Αττική Οδός: Επαφές Intrakat με Brisa και Macquarie
Τα τελευταία παζάρια, πριν την εκδήλωση ενδιαφέροντος που έχει προγραμματιστεί για τις 5 Μαΐου, βρίσκονται σε εξέλιξη στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Κάποια σχήματα έχουν ήδη δημιουργηθεί με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως η Intrakat (μετά την αλλαγή όρων που της επιτρέπει να συμμετάσχει στο διαγωνισμό) βρίσκεται σε συζητήσεις με την πορτογαλική Brisa αλλά και με την αυστραλιανή Macquarie.
Οι Πορτογάλοι της Brisa διαχειρίζονται σήμερα 1.553 χιλιόμετρα οδικών αξόνων στη χώρα τους, δηλαδή σχεδόν το σύνολο του εθνικού οδικού δικτύου, και οι νέοι μέτοχοι θέλουν να επεκταθούν εκτός συνόρων. Τον Απρίλιο του 2020 μια κοινοπραξία διεθνών επενδυτών στην οποία συμμετείχαν το ολλανδικό συνταξιοδοτικό ταμείο APG, το κρατικό συνταξιοδοτικό ταμείο της Νότιας Κορέας και η SLAM (του ομίλου Swiss Life) απέκτησαν σχεδόν το 81% της Brisa έναντι περίπου 3 δισ. ευρώ. Το υπόλοιπο ποσοστό παραμένει στον έλεγχο του πορτογαλικού κολοσσού José de Mello Group.
Ο αυστραλιανός όμιλος Macquarie, που ολοκλήρωσε πριν από λίγες εβδομάδες την απόκτηση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ, φέρεται να ετοιμάζει κοινή προσφορά με τον όμιλο Κοπελούζου για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Όμως, οι όροι του διαγωνισμού επιβάλλουν τη συνεργασία με κατασκευαστική εταιρεία και γι’ αυτό το λόγο βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με την Intrakat.
Ενδιαφέρον για την Αττική Οδό φαίνεται πως διατηρεί και μια ακόμα αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία, η First Centier η οποία επίσης είχε διεκδικήσει τον ΔΕΔΔΗΕ ενώ συμμετείχε και στο διαγωνισμό για το 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Με ξένο fund συζητά η διοίκηση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ χωρίς να είναι μέχρι στιγμής γνωστές οι λεπτομέρειες.
Σε συνεργασία με τον όμιλο Mytilineos θα διεκδικήσουν τη νέα σύμβαση παραχώρησης οι Γάλλοι της Vinci. Το ίδιο σχήμα είχε διεκδικήσει και τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, στον περυσινό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά τελικά επικράτησε η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects. Η Vinci, που είναι σήμερα ο μεγαλύτερος μέτοχος στην κοινοπραξία που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου, αλλά και στην Ολυμπία Οδό (διαχειρίζεται τον άξονα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος), είχε διεκδικήσει και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, διαγωνισμό στον οποίο επικράτησε το σχήμα της Fraport με τον όμιλο Κοπελούζου.
Η διοίκηση του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ απέφυγε προ ημερών να σχολιάσει τις πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες θα συνεργαστεί τόσο με την ΑΒΑΞ, όσο και με τον γαλλικό επενδυτικό όμιλο Ardian. Για την ακρίβεια, η συνεργασία με την ΑΒΑΞ επιβεβαιώθηκε, αλλά παρέπεμψαν στις 5 Μαΐου για τις ανακοινώσεις περί του διεθνούς ομίλου με τον οποίο θα διεκδικήσουν τη σύμβαση. Οι ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ ελέγχουν σήμερα την Αττική Οδός ΑΕ η οποία διαχειρίζεται τον οδικό άξονα με βάση την υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης που λήγει τον Οκτώβριο του 2024.
Τα οικονομικά στοιχεία του 2021 δείχνουν πως η Αττική Οδός επέστρεψε σε ανοδική πορεία, έπειτα από τα δύο δύσκολα χρόνια λόγω πανδημίας στα οποία επίσης είχε ικανοποιητική κερδοφορία. Στη χρονιά που πέρασε οι πωλήσεις της Αττικής Οδού έφτασαν τα 175,78 εκατ. από 151,57 εκατ. ευρώ το 2020. Τα καθαρά κέρδη της εταιρείας παραχώρησης αυξήθηκαν στα 56,6 εκατ. από 47,8 εκατ. ευρώ. Για λόγους σύγκρισης, η δεύτερη οδική παραχώρηση στην οποία έχει πλειοψηφικό πακέτο η ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ο άξονας Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα που διαχειρίζεται η Μορέας ΑΕ, είχε πέρυσι έσοδα 29,36 εκατ. από 26,9 εκατ. και κέρδη πέντε εκατ. μετά την κρατική επιδότηση.
Οι υποψήφιοι καλούνται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον στις 5 Μαΐου με τους στόχους εσόδων του Ταμείου να κινούνται σε επίπεδα κοντά στα τρία δισ. ευρώ κυρίως λόγω του ανταγωνισμού που αναμένεται. Σύμφωνα με το τεύχος του διαγωνισμού μπορούν να συμμετάσχουν κοινοπραξίες ξένων επενδυτικών ομίλων με κατασκευαστικές εταιρείες που διαθέτουν εμπειρία στην διαχείριση οδικών αξόνων και στην υλοποίηση μεγάλων τεχνικών έργων. Επιτρέπεται, επίσης, η συμμετοχή αμιγώς κατασκευαστικών ομίλων με τουλάχιστον διετή εμπειρία στη διαχείριση οδικών αξόνων αντίστοιχων με την Αττική Οδό. Στην περίπτωση των funds που θα διεκδικήσουν τη νέα σύμβαση, που θα έχει διάρκεια 25 ετών, προβλέπεται πως πρέπει να έχουν υπό διαχείριση ενεργητικό με συνολική αξία τουλάχιστον δύο δισ. ευρώ.
Η Αττική Οδός περιλαμβάνει την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων (μήκους περίπου 52 χιλιομέτρων) και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού (μήκους περίπου 13 χιλιομέτρων). Τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, που περιλαμβάνει τμήμα της Λεωφόρου ΝΑΤΟ και εκτείνεται κατά μήκος περίπου πέντε χιλιομέτρων, αποτελεί επίσης τμήμα της Αττικής Οδού. Ο οδικός άξονας διαθέτει συνολικά 29 ανισόπεδους κόμβους (26 κατασκευασμένους και τρεις προγραμματισμένους για το μέλλον) με το κύριο οδικό δίκτυο της περιοχής. Για την είσπραξη των διοδίων, λειτουργούν επί του παρόντος 195 λωρίδες διοδίων σε 39 σταθμούς διοδίων (6 μετωπικούς σταθμούς διοδίων και 33 πλευρικούς σταθμούς διοδίων).
Οι Πορτογάλοι της Brisa διαχειρίζονται σήμερα 1.553 χιλιόμετρα οδικών αξόνων στη χώρα τους, δηλαδή σχεδόν το σύνολο του εθνικού οδικού δικτύου, και οι νέοι μέτοχοι θέλουν να επεκταθούν εκτός συνόρων. Τον Απρίλιο του 2020 μια κοινοπραξία διεθνών επενδυτών στην οποία συμμετείχαν το ολλανδικό συνταξιοδοτικό ταμείο APG, το κρατικό συνταξιοδοτικό ταμείο της Νότιας Κορέας και η SLAM (του ομίλου Swiss Life) απέκτησαν σχεδόν το 81% της Brisa έναντι περίπου 3 δισ. ευρώ. Το υπόλοιπο ποσοστό παραμένει στον έλεγχο του πορτογαλικού κολοσσού José de Mello Group.
Ο αυστραλιανός όμιλος Macquarie, που ολοκλήρωσε πριν από λίγες εβδομάδες την απόκτηση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ, φέρεται να ετοιμάζει κοινή προσφορά με τον όμιλο Κοπελούζου για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Όμως, οι όροι του διαγωνισμού επιβάλλουν τη συνεργασία με κατασκευαστική εταιρεία και γι’ αυτό το λόγο βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με την Intrakat.
Ενδιαφέρον για την Αττική Οδό φαίνεται πως διατηρεί και μια ακόμα αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία, η First Centier η οποία επίσης είχε διεκδικήσει τον ΔΕΔΔΗΕ ενώ συμμετείχε και στο διαγωνισμό για το 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Με ξένο fund συζητά η διοίκηση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ χωρίς να είναι μέχρι στιγμής γνωστές οι λεπτομέρειες.
Σε συνεργασία με τον όμιλο Mytilineos θα διεκδικήσουν τη νέα σύμβαση παραχώρησης οι Γάλλοι της Vinci. Το ίδιο σχήμα είχε διεκδικήσει και τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, στον περυσινό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά τελικά επικράτησε η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects. Η Vinci, που είναι σήμερα ο μεγαλύτερος μέτοχος στην κοινοπραξία που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου, αλλά και στην Ολυμπία Οδό (διαχειρίζεται τον άξονα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος), είχε διεκδικήσει και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, διαγωνισμό στον οποίο επικράτησε το σχήμα της Fraport με τον όμιλο Κοπελούζου.
Η διοίκηση του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ απέφυγε προ ημερών να σχολιάσει τις πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες θα συνεργαστεί τόσο με την ΑΒΑΞ, όσο και με τον γαλλικό επενδυτικό όμιλο Ardian. Για την ακρίβεια, η συνεργασία με την ΑΒΑΞ επιβεβαιώθηκε, αλλά παρέπεμψαν στις 5 Μαΐου για τις ανακοινώσεις περί του διεθνούς ομίλου με τον οποίο θα διεκδικήσουν τη σύμβαση. Οι ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ ελέγχουν σήμερα την Αττική Οδός ΑΕ η οποία διαχειρίζεται τον οδικό άξονα με βάση την υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης που λήγει τον Οκτώβριο του 2024.
Τα οικονομικά στοιχεία του 2021 δείχνουν πως η Αττική Οδός επέστρεψε σε ανοδική πορεία, έπειτα από τα δύο δύσκολα χρόνια λόγω πανδημίας στα οποία επίσης είχε ικανοποιητική κερδοφορία. Στη χρονιά που πέρασε οι πωλήσεις της Αττικής Οδού έφτασαν τα 175,78 εκατ. από 151,57 εκατ. ευρώ το 2020. Τα καθαρά κέρδη της εταιρείας παραχώρησης αυξήθηκαν στα 56,6 εκατ. από 47,8 εκατ. ευρώ. Για λόγους σύγκρισης, η δεύτερη οδική παραχώρηση στην οποία έχει πλειοψηφικό πακέτο η ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ο άξονας Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα που διαχειρίζεται η Μορέας ΑΕ, είχε πέρυσι έσοδα 29,36 εκατ. από 26,9 εκατ. και κέρδη πέντε εκατ. μετά την κρατική επιδότηση.
Οι υποψήφιοι καλούνται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον στις 5 Μαΐου με τους στόχους εσόδων του Ταμείου να κινούνται σε επίπεδα κοντά στα τρία δισ. ευρώ κυρίως λόγω του ανταγωνισμού που αναμένεται. Σύμφωνα με το τεύχος του διαγωνισμού μπορούν να συμμετάσχουν κοινοπραξίες ξένων επενδυτικών ομίλων με κατασκευαστικές εταιρείες που διαθέτουν εμπειρία στην διαχείριση οδικών αξόνων και στην υλοποίηση μεγάλων τεχνικών έργων. Επιτρέπεται, επίσης, η συμμετοχή αμιγώς κατασκευαστικών ομίλων με τουλάχιστον διετή εμπειρία στη διαχείριση οδικών αξόνων αντίστοιχων με την Αττική Οδό. Στην περίπτωση των funds που θα διεκδικήσουν τη νέα σύμβαση, που θα έχει διάρκεια 25 ετών, προβλέπεται πως πρέπει να έχουν υπό διαχείριση ενεργητικό με συνολική αξία τουλάχιστον δύο δισ. ευρώ.
Η Αττική Οδός περιλαμβάνει την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων (μήκους περίπου 52 χιλιομέτρων) και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού (μήκους περίπου 13 χιλιομέτρων). Τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, που περιλαμβάνει τμήμα της Λεωφόρου ΝΑΤΟ και εκτείνεται κατά μήκος περίπου πέντε χιλιομέτρων, αποτελεί επίσης τμήμα της Αττικής Οδού. Ο οδικός άξονας διαθέτει συνολικά 29 ανισόπεδους κόμβους (26 κατασκευασμένους και τρεις προγραμματισμένους για το μέλλον) με το κύριο οδικό δίκτυο της περιοχής. Για την είσπραξη των διοδίων, λειτουργούν επί του παρόντος 195 λωρίδες διοδίων σε 39 σταθμούς διοδίων (6 μετωπικούς σταθμούς διοδίων και 33 πλευρικούς σταθμούς διοδίων).