Μέχρι τον Φεβρουάριο αναµένεται να έχουν περάσει και τυπικά στα χέρια της ONEX Shipyards τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Η κίνηση αυτή, σύµφωνα µε τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύµβουλο της Onex, Πάνο Ξενοκώστα, θα σηµατοδήσει την επανεκκίνηση του κλάδου και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, αφού εκσυγχρονισθούν, θα ενισχύσουν το ΑΕΠ µε 0,5% έως 1,0%. Ο επικεφαλής της ONEX στη συνέντευξή του στο «ΜΡ» χαρακτηρίζει συµπληρωµατικά των Ναυπηγείων Ελευσίνας τα Ναυπηγεία Σκαραµαγκά και εκτιµά ότι τρία µεγάλα ναυπηγεία (Ελευσίνα, Σκαραµαγκάς και Νεώριο) είναι λίγα για τη Νο 1 ναυτιλιακή δύναµη του πλανήτη.

Τέλος, προαναγγέλλει την παραγωγή (υπεράκτιων) ανεµογεννητριών στα Ναυπηγεία Ελευσίνας,

Πού βρισκόµαστε µετά την οριστικοποίηση του σχεδίου εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας και πότε εκτιµάται ότι η ONEX Shipyards θα καταστεί ο µοναδικός µέτοχος της επιχείρησης;

Μετά την υποβολή του σχεδίου εξυγίανσης στο δικαστήριο, µε την υποστήριξη του συνόλου των εµπλεκόµενων φορέων και των εργαζοµένων, αναµένουµε τη σχετική απόφαση των δικαστικών Αρχών τον Φεβρουάριο του 2023. Η απόφαση αυτή θα σηµατοδοτήσει την τελική φάση ολοκλήρωσης της συναλλαγής εξαγοράς των Ναυπηγείων από τον Οµιλο ONEX, ενώ θα σηµατοδοτήσει την εκκίνηση µιας σειράς µεταβιβάσεων, αλλά και την εντατικοποίηση των επισκευών και της αναβάθµισης της υποδοµής του ναυπηγείου.

Tι σηµαίνει για εσάς η απόκτηση του ελέγχου στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και τι θα σηµάνει αυτό, κατά την άποψή σας, για τη χώρα µας και τη ναυπηγική της βιοµηχανία;

Η οριστική απόκτηση των ναυπηγείων θα σηµάνει την επανεκκίνηση του κλάδου µετά από 25 έτη παρακµής. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας αναμένεται να εξυπηρετούν περί τα 200-250 πλοία ετησίως, προσελκύοντας ένα σημαντικό μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς και δημιουργώντας χιλιάδες άμεσες και έμμεσες νέες θέσεις εργασίας. Η λειτουργία του ναυπηγείου θα έχει ιδιαιτέρως ευεργετική επίδραση στην εθνική οικονομία. Υπολογίζεται ότι σε πλήρη ανάπτυξη, μετά από μια τριετία, το ναυπηγείο θα ενισχύει το ΑΕΠ κατά 0,5%-1%, ενώ αναμένονται πολλαπλάσια οφέλη σε τομείς όπως η άμυνα, η διπλωματία και η ενέργεια. Ηδη στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, μετά από πολλά χρόνια, κατέπλευσε το πρώτο πλοίο για επισκευή, ενώ μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένουμε να καταφθάσουν ακόμα περισσότερα. Παράλληλα, εκτελούνται ήδη μια σειρά από επισκευές, με στόχο να επισπεύσουμε το χρονοδιάγραμμα για τη βέλτιστη επανεκκίνηση των ναυπηγείων

Δίπλα στα Ναυπηγεία Ελευσίνας μπορεί να λειτουργήσει ένα δεύτερο, σύγχρονο και ίσως μεγαλύτερο ναυπηγείο. Δεν είναι υπερβολή σε μια χώρα που μέχρι πριν από 3-4 χρόνια πρακτικά δεν είχε κανένα ναυπηγείο σε λίγο να υπάρχουν τρία μεγάλα;

Για εμάς αποτελεί παράδοξο και υπερβολή η Νο 1 ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως να μην έχει κανένα ναυπηγείο. Για εμάς, τα ναυπηγεία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ναυτιλίας. Μόνο στα Ναυπηγεία Νεωρίου, από την επανεκκίνησή τους έως σήμερα, έχουμε εξυπηρετήσει πάνω από 350 πλοία. Η δυναμική που έχει ο κλάδος και το μέγεθος της αγοράς μπορούν να σηκώσουν πολύ παραπάνω ναυπηγεία. Οι μεγάλες ναυπηγικές μονάδες της χώρας, Σκαραμαγκάς, Ελευσίνα και Νεώριο, δεν είναι ανταγωνιστικές μεταξύ τους, αλλά μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά η μία στην άλλη. Η περαιτέρω ανάπτυξή τους συμπαρασύρει θετικά και άλλα μικρότερα ναυπηγεία. Οι ανταγωνιστές στον κλάδο δεν συναντώνται σε εγχώριο επίπεδο, αλλά βρίσκονται εκτός συνόρων. Σημαντική παράμετρο για την ευόδωση του ναυπηγικού κλάδου στην Ελλάδα αποτελεί η θεσμική του θωράκιση, ώστε να ενισχύσουμε τα ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα, να προωθήσουμε τη βέλτιστη εκπαίδευση στον κλάδο, να επιλύσουμε προβλήματά του και εντέλει να απελευθερώσουμε όλες τις δημιουργικές δυνάμεις.

Ποιος θα είναι ο ρόλος της Fincantieri στο νέο πλαίσιο λειτουργίας των Ναυπηγείων Ελευσίνας; Η εταιρεία σας θα συνεργαστεί με την ιταλική, ακόμα και αν δεν λάβει το συμβόλαιο για τις κορβέτες; Kαι αν ναι, με ποιον τρόπο;

Η σύμπραξη της ONEX με έναν εκ των κορυφαίων ομίλων παγκοσμίως στον κλάδο της ναυπηγικής και της αμυντικής βιομηχανίας αποτελεί εθνική επιτυχία. Η συμφωνία με τη Fincantieri δείχνει την ικανότητα της χώρας μας και του εγχώριου ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου να έλξουν ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον από διεθνείς παίκτες, δημιουργώντας συνέργειες με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία, την κοινωνία και την εθνική άμυνα. Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν μακρά παράδοση στη δραστηριοποίηση σε έργα αμυντικής βιομηχανίας. Η συμφωνία με τη Fincantieri για την ανάπτυξη γραμμής κατασκευής και συντήρησης κορβετών είναι μόνο η αρχή. Τα Ναυπηγεία θα εξελιχθούν σε έναν περιφερειακό κόμβο, που θα προσφέρει μια παλέτα βιομηχανικών και τεχνολογικών λύσεων στους τομείς της άμυνας, της ενέργειας και της βιομηχανίας εν γένει. Τα σημεία συνεργασίας ONEX - Fincantieri είναι πολλαπλά και δυναμικά.

Ποιες επιχειρηματικές ευκαιρίες δημιουργούν στη ναυπηγική βιομηχανία, πρώτον, η κλιματική αλλαγή και, δεύτερον, η επιθετική στάση της Αγκυρας;

Η ενεργειακή μετάβαση, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής, οδηγεί σε σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης στον χώρο της «γαλάζιας» οικονομίας. Με βασικό πυλώνα τα ναυπηγεία μας, οραματιζόμαστε την ανάπτυξη ενός εκτεταμένου και υψηλής προστιθέμενης αξίας βιομηχανικού οικοσυστήματος, που θα περιλαμβάνει μεγάλη γκάμα δραστηριοτήτων (π.χ. υπεράκτιες ανεμογεννήτριες). Οι νέες γεωπολιτικές προκλήσεις στη ΝΑ Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένου του τουρκικού αναθεωρητισμού, επιβάλλουν την ανάγκη ενίσχυσης της «αυτάρκειάς» μας στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας. Η Ελλάδα έχει σήμερα μια πολύ μεγάλη ευκαιρία να μετατραπεί σε ναυπηγικό κόμβο αιχμής, παρέχοντας σημαντικές υπηρεσίες στην εθνική άμυνα και στις συμμαχικές χώρες της περιοχής

Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro των ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ στις 30/12/2022