Βενζίνη: Σε επίπεδα άνω των 2 ευρώ για αρκετό καιρό
Προετοιμασμένοι για να πληρώνουν την βενζίνη πάνω από τα 2 ευρώ για μεγάλο χρονικό διάστημα θα πρέπει να είναι οι καταναλωτές. Οι τιμές έχουν πάρει την ανιούσα τις τελευταίες εβδομάδες, τόσο εξαιτίας των ανατιμήσεων των τιμών του αργού πετρελαίου, όσο και εξαιτίας της ανατίμησης του δολαρίου έναντι του ευρώ. Αν σε αυτά τα δύο προστεθούν και τα χρηματιστηριακά παιχνίδια των αγορών, τότε δεν αποτελεί έκπληξη η τιμή των καυσίμων στα πρατήρια της χώρα μας, αλλά και σε άλλες χώρες του πλανήτη.
Μόνον τον τελευταίο μήνα, η τιμή χονδρικής των καυσίμων έχει αυξηθεί περίπου 10%. Η αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων από 1.521 ευρώ το κυβικό μέτρο που πωλείτο στις 9 Απριλίου, το Σάββατο που πέρασε, πωλείτο στα 1.665 ευρώ το κυβικό μέτρο. Και όπως αναφέρει η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), από την ερχόμενη Τρίτη 10 Μαΐου, αναμένονται σημαντικές αυξήσεις στην χονδρική τιμή διυλιστηρίου για τις νέες παραγγελίες στις βενζίνες και στο υγραέριο κίνησης.
Αντίθετα, μειώσεις αναμένονται στο πετρέλαιο κίνησης BIO, για το οποίο πλέον η χονδρική τιμή του ανά κυβικό μέτρο διαφοροποιείται από την τιμή της βενζίνης. Προς την κατεύθυνση αυτή συνέβαλε και η οριζόντια επιδότηση με 12 λεπτά το λίτρο.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της ΠΟΠΕΚ Γιώργο Ασμάτογλου, οι τιμές της βενζίνης κινούνται σε ιστορικά υψηλά. Η μέση τιμή της βενζίνης στη χώρα σύμφωνα με τον πλατφόρμα e-katanalotis, διαμορφώθηκε την περασμένη Παρασκευή 6 Μαΐου 2022 σε 2,165 ευρώ το λίτρο. Ακόμη και στην Αττική η μέση τιμή στις 4 Μαΐου 2022 ξεπέρασε το 2,1 ευρώ. Στα νησιά δε των Κυκλάδων, η τιμή του λίτρου ξεπερνά σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και τα 2,5 ευρώ.
Με βάση την πλατφόρμα globalpetrolprices.com, στις αρχές Μαΐου η Ελλάδα είχε την 8η πιο ακριβή βενζίνη στον πλανήτη και η τρίτη πιο ακριβή στην ευρωζώνη. Συγκεκριμένα, η τιμή της αμόλυβδης στη χώρα μας στις 2 Μαΐου 2022, είχε διαμορφωθεί σε 2,107 ευρώ ανά λίτρο και ήταν λίγο χαμηλότερη από εκείνη που είχε στη Δανία (2,186 ευρώ/λίτρο) και την Φινλανδία (2,174 ευρώ/λίτρο). Επίσης ήταν ακριβότερη από την Ολλανδία,όπου η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων ήταν στα 2,095 ευρώ/λίτρο.
Σε επίπεδο Ευρωζώνης, την πιο φθηνή βενζίνη 95 οκτανίων στις αρχές Μαΐου είχε η Μάλτα (1,340 ευρώ/λίτρο) και ακολουθούσε η Κύπρος (1,528 ευρώ/λίτρο). Στον πλανήτη, την πιο ακριβή βενζίνη συναντάει κάποιος στο Χονγκ Κονγκ (2,793 ευρώ/λίτρο) και την πιο φθηνή στην Βενεζουέλα (0,021 ευρώ/λίτρο).
Πατήστε πάνω στον πίνακα για μεγέθυνση
Πατήστε πάνω στον πίνακα για μεγέθυνση
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της ΠΟΠΕΚ Γιώργο Ασμάτογλου, τα μέτρα της κυβέρνησης ίσα που ανέσχεσαν τις αυξήσεις. Η τιμή του πετρελαίου κίνησης, όπως αναφέρει, κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με εκείνα που είχε προ της εφαρμογής της έκπτωσης των 12 λεπτών (χωρίς το ΦΠΑ). «Η αύξηση (των τιμών) τρώει την επιδότηση» λέει χαρακτηριστικά. Ωστόσο, είναι φως φανάρι ότι αν δεν υπήρχε και αυτή η οριζόντια έκπτωση των 12 λεπτών, οι τιμές του πετρελαίου κίνησης θα ήταν ακόμη υψηλότερες και ενδεχομένως να έφτανε και την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης.
Η λύση κατά τον αντιπρόεδρο της ΠΟΠΕΚ είναι τα μέτρα της κυβέρνησης για τις επιδοτήσεις των καυσίμων να ισχύσουν για ολόκληρο το έτος. «Όταν υπάρχει τέτοια πίεση και μια τέτοια κερδοσκοπία, οι επιδοτήσεις πρέπει να παραμείνουν μέχρι να εκτονωθεί το φαινόμενο», λέει χαρακτηριστικά. Ο αντιπρόεδρος της ΠΟΠΕΚ, παραδέχεται ότι οι χρηματιστηριακές αυξήσεις γίνονται εκτός Ελλάδος, μετά την τιμή διαμόρφωσης του Brentκαι μέχρι του σημείου διαμόρφωσης της τιμής του διυλισμένου καυσίμου Νοτίου Ευρώπης (Mediterrane Plus). Έτσι μπορεί να εξηγηθεί η αύξηση της τιμής του διυλισμένου καυσίμου, η οποία ξεπερνά την νομισματική ισοτιμία ή/και την αύξηση της τιμής του αργού Brent.
Η πορεία αυτή αναμένεται να διατηρηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα και όσο τουλάχιστον το Brent κινείται στα επίπεδα των 110 δολ. ΗΠΑ, ενώ το δολάριο παραμένει στη ζώνη του 1,05 ευρώ. Σημειώνεται ότι το πετρέλαιο Brend εμφανίζει ετήσια αύξηση της τάξης του 65%, ενώ το δολάριο έχει ανατιμηθεί κατά 20% σε σχέση με το ευρώ την ίδια περίοδο.
Μόνον τον τελευταίο μήνα, η τιμή χονδρικής των καυσίμων έχει αυξηθεί περίπου 10%. Η αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων από 1.521 ευρώ το κυβικό μέτρο που πωλείτο στις 9 Απριλίου, το Σάββατο που πέρασε, πωλείτο στα 1.665 ευρώ το κυβικό μέτρο. Και όπως αναφέρει η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), από την ερχόμενη Τρίτη 10 Μαΐου, αναμένονται σημαντικές αυξήσεις στην χονδρική τιμή διυλιστηρίου για τις νέες παραγγελίες στις βενζίνες και στο υγραέριο κίνησης.
Αντίθετα, μειώσεις αναμένονται στο πετρέλαιο κίνησης BIO, για το οποίο πλέον η χονδρική τιμή του ανά κυβικό μέτρο διαφοροποιείται από την τιμή της βενζίνης. Προς την κατεύθυνση αυτή συνέβαλε και η οριζόντια επιδότηση με 12 λεπτά το λίτρο.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της ΠΟΠΕΚ Γιώργο Ασμάτογλου, οι τιμές της βενζίνης κινούνται σε ιστορικά υψηλά. Η μέση τιμή της βενζίνης στη χώρα σύμφωνα με τον πλατφόρμα e-katanalotis, διαμορφώθηκε την περασμένη Παρασκευή 6 Μαΐου 2022 σε 2,165 ευρώ το λίτρο. Ακόμη και στην Αττική η μέση τιμή στις 4 Μαΐου 2022 ξεπέρασε το 2,1 ευρώ. Στα νησιά δε των Κυκλάδων, η τιμή του λίτρου ξεπερνά σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και τα 2,5 ευρώ.
Με βάση την πλατφόρμα globalpetrolprices.com, στις αρχές Μαΐου η Ελλάδα είχε την 8η πιο ακριβή βενζίνη στον πλανήτη και η τρίτη πιο ακριβή στην ευρωζώνη. Συγκεκριμένα, η τιμή της αμόλυβδης στη χώρα μας στις 2 Μαΐου 2022, είχε διαμορφωθεί σε 2,107 ευρώ ανά λίτρο και ήταν λίγο χαμηλότερη από εκείνη που είχε στη Δανία (2,186 ευρώ/λίτρο) και την Φινλανδία (2,174 ευρώ/λίτρο). Επίσης ήταν ακριβότερη από την Ολλανδία,όπου η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων ήταν στα 2,095 ευρώ/λίτρο.
Σε επίπεδο Ευρωζώνης, την πιο φθηνή βενζίνη 95 οκτανίων στις αρχές Μαΐου είχε η Μάλτα (1,340 ευρώ/λίτρο) και ακολουθούσε η Κύπρος (1,528 ευρώ/λίτρο). Στον πλανήτη, την πιο ακριβή βενζίνη συναντάει κάποιος στο Χονγκ Κονγκ (2,793 ευρώ/λίτρο) και την πιο φθηνή στην Βενεζουέλα (0,021 ευρώ/λίτρο).
Πατήστε πάνω στον πίνακα για μεγέθυνση
Πατήστε πάνω στον πίνακα για μεγέθυνση
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της ΠΟΠΕΚ Γιώργο Ασμάτογλου, τα μέτρα της κυβέρνησης ίσα που ανέσχεσαν τις αυξήσεις. Η τιμή του πετρελαίου κίνησης, όπως αναφέρει, κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με εκείνα που είχε προ της εφαρμογής της έκπτωσης των 12 λεπτών (χωρίς το ΦΠΑ). «Η αύξηση (των τιμών) τρώει την επιδότηση» λέει χαρακτηριστικά. Ωστόσο, είναι φως φανάρι ότι αν δεν υπήρχε και αυτή η οριζόντια έκπτωση των 12 λεπτών, οι τιμές του πετρελαίου κίνησης θα ήταν ακόμη υψηλότερες και ενδεχομένως να έφτανε και την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης.
Η λύση κατά τον αντιπρόεδρο της ΠΟΠΕΚ είναι τα μέτρα της κυβέρνησης για τις επιδοτήσεις των καυσίμων να ισχύσουν για ολόκληρο το έτος. «Όταν υπάρχει τέτοια πίεση και μια τέτοια κερδοσκοπία, οι επιδοτήσεις πρέπει να παραμείνουν μέχρι να εκτονωθεί το φαινόμενο», λέει χαρακτηριστικά. Ο αντιπρόεδρος της ΠΟΠΕΚ, παραδέχεται ότι οι χρηματιστηριακές αυξήσεις γίνονται εκτός Ελλάδος, μετά την τιμή διαμόρφωσης του Brentκαι μέχρι του σημείου διαμόρφωσης της τιμής του διυλισμένου καυσίμου Νοτίου Ευρώπης (Mediterrane Plus). Έτσι μπορεί να εξηγηθεί η αύξηση της τιμής του διυλισμένου καυσίμου, η οποία ξεπερνά την νομισματική ισοτιμία ή/και την αύξηση της τιμής του αργού Brent.
Η πορεία αυτή αναμένεται να διατηρηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα και όσο τουλάχιστον το Brent κινείται στα επίπεδα των 110 δολ. ΗΠΑ, ενώ το δολάριο παραμένει στη ζώνη του 1,05 ευρώ. Σημειώνεται ότι το πετρέλαιο Brend εμφανίζει ετήσια αύξηση της τάξης του 65%, ενώ το δολάριο έχει ανατιμηθεί κατά 20% σε σχέση με το ευρώ την ίδια περίοδο.