Σούπερ Μάρκετ: Το ξήλωμα του πουλόβερ του ΕΛΟΜΑΣ
Πριν από 20 χρόνια, όταν ο ΕΛΟΜΑΣ πρωτοστατούσε ως η απάντηση των μικρών αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην κυριαρχία των μεγάλων παικτών, διέθετε πενήντα μέλη τα οποία διέθεταν συνολικά πάνω από 450 καταστήματα. Σήμερα κάτω από τις φτερούγες του βρίσκονται 26 αλυσίδες οι οποίες διαθέτουν 384 καταστήματα στην συντριπτική πλειοψηφία τους μεσαίου και μικρού μεγέθους. Αν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας ότι αλυσίδα «Ελληνικά Market – Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες» βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με την αλυσίδα «Κρητικός» ο ΕΛΟΜΑΣ κινδυνεύει να μείνει με μόλις 248 καταστήματα καθώς κάτω από την ομπρέλα του μεγαλύτερου παίκτη της βρίσκονταν 136 σημεία πώλησης (σ.σ. τα στοιχεία του αριθμού καταστημάτων προέρχονται από τον ιστότοπο του ΕΛΟΜΑΣ).
Συνεχείς αποχωρήσεις
Νωρίτερα μέσα στον Αύγουστο η Γενική Συνέλευση των εταίρων του ΕΛΟΜΑΣ αναγκάστηκε να προχωρήσει στην μείωση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 192 χιλ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στις εταιρικές μερίδες των εταιρειών «OK ANYTIME market Βορείου Ελλάδας», «ΣΥΝ.ΚΑ. Κρήτης», «Γαλαξίας ΑΕ – Δήμητρα markets» και «ΧΑΡΑ ΑΕ». Η ίδια Γενική Συνέλευση αποφάσισε τον «αποκλεισμό για σπουδαίο λόγο από τον όμιλο της ανώνυμης εταιρείας – μέλους “ΛΕΩΝ ΑΕ”». Μέσα στο 2022, και συγκεκριμένα τον Απρίλιο η εταιρεία είχε προχωρήσει σε μία ακόμη μια μείωση του μετοχικού κεφαλαίου κατά 60.000 ευρώ εξαιτίας της αποχώρησης της εταιρείας «Πίτσιας Α.Ε.».
Οι εξελίξεις είναι ιδιαίτερα αρνητικές και έρχονται σε μία περίοδο όπου οι εκπρόσωποι του ΕΛΟΜΑΣ θα κληθούν σύντομα να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων τόσο με τους προμηθευτές και τους παραγωγούς των προϊόντων private label για τις ετήσιες συμφωνίες του 2023. Η διαπραγματευτική ισχύς του ομίλου έχει περιοριστεί σημαντικά εάν αναλογιστεί κανείς ότι στις περσινές διαπραγματεύσεις ο όμιλος είχε στο δυναμικό του τον ΣΥΝΚΑ (με συνολικές πωλήσεις 231 εκατ. ευρώ). Στην περίπτωση απώλειας και των Συνεργαζομένων Παντοπωλών θα καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με μείον επιπλέον 100 εκατ. ευρώ πωλήσεις.
Δεν αποκλείεται ο ΕΛΟΜΑΣ να καταφύγει για άλλη μία φορά σε «προσκλητήριο» για την είσοδο νέων μελών «χτυπώντας» τους ήδη αποδυναμωμένους μικρότερους συνεταιρισμούς αγορών όπως είναι ο «Αστέρας» και η «ΕΛΕΤΑ». Η απώλεια μεγάλων παικτών την τελευταία τριετία όπως ήταν οι Bazaar – Βερούκας, Κρητικός και ΣΥΝΚΑ δύσκολα μπορεί να αντικατασταθεί καθώς στους παραπάνω συνεταιρισμούς η συντριπτική πλειοψηφία των μελών διαθέτει από ένα έως δύο καταστήματα και αυτά μικρού μεγέθους. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΕΛΕΤΑ (καταστήματα Proton) διαθέτει 350 μέλη τα οποία συνολικά έχουν περίπου 450 σημεία πώλησης ενώ ο «Αστέρας» αριθμεί 78 επιχειρήσεις μέλη που διαθέτουν 219 καταστήματα.
Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι ο ΕΛΟΜΑΣ δημιουργήθηκε πριν από 28 χρόνια μετά από πρωτοβουλία του πολιτικού και συνεργάτη του τότε ΙΝΚΑ Χανίων, Νίκου Σκουλά. Αρχικά αριθμούσε πέντε μέλη από τα οποία σήμερα μόνο μία αλυσίδα, η «Γουντσίδης» από την Δράμα συνεχίζει να είναι μέλος του ομίλου. Τα υπόλοιπα τέσσερα (Γαληνός Λαουτάρης, Μπίσκας, ΣΥΝΚΑ και Γαλαξίας Δήμητρα Μάρκετ) στην πορεία του χρόνου εξαγοράστηκαν από μεγαλύτερες αλυσίδες, «κατάρα» που συνεχίζει να είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα του ΕΛΟΜΑΣ ακόμη και σήμερα.
Συνεχείς αποχωρήσεις
Νωρίτερα μέσα στον Αύγουστο η Γενική Συνέλευση των εταίρων του ΕΛΟΜΑΣ αναγκάστηκε να προχωρήσει στην μείωση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 192 χιλ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στις εταιρικές μερίδες των εταιρειών «OK ANYTIME market Βορείου Ελλάδας», «ΣΥΝ.ΚΑ. Κρήτης», «Γαλαξίας ΑΕ – Δήμητρα markets» και «ΧΑΡΑ ΑΕ». Η ίδια Γενική Συνέλευση αποφάσισε τον «αποκλεισμό για σπουδαίο λόγο από τον όμιλο της ανώνυμης εταιρείας – μέλους “ΛΕΩΝ ΑΕ”». Μέσα στο 2022, και συγκεκριμένα τον Απρίλιο η εταιρεία είχε προχωρήσει σε μία ακόμη μια μείωση του μετοχικού κεφαλαίου κατά 60.000 ευρώ εξαιτίας της αποχώρησης της εταιρείας «Πίτσιας Α.Ε.».
Οι εξελίξεις είναι ιδιαίτερα αρνητικές και έρχονται σε μία περίοδο όπου οι εκπρόσωποι του ΕΛΟΜΑΣ θα κληθούν σύντομα να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων τόσο με τους προμηθευτές και τους παραγωγούς των προϊόντων private label για τις ετήσιες συμφωνίες του 2023. Η διαπραγματευτική ισχύς του ομίλου έχει περιοριστεί σημαντικά εάν αναλογιστεί κανείς ότι στις περσινές διαπραγματεύσεις ο όμιλος είχε στο δυναμικό του τον ΣΥΝΚΑ (με συνολικές πωλήσεις 231 εκατ. ευρώ). Στην περίπτωση απώλειας και των Συνεργαζομένων Παντοπωλών θα καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με μείον επιπλέον 100 εκατ. ευρώ πωλήσεις.
Δεν αποκλείεται ο ΕΛΟΜΑΣ να καταφύγει για άλλη μία φορά σε «προσκλητήριο» για την είσοδο νέων μελών «χτυπώντας» τους ήδη αποδυναμωμένους μικρότερους συνεταιρισμούς αγορών όπως είναι ο «Αστέρας» και η «ΕΛΕΤΑ». Η απώλεια μεγάλων παικτών την τελευταία τριετία όπως ήταν οι Bazaar – Βερούκας, Κρητικός και ΣΥΝΚΑ δύσκολα μπορεί να αντικατασταθεί καθώς στους παραπάνω συνεταιρισμούς η συντριπτική πλειοψηφία των μελών διαθέτει από ένα έως δύο καταστήματα και αυτά μικρού μεγέθους. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΕΛΕΤΑ (καταστήματα Proton) διαθέτει 350 μέλη τα οποία συνολικά έχουν περίπου 450 σημεία πώλησης ενώ ο «Αστέρας» αριθμεί 78 επιχειρήσεις μέλη που διαθέτουν 219 καταστήματα.
Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι ο ΕΛΟΜΑΣ δημιουργήθηκε πριν από 28 χρόνια μετά από πρωτοβουλία του πολιτικού και συνεργάτη του τότε ΙΝΚΑ Χανίων, Νίκου Σκουλά. Αρχικά αριθμούσε πέντε μέλη από τα οποία σήμερα μόνο μία αλυσίδα, η «Γουντσίδης» από την Δράμα συνεχίζει να είναι μέλος του ομίλου. Τα υπόλοιπα τέσσερα (Γαληνός Λαουτάρης, Μπίσκας, ΣΥΝΚΑ και Γαλαξίας Δήμητρα Μάρκετ) στην πορεία του χρόνου εξαγοράστηκαν από μεγαλύτερες αλυσίδες, «κατάρα» που συνεχίζει να είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα του ΕΛΟΜΑΣ ακόμη και σήμερα.