Εάν υπάρχει ένα προϊόν με το οποίο έχει συνδεθεί όσο με κανένα άλλο η ΦΑΓΕ, αυτό δεν είναι άλλο από το γιαούρτι. Το τυποποίησε στην Ελλάδα και το έκανε συνώνυμο του Greek yogurt σε όλο τον κόσμο. Έως και τις αρχές της δεκαετίας του ‘90 η εταιρεία που δημιούργησαν οι αδελφοί Γιάννης και Κυριάκος Φιλίππου αποσπούσε μερίδια «Τσαουσέσκου» στην σχετικά μικρή αγορά που υπήρχε τότε. Η είσοδος της ΔΕΛΤΑ και αργότερα και άλλων παικτών στην αγορά του γιαουρτιού «ροκάνιζαν» μερίδια όμως ποτέ δεν αμφισβητήθηκε η πρωτιά της ΦΑΓΕ στην κατηγορία.

Τα private label σε απόσταση αναπνοής
Στις αρχές της δεκαετίας του 2010 το μερίδιο της ΦΑΓΕ στο γιαούρτι υπολογίζονταν ελαφρά πάνω από το 34% σε ότι αφορά τον όγκο πωλήσεων ενώ το 2021 το μερίδιο είχε πέσει κατά δέκα ποσοστιαίες στα επίπεδα του 24%. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, στο δεκάμηνο του 2022 το μερίδιο της περιορίστηκε ακόμη περισσότερο και διαμορφώθηκε στο 20,1%. Στην δεύτερη θέση τον τελευταίο χρόνο κάνοντας πραγματικά σπριντ έχουν ανέβει τα private label. Με άνοδο κατά 4,1 ποσοστιαίες μονάδες – από 15,1% σε 19,2% – έχουν φθάσει στην ΦΑΓΕ σε απόσταση αναπνοής, κάτω από την μία ποσοστιαία μονάδα (0,9%).


Το καλάθι του νοικοκυριού
Στα παραπάνω στοιχεία δεν έχει καταγραφεί η επίδραση του μέτρου του «Καλαθιού του Νοικοκυριού» το οποίο ξεκίνησε τον περασμένο Νοέμβριο όπου στην κατηγορία του γιαουρτιού σχεδόν μονοπώλησαν τα προϊόντα private label. Εκτιμάται ότι στα συνολικά μερίδια του έτους η διαφορά της ΦΑΓΕ από τα private label θα έχει περιοριστεί και άλλο ενώ δεν αποκλείεται φέτος να επιτευχθεί η ιστορική ανατροπή τουλάχιστον σε επίπεδο όγκων. Σε ότι αφορά τις πωλήσεις σε αξία η διαφορά μεταξύ ΦΑΓΕ και private label είναι πάνω από 10 ποσοστιαίες μονάδες ενώ διατηρεί και διαφορά ασφαλείας από τους υπόλοιπους ισχυρούς παίκτες.

Σύμφωνα με στοιχεία μετρήσεων στα σούπερ μάρκετ, στο δεκάμηνο του 2022, το μερίδιο της ΦΑΓΕ σε αξία διαμορφώνεται σε 21,4% με δεύτερο παίκτη στην αγορά την ΚΡΙ ΚΡΙ (17,1%), τρίτο την ΔΕΛΤΑ (14,1%) ενώ τα private label σε σχέση με το 2021 αναρριχήθηκαν στην τέταρτη θέση με μερίδιο 11,2%. Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ πέρυσι η αγορά γιαουρτιού κινήθηκε πτωτικά σε όγκο (περίπου 7%) και ελάχιστα ανοδικά σε αξία (περίπου 1,5%) λόγω πληθωρισμού, τα private label κινήθηκαν ανοδικά και στις δύο μετρήσεις και σε ότι αφορά την αξία με ρυθμούς (2,2%) πάνω από τον μέσο όρο.


Η πρωτιά της ΚΡΙ ΚΡΙ
Για την ΦΑΓΕ δεν είναι η πρώτη φορά που επισκέπτεται την «γειτονιά» του 20% σε επίπεδο μεριδίων στην Ελλάδα. Είχε βρεθεί ξανά σε αυτά τα επίπεδα στα μέσα της περασμένης δεκαετίας από επιλογή. Ήταν η περίοδος που αχνοφαίνονταν το «κανόνι» της Μαρινόπουλος και η ΦΑΓΕ είχε επιλέξει να αποσυρθεί από τα ψυγεία της τότε μεγαλύτερης αλυσίδας σούπερ μάρκετ με τίμημα την απώλεια μεριδίων. Ήταν όμως και η περίοδος που η σερραϊκή Κρι Κρι του Παναγιώτη Τσινάβου έμπαινε δυνατά στο παιχνίδι ξεπερνώντας σε μερίδια τον έναν μετά τον άλλο τους παραδοσιακούς παίκτες.

Σε επίπεδο επώνυμων προϊόντων το 2022 η ΚΡΙ ΚΡΙ βρίσκεται, τόσο σε όγκο όσο και σε αξία, στην δεύτερη θέση πίσω από την ΦΑΓΕ σε απόσταση τεσσάρων ποσοστιαίων μονάδων. Στην πολύ δύσκολη για το επώνυμο γιαούρτι περσινή χρονιά ήταν από τους ελάχιστους παίκτες που κατάφεραν να κερδίσουν μερίδια. Στο δεκάμηνο του 2022 βελτίωσε τα μερίδια της σε όγκο κατά 0,8% φθάνοντας το 16,6% και σε αξία κατά 0,9% σε 17,1%. Άτυπα η Κρι Κρι είναι ο μεγαλύτερος παίκτης στην αγορά καθώς το δυνατό της χαρτί είναι η παραγωγή private label γιαουρτιών.


Συγκεκριμένα, η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία παράγει το 90% των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα, παραγωγή η οποία αν προστεθεί στα επώνυμα προϊόντα της, το συνολικό μερίδιο της ξεπερνάει το 35% σε όγκο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρείας περίπου 1 στα τρία γιαούρτια που παράγονται στην χώρα μας είναι από το εργοστάσιο της.