Σκλαβενίτης, Jumbo, IKEA, Zara: Αυτά είναι τα μερίδιά τους στην ελληνική αγορά
Παρά τις συνέπειες της πανδημίας, την πενταετία 2015 – 2020, το ελληνικό λιανεμπόριο σημείωσε μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης του κύκλου του εργασιών ίσο με 5,6%, όπως προκύπτει από την μελέτη της KPMG, The Future of Retail Sector που δημοσιοποιήθηκε χθες.
Φυσικά δεν κινήθηκαν ανοδικά όλοι οι υποκλάδοι και όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι εκτός από τους υποτομείς των σούπερ μάρκετ και των ηλεκτρικών ειδών, οι υπόλοιποι κλάδοι κατέγραψαν πτώση πωλήσεων το 2020.
Στην αναλυτική μελέτη της KPMG παρουσιάζονται ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με τα μερίδια που κατέλαβαν την τελευταία πενταετία ισχυροί παίκτες από όλους τους κλάδους, όπως είναι η Σκλαβενίτης, τα Jumbo, τα ΙΚΕΑ και τα Zara. Τα στοιχεία αυτά θα τα παρουσιάσουμε ανά κλάδο όπως άλλωστε παρατίθενται και στην σχετική μελέτη της KPMG.
Σκλαβενίτης: Σχεδόν στο 1/3 της αγοράς σούπερ μάρκετ
Στον κλάδο των σούπερ μάρκετ οι πέντε μεγάλοι παίκτες (σ.σ. δεν συμπεριλαμβάνονται τα Lidl καθώς δεν δημοσιεύουν ισολογισμό) κατέχουν συνολικό μερίδιο που το 2020 υπερέβη τα ¾ της συνολικής αγοράς σύμφωνα με την ανάλυση της KPMG. Σε επίπεδο διετίας ο μόνος μεγάλος παίκτης ο οποίος αύξησε το μερίδιο του είναι ο Σκλαβενίτης καθώς από 27% που κατείχε το 2018, ανέβηκε στο 28,2% το 2019 και έσπασε το φράγμα του 30% το 2020 φθάνοντας στο 31%.
Αντίθετα η ΑΒ Βασιλόπουλος σε επίπεδο διετίας έπεσε από το 22,6% το 2018, οριακά κάτω από το 20% το 2020. Οι υπόλοιποι παίκτες της πεντάδας: My Market, Μασούτης και Γαλαξίας κατάφεραν να συγκρατήσουν τα μερίδια τους παρουσιάζοντας οριακές, ή πολύ μικρές απώλειες. Σύμφωνα με την μελέτης της KPMG, οι 23 από τους 34 παίκτες διαθέτουν μερίδιο κάτω του 1% στην αγορά των σούπερ μάρκετ.
Ο Κωτσόβολος ανοίγει την ψαλίδα στα ηλεκτρικά
Ένας από τους πλέον συγκεντρωμένους κλάδους είναι αυτός των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πέντε μεγάλοι της αγοράς κατέχουν το 82,5% της συνολικής αγοράς. Διαχρονικά την πρωτιά διατηρεί η Κωτσόβολος (Dixons South – East Europe) η οποία μάλιστα αύξησε το ποσοστό της από 21,2% το 2015 στο 27,4% το 2020. Στην δεύτερη θέση έχει ανέβει από το 2018 το Πλαίσιο το οποίο το 2020 κατάφερε να “ξεκολλήσει” από το 15% φθάνοντας το 16,4%.
Αντίθετα η Γερμανός έπεσε στην τρίτη θέση με τα μερίδια της να περιορίζονται από 18,4% που ήταν το 2015 σε κάτω από το 14% το 2020. Την τέταρτη θέση καταλαμβάνει η σχετικά «άγνωστη» Κέντρο Κινητής Τηλεφωνίας Α.Ε. (POSIT) η οποία είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στη μεταπώληση προπληρωμένου χρόνου ομιλίας των δικτύων κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα, και ακολουθούν τα Public (Retail World) τα οποία ενοποιήθηκαν με τα Media Markt το 2020.
Μάχη για τρεις στον οικιακό εξοπλισμό
Δείγματα κόπωσης εμφανίζει το IKEA καθώς στην κατηγορία του οικιακού εξοπλισμού εκτιμάται ότι το μερίδιο του μειώθηκε από 42% που ήταν το 2015 σε 30% το 2020. Το ίδιο μερίδιο αγοράς είχε το 2020 και η Praktiker της οποίας επίσης το μερίδιο μειώθηκε από 36% που ήταν πέντε χρόνια νωρίτερα.
Την μεγαλύτερη άνοδο εμφανίζει η Leroy Merlin η οποία από το 18% το 2015 εκτοξεύθηκε στο 26% το 2020 πλησιάζοντας αρκετά τους δύο πρώτους παίκτες.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι τα στοιχεία του 2020 της Leroy Merlin είναι με βάση εκτιμήσεις της KPMG καθώς η εταιρεία δεν είχε δημοσιεύσει ακόμη οικονομικά μεγέθη για την χρήση όταν δημοσιεύθηκε η μελέτη. Διπλασιασμό μεριδίων στην πενταετία εμφανίζει η Vicko (6% το 2020) ενώ πολύ δυναμικά κινείται και η JUSK η οποία από την έλευση της στην χώρα μας έχει καταφέρει να αποσπάσει ένα μερίδιο της τάξης του 8%.
Μοιρασμένη η αγορά στην ένδυση – Πρωτιά της Zara
Από τους κλάδους όπου ο πιο ισχυρός παίκτης με τα βίας καταφέρνει να έχει το 10% της αγοράς είναι αυτός της ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δέκα πρώτοι παίκτες καταφέρνουν να ελέγχουν μόλις το 58,6% του συνόλου της αγοράς, μιας αγοράς που επηρεάστηκε ιδιαίτερα από την πανδημία με αποτέλεσμα τα μερίδια του 2020 να έχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τις προηγούμενες χρήσεις.
Η Zara Hellas βρίσκεται στην πρώτη θέση με μερίδιο 10,9% το 2020, ενώ σημαντική πτώση (μερίδιο 5,2% το 2020) είχαν τα Duty Free Shops εξαιτίας των απαγορεύσεων και της περιορισμένης κίνησης στα αεροδρόμια.
Στην δεύτερη θέση από την πέμπτη μία πενταετία πριν εκτοξεύθηκε η Adidas Hellas (7,5%) κυρίως λόγω της στροφής στα αθλητικά είδη την πρώτη χρονιά της πανδημίας.
Την τρίτη θέση κατέλαβαν τα H&M (7%) και την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν τα πολυκαταστήματα Attica (6,4%) και τα Intersport (6,3%).
Τέλος σε ότι αφορά την κατηγορία των παιχνιδιών τα Jumbo είναι ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης με μερίδιο που υπολογίζεται κοντά στο 90%. Άλλοι αξιόλογοι παίκτες στην κατηγορία είναι η Μουστάκας και τα Max Stores.
Φυσικά δεν κινήθηκαν ανοδικά όλοι οι υποκλάδοι και όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι εκτός από τους υποτομείς των σούπερ μάρκετ και των ηλεκτρικών ειδών, οι υπόλοιποι κλάδοι κατέγραψαν πτώση πωλήσεων το 2020.
Στην αναλυτική μελέτη της KPMG παρουσιάζονται ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με τα μερίδια που κατέλαβαν την τελευταία πενταετία ισχυροί παίκτες από όλους τους κλάδους, όπως είναι η Σκλαβενίτης, τα Jumbo, τα ΙΚΕΑ και τα Zara. Τα στοιχεία αυτά θα τα παρουσιάσουμε ανά κλάδο όπως άλλωστε παρατίθενται και στην σχετική μελέτη της KPMG.
Σκλαβενίτης: Σχεδόν στο 1/3 της αγοράς σούπερ μάρκετ
Στον κλάδο των σούπερ μάρκετ οι πέντε μεγάλοι παίκτες (σ.σ. δεν συμπεριλαμβάνονται τα Lidl καθώς δεν δημοσιεύουν ισολογισμό) κατέχουν συνολικό μερίδιο που το 2020 υπερέβη τα ¾ της συνολικής αγοράς σύμφωνα με την ανάλυση της KPMG. Σε επίπεδο διετίας ο μόνος μεγάλος παίκτης ο οποίος αύξησε το μερίδιο του είναι ο Σκλαβενίτης καθώς από 27% που κατείχε το 2018, ανέβηκε στο 28,2% το 2019 και έσπασε το φράγμα του 30% το 2020 φθάνοντας στο 31%.
Αντίθετα η ΑΒ Βασιλόπουλος σε επίπεδο διετίας έπεσε από το 22,6% το 2018, οριακά κάτω από το 20% το 2020. Οι υπόλοιποι παίκτες της πεντάδας: My Market, Μασούτης και Γαλαξίας κατάφεραν να συγκρατήσουν τα μερίδια τους παρουσιάζοντας οριακές, ή πολύ μικρές απώλειες. Σύμφωνα με την μελέτης της KPMG, οι 23 από τους 34 παίκτες διαθέτουν μερίδιο κάτω του 1% στην αγορά των σούπερ μάρκετ.
Ο Κωτσόβολος ανοίγει την ψαλίδα στα ηλεκτρικά
Ένας από τους πλέον συγκεντρωμένους κλάδους είναι αυτός των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πέντε μεγάλοι της αγοράς κατέχουν το 82,5% της συνολικής αγοράς. Διαχρονικά την πρωτιά διατηρεί η Κωτσόβολος (Dixons South – East Europe) η οποία μάλιστα αύξησε το ποσοστό της από 21,2% το 2015 στο 27,4% το 2020. Στην δεύτερη θέση έχει ανέβει από το 2018 το Πλαίσιο το οποίο το 2020 κατάφερε να “ξεκολλήσει” από το 15% φθάνοντας το 16,4%.
Αντίθετα η Γερμανός έπεσε στην τρίτη θέση με τα μερίδια της να περιορίζονται από 18,4% που ήταν το 2015 σε κάτω από το 14% το 2020. Την τέταρτη θέση καταλαμβάνει η σχετικά «άγνωστη» Κέντρο Κινητής Τηλεφωνίας Α.Ε. (POSIT) η οποία είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στη μεταπώληση προπληρωμένου χρόνου ομιλίας των δικτύων κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα, και ακολουθούν τα Public (Retail World) τα οποία ενοποιήθηκαν με τα Media Markt το 2020.
Μάχη για τρεις στον οικιακό εξοπλισμό
Δείγματα κόπωσης εμφανίζει το IKEA καθώς στην κατηγορία του οικιακού εξοπλισμού εκτιμάται ότι το μερίδιο του μειώθηκε από 42% που ήταν το 2015 σε 30% το 2020. Το ίδιο μερίδιο αγοράς είχε το 2020 και η Praktiker της οποίας επίσης το μερίδιο μειώθηκε από 36% που ήταν πέντε χρόνια νωρίτερα.
Την μεγαλύτερη άνοδο εμφανίζει η Leroy Merlin η οποία από το 18% το 2015 εκτοξεύθηκε στο 26% το 2020 πλησιάζοντας αρκετά τους δύο πρώτους παίκτες.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι τα στοιχεία του 2020 της Leroy Merlin είναι με βάση εκτιμήσεις της KPMG καθώς η εταιρεία δεν είχε δημοσιεύσει ακόμη οικονομικά μεγέθη για την χρήση όταν δημοσιεύθηκε η μελέτη. Διπλασιασμό μεριδίων στην πενταετία εμφανίζει η Vicko (6% το 2020) ενώ πολύ δυναμικά κινείται και η JUSK η οποία από την έλευση της στην χώρα μας έχει καταφέρει να αποσπάσει ένα μερίδιο της τάξης του 8%.
Μοιρασμένη η αγορά στην ένδυση – Πρωτιά της Zara
Από τους κλάδους όπου ο πιο ισχυρός παίκτης με τα βίας καταφέρνει να έχει το 10% της αγοράς είναι αυτός της ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δέκα πρώτοι παίκτες καταφέρνουν να ελέγχουν μόλις το 58,6% του συνόλου της αγοράς, μιας αγοράς που επηρεάστηκε ιδιαίτερα από την πανδημία με αποτέλεσμα τα μερίδια του 2020 να έχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τις προηγούμενες χρήσεις.
Η Zara Hellas βρίσκεται στην πρώτη θέση με μερίδιο 10,9% το 2020, ενώ σημαντική πτώση (μερίδιο 5,2% το 2020) είχαν τα Duty Free Shops εξαιτίας των απαγορεύσεων και της περιορισμένης κίνησης στα αεροδρόμια.
Στην δεύτερη θέση από την πέμπτη μία πενταετία πριν εκτοξεύθηκε η Adidas Hellas (7,5%) κυρίως λόγω της στροφής στα αθλητικά είδη την πρώτη χρονιά της πανδημίας.
Την τρίτη θέση κατέλαβαν τα H&M (7%) και την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν τα πολυκαταστήματα Attica (6,4%) και τα Intersport (6,3%).
Τέλος σε ότι αφορά την κατηγορία των παιχνιδιών τα Jumbo είναι ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης με μερίδιο που υπολογίζεται κοντά στο 90%. Άλλοι αξιόλογοι παίκτες στην κατηγορία είναι η Μουστάκας και τα Max Stores.