Citi: Η ύφεση χτυπάει την πόρτα της Ευρώπης
Μια σειρά από οικονομικές εξελίξεις, όπως αυτές αντικατοπτρίζονται στους σχετικούς πρόδρομους δείκτες, που υποδεικνύουν ότι ο κίνδυνος ύφεσης στην Ευρώπη αυξάνεται κατακόρυφα, επισημαίνει η Citigroup.
Στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες της Γηραιάς Ηπείρου, τη Γερμανία και τη Γαλλία, οι δείκτες καταναλωτικής εμπιστοσύνης υποχώρησαν σε νέα χαμηλά τον Ιούνιο καθώς ο πληθωρισμός συρρικνώνει την αγοραστική δύναμη, παρά τα κρατικά μέτρα στήριξης και τις υψηλότερες μισθολογικές απαιτήσεις. Είναι σαφές ότι το καταναλωτικό κλίμα σήμερα δείχνει ύφεση, τονίζει η αμερικανική τράπεζα, προσθέτοντας ότι οι δείκτες PMI που δημοσιεύθηκαν την περασμένη εβδομάδα, σημείωσαν πτώση που υποδεικνύει ότι θα δούμε επιδείνωση και στο επιχειρηματικό κλίμα προσεχώς.
Στη Γερμανία, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος GfK υποχώρησε στο -27,4 τον Ιούνιο, που είναι το χαμηλότερο επίπεδο όλων των εποχών, από -26 τον Μάιο, όταν οι συγκλίνουσες εκτιμήσεις έκαναν λόγο για -27,2 και η Citi προέβλεπε -25,2. Στη Γαλλία, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος της γαλλικής στατιστικής υπηρεσίας INSEE, υποχώρησε στο 82 τον Ιούνιο, από 86 τον Μάιο, φτάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2014.
Υπό φυσιολογικές συνθήκες, τονίζει η Citi, η ασθενής καταναλωτική εμπιστοσύνη είναι αποτέλεσμα της ασθενούς ανάπτυξης και της υψηλής ανεργίας, ενώ μερικές φορές παίζει ρόλο και η δημοσιονομική λιτότητα, με χαρακτηριστικά παραδείγματα το 2014 για τη Γαλλία και τις αρχές του 2000 για τη Γερμανία. Όμως, οι παράγοντες αυτοί δεν παίζουν κανένα ρόλο σήμερα.
Το δυσμενές κλίμα στις τάξεις των καταναλωτών οφείλεται σήμερα αποκλειστικά στη συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών που προκαλεί ο υψηλός πληθωρισμός. Με τους μισθούς να αυξάνονται κατά 2,4% σε ετήσια βάση στη Γαλλία και κατά 4,4% στη Γερμανία στο α’ τρίμηνο του 2022, η μισθολογική άνοδος είναι πολύ χαμηλότερη από τον ρυθμό του 6% και του 9% που τρέχει αντίστοιχα ο πληθωρισμός σε Γαλλία και Γερμανία.
Οι προοπτικές αυξήσεων των μισθών μέσω των συλλογικών διαπραγματεύσεων ή της αύξησης του κατώτατου μισθού, φαίνεται ότι μέχρι στιγμής δεν ενισχύει την αισιοδοξία των πολιτών. Ούτε όμως και τα κρατικά μέτρα στήριξης κατάφεραν να τονώσουν την αισιοδοξία, όπως αναμενόταν όταν εφαρμόστηκαν μειώσεις στα καύσιμα στη Γερμανία και στα εισιτήρια των τρένων.
Η Citigroup εκτιμά ότι το επιχειρηματικό κλίμα θα ακολουθήσει το καταναλωτικό και θα επιδεινωθεί τόσο που θα υποδεικνύει ύφεση. Συνήθως, η αμερικανική τράπεζα εστιάζει στους δείκτες επιχειρηματικής εμπιστοσύνης για να αξιολογήσει την κυκλική θέση της οικονομίας και κατ’ επέκταση τον κίνδυνο ύφεσης. Μέχρι στιγμής, οι περισσότεροι δείκτες επιχειρηματικής εμπιστοσύνης διατηρούνται πολύ μακριά από το να δείχνουν ύφεση. Παρ’ όλα αυτά, η πρωτοφανής απόκλιση μεταξύ της καταναλωτικής και της επιχειρηματικής εμπιστοσύνης δεν αναμένεται να διαρκέσει και η πτώση των δεικτών PMI την περασμένη εβδομάδα υποδηλώνουν ότι οι παράγοντες που υποστηρίζουν το επιχειρηματικό κλίμα όπως η επανεκκίνηση της οικονομίας μετά την πανδημία, αρχίζουν να εξασθενούν.
Τέλος, η Citi επισημαίνει ότι οι προσδοκίες για τις τιμές καταναλωτή υποχώρησαν για τρίτο διαδοχικό μήνα στη Γαλλία και για δεύτερο διαδοχικό μήνα στη Γερμανία, αν και από αρκετά υψηλά επίπεδα. Παράλληλα, οι προσδοκίες για την ανεργία αρχίζουν να κινούνται ανοδικά αν και από πολύ χαμηλά επίπεδα.
Οι συγκεκριμένες τάσεις υποδηλώνουν κατά την Citi, ότι η πιθανότητα ύφεσης και μαζί της η πιθανότητα αυτοδιόρθωσης του πληθωρισμού, αυξάνονται.