό κατάστημα στην Ρουμανία το οποίο «πήγε πίσω» εξαιτίας των ελλείψεων εμπορευμάτων. Σύμφωνα με τον κ. Βακάκη η κατάσταση στην τροφοδοτική αλυσίδα αναμένεται να εξισορροπηθεί εντός του πρώτου τετραμήνου της τρέχουσας χρήσης όμως σε πιο υψηλές τιμές. Η εξισορρόπηση αυτή θα δώσει και την δυνατότητα στους συνεργάτες franchisee στα Βαλκάνια να εξετάσουν εάν επιθυμούν να επεκταθούν ή να παγώσουν περαιτέρω τα σχέδια τους μέχρις ότου μειωθούν και άλλο οι τιμές. Τέλος, σε ό,τι αφορά στο Ισραήλ, όπου το master franchise για σήμα της Jumbo έχει πάρει ο όμιλος Fox, ο κ. Βακάκης ανέφερε ότι ο σχεδιασμός προβλέπει να ξεκινήσει το προσεχές φθινόπωρο.