Η πώληση της ΑΚΤΩΡ αλλάζει τον χάρτη των κατασκευών
Με τους εν εξελίξει διαγωνισμούς και τα προς δημοπράτηση έργα να ξεπερνούν τα 10 δισ. ευρώ, η αλλαγή ιδιοκτήτη στους δύο από τους πέντε ισχυρότερους κατασκευαστικούς ομίλους μέσα σε επτά μήνες είναι λογικό να προκαλεί σοβαρούς κραδασμούς. Όχι μόνο σε επιχειρηματικό επίπεδο, καθώς όλοι αναζητούν τα «πατήματά» τους με βάση τις νέες συνθήκες, αλλά και σε πολιτικό αφού στην κυβέρνηση θέλουν να επικεντρωθούν οι διοικήσεις στην υλοποίηση των έργων, «να πάρουν μπροστά τα εργοτάξια». Ειδικά η ΑΚΤΩΡ είναι για καιρό στο στόχαστρο κρατικών υπηρεσιών λόγω και προβλημάτων σε ορισμένα εργοτάξια.
Επτά μήνες μετά την εξαγορά της Intrakat από το σχήμα των κ.κ. Δημ. Μπάκου – Γ. Καϋμενάκη και Αλ. Εξάρχου, η διοίκηση της Ελλάκτωρ αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα πως βρίσκεται πλέον σε αποκλειστικές διαπραγματεύσεις, διάρκειας τριών εβδομάδων, για την πώληση της ΑΚΤΩΡ σε σχήμα στο οποίο μετέχει η κυπριακών συμφερόντων Wade Adams και ο κ. Δημήτρης Κούτρας .
Έτσι ο κ. Κούτρας, μπορεί σε λίγες ημέρες να ξαναπεράσει την πόρτα της εταιρείας που διοίκησε επί δεκαετίες σχεδόν 4,5 χρόνια μετά την έξοδό του, όταν η πλευρά Λ. Μπόμπολα – Δημ. Κούτρα έχασε τη μάχη από την οικογένεια Καλλιτσάντση. Κατά σύμπτωση, στη θέση του κ. Κούτρα είχε τοποθετηθεί από τη διοίκηση Καλλιτσάντση ο κ. Αλέξανδρος Εξάρχου ο οποίος ενδιαφέρθηκε τις τελευταίες ημέρες για την ΑΚΤΩΡ ως επικεφαλής της Intrakat. Αλλά και οι αδερφοί Δημήτρης και Αναστάσιος Καλλιτσάντσης έφυγαν κακήν κακώς από την Ελλάκτωρ η οποία ελέγχεται τα τελευταία χρόνια από την ολλανδική Reggeborgh.
Η νευρικότητα στην αγορά συνδέεται με το γεγονός πως ο κ. Κούτρας είχε για κάποιες δεκαετίες ηγετικό ρόλο σε πολλές διεργασίες της ελληνικής αγοράς δημοσίων έργων, αλλά οι Κύπριοι υπό τον κ. Κύπρο Τσέντα είναι πρωτοεμφανιζόμενοι παίκτες. Μάλιστα, ενώ επί χρόνια ήταν αδιάφοροι με την ελληνική αγορά, το τελευταίο διάστημα καταβάλλουν σοβαρές προσπάθειες για να αποκτήσουν ισχυρή παρουσία. Και πιθανότατα θα το καταφέρουν μέσω της ΑΚΤΩΡ.
Το ενδιαφέρον των επενδυτών για τον κλάδο συνδέεται με το τεράστιο ανεκτέλεστο υπόλοιπο υπογεγραμμένων και προς υπογραφή συμβάσεων που έχουν συγκεντρώσει οι πέντε ισχυροί όμιλοι, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Ελλάκτωρ, η ΑΒΑΞ, η Mytilineos και η Intrakat. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία προσεγγίζει τα 14 δισ. ευρώ, μέγεθος πρωτοφανές για τον κλάδο που πέρασε μια δεκαετία μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας. Επιπλέον, για πρώτη φορά βρίσκονται σε εξέλιξη περισσότεροι από 20 διαγωνισμοί με Σύμπραξη Δημοσίου ή Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ή σύμβαση παραχώρησης, ενώ προετοιμάζονται αρκετοί άλλοι π.χ. στους τομείς της ύδρευσης και άρδευσης. Πρόκειται για συνθήκες πρωτοφανείς για την ελληνική αγορά κατασκευών.
Η ΑΚΤΩΡ, που είναι σήμερα σκιά του παλαιού εαυτού της, εμφανίζεται ως πολύφερνη νύφη αφού πλην του σχήματος Wade Adams – Κούτρα ενδιαφέρθηκε και η Intrakat, ενώ φημολογείται πως στενά παρακολουθεί την υπόθεση και τρίτος όμιλος. Η κατασκευαστική εταιρεία, που τα τελευταία χρόνια κατέγραψε ζημιές άνω του μισού δισεκατομμυρίου ευρώ και περιόρισε σημαντικά τη διεθνή παρουσία και τα έσοδά της, βρίσκεται στο τελικό στάδιο εξυγίανσης από τη σημερινή διοίκηση της Ελλάκτωρ. Στο εννεάμηνο του 2022 κατέγραψε ελάχιστες λειτουργικές ζημιές, όμως εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ζητήματα με την πρόοδο των έργων που έχει αναλάβει. Το ανεκτέλεστο των 2,7 δισ. ευρώ και η συμμετοχή της σε πλήθος διαγωνισμών (σε κάποιους είναι ήδη μειοδότης) είναι αυτή που προσελκύει το ενδιαφέρον επενδυτών.
Κύκλοι της Ελλάκτωρ εξηγούσαν χθες πως η απόφαση για εκκίνηση αποκλειστικών διαπραγματεύσεων με το σχήμα WadeAdams–Κούτρα συνδέεται κυρίως με την ταχύτητα ολοκλήρωσης της συμφωνίας. Μια συμφωνία με την Intrakat ή άλλο εγχώριο ισχυρό όμιλο θα οδηγούσε σε πολύμηνες καθυστερήσεις από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, υποστηρίζουν. Η απόφασή τους δεν πανηγυρίστηκε, πάντως, από επιχειρηματικούς και πολιτικούς κύκλους.
Οι επόμενες κινήσεις
Τώρα στην αγορά περιμένουν τις επόμενες κινήσεις των Ολλανδών. Μετά την πώληση του τομέα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στην MotorOil, και την πιθανή πώληση της ΑΚΤΩΡ, η Ελλάκτωρ μένει με την REDS στον τομέα των ακινήτων, την Ηλέκτωρ στον τομέα διαχείρισης απορριμμάτων και την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Για την Ηλέκτωρ ακούγεται εδώ και καιρό πως οδεύει προς τον όμιλο MotorOil που πραγματοποίησε πρόσφατα μια ακόμα εξαγορά στη διαχείριση απορριμμάτων με την απόκτηση της Θαλής.
Στα ακίνητα η REDS έχει σημαντικά σχέδια με επίκεντρο τις Γούρνες Ηρακλείου και το πρώην οινοποιείο Καμπά στην Παλλήνη, ενώ ελέγχει το μοναδικό ανοικτό εμπορικό κέντρο της Αττικής, το SmartPark. Η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις έχει σημαντικό χαρτοφυλάκιο μειοψηφικών συμμετοχών σε αυτοκινητοδρόμους, αλλά το κύριο περιουσιακό στοιχείο της είναι η σύμβαση της Αττικής Οδού που λήγει το 2024 και δύσκολα θα ανανεώσει. Ακόμα και αν επικρατήσει το σχήμα στον οποίο συμμετέχει, η εταιρεία δεν θα απολαμβάνει τα παχυλά μερίσματα που παίρνει τα τελευταία χρόνια.
Χθες, διαρρέονταν πως η συμφωνία με το σχήμα Wade Adams – Κούτρα προβλέπει πως οι τελευταίοι θα συνεργάζονται με προνομιακούς όρους με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις για την υλοποίηση των συμβάσεων που έχει αναλάβει ή θα αναλάβει. Μπορεί, όμως, να διατηρηθεί ως αυτόνομη οντότητα η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, χωρίς τα παχυλά μερίσματα της Αττικής Οδού;
Η στρατηγική των Ολλανδών, με τη σταδιακή πώληση των περιουσιακών στοιχείων της Ελλάκτωρ δικαιώνει όσους υποστήριζαν προ ετών πως αυτός ήταν και ο μοναδικός δρόμος για την εξυγίανση / διάσωση του πάλαι ποτέ πανίσχυρου κατασκευαστικού ομίλου. Δικαιώνει, όμως, και αυτούς που είχαν προβλέψει όταν δημιουργήθηκε, στις αρχές του 2000 πως θα βούλιαζε υπό το βάρος των διαφωνιών μεταξύ των συνεταίρων, όπως και τελικά συνέβη.
Ο ισχυρότερος όμιλος του κλάδου, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ανεκτέλεστο υπόλοιπο και προς υπογραφή συμβάσεις κοντά στα 4,8 δισ., η ΑΒΑΞ με ανεκτέλεστο 2,3 δισ. και η Mytilineos με ανεκτέλεστο 2,95 δισ. (το 40% στην Ελλάδα) δεν παρακολουθούν αμέτοχοι τις εξελίξεις. Η διοίκηση της Intrakat, με ανεκτέλεστο κοντά στο 1,2 δισ., έχει δηλώσει δημοσίως πως θα αξιοποιήσει τμήμα των χρημάτων που άντλησε από την πρόσφατη αύξηση κεφαλαίου, ύψους 100 εκατ., για νέες εξαγορές. Ο κ. Ευαγγ. Μυτιληναίος ανακοίνωσε πως από 1ης Ιουλίου θα λειτουργούν οι δύο νέες θυγατρικές του ομίλου σε παραχωρήσεις και κατασκευές. Στην ΑΒΑΞ δέχθηκαν και αυτοί επίσκεψη της Wade Adams αλλά κάποιοι από τους μετόχους απέρριψαν κάθε συζήτηση για πώληση μετοχών. Στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένουν την ολοκλήρωση της συμφωνίας για την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, ενώ μέσα στους επόμενους μήνες θα ανοίξουν νέα εργοτάξια σε μεγάλα έργα που έχουν αναλάβει όπως το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα (IRC) του Ελληνικού, η Εγνατία Οδός, κ.α.
Επτά μήνες μετά την εξαγορά της Intrakat από το σχήμα των κ.κ. Δημ. Μπάκου – Γ. Καϋμενάκη και Αλ. Εξάρχου, η διοίκηση της Ελλάκτωρ αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα πως βρίσκεται πλέον σε αποκλειστικές διαπραγματεύσεις, διάρκειας τριών εβδομάδων, για την πώληση της ΑΚΤΩΡ σε σχήμα στο οποίο μετέχει η κυπριακών συμφερόντων Wade Adams και ο κ. Δημήτρης Κούτρας .
Έτσι ο κ. Κούτρας, μπορεί σε λίγες ημέρες να ξαναπεράσει την πόρτα της εταιρείας που διοίκησε επί δεκαετίες σχεδόν 4,5 χρόνια μετά την έξοδό του, όταν η πλευρά Λ. Μπόμπολα – Δημ. Κούτρα έχασε τη μάχη από την οικογένεια Καλλιτσάντση. Κατά σύμπτωση, στη θέση του κ. Κούτρα είχε τοποθετηθεί από τη διοίκηση Καλλιτσάντση ο κ. Αλέξανδρος Εξάρχου ο οποίος ενδιαφέρθηκε τις τελευταίες ημέρες για την ΑΚΤΩΡ ως επικεφαλής της Intrakat. Αλλά και οι αδερφοί Δημήτρης και Αναστάσιος Καλλιτσάντσης έφυγαν κακήν κακώς από την Ελλάκτωρ η οποία ελέγχεται τα τελευταία χρόνια από την ολλανδική Reggeborgh.
Η νευρικότητα στην αγορά συνδέεται με το γεγονός πως ο κ. Κούτρας είχε για κάποιες δεκαετίες ηγετικό ρόλο σε πολλές διεργασίες της ελληνικής αγοράς δημοσίων έργων, αλλά οι Κύπριοι υπό τον κ. Κύπρο Τσέντα είναι πρωτοεμφανιζόμενοι παίκτες. Μάλιστα, ενώ επί χρόνια ήταν αδιάφοροι με την ελληνική αγορά, το τελευταίο διάστημα καταβάλλουν σοβαρές προσπάθειες για να αποκτήσουν ισχυρή παρουσία. Και πιθανότατα θα το καταφέρουν μέσω της ΑΚΤΩΡ.
Το ενδιαφέρον των επενδυτών για τον κλάδο συνδέεται με το τεράστιο ανεκτέλεστο υπόλοιπο υπογεγραμμένων και προς υπογραφή συμβάσεων που έχουν συγκεντρώσει οι πέντε ισχυροί όμιλοι, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Ελλάκτωρ, η ΑΒΑΞ, η Mytilineos και η Intrakat. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία προσεγγίζει τα 14 δισ. ευρώ, μέγεθος πρωτοφανές για τον κλάδο που πέρασε μια δεκαετία μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας. Επιπλέον, για πρώτη φορά βρίσκονται σε εξέλιξη περισσότεροι από 20 διαγωνισμοί με Σύμπραξη Δημοσίου ή Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ή σύμβαση παραχώρησης, ενώ προετοιμάζονται αρκετοί άλλοι π.χ. στους τομείς της ύδρευσης και άρδευσης. Πρόκειται για συνθήκες πρωτοφανείς για την ελληνική αγορά κατασκευών.
Η ΑΚΤΩΡ, που είναι σήμερα σκιά του παλαιού εαυτού της, εμφανίζεται ως πολύφερνη νύφη αφού πλην του σχήματος Wade Adams – Κούτρα ενδιαφέρθηκε και η Intrakat, ενώ φημολογείται πως στενά παρακολουθεί την υπόθεση και τρίτος όμιλος. Η κατασκευαστική εταιρεία, που τα τελευταία χρόνια κατέγραψε ζημιές άνω του μισού δισεκατομμυρίου ευρώ και περιόρισε σημαντικά τη διεθνή παρουσία και τα έσοδά της, βρίσκεται στο τελικό στάδιο εξυγίανσης από τη σημερινή διοίκηση της Ελλάκτωρ. Στο εννεάμηνο του 2022 κατέγραψε ελάχιστες λειτουργικές ζημιές, όμως εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ζητήματα με την πρόοδο των έργων που έχει αναλάβει. Το ανεκτέλεστο των 2,7 δισ. ευρώ και η συμμετοχή της σε πλήθος διαγωνισμών (σε κάποιους είναι ήδη μειοδότης) είναι αυτή που προσελκύει το ενδιαφέρον επενδυτών.
Κύκλοι της Ελλάκτωρ εξηγούσαν χθες πως η απόφαση για εκκίνηση αποκλειστικών διαπραγματεύσεων με το σχήμα WadeAdams–Κούτρα συνδέεται κυρίως με την ταχύτητα ολοκλήρωσης της συμφωνίας. Μια συμφωνία με την Intrakat ή άλλο εγχώριο ισχυρό όμιλο θα οδηγούσε σε πολύμηνες καθυστερήσεις από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, υποστηρίζουν. Η απόφασή τους δεν πανηγυρίστηκε, πάντως, από επιχειρηματικούς και πολιτικούς κύκλους.
Οι επόμενες κινήσεις
Τώρα στην αγορά περιμένουν τις επόμενες κινήσεις των Ολλανδών. Μετά την πώληση του τομέα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στην MotorOil, και την πιθανή πώληση της ΑΚΤΩΡ, η Ελλάκτωρ μένει με την REDS στον τομέα των ακινήτων, την Ηλέκτωρ στον τομέα διαχείρισης απορριμμάτων και την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Για την Ηλέκτωρ ακούγεται εδώ και καιρό πως οδεύει προς τον όμιλο MotorOil που πραγματοποίησε πρόσφατα μια ακόμα εξαγορά στη διαχείριση απορριμμάτων με την απόκτηση της Θαλής.
Στα ακίνητα η REDS έχει σημαντικά σχέδια με επίκεντρο τις Γούρνες Ηρακλείου και το πρώην οινοποιείο Καμπά στην Παλλήνη, ενώ ελέγχει το μοναδικό ανοικτό εμπορικό κέντρο της Αττικής, το SmartPark. Η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις έχει σημαντικό χαρτοφυλάκιο μειοψηφικών συμμετοχών σε αυτοκινητοδρόμους, αλλά το κύριο περιουσιακό στοιχείο της είναι η σύμβαση της Αττικής Οδού που λήγει το 2024 και δύσκολα θα ανανεώσει. Ακόμα και αν επικρατήσει το σχήμα στον οποίο συμμετέχει, η εταιρεία δεν θα απολαμβάνει τα παχυλά μερίσματα που παίρνει τα τελευταία χρόνια.
Χθες, διαρρέονταν πως η συμφωνία με το σχήμα Wade Adams – Κούτρα προβλέπει πως οι τελευταίοι θα συνεργάζονται με προνομιακούς όρους με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις για την υλοποίηση των συμβάσεων που έχει αναλάβει ή θα αναλάβει. Μπορεί, όμως, να διατηρηθεί ως αυτόνομη οντότητα η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, χωρίς τα παχυλά μερίσματα της Αττικής Οδού;
Η στρατηγική των Ολλανδών, με τη σταδιακή πώληση των περιουσιακών στοιχείων της Ελλάκτωρ δικαιώνει όσους υποστήριζαν προ ετών πως αυτός ήταν και ο μοναδικός δρόμος για την εξυγίανση / διάσωση του πάλαι ποτέ πανίσχυρου κατασκευαστικού ομίλου. Δικαιώνει, όμως, και αυτούς που είχαν προβλέψει όταν δημιουργήθηκε, στις αρχές του 2000 πως θα βούλιαζε υπό το βάρος των διαφωνιών μεταξύ των συνεταίρων, όπως και τελικά συνέβη.
Ο ισχυρότερος όμιλος του κλάδου, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ανεκτέλεστο υπόλοιπο και προς υπογραφή συμβάσεις κοντά στα 4,8 δισ., η ΑΒΑΞ με ανεκτέλεστο 2,3 δισ. και η Mytilineos με ανεκτέλεστο 2,95 δισ. (το 40% στην Ελλάδα) δεν παρακολουθούν αμέτοχοι τις εξελίξεις. Η διοίκηση της Intrakat, με ανεκτέλεστο κοντά στο 1,2 δισ., έχει δηλώσει δημοσίως πως θα αξιοποιήσει τμήμα των χρημάτων που άντλησε από την πρόσφατη αύξηση κεφαλαίου, ύψους 100 εκατ., για νέες εξαγορές. Ο κ. Ευαγγ. Μυτιληναίος ανακοίνωσε πως από 1ης Ιουλίου θα λειτουργούν οι δύο νέες θυγατρικές του ομίλου σε παραχωρήσεις και κατασκευές. Στην ΑΒΑΞ δέχθηκαν και αυτοί επίσκεψη της Wade Adams αλλά κάποιοι από τους μετόχους απέρριψαν κάθε συζήτηση για πώληση μετοχών. Στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένουν την ολοκλήρωση της συμφωνίας για την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, ενώ μέσα στους επόμενους μήνες θα ανοίξουν νέα εργοτάξια σε μεγάλα έργα που έχουν αναλάβει όπως το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα (IRC) του Ελληνικού, η Εγνατία Οδός, κ.α.