Στα σημαντικά μέτρα φοροελάφρυνσης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων που έχει πάρει η κυβέρνηση αναφέρθηκε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταίκούρας μιλώντας στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή Secret με τον Παναγιώτη Τζένο.

Ο υπουργός αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην απόφαση της κυβέρνησης να δώσει παράταση στην καταβολή της επιστρεπτέας προκαταβολής, προσφέροντας ανάσα ρευστότητας στους επαγγελματίες αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να μειωθεί περαιτέρω ή ακόμα και να ακυρωθεί η υποχρέωση καταβολής της.

«Κάναμε μια γενναία παρέμβαση τον Σεπτέμβριο κουρεύοντας σημαντικά τις επιστρεπτέες προκαταβολές σε σημαντικό κομμάτι των συμπατριωτών μας, με σημαντικό δημοσιονομικό κόστος πάνω από ένα δισ. ευρώ. Σήμερα ισχύει αυτό που έχουμε νομοθετήσει, δηλαδή λέμε στους επαγγελματίες να μην πληρώσουν τώρα την -σημαντικά μειωμένη- επιστρεπτέα προκαταβολή, αλλά τον Ιούνιο. Δηλαδή δίνουμε ρευστότητα για έξι μήνες», είπε ο κ. Σταϊκούρας και συνέχισε απαντώντας στο ερώτημα του Π. Τζένου αν υπάρχει το ενδεχόμενο νέας μείωσης ή μη είσπραξης της επιστρεπτέας προκαταβολής: «Δεν γνωρίζουμε πώς θα εξελιχθούν οι δίδυμες κρίσεις (ενεργειακό κόστος και πληθωρισμός) τους επόμενους μήνες, αλλά ναι, είναι ένα από τα στοιχεία που αξιολογείται»

Για την ανακούφιση των νοικοκυριών

Όσον αφορά την φοροελάφρυνση των νοικοκυριών ο υπουργός Οικονομικών στάθηκε ιδιαίτερα στη μείωση των συντελεστών του ΕΝΦΙΑ με την οποία θα ωφεληθούν 5 εκατομμύρια ιδιοκτήτες, όπως είπε, καθώς και στη νέα αύξηση του κατώτατου μισθού.

«Επίσης, έχουμε το πρόγραμμα Γέφυρα και το πρόγραμμα Συνεργασία. Υλοποιούμε πολιτικές που περιορίζουν τους κινδύνους διόγκωσης του ιδιωτικού χρέους», τόνισε ο υπουργός Οικονομικών επαναλαμβάνοντας ότι παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο μείωσης του ΦΠΑ στα τρόφιμα.




Ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Σταϊκούρα


Μείωση ΕΝΦΙΑ: Προεκλογικού χαρακτήρα μέτρο ή υλοποίηση του κυβερνητικού σχεδιασμού

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Το αποτέλεσμα της εργασίας που είδατε είναι συλλογικό και είναι το βέλτιστο. Είναι απόδειξη συνέπειας προεκλογικών λόγων και μετεκλογικών έργων δεν έχει καμία άλλη διάσταση.

Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι όταν βρίσκει δημοσιονομικό χώρο πέρα από το να χτίζει ένα δίκτυ ασφαλείας πάνω από νοικοκυριά και επιχειρήσεις, κυρίως τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά, στόχος μας διαρκής και σταθερός είναι να μειώνουμε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές.

Για παράδειγμα φέτος το 2022 οι επιχειρήσεις όλων των μεγεθών θα έχουν φόρο 22%, πέρυσι ήταν 24% δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και αυτό προεκλογικό. Φέτος η εισφορά αλληλεγγύης έχει καταργηθεί για τον ιδιωτικό τομέα όπως και το ’21, το ίδιο ισχύει και για τις ασφαλιστικές εισφορές.

Ερχόμαστε συνεπώς με τον ΕΝΦΙΑ και ολοκληρώνουμε την προεκλογική μας δέσμευση και μάλιστα υπερκαλύπτουμε το ποσοστό του 30% με αποτέλεσμα φέτος να έχουμε μια μικρότερη επιβάρυνση κατά 350 εκατομμύρια. Για να έχουμε μια αίσθηση των μεγεθών αυτό το 34% είναι περίπου 920 εκατομμύρια λιγότερος φόρος ακίνητης περιουσίας στα ελληνικά νοικοκυριά, στα φυσικά πρόσωπα.

Ποιοι θα έχουν όφελος από τη μείωση του ΕΝΦΙΑ

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Λέμε ότι καταργούμε το συμπληρωματικό φόρο, ο συμπληρωματικός φόρος αφορούσε και απασχολούσε 329 χιλιάδες, αυτοί οι 329 χιλιάδες πλήρωναν βεβαιωμένο ΕΝΦΙΑ 367 εκατομμύρια. Πράγματι δηλαδή αρκετοί συμπατριώτες μας πλήρωναν συμπληρωματικό φόρο που πολλές φορές ήταν πολλαπλάσιο του κυρίου φόρου του ΕΝΦΙΑ. Έρχεται η αντιπολίτευσης και λεει ότι αφού 350 εκατομμύρια είναι η ωφέλεια η φετινή και καταργείται το συμπληρωματικό φόρο ουσιαστικά βοηθάτε μόνο αυτούς τους πολίτες.

Η απάντηση είναι ότι βοηθάμε 5 εκατομμύρια πολίτες και όχι 329 χιλιαδες γιατί έχουμε κάνει το εξής, ενώ έχουμε καταργήσει το συμπληρωματικό φόρο, όπως έχουμε πει δημόσια, για αξία ακινήτου πάνω από 400 χιλιαδες ευρώ έχει μπει ένας νέος φόρος, και παράλληλα στις υφιστάμενες εκπτώσεις φόρου τις ενισχύσαμε και τις επεκτείναμε στα χαμηλά εισοδήματα πάνω από ένα ύψος όμως έχουμε μειώσει ή έχουμε αντιστρέψει αυτή την έκπτωση φόρου άρα ουσιαστικά έχουμε μεταβιβάσει την ωφέλεια προς τη μεσαία τάξη και τα χαμηλότερα οικονομικά στρώματα.

Και έχουμε δώσει ήδη στη δημοσιότητα 15-20 παραδείγματα και κάθε μέρα θα δίνουμε πρόσθετα παραδείγματα μέχρι να νομοθετήσουμε, εκτιμώ στις επόμενες δύο εβδομάδες, έτσι ώστε οι πολίτες να αντιληφθούν το πόσο σημαντική θα είναι, μόνιμη βοήθεια, στο διαθέσιμο εισόδημά τους η μείωση του ΕΝΦΙΑ.

Πέρα από τις επιδοτήσεις για το ενεργειακό κόστος τι άλλο θα μπορούσε να ανακουφίσει τα νοικοκυριά

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Θα επαναλάβω την κλασική μου πρόταση ότι όλα είναι ανοιχτά σε ότι και να με ρωτήσετε γιατί δεν γνωρίζουμε ποιες θα είναι οι εξελίξεις πρώτον, και δεύτερον οι όποιες αποφάσεις είναι συλλογικές της κυβέρνησης, συνεκτικές συνεκτιμώντας το δημοσιονομικό κόστος, η ωφέλεια να πηγαίνει στην κοινωνία και να μην χάνεται στην εφοδιαστική αλυσίδα και οι πολιτικές να έχουν στοιχεία κοινωνικής δικαιοσύνης.

Για παράδειγμα , η ελληνική κυβέρνηση επέλεξε να μειώσει κατά μόνιμο τρόπο τον ΕΝΦΙΑ 350 εκατομμύρια ευρώ, αυτό δεν είναι βοήθεια στην κοινωνία; Αυτή είναι βοήθεια και για το σήμερα και για το αύριο και για συνέχεια, είναι μια μόνιμη ελάφρυνση για ένα παροδικό πρόβλημα. Εμείς συνεπώς επιλέξαμε ως κυβέρνηση να βοηθήσουμε την κοινωνία εκτός των άλλων με 350 εκατομμύρια έτσι ώστε από φέτος και με μόνιμο τρόπο να βοηθήσουμε αυτά τα νοικοκυριά.

Επιλέξαμε ως κυβέρνηση να μειώσουμε τους φόρους, επιλέγουμε ως κυβέρνηση να κάνουμε δεύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού τον Μάιο έχουμε πει πιο γενναία από την πρώτη. Θα ακολουθήσουμε τη διαδικασία που λεει ο νόμος και τότε θα ανακοινώσουμε ποιο θα είναι το ποσοστό, άλλες χώρες δεν το κάνανε άρα το να λέμε ότι μια χώρα έκανε μια πολιτική θα πρέπει να εχουμε μια συνολική εικόνα της πολιτικής που ακολουθεί η κάθε χώρα.

Η χώρα μας αυτή τη στιγμή έχει το υψηλότερο χρέος στην Ευρώπη, βεβαίως βιώσιμο και θα παραμείνει βιώσιμο με τις πολιτικές που ακολουθούμε τα τελευταία χρόνια. Έχει ένα υψηλό έλλειμμα γιατί ορθώς έπρεπε η κοινωνία να κρατήσει δίχτυ ασφαλείας πέρυσι αλλά είναι έλλειμμα, έχουμε δαπάνες σημαντικά υψηλότερες από έσοδα. Παλεύουμε φέτος να βγούμε από το καθεστώς της ενισχυμένης εποπτείας που είχαμε μπει το 2018, η μόνη ευρωπαϊκή χώρα.

Δεν είμαστε σε καθεστώς επενδυτικής βαθμίδας, συζητάμε φέτος σε ευρωπαϊκό επίπεδο για δημοσιονομικούς στόχους από το ’23 σε όλη την Ευρώπη και μην ξεχνάμε, βλέπετε τις αναταράξεις στις αγορές χρήματος και κεφαλαίου, η νομισματική πολιτική θα τείνει να γίνεται πιο συσταλτική εξαιτίας του πληθωρισμού άρα θα αυξάνεται το κόστος δανεισμού οπότε ορθώς εγκαίρως βγήκαμε και δανειστήκαμε τη δεκαετία, πρόσφατα με ένα κόστος πολύ χαμηλότερο από αυτό που είναι σήμερα.

Αυτές συνεπώς είναι προκλήσεις, αυτές οι προκλήσεις δεν αλλάζουν τη μεγάλη εικόνα της οικονομίας που είναι πολύ καλή και οι προοπτικές πολύ θετικές, το βλέπουμε στην ανάπτυξη, το βλέπουμε στην ανεργία, το βλέπουμε στο διαθέσιμο εισόδημα όμως σήμερα αυτό το διαθέσιμο εισόδημα ροκανίζεται πάρα πολύ και οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί επιβαρύνονται σημαντικότατα από τις δίδυμες κρίσεις κυρίως στο ενεργειακό κόστος. Σε αυτή την κατεύθυνση θα πάρουμε και άλλα μέτρα τα οποία θα ανακοινωθούν το επόμενο χρονικό διάστημα συλλογικά από την κυβέρνηση.

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Πολλές φόρες δεν λειτουργούμε προληπτικά και ορθώς δεν λειτουργούμε προληπτικά γιατί πρώτα πρέπει να δούμε το πρόβλημα, να το αξιολογήσουμε σωστά το μέγεθος του προβλήματος και μετά να αντιδράσουμε. Δηλαδή σε πάρα πολλά μέτρα που πήραμε την τελευταία διετία πρώτα είχαμε τις αποφάσεις στο υγειονομικό πεδίο, βλέπαμε την πορεία της πραγματικής οικονομίας και μετά ενεργούσαμε γιατί θα έπρεπε να ήταν πολύ στοχευμένα τα μέτρα.

Άρα χρειάζεται να ενεργούμε και προληπτικά αλλά κυρίως στο ενεργειακό πεδίο θα πρέπει να βλέπουμε το πώς εξελίσσεται , εμείς εκτιμούμε, το παγκοσμίως παροδικό πρόβλημα βεβαίως μεγαλύτερης διάρκειας από τις αρχικές εκτιμήσεις και μεγαλύτερης έντασης έτσι ώστε να πάρουμε τις σωστές πολιτικές.

Πράγματι γίνονται συζητήσεις από την ελληνική κυβέρνηση με τον επιχειρηματικό κόσμο ώστε να κάνουμε και εμείς και αυτοί από την πλευρά τους το βέλτιστο.

Στην κατεύθυνση αυτή εμείς με επισπεύδοντα υπουργείο το υπουργειο Ενέργειας ξέρετε ότι έχουμε ζητήσει από την ευρωπαϊκή επιτροπή ανταγωνισμού τη δυνατότητα να επιχορηγήσουμε περισσότερο την αύξηση του ενεργειακού κόστους αντί για 50%, 75% στις ενεργοβόρες επιχειρήσεις. Αυτό θεωρώ ότι θα μπορούσε να είναι μια σημαντική ελάφρυνση σε αυτές τις επιχειρήσεις σε ότι αφορά τους έλληνες καταναλωτές.

Γιατί δεν μειώνει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Όλα τα σενάρια τα έχουμε υπολογίσει και αν με ρωτήσετε και για το ΦΠΑ στα τρόφιμα αυτό που είπα χθες στη Βουλή και το επαναλαμβάνω και τώρα είναι ότι όλα τα αφήνω ανοιχτά και όλα τα αφήνω ανοιχτά γιατί ανά πάσα στιγμή πρέπει να είμαστε έτοιμοι να αντιδράσουμε ανάλογα με την εξέλιξη, την πορεία των πραγμάτων

ΔΗΜ: Άρα δεν έχει κλείσει το παράθυρο για μείωση ΦΠΑ σε κάποια τρόφιμα

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Όπως είδατε επί την πρώτη ανακοίνωση που είχα κάνει πάντα έβαζα την έκφραση «επί του παρόντος» και επειδή οι κρίσεις είναι έκτακτες και εξωγενείς δεν μπορεί να ξέρεις πως θα εξελιχθεί η κατάσταση. Ξέρει κανένας τι θα γίνει με τη Ρωσία και την Ουκρανία; Αν έχουμε διπλασιασμό του κόστους η ελληνική κυβέρνηση δεν θα πρέπει να είναι έτοιμη να αντιδράσει; Αλλά θα πρέπει να έχει μια διορατικότητα σύνεση και προσοχή στις κινήσεις τις οποίες κάνει.

ΔΗΜ: Άρα λέτε όχι όλα τα όπλα τώρα στο τραπέζι, παρακολουθούμε τη διαδικασία και αντιδρούμε αναλόγως

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Πρώτα από όλα αυτό ισχύει, δεύτερον λέω ότι όλες μας οι αποφάσεις έχουν τρία κριτήρια. Πρώτα απ’ όλα το δημοσιονομικό κόστος, δεύτερον η ωφέλεια να πηγαίνει στην κοινωνία και να μην χάνεται στην εφοδιαστική αλυσίδα και οι πολιτικές μας να έχουν στοιχεία κοινωνικής δικαιοσύνης. Προφανώς οι φόροι επιβαρύνουν τους πολίτες, προφανώς επιβαρύνουν το σύνολο της κοινωνίας και οι έμμεσοι φόροι επιβαρύνουν όλους τους πολίτες το ίδιο αλλά υπάρχει και ένα δημοσιονομικό κόστος το οποίο θα πρέπει να συνεκτιμηθεί. Στο εύλογο επιχείρημα που μου θέτετε αν μειώσουμε φόρους θα αυξηθεί η κατανάλωση θέλω να σας πω ότι πολλές φορές αυτό στην πράξη δεν επιβεβαιώνεται αλλά και όταν επιδιώκουμε να το επιβεβαιώσουμε ξέρετε ότι αξιολογούμαστε. Εάν συνεπώς ίσχυε αυτό τότε θα ήταν πάρα πολύ εύκολο να μειώσουμε αμέσως όλους τους φόρους γιατί αν μειώσουμε όλους τους φόρους θα αυξηθεί η κατανάλωση άρα θα αυξηθεί η κατανάλωση το δημοσιονομικό αποτέλεσμα δεν θα είναι αρνητικό όμως η εμπειρία έχει δείξει ότι όταν έχουμε μειώσει κάποιους φόρους ωφελούμαστε σε σχέση με το τι θα χάναμε αλλά δεν έχουμε και δημοσιονομική ωφέλεια. Σε κάθε περίπτωση είμαι από τους υποστηρικτές αυτής της άποψης αλλά θέλει πολύ μεγάλη προσοχή πότε υλοποιείται κάτι, πως υλοποιείται και σε ποια προϊόντα. Άρα όλα τα αφήνω ανοιχτά γιατί δεν γνωρίζουμε πως θα εξελιχθεί η κατάσταση το επόμενο χρονικό διάστημα όσο όμως λαμβάνουμε ήδη πολιτικές όπως είναι ο ΕΝΦΙΑ συγκεκριμένου ύψους αντιλαμβάνεστε ότι τα δημοσιονομικά περιθώρια δεν είναι απεριόριστα. Πέρυσι ήταν ένα σημαντικό πρωτογενές έλλειμμα, πρέπει να το μειώσουμε φέτος, έχουμε ευελιξία αλλά πρέπει να έχουμε και δημοσιονομική υπευθυνότητα γιατί έχουμε μια ευθύνη για το σήμερα και για το αύριο.

Για το ενδεχόμενο τα «κορονοχρέη» να προστεθούν στις υπόλοιπες ληξιπρόσθεσμες οφειλές

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Θα ήταν ανεύθυνο από πλευράς μου να πω ότι δεν προβληματίζομαι όταν υπάρχουν κρίσεις . Όταν υπάρχουν κρίσεις αυτό σημαίνει ότι η πραγματική οικονομία δεν λειτουργεί εύρυθμα άρα υπάρχουν αναταράξεις στο κάθε νοικοκυριό και στην κάθε επιχείρηση. Και όταν είχαμε την έναρξη της υγειονομικής κρίσης το 2020 ο εύλογος προβληματισμός ήταν λουκέτα –ανεργία –διόγκωση ιδιωτικού χρέους. Με τις πολιτικές μας σήμερα εκ του αποτελέσματος αποδείξαμε ότι και λουκέτα δεν υπήρξαν μαζικά, και η ανεργία έπεσε κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες και διατηρήσαμε το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη.

Για να απαντήσω στον πυρήνα του ερωτήματός σας που είναι το ιδιωτικό χρέος δηλαδή οφειλές σε τράπεζες, ασφαλιστικά ταμεία, δημόσιο, ΔΕΗ θα πρέπει να έχουμε μια εικόνα πως θα εξελιχθεί η κατάσταση και να συνεκτιμήσουμε κάποια άλλα στοιχεία. Για παράδειγμα αν όπως φαίνεται το 2021 έχουμε καλύψει όλη την απώλεια του 2020 φαίνεται ότι οι πρόδρομοι δείκτες δείχνουν ότι θα πάει πολύ καλά η οικονομία το ’21 αυτό σημαίνει ότι οι τζίροι των επιχειρήσεων επέστρεψαν το ’21 περίπου στο επίπεδο του ’19.

Των περισσοτέρων, όχι όλων των κλάδων και όχι όλων των επιχειρήσεων. Δεύτερον φαίνεται ότι το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη το 9μηνο του ‘21 ήταν 3,5 δις περισσότερο από το 9μηνο του ’19 βεβαίως σήμερα αυτό έχει περιοριστεί από την ακρίβεια και θα περιορίζεται σημαντικά αλλά είναι σημαντικό να ξεκινάς από συν 3,5 δις.

Και τρίτη παρατήρηση οι καταθέσεις των πολιτών, νοικοκυριών και επιχειρήσεων συνεχίζουν να αυξάνονται παρά τον πληθωρισμό και τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο και το Δεκέμβριο. 40 δις ευρώ περισσότερες καταθέσεις την τελευταία διετία άρα θα πρέπει κανένας όταν αξιολογεί μεμονωμένα ένα πρόβλημα να έχει τη μεγάλη εικόνα.

Φαίνεται να έχουν περιοριστεί οι κίνδυνοι διόγκωσης του ιδιωτικού χρέους, γίνονται και πάρα πολλές ρυθμίσεις, διμερώς, με τράπεζες και διαχειριστές δανείων. Πάνω από 500 χιλιαδες δάνεια έχουν ρυθμιστεί. Ξεκινά ο εξωδικαστικός συμβιβασμός ήδη έχουν γίνει πάρα πολλές αιτήσεις, έχουν οριστικοποιηθεί οι αιτήσεις και τον Φεβρουάριο οι πρώτοι πολίτες θα δουν τη ρύθμιση. Ήρθαμε χθες και κυρώσαμε την πράξη νομοθετικού περιεχομένου ώστε χρονικά να μεταθέσουμε μια σειρά από φορολογικές υποχρεώσεις. Λέμε στους πολίτες που πράγματι πιέζονται «μην πληρώσετε επιστρεπτέα προκαταβολή», σημαντικά μειωμένη επιστρεπτέα προκαταβολή τον Ιανουάριο πάμε για τον Ιούνιο άρα δίνουμε ρευστότητα έξι μήνες.

Έχουμε το πρόγραμμα Γέφυρα, έχουμε το πρόγραμμα Συν-εργασία, καλύψαμε ένα σημαντικό κομμάτι εργαζομένων τον Ιανουάριο δηλαδή προσπαθώ να σας αποδείξω ότι υλοποιήσουμε πολιτικές που δείχνουν ότι περιορίζουν τους υφιστάμενους κινδύνους διόγκωσης του ιδιωτικού χρέους. Αυτοί οι κίνδυνοι υπάρχουν παγκοσμίως και πανευρωπαϊκά.

Υπάρχουν σκέψεις να περικοπεί περισσότερο η επιστρεπτέα προκαταβολή;

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Κάναμε μια γενναία παρέμβαση πέρυσι το Σεπτέμβριο κουρεύοντας σημαντικά τις επιστρεπτέες προκαταβολές σε σημαντικό κομμάτι των συμπατριωτών μας, με σημαντικό δημοσιονομικό κόστος πάνω από 1 δις. Σήμερα ισχύει αυτό που έχουμε νομοθετήσει, αυτό που αφορά δηλαδή τον Ιούνιο δεν γνωρίζουμε όμως πως θα εξελιχθούν οι δίδυμες κρίσεις τους επόμενους μήνες. Ναι, είναι ένα από τα στοιχεία τα οποία αξιολογείται μαζί με τα άλλα αλλά όσο μου βάζετε καινούργια ερωτήματα αντιλαμβάνεστε γιατί επιβεβαιώνεται η αρχική μου τοποθέτηση ότι αυτές οι αποφάσεις θέλουνε συλλογικότητα, συνεκτικότητα γιατί όλα μαζί δεν μπορούν να γίνουν. Αντιλαμβάνεστε ότι θέλει πολύ μεγάλη σωφροσύνη η όποια πολιτική επιλογή.

ΔΗΜ.: Από όσο ξέρουμε στην τελευταία αξιολόγηση υπήρξε ένα αγκάθι με τους θεσμούς, το ελληνικό σχέδιο για μεταβατικές ρυθμίσεις με κρατική επιδότηση των ευάλωτων έως ότου συσταθεί ο ειδικός φορέας, μιλώ για τους πλειστηριασμούς, δεν ενθουσίασε τους ξένους τεχνοκράτες και θέλω να ρωτήσω θα προχωρήσετε ούτως ή άλλως έστω και χωρίς συμφωνία με τους θεσμούς

Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Προχωράμε καλά με τους θεσμούς.