Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας της ΓΣΕΕ, έξι στους 10 εργαζόμενους δηλώνουν ότι η άνοδος των τιμών έχει ως αποτέλεσμα να μειώσουν την κατανάλωση βασικών ειδών διατροφής.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών τρεις στους 10 δηλώνουν ότι κάνουν τα ψώνια τους στο σούπερ μάρκετ, λαμβάνοντας υπόψη τα ποιοτικά κριτήρια.


Οι αυξήσεις των τιμών προκαλούν ασφυκτικές πιέσεις στα ευάλωτα νοικοκυριά και τη μεσαία τάξη που κάνουν περικοπές όπου μπορούν. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, από την αρχή του έτους έως την πρώτη βδομάδα του Μαρτίου τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σημειώνουν αύξηση τζίρου 9,7%.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι τα έσοδα των ειδών ιδιωτικής ετικέτας στις κατηγορίες των τροφίμων και των βασικών προϊόντων νοικοκυριού κατέγραψαν αύξηση 43,5% την εβδομάδα της Καθαράς Δευτέρας. Η αύξηση αυτή είναι διπλάσια σε σχέση με το 21,1% που εμφάνισε συνολικά η κατηγορία των ταχυκίνητων κωδικών.


Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, οι καταναλωτές με στόχο να γεμίσουν το καλάθι του σούπερ μάρκετ καταφεύγουν στα «ανώνυμα» προϊόντα. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα των «επώνυμων» μακαρονιών, καθώς η συσκευασία του μισού κιλού σε διάστημα τεσσάρων μηνών έχει ακριβύνει 25% ξεπερνώντας το 1 ευρώ.

Σε παρόμοιο δρόμο κινείται και το ψωμί με την απλή φρατζόλα να πωλείται πάνω από 1 ευρώ σε ορισμένους φούρνους. Έτσι, η συνολική αύξηση ξεπερνά το 50%, καθώς πριν την ενεργειακή κρίση και τον πόλεμο μια φρατζόλα χωριάτικο ψωμί διατίθεντο στα 0,7-0,8 ευρώ.


Πάντως, το τελευταίο διάστημα και οι τιμές των «ανώνυμων» προϊόντων σημειώνουν μεγαλύτερες ανατιμήσεις σε σχέση με τα «επώνυμα» είδη, παρόλα αυτά εξακολουθούν να είναι φθηνότερα και αυτός είναι ο λόγος που πλέον βρίσκονται στην προτίμηση των καταναλωτών.

Έρχονται νέες ανατιμήσεις 10%
Σε συνέχεια των παραπάνω, στελέχη της οργανωμένης λιανικής αγοράς εκτιμούν ότι το μέσο καλάθι προσεχώς θα ανατιμηθεί 10% σε σχέση με πέρυσι. Αυτό θα συμβεί, διότι με εξαίρεση το αλεύρι και τα σπορέλαια, δεν έχουν περάσει ακόμα στα ράφια οι αυξήσεις που προκαλεί ο πόλεμος.

Έτσι, το νέο κύμα ακρίβειας που αναμένεται θα προστεθεί σε ανατιμήσεις 8%-20% που ήδη είχαν ανακοινωθεί από τους προμηθευτές στους λιανέμπορους πριν εισβάλλουν τα ρωσικά στρατεύματα στην Ουκρανία.

Σημαντικές αυξήσεις σε προϊόντα
Ενδεικτικό είναι ότι από την 1η Μαρτίου έως τις 26 του ίδιου μήνα, ορισμένα προϊόντα σημείωσαν σημαντικές αυξήσεις.

Αυτά είναι:
• ηλιέλαιο 6,6%
• αραβοσιτέλαιο 3,7%
• αλεύρι 7,8%
• μακαρόνια 12,3%
• γιαούρτι 1,7%
• κοτόπουλο 6,5%
• πατάτες 3,5%
• συσκευασμένη φέτα (400g) 5,7%

Τα ίδια στελέχη τονίζουν ότι υπάρχει αβεβαιότητα για την πορεία των τιμών και πως οι προβλέψεις αφορούν στο σήμερα με το τοπίο να είναι θολό ακόμα και για την επόμενη εβδομάδα.

Στο 8,9% ο πληθωρισμός τον Μάρτιο
Την ίδια ώρα, στο 8,9% εκτοξεύθηκε ο πληθωρισμός τον Μάρτιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Μάλιστα, ο Γενικός ΔΤΚ σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο 2022 παρουσίασε αύξηση 2,7%. Κρίσιμα αγαθά και υπηρεσίες καταγράφουν τεράστιες ανατιμήσεις σε ετήσια βάση. Ο ηλεκτρισμός κατά 79%, το φυσικό αέριο κατά 68% και το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 58,5%.

Στα τρόφιμα, ανατιμήσεις 19,9% καταγράφονται στα λάδια και 13% στα λαχανικά. Επίσης, αυξήθηκαν κατά 26,8% τα εισιτήρια στα αεροπλάνα και κατά 16% αυτά των πλοίων. Το κόστος διαμονής σε ξενοδοχεία και μοτέλ ανέβηκε 18,5%.