Αεροδρόμια: Ξεκινά η παραχώρηση στην Καλαμάτα – Ενδιαφέρον για τα υπόλοιπα 22
Την προηγούμενη εβδομάδα εγκρίθηκε από τη διοίκηση του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ ΑΕ) το τελικό σχέδιο για την αναβάθμιση του αεροδρομίου Καλαμάτας και φαίνεται πως πλησιάζει η ώρα του διαγωνισμού. Ταυτόχρονα, η λήξη συναγερμού για την πανδημία αυξάνει και τους ενδιαφερόμενους επενδυτές για τα υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια που δεν έχουν ενταχθεί στη σημερινή σύμβαση παραχώρησης της Fraport Greece.
Στην αγορά υποστηρίζουν πως ενδιαφέρον για κάποια από τα 22 μικρότερα αεροδρόμια έχει εκδηλώσει τόσο η Fraport, όσο και άλλοι ξένοι όμιλοι όπως η γαλλική EGIS. Η τελευταία συμμετέχει με μειοψηφικό ποσοστό στην κοινοπραξία υπό τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που επικράτησε στο διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού ενώ διεκδικεί και τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Στην Καλαμάτα είχε εκδηλωθεί στο παρελθόν ενδιαφέρον για την παραχώρηση του αεροδρομίου από τον όμιλο Κωνσταντακόπουλου που διαχειρίζεται, μεταξύ άλλων, το τουριστικό συγκρότημα Costa Navarino στη Μεσσηνία. Δεν είναι γνωστό αν ο όμιλος βρίσκεται στη διαδικασία αναζήτησης διεθνούς εταίρου με τεχνογνωσία στη διαχείριση αεροδρομίων. Προϋπόθεση βέβαια είναι να αποφασιστεί η λύση της παραχώρησης και όχι η αναβάθμιση μέσω παραδοσιακού διαγωνισμού δημοσίου έργου.
Στα υπόλοιπα 22 περιφερειακά αεροδρόμια (πλην των 14 μεγαλύτερων που διαχειρίζεται η Fraport Greece), η έκρηξη της τουριστικής κίνησης τη φετινή χρονιά ανέδειξε την ανάγκη έργων αναβάθμισης. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται αεροδρόμια όπως της Πάρου (που αναβαθμίστηκε προ διετίας και είναι ήδη κορεσμένο…), της Μήλου, της Νάξου, της Χίου και άλλων νησιών που ήδη βρίσκονται στον διεθνή τουριστικό χάρτη ή επιδιώκουν να μπουν.
Στελέχη της αγοράς αερομεταφορών επισημαίνουν πως το πρόβλημα που πρέπει να διαχειριστεί το Υπερταμείο κατά την αναζήτηση του βέλτιστου μοντέλου παραχώρησης των 22 αεροδρομίων είναι το γεγονός πως κάποια δεν μπορούν να αναβαθμιστούν για χωροταξικούς, περιβαλλοντικούς και άλλους λόγους. Η εταιρεία συμβούλων Kantor είχε αναλάβει να αναμορφώσει παλαιότερη μελέτη (του 2016) για την αξιοποίηση των μικρότερων αεροδρομίων.
Στο παρελθόν είχαν εξεταστεί σενάρια όπως η παραχώρηση των 22 αεροδρομίων σε ομάδες (clusters). Στο τραπέζι είχαν πέσει και άλλα σενάρια όπως η επιλογή μιας ομάδας αεροδρομίων που είναι ελκυστικά και μπορούν να αναβαθμιστούν. Είχε εξεταστεί επίσης η παραχώρηση του συνόλου των αεροδρομίων ώστε ο διαχειριστής να συντηρεί τα μικρότερα και μη ελκυστικά από τα έσοδα που θα έχει μέσω της εκμετάλλευσης των πέντε – έξι αερολιμένων σε μεγάλους τουριστικούς προορισμούς.
Εκτός από την Καλαμάτα, τα μικρά αεροδρόμια που βρίσκονται υπό τον έλεγχο του Υπερταμείου είναι: Αλεξανδρούπολη, Ιωάννινα, Άραξος, Αστυπάλαια, Κάλυμνος, Ικαρία, Κάρπαθος, Κάσος, Καστελόριζο, Καστοριά, Κύθηρα, Λέρος, Μήλος, Πάρος, Σκύρος, Χίος, Σύρος, Νέα Αγχίαλος, Σητεία, Νάξος, Κοζάνη και Λήμνος.
Στην αγορά υποστηρίζουν πως ενδιαφέρον για κάποια από τα 22 μικρότερα αεροδρόμια έχει εκδηλώσει τόσο η Fraport, όσο και άλλοι ξένοι όμιλοι όπως η γαλλική EGIS. Η τελευταία συμμετέχει με μειοψηφικό ποσοστό στην κοινοπραξία υπό τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που επικράτησε στο διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού ενώ διεκδικεί και τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Στην Καλαμάτα είχε εκδηλωθεί στο παρελθόν ενδιαφέρον για την παραχώρηση του αεροδρομίου από τον όμιλο Κωνσταντακόπουλου που διαχειρίζεται, μεταξύ άλλων, το τουριστικό συγκρότημα Costa Navarino στη Μεσσηνία. Δεν είναι γνωστό αν ο όμιλος βρίσκεται στη διαδικασία αναζήτησης διεθνούς εταίρου με τεχνογνωσία στη διαχείριση αεροδρομίων. Προϋπόθεση βέβαια είναι να αποφασιστεί η λύση της παραχώρησης και όχι η αναβάθμιση μέσω παραδοσιακού διαγωνισμού δημοσίου έργου.
Στα υπόλοιπα 22 περιφερειακά αεροδρόμια (πλην των 14 μεγαλύτερων που διαχειρίζεται η Fraport Greece), η έκρηξη της τουριστικής κίνησης τη φετινή χρονιά ανέδειξε την ανάγκη έργων αναβάθμισης. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται αεροδρόμια όπως της Πάρου (που αναβαθμίστηκε προ διετίας και είναι ήδη κορεσμένο…), της Μήλου, της Νάξου, της Χίου και άλλων νησιών που ήδη βρίσκονται στον διεθνή τουριστικό χάρτη ή επιδιώκουν να μπουν.
Στελέχη της αγοράς αερομεταφορών επισημαίνουν πως το πρόβλημα που πρέπει να διαχειριστεί το Υπερταμείο κατά την αναζήτηση του βέλτιστου μοντέλου παραχώρησης των 22 αεροδρομίων είναι το γεγονός πως κάποια δεν μπορούν να αναβαθμιστούν για χωροταξικούς, περιβαλλοντικούς και άλλους λόγους. Η εταιρεία συμβούλων Kantor είχε αναλάβει να αναμορφώσει παλαιότερη μελέτη (του 2016) για την αξιοποίηση των μικρότερων αεροδρομίων.
Στο παρελθόν είχαν εξεταστεί σενάρια όπως η παραχώρηση των 22 αεροδρομίων σε ομάδες (clusters). Στο τραπέζι είχαν πέσει και άλλα σενάρια όπως η επιλογή μιας ομάδας αεροδρομίων που είναι ελκυστικά και μπορούν να αναβαθμιστούν. Είχε εξεταστεί επίσης η παραχώρηση του συνόλου των αεροδρομίων ώστε ο διαχειριστής να συντηρεί τα μικρότερα και μη ελκυστικά από τα έσοδα που θα έχει μέσω της εκμετάλλευσης των πέντε – έξι αερολιμένων σε μεγάλους τουριστικούς προορισμούς.
Εκτός από την Καλαμάτα, τα μικρά αεροδρόμια που βρίσκονται υπό τον έλεγχο του Υπερταμείου είναι: Αλεξανδρούπολη, Ιωάννινα, Άραξος, Αστυπάλαια, Κάλυμνος, Ικαρία, Κάρπαθος, Κάσος, Καστελόριζο, Καστοριά, Κύθηρα, Λέρος, Μήλος, Πάρος, Σκύρος, Χίος, Σύρος, Νέα Αγχίαλος, Σητεία, Νάξος, Κοζάνη και Λήμνος.