Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στήριξαν το «καλάθι του νοικοκυριού» σημαντικά, αλλά δεν συνέβη το ίδιο με τις βιομηχανίες παραγωγής και τους προμηθευτές.
Γι’ αυτό, όπως αναφέρει ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης σε συνέντευξή του στο powergame.gr, θα γίνουν έλεγχοι στα τιμολόγια πωλήσεων της βιομηχανίας, πριν και μετά το καλάθι. Ο υπουργός κ. Γεωργιάδης, αναφέρει ακόμη ότι είναι ο προπάτορας της ιδέας του «καλαθιού του νοικοκυριού» και καλεί τους καταναλωτές να το επιλέξουν, καθώς αποτελεί μοναδικό εργαλείο μετριασμού των επιπτώσεων του πληθωρισμού. Το μέτρο όχι μόνον θα φέρει χαμηλότερες τιμές στα βασικά προϊόντα σούπερ μάρκετ, αλλά θα προάγει περαιτέρω τον ανταγωνισμό στη συγκεκριμένη αγορά.
Τι έδειξαν οι αυτοψίες που έγιναν στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ που επισκεφθήκατε πριν από λίγο (σ.σ. χθες το μεσημέρι) σχετικά με το «καλάθι του νοικοκυριού»;
Πέρα από την όποια αυτοψία, όλα τα προϊόντα που έχουν ενταχθεί στο καλάθι του νοικοκυριού, υπάρχουν online στην ιστοσελίδα e-katanalotis.gov.gr. Εκεί ο καταναλωτής μπορεί να βλέπει ανά πάσα στιγμή το προϊόν που τον ενδιαφέρει, όπως και τη διαφορά της τιμής, όχι μόνον με εκείνη της περασμένης εβδομάδας, αλλά και τη διαφορά με την τιμή που είχε το προϊόν πριν την συνάντησή μας (σ.σ. εννοεί της ηγεσίας του υπ. Ανάπτυξης & Επενδύσεων με τους εκπροσώπους των supermarkets στις αρχές του Οκτώβριου). Το αναφέρω αυτό γιατί δεν θέλω να νομίσει κάποιος ότι υπάρχει ένα λογιστικό τρικ των σούπερ μάρκετ στις τιμές. Στην πραγματικότητα το καλάθι -και είμαι πολύ περήφανος για αυτό- έχει εξαλείψει παντελώς τις συνέπειες του πληθωρισμού του περασμένου μήνα Οκτωβρίου και πιθανώς του Σεπτεμβρίου στα συγκεκριμένα προϊόντα. Άρα το καλάθι φέρνει τις τιμές δύο μήνες πίσω, κάτι που δεν είναι θρίαμβος, ούτε φυσικά λόγος για πανηγυρισμούς, αλλά είναι μια ελάφρυνση για τον καταναλωτή.
Οι καταναλωτές τι πρέπει να προσέχουν σχετικά με αυτό το καλάθι;
Αν οι καταναλωτές επιλέγουν μαζικά το καλάθι, θα δοθεί κίνητρο στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να βάλουν περισσότερα και ποιοτικότερα προϊόντα σε αυτό και εν τέλει θα επιτύχει. Αν οι καταναλωτές δεν το επιλέγουν, το μέτρο θα ατονήσει για τις αλυσίδες. Τον λόγο τον έχει η αγορά. Προσωπικά ενθαρρύνω τους καταναλωτές να επιλέγουν προϊόντα από το καλάθι γιατί θα είναι εξασφαλισμένο ότι θα έχουν τη χαμηλότερη τιμή.
Πώς αντέδρασαν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στο άκουσμα της εφαρμογής του «καλαθιού του νοικοκυριού»;
Όταν έγινε η πρώτη συνάντηση, έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον να στηρίξουν την προσπάθεια. Γιατί όλοι αντιλαμβάνονται ότι υπάρχει ένα κομμάτι των συμπολιτών μας που τα καταφέρνει πολύ δύσκολα. Και θέλω να τους ευχαριστήσω γιατί όλοι δείξανε πολύ εποικοδομητικό πνεύμα. Είμαι αρκετά ευχαριστημένος από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Δεν είμαι βέβαιος αν είμαι το ίδιο ευχαριστημένος από τη βιομηχανία. Είναι κάτι που θα το δούμε στην πορεία.
Αυτή ήταν και η επόμενη ερώτηση. Δεδομένου ότι είναι κρίσιμη για την εφαρμογή του καλαθιού η συμμετοχή της βιομηχανίας και των εισαγωγέων αγαθών. Κατά πόσο έχουν συμβάλλει στον σκοπό της δημιουργίας του καλαθιού;
Έχω δώσει εντολή στην ΔΙΜΕΑ (Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς) να πραγματοποιήσει έναν έλεγχο των τιμολογίων πώλησης από τη βιομηχανία στα σούπερ μάρκετ των προϊόντων του καλαθιού. Όταν θα έχω τα στοιχεία αυτά στα χέρια μου θα επανέλθω.
Ποιανού ιδέα ήταν το «καλάθι του νοικοκυριού» και πώς προέκυψε;
H ιδέα αυτή ήταν δική μου. Προέκυψε όπως ακριβώς συνέβη και με τη μέθοδο «click away» το Δεκέμβριο του 2020. Τότε, βάσει της εμπειρίας μου στο εμπόριο, αναζητούσα έναν τρόπο να ξεπεραστούν από τους εμπόρους τα μέτρα περιορισμού της κίνησης. Έτσι προέκυψε το «click away». Το ίδιο συνέβη και στην περίπτωση του καλαθιού. Σε μια παρόμοια σύσκεψη και στη προσπάθεια να βρούμε μια λύση, σε ένα φρικτό πρόβλημα παγκόσμιου πληθωρισμού το οποίο ταλαιπωρεί όλους τους Ευρωπαίους καταναλωτές και προφανώς και τους Έλληνες, επινοήθηκε το καλάθι του νοικοκυριού. Αρχικά μου γεννήθηκε η ιδέα να υλοποιηθεί ένα κανάλι πωλήσεως προϊόντων σε χαμηλές τιμές που θα βάλει σε ανταγωνισμό τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και τις βιομηχανίες για το ποιος θα παρουσιάσει το καλύτερο αποτέλεσμα, το φθηνότερο προϊόν. Πιστεύω πολύ στον ελεύθερο ανταγωνισμό και το «καλάθι του νοικοκυριού» σέβεται τους κανόνες του ανταγωνισμού. Γι’ αυτό και έλαβε την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Αν στηριχθεί από τους καταναλωτές θα προχωρήσει πάρα πολύ καλά. Θα είναι το κυριότερο μας όπλο για να περάσουμε όσο το δυνατόν καλύτερα τον φετινό χειμώνα, ο οποίος θα είναι ένας δύσκολος χειμώνας. Δεν θέλω να υποκριθώ ότι το «καλάθι του νοικοκυριού» θα εξαλείψει τον πληθωρισμό, αλλά στο συγκεκριμένο χώρο, θα δώσουμε τη μάχη ώστε ο πληθωρισμός να τρέχει με πολύ μικρότερη ταχύτητα.
Συμπεραίνω απ’ όσα είπατε ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού συνέβαλε θετικά και ανταποκρίθηκε άμεσα…
Εξαιρετικά θετικά συνέβαλε και με μεγάλη ταχύτητα. Θέλω να ευχαριστήσω την Επιτροπή Ανταγωνισμού για την καλή συνεργασία μας σε αυτό το θέμα. Είναι δε σημαντικό ότι παρενέβει και υπάρχει και η έγκρισή της για την εφαρμογή (του καλαθιού). Αυτό αίρει πολλές ανησυχίες των αλυσίδων μην τυχόν βρεθούν στο μέλλον αντιμέτωπες με μια έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Είναι πολύ καλό έτσι όπως δρομολογήθηκε. Έγινε επομένως σωστά, οργανωμένα από την αρχή. Βεβαίως το επαναλαμβάνω, και αυτό το ξέρει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ότι τόσο εγώ, όσο και οι υπηρεσίες του υπουργείου, καιροφυλακτούν για την τήρηση του ανταγωνισμού. Μας ενδιαφέρει να τηρηθεί ο ανταγωνισμός, γιατί αλλιώς δεν θα δουλέψει το καλάθι.
Περνώντας στα μακροοικονομικά. Τα δεδομένα που έρχονται το τελευταίο διάστημα είναι ανάμικτα. Ο πληθωρισμός βαίνει μειούμενος, αλλά παραμένει υψηλός, το υψηλό ενεργειακό κόστος αποκλιμακώνεται, το οικονομικό κλίμα επιδεινώνεται κ.ο.κ. Κατά τη γνώμη σας που βρισκόμαστε στην καμπύλη εξέλιξης αυτής της κρίσης; Είμαστε στην αρχή, στη μέση, στο τέλος;
Αν κρίνω τις επιδόσεις μας με βάση τους δείκτες, θα έλεγα ότι διανύουμε ίσως την καλύτερη χρονιά. Επιτυγχάνουμε μια ανάπτυξη σίγουρα πάνω από το 5% και προχθές, στα Growth Awards, άκουσα τον πρόεδρο της Eurobank να προβλέπει ανάπτυξη πάνω από 6%. Ακόμη έχουμε τριπλό ρεκόρ εισπράξεων τουριστικών εσόδων, επενδύσεων και εξαγωγών που οφείλονται όχι μόνον στην αύξηση των εξαγωγών καυσίμων, αλλά και άλλων αγαθών που παράγονται στη χώρα. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ έχουμε ρεκόρ άμεσων ξένων επενδύσεων στη χώρα μας το 2021 και πάμε για ένα νέο ρεκόρ το 2022. Κι ενώ όλα αυτά συμβαίνουν, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα είναι περίπου μια ποσοστιαία μονάδα χαμηλότερος από εκείνον της Ευρωζώνης. Το επισημαίνω αυτό, επειδή όλο το τελευταίο διάστημα είχε γίνει μεγάλη συζήτηση γιατί η Ελλάδα είναι πάνω από το μέσο όρο της Ευρωζώνης. Αυτό δεν είναι εύκολο, σε μια χώρα που τρέχει με τουλάχιστον διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης από το μέσο όρο της Ευρωζώνης. Αντίθετα θα ήταν δικαιολογημένο να έχει λίγο μεγαλύτερο πληθωρισμό, γιατί έτσι δουλεύει η οικονομία.
Επομένως αν δούμε «ψυχρά» τα οικονομικά δεδομένα, τότε προχωράμε πολύ καλά. Όμως είναι άλλο το τι δείχνουν οι δείκτες, και άλλο το τι βιώνει ο κόσμος στην προσωπική του ζωή. Και στην προσωπική του ζωή βιώνει πολύ μεγάλα προβλήματα. Διότι έχουμε μεγάλη αύξηση των ενοικίων, μεγάλες αυξήσεις στα σούπερ μάρκετ, άνοδο στα επιτόκια κ.ο.κ. Έτσι η ζωή του γίνεται δυσκολότερη. Όλες μας οι προσπάθειες εστιάζονται στο να βρεθεί ένας τρόπος, να κάνουμε τη ζωή των πολιτών ευκολότερη, μέσα στο ιδιαίτερα αρνητικό παγκόσμια περιβάλλον. Δεν μπορεί να αμφιβάλλει κάποιος, ότι αν δεν υπήρχε ο πόλεμος μπροστά μας, τώρα θα είμασταν καταπληκτικά. Δυστυχώς ο πόλεμος μας έχει δημιουργήσει προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε.